|
a.andersson
23-05-2009, 16:36
Hej! Alla ni pelargonälskare: Vilken är er favoritsort? Motivera gärna ert svar. Min favoritpellis är nog Amy (A. Simmons) Kraftigväxande, fastän det är en dvärg, väldigt blomvillig och otroligt små söta "rosafluff" blommor med små mörkrosa fläckar!!! P. quinquelobatum har oxå jättefina blmr! Ja, inte lätt att välja Ha en fortsatt trevlig helg! Kram A. PS.  Om någon skulle ha en P. x Ardens som behöver ett nytt hem, så finns här plats!
Meriona
23-05-2009, 18:12
Har inte hunnit få någon favorit ännu, men kan ju rekommendera att bli medlem i Pelargonsällskapet, ojoj vilken helt ny värld som öppnar sig! Dessutom har jag träffat så himla många supertrevliga människor på köpet, alla med sina favoriter. Om ett år så kan jag svara bättre på denna fråga, men som det känns nu så är doftisar och alla GAMLA sorter närmast hjärtat... Fast mest rädd är jag om Bojan från Orust....
Tuvalina
23-05-2009, 21:06
Kanske låter det tråkigt, men trots alla nya sorter och annorlunda former och lukter, tycker jag att Mårbacka är den vackraste av dem alla!
Monarda
23-05-2009, 22:27
Salmon Princess är min absoluta favorit.
Anki på Öland
24-05-2009, 08:55
CITAT (Meriona @ 23-05-2009, 19:12)  ..........................Om ett år så kan jag svara bättre på denna fråga........................ Och om ett år kommer du att ha hittat så många favoriter att du inte vet vilken du skall välja av dom...... Anki
Meriona
24-05-2009, 18:52
CITAT (Anki på Öland @ 24-05-2009, 09:55)  Och om ett år kommer du att ha hittat så många favoriter att du inte vet vilken du skall välja av dom...... Anki Huvvaligen så du säger....
GunnellF
24-05-2009, 20:47
Jag gillar brokbladig zonalpelargoner, nästan alla varianter.
Jag har fastnat i doftpelargon-träsket. Orange Fizz luktar godast men min Tomentosum växer så underbart egendomligt att den är favorit.
Hej
Jag vet inte vad denna heter, men efter att jag hade köpt den, så vissnade första blomstängeln. Ucsh, jag kan ju inget, tänkte jag. Sen kom det upp flera blomstänglar, såhär ser den ut nu:
Mvh Tepa
Chamomille
30-05-2009, 05:53
Appleblossom Rosebud. Varför? Titta på blommorna... http://images.google.se/images?hl=sv&e...sa=N&tab=wiLägger till Ruby Rosebud och Mårbacka också...
a.andersson
30-05-2009, 07:27
CITAT (tepa @ 30-05-2009, 00:45)  Jag vet inte vad denna heter, men efter att jag hade köpt den, så vissnade första blomstängeln. Ucsh, jag kan ju inget, tänkte jag. Sen kom det upp flera blomstänglar, såhär ser den ut nu Den var jättefin!!!! Brukar inte gilla pellisar i den färgen men den var speciell...  Nu är man där igen, ytterligare en pellis som skulle fått flytta in om jag stöter på den Tack alla andra för svar, + till er som lagt in bild Kram A CITAT (Monarda @ 23-05-2009, 23:27)  Salmon Princess är min absoluta favorit. Har haft den (kunde inte låta bli), egentligen heter den PAC Salmon Princess. Se här: http://www.pelargoner.se/foto/foto_P.htmlKram A
Mariette
30-05-2009, 08:30
Min nya favorit Emma från BengtsboVisst är den sååå fin... Jag har precis lyckats få en stickling av den och väntar med spänning på att den ska ta sig.
Anki på Öland
31-05-2009, 21:01
Denise är inte så dum heller........ [attachment=35659:denise.jpg] Anki
Ålgryte
31-05-2009, 21:26
Jag är också fast i pelargonernas värld. Det finns många som jag skulle vilja ha men jag får sansa mig. Den här bor hos mig sedan några år. Vet dock inte vad den heter. Var i en "flerpack" på COOP... [attachment=35661:IMG_0039.jpg]
Storåtjejen
02-06-2009, 19:53
Ålgryte! Din pelargon kan vara en Toscana Hero! Säker kan jag ju inte vara, men den ser likadan ut tycker jag. Iaf blomman
Ålgryte
02-06-2009, 20:22
CITAT (Storåtjejen @ 02-06-2009, 20:53)  Din pelargon kan vara en Toscana Hero! Säker kan jag ju inte vara, men den ser likadan ut tycker jag. Iaf blomman  Jo jag såg Toscana Hero hos Sutarve och Pelargoner.se och tyckte den påminde om min blomma. Den är tacksam och blir mörkare röd i solen Här är en annan namnlös pellis ur flerpacken: [attachment=35777:Pelargon...2009_011.jpg]
Storåtjejen
02-06-2009, 20:30
Om den är vit skulle det kunna vara Americana White Splash, annars vet jag inte på rak arm vad det skulle kunna vara. Det är en djungel detta med namn och många sorter är ju också väldigt lika varandra. Kanske nån annan ur Toscanaserien
Ålgryte
02-06-2009, 20:42
Nej, den är svagt rosa med starkare rödrosa prickar. Edwards Monet tror jag är starkare rosa liksom Bravo Light Pink. Fin är den iaf men får fler blommor än blad...
CITAT (Chamomille @ 30-05-2009, 06:53)  Appleblossom Rosebud. Varför? Titta på blommorna... http://images.google.se/images?hl=sv&e...sa=N&tab=wiLägger till Ruby Rosebud och Mårbacka också... Jag vet inte så mycket om pelargonior men efter att ha tagit en titt på "Appleblossom Rosebud" blev jag bara helt förälskad i formen och färgerna - vet du var man kan få tag på denna underbara pelargon - eller sticklingar? Marius
Min favorit är vildpelargonen Pelargonium Auritum ssp auritum. Behöver väl ingen motivering, eller?
Anki på Öland
06-06-2009, 12:41
CITAT (Ålgryte @ 02-06-2009, 21:22)  ............Här är en annan namnlös pellis ur flerpacken........... Tycker den liknar min som hette Katinka men som sagt, det finns massor som ser ung. lika ut. [attachment=35949:katinka.jpg] Anki
Ålgryte
07-06-2009, 13:53
CITAT (Anki på Öland @ 06-06-2009, 13:41)  Tycker den liknar min som hette Katinka... Min är mycket svagare rosa och har starkare rosa prickar...
Nivestaahl
08-06-2009, 13:24
Hej!
Min absoluta favorit är Mårbacka! Är inte bara den vackra och somriga färgen på blommorna utan hur den växer. Att den är yvig och växer och blir lång och ranglig. Kompakta pelargoner har sin charm. Men Mårbacka vinner på sin växstil!!
Nivestaahl
CITAT (tulle @ 06-06-2009, 13:22)  Min favorit är vildpelargonen Pelargonium Auritum ssp auritum. Behöver väl ingen motivering, eller?  Wow, en sån skulle jag med vilja ha! Jag kan inte bestämma mig för en enda favorit men Sörgårdens Unika 'Carmel' är en som jag tycker mycket om.
Madame Thibault Detta är en av mina favoriter, men det finns ju så många. Jag tycker blommorna är otroligt vackra.  Jag köpte en orotad stickling av Emma från Bengtsbo för några veckor sedan. Men den ruttnade tyvärr. Ska försöka hitta en rotad istället. För visst är den vacker.
Meriona
09-06-2009, 18:59
Jaa verkligen tjusig!
Anki på Öland
10-06-2009, 09:20
CITAT (Betty @ 08-06-2009, 15:11)   Wow, en sån skulle jag med vilja ha! Jag kan inte bestämma mig för en enda favorit men Sörgårdens Unika 'Carmel' är en som jag tycker mycket om.  Carmel är inte en unikpelargon, det är bara Sörgården som kallar sina pelargoner unika, det är en zonal. Men vacker är den!!! ANki
CITAT (Meriona @ 09-06-2009, 19:59)  Jaa verkligen tjusig!  Hmm.. jag kanske är dum - men - VAD är en GERBIL?? CITAT (Meriona @ 09-06-2009, 19:59)  Jaa verkligen tjusig!  Hmm.. jag kanske är dum - men - VAD är en GERBIL??
OK, tack för upplysningen Anki!  (Ja det syns ju en tydlig zon på bladen)
Meriona
10-06-2009, 18:39
CITAT (marius @ 10-06-2009, 11:19)  Hmm.. jag kanske är dum - men - VAD är en GERBIL?? Mongolisk gerbil är det som vi i vardagslag kallar ökenråtta.  Jag har nog förresten en ny favorit: Alice of Vincennes! Ojoj vilken skönhet!
Jaha men nu känner jag mej ÄNNU dummare - och dom luktar alltså gott?
CITAT (marius @ 10-06-2009, 21:06)  Jaha men nu känner jag mej ÄNNU dummare - och dom luktar alltså gott? sorry marius, kunde inte hålla mig...
CITAT (marius @ 10-06-2009, 21:06)  Jaha men nu känner jag mej ÄNNU dummare - och dom luktar alltså gott?  Jag tycker de luktar lite popcorn Min favorit (om jag nu ska spontansnabbvälja) är en släktpelargon från mormors barndom. En Mårbacka sägs det vara. Den växer då som en sådan ska göra även om just den här bilden inte visar det klängiga växtsättet utan en proper blommställning. mommos pellis.jpg
Hej
Jag har visat bild på denna min Pelargon tidigare i denna tråden. Denhär bilden är tagen idag, räknade till sju blomstänglar. Inte dåligt för en pelargon köpt i våras, väl ? Jag tror jag börjar kunna dethär med Pelargoner nu. Ingen övervattning, alltså.
Hälsn Tepa
Paeonia Lactiflora
24-08-2009, 19:16
Hittade den här tråden när jag sökte info om min älsklingspelargon. Jätteroligt att läsa om andras favoriter! Av de som nämnts här har jag, och gillar skarpt, Emma (mycket sötare färg än de tulpanpelargoner jag haft tidigare), White Splash och Madame Thibault. Nu måste jag fråga er om någon känner till min favorit - Mary Rose? Vet inte om jag är en dålig googlare, men det enda jag får träff på när jag söker på nätet är Austinrosen. Jag köpte Mary Rose på Lisebergs Trädgårdsdagar förra året, minns inte var, bara att det inte var hos Pelargonfönstret. Blommorna är ljuvligt rosa och ser ut som små rosor. De ser inte ut som blommorna hos de vanliga rosenknoppspellisarna, utan mer som små riktiga rosor. Snälla, säg att nån känner till min pelargon  ! Om inte någon annan har en bild på rosen, så kan jag kanske fixa en till helgen (ett problem är att pelargonen är på landet 22 mil härifrån, det andra problemet är att min kamera har pajat, lösningarna kan vara att jag faktiskt åker till landet på fredag och att jag lånar grannens kamera). /Helen
Hej
Dendär Pelargonen, med blommor som små rosor, låter verkligen intressant. Jag känner inte till denna men skulle gärna ha en. Mary Rose, alltså. Och bild om du kan ordna, tack, Paeonia.
Mvh Tepa
Paeonia Lactiflora
24-08-2009, 22:07
Hej Tepa, Tror att jag varit lite för rosfixerad på sistone  ! Mary Rose är nog bara en ros och inget annat  . När jag istället sökte på +pelargon +"små rosor", så fick jag träff på Millfield Rose. Den ser ut så här: [attachment=40978:Millfield_Rose.JPG] och är så lik min pelargon att det helt enkelt måste vara jag som blandade ihop namnen. Bilden ovan är från Bergabacken förresten. Är den inte urgullig  !? Vet inte om den räknas till rosenknoppspelargonerna, den är mycket vekare och skirare (eller hur man nu ska beskriva det) än de "rosebuddisar" jag har. /Helen
Anki på Öland
25-08-2009, 19:14
Millfield Rose räknas som hänghybrid. Anki
Paeonia, det var värst. Är det där en PELARGON! Vid första anblicken trodde jag det var en ros. Men sen såg jag bladen. Milda makter vad fin den är. Millfield Rose överst på MIN önskelista i alla fall !!
Hälsn Tepa
Oj så söt den var. Jag ska snegla på Bergabacken i vår tror jag av felra anledningar
Paeonia Lactiflora
25-08-2009, 21:12
Roligt att ni också tyckte om den! Jag ska försöka låna en kamera till helgen, så att jag kan visa att den är lika söt hos mig också. CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2009, 20:14)  Millfield Rose räknas som hänghybrid. Anki Aha, det förklarar de lite slängiga grenarna  . Vet du om de kan bli stora? Min har inte vuxit så mycket. Kan delvis bero på att jag förvarade den i svalen här i Göteborg i vintras och att den låg på golvet med krossad kruka en morgon efter grannarnas vilda fest. Så jag är glad att den överhuvudtaget lever  ...
Paeonia Lactiflora
30-08-2009, 22:38
Fick låna grannens kamera och tog ett kort på min Millfield Rose:
[attachment=41344:Aug2009_060.JPG]
Fotade också en annan favorit, Lavender Knight (till höger).
[attachment=41345:Aug2009_050.JPG]
/Helen
Chamomille
30-08-2009, 23:59
CITAT (marius @ 06-06-2009, 08:59)  Jag vet inte så mycket om pelargonior men efter att ha tagit en titt på "Appleblossom Rosebud" blev jag bara helt förälskad i formen och färgerna - vet du var man kan få tag på denna underbara pelargon - eller sticklingar?
Marius Har inte sett din fråga. Sorry. Jag skickade efter de från Rockdala
Krokodilen
03-09-2009, 21:12
Jag är ingen pelargonfantast men min favoritblomma är vit mårbacka. Köpte tre för två år sen, nu har jag en gigantisk och fem normalstora, lätt att föröka med andra ord.
Och så gillar jag den engelska Lord Bute, den köpte jag förra sommaren och wow vad den blommar i år.
Men nu måste jag ju bara ha en vildpelargonen Pelargonium Auritum ssp auritum! Det var det häftigaste jag sett. Var hittar man såna?
blomkronan
03-09-2009, 22:01
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 30-08-2009, 23:38)  Millfield Rose: Vilken fantastiskt vacker pelargon OJ, OJ Mässan i vår.... det kommer bli en och annan pelargonstickling som följer med mig hem
Anki på Öland
04-09-2009, 10:39
Min absoluta favorit blommar äntligen, det har den inte gjort på 2 år!
p.caffrum x Diana [attachment=41533:090904_c...rumdiana.jpg]
Anki
Läckra blommor verkligen!
CITAT (tepa @ 24-08-2009, 21:43)  Hej
Dendär Pelargonen, med blommor som små rosor, låter verkligen intressant. Jag känner inte till denna men skulle gärna ha en. Mary Rose, alltså. Och bild om du kan ordna, tack, Paeonia.
Mvh Tepa Kan 'Mary rose ' vara just 'Mary '-vit rosenpelargon
jenniepennie
11-10-2009, 17:21
För att haka på i pelargontråden: Mårbacka tulpan tycker jag verkar fin, men har inte haft någon själv förrän i fredags då det kom en liten "bebis" på posten. Orotad... hr-hm. *hålla tummar
Ovan nämnda och Emma från Bengtsbo tycker jag verkar väldigt lika om man kollar bilder. Är det någon som vet vad skillnaden är mellan dem?
Husihelvete
11-10-2009, 17:48
Det är ingen som av en händelse har pelargonerna 'Västerås' och 'Västmanland' och som kan avvara en stickling av dessa sorter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|