Sidor: 1, 2
Berith
Nu har vi fått vår digitalkamera - Nikon Coolpix 4500 - ska bli sååå spännande att testa den senare. Antar att det blir ett himla klickande på allt som rör sej eller sitter still så här i början. wink.gif Men jag har också lite mer organiserade planer på vad jag ska fotografera. T.ex. att dokumentera året i trädgården - ja, kanske inte när mannen klipper gräset och sånt trivialt sleep.gif - utan blommorna och stora/små djur och sånt som jag sett att ni andra fotar. rolleyes.gif

Skulle också vilja göra personliga almanackor att ge bort nästa jul och nyår. Samla bilder under 2004, bilder som rör just den person som ska få almanackan.
Adri-Anne
CITAT (Betty @ 01-12-2003, 22:03)
Råd&Rön har testat digitalkameror. http://www.radron.se/templates/test____3383.asp
Ta en titt på pricerunner.com
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/
CITAT
Hmmmm....  Tycker inte det här är roligt längre! Jag vill kunna veta bestämt att jag väljer rätt. Eftersom vi inte har någon digitalkamera sen tidigare (bara testat andras) blir ju den kameran vi väljer bättre än den vi har nu. Typ....
Jag tyckte att det var en förskräcklig djungel att välja digitalkamera - speciellt med tanke på att jag är totalt oteknisk och inte alls förstår mej på allt det där med pixlar, zoom och sånt... wacko.gif Jag köpte en Canon Digital IXUSv2 i våras och jag är jättenöjd med den. Vad du än gör - välj en kamera med uppladdningsbara batterier! (och köp gärna ett extra minneskort)

[QUOTE]

Vilken lycka!! biggrin.gif Tänk att det finns fler som inte begriper.
När ni har diskuterat pixlar osv har jag känt mig som en besökare från Mars som inte förstår språket. huh.gif
Jag är pixelanalfabet, därför törs jag inte köpa ny kamera. unsure.gif
Posse
Jag tycker att man brukar väl kunna begripa det mesta... förutsatt att man anstränger sig tillräckligt. smile.gif

Ang pixlar: Alla digitala bilder torde bestå av små, i sig enfärgade element precis som många bilder skapad i mosaik gör. Man kanske kan göra liknelsen att varje bricka i mosaiken, motsvarar en pixel i den digitala bilden. Ju fler pixlar bilden har på en bestämd yta, ju mindre risk att de enskilda pixlarna ("brickorna") kan urskiljas.

Ang zoom: Den enda zoom som egentligen är intressant är den optiska, dvs en "kikarfunktion", teleobjektiv, som när den är steglöst variabel kallas för zoom.

Sedan finns det också "digtal zoom" som är en helt annan och sämre sak och som närmast motsvarar att men delförstorar en redan i pixlar uppdelad bild.
e_sedell
Jag har köpt den nya fuji fine pix s7000

suverän, med 6mpix

bra zom

närgräns på några cm

köp dem på nätet, expert tar 8500 i butiken, jag köpte den på datorhandel.com för 6600 inklusive frakt. smile.gif biggrin.gif
Ingo
Jag köpte min första digitalkamera nyss, fick hem den för fyra veckor sen - en Canon Powershot A80. Den har 4 megapixels, 3x optisk zoom, flera olika automatinställningar (allmänt auto, porträtt, närbild etc) samt möjlighet att styra i stort sett allt manuellt när man kan och vill. Den innehåller i stort sett samma komponenter som Digital Ixus 400, som de gör mycket reklam för, men är inte lika trendigt slimmad fast i gengäld billigare - Cyberphoto tog drygt 4000:- för den.

Jag resonerade som så att jag vill ha något som man kan ta rätt bra bilder med väldigt lätt (eftersom jag är en ovan fotograf) men som man kan knäppa mer avancerat med om man vill, och det verkar den uppfylla. Till våren kan jag förhoppningsvis börja lägga upp ett album med trädgårdsbilder här, så får ni se hur det blev.
Virgo
Jag har denna kamera sedan några månader och tycker den är hyfsad.

kolla in testresultaten

http://www.smartson.se/itnytt.asp?TestId=2...9&siteid=itnytt
estet
Den har vi också, canon A80! Nyss införskaffad, beställd från cyberphoto.
Vi är på nybörjanivå och helt nöjda med kameran. Mkt teknik men ändå inte allt för invecklat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon