Full version: Pelargoner
Sidor: 1, 2
lislena
Jag bara älskar pelargoner....min favorit är mårbacka....

[attachment=43871:Morbacka.JPG]
johannaelisabeth
Ååååh, pelargoner är min stora last! Sambon suckar alltid när jag kommer hemdragande med en ny eller med glittrande ögon säger att jag har beställt hem sticklingar. giggle.gif Så svårt att välja en favorit - jag har en ny favorit varje vecka tror jag! Men två som alltid är fantastiska är dels Mårbacka - vilken enorm buske den kan bli, och så näpna blommor! - och dels Dr Westerlund. Jag fick en liten stickling från min 90-åriga grannes Westerlund, och den har tagit sig så bra! Jag älskar den svaga doften och det otroligt vackra bladverket! wub.gif
smuleborg
Jag är absolut nybörjare, men här är mina favoriter

P x ardens. Vildis. Bladen, växtsättet och blommans färg och form.

Mårbacka, naturligtvis.

Och -

Liza Jo. Mini stjärna; ljust gulgröna blad, enkel vit blomma med lite skiftningar i ljust rosa.

Mrs JC Mappin. Bladen har vita kanter. Söta blommor, vita med rosarött "öga". Vår har ett halvhängande växtsätt (kanske för att jag inte kom mig för att beskära den).

Baby Silver. Mini stjärna. Vitrosa plommor. Blad med vit kant.

Det är lätt att bli biten.

smuleborg
CITAT (tulle @ 06-06-2009, 12:22) *
Min favorit är vildpelargonen Pelargonium Auritum ssp auritum. Behöver väl ingen motivering, eller?

Och hur får man tar på den här raringen då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon