Alexander-VG-zon3
hej hej

lite somriga bilder från uteplatsen, det tar sig sakta men säkert. och lite har börjat att blomma. hoppas det kommer lite värme snart. dock är det ju redan en 35-55c i ''växthusen'', får försöka lufta det mer så att växterna inte kokas. även om dom klarat sig bra ändå. men för hög värme ger inte heller nog bra tillväxt.

[attachment=35439:IMG_7614.JPG]
[attachment=35440:IMG_7616.JPG]
[attachment=35441:IMG_7617.JPG]
vy

när bild på citron blomma
[attachment=35442:IMG_7618.JPG]

närbilder
[attachment=35443:IMG_7619.JPG]
[attachment=35444:IMG_7620.JPG]
[attachment=35445:IMG_7624.JPG]
[attachment=35446:IMG_7628.JPG]
[attachment=35447:IMG_7636.JPG]
[attachment=35448:IMG_7637.JPG]

papyrus
[attachment=35449:IMG_7621.JPG]

Markus Jättevallmo
[attachment=35450:IMG_7626.JPG]

Fikon
[attachment=35451:IMG_7627.JPG]

Brokbladig nerium
[attachment=35452:IMG_7630.JPG]

brokbladig jordgubbe

en bild från 19maj, bild på Wasabia japonica

[attachment=35454:uteplats...9maj_002.JPG]
Meriona
Jösses vad mycket växter! blomma.gif
Blåser det inte hos er idag?

Jättefint Flaxss! thanks.gif

Vad är det för en doftpelargon du har på närbilden?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 27-05-2009, 21:13) *
Jösses vad mycket växter! blomma.gif
Blåser det inte hos er idag?

Jättefint Flaxss! thanks.gif

Vad är det för en doftpelargon du har på närbilden?

tack ! mycket har dött i vinter så jag tycker jag har lite sen förra sommaren.

det var på morgonen/förmiddagen jag tog bilderna. på eftermiddag har det haglat en hel del och blåsigt. och i går natt har det stormat.

hmm bra fråga, har två stycken. men har glömt sort namnet på dom. den ena luktar citrus och den andra lite kryddigt med en svag mint doft.

Monaxe
Oj så fint du har det, massor av växter överallt.

Jag tycker det blir väldigt enahanda med all vattning av allt som står i krukor och andra kärl, brukar tröttna i mitten av sommaren på att vattna flera gånger om dagen.
Tycker inte du att det är jobbigt med allt som ska vattnas när det står i krukor?
När man kommer hem så brukar det mesta sloka och skrika efter vatten....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monaxe @ 27-05-2009, 22:17) *
Oj så fint du har det, massor av växter överallt.

Jag tycker det blir väldigt enahanda med all vattning av allt som står i krukor och andra kärl, brukar tröttna i mitten av sommaren på att vattna flera gånger om dagen.
Tycker inte du att det är jobbigt med allt som ska vattnas när det står i krukor?
När man kommer hem så brukar det mesta sloka och skrika efter vatten....

tack tack

vattnar sjukt mycket ibland, iförsig gillar jag att vattna. men det är ofta det slokar när jag kommer hem efter jobbet.

men sedan har jag ju syd/öst läge så det står lite i skugga sen. så även om det slokar och är uttorkat så brukar det klara sig av att dom står i skuggan. annars så vattnar jag en gång per dag allt när det är varmt och torrt och det gör jag så gott det går när solen inte är framme. men visst ibland så torkar en del ihjäl sånt händer.
kasam
flaxss - Det ser verkligen härligt ut!!!!

Nyfiken.... vad är det för växter de tre första närbilderna visar???
stennie
Vad härligt det ser ut...Växten med dom små blåa blommorna, vad är det?
Ser att Neriumen växer tummenupp.gif Va kul!
Mariette
Nämen odlar du Wasabi, vad häftigt!
Har du köpt den som planta eller?

Jag MÅSTE också ha en sådan! biggrin.gif
noora
Vad roligt att se bilder på din "samling" smile.gif

Hur gör du med papyrusen på vintern?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kasam @ 28-05-2009, 07:57) *
flaxss - Det ser verkligen härligt ut!!!!

Nyfiken.... vad är det för växter de tre första närbilderna visar???

tack ,

nu ska vi se

nr 1 - Prakttry

nr 2 - Bäckveronika tror jag

nr 3 - okänd orkidé som precis slagit ut

CITAT (stennie @ 28-05-2009, 10:56) *
Vad härligt det ser ut...Växten med dom små blåa blommorna, vad är det?
Ser att Neriumen växer tummenupp.gif Va kul!

tror det är Bäckveronika.

Neriumen har växt jätte bra, är jätte förtjust i den. har planterat om den så hoppas den får extra sprut nu snart. törstig rackare! men det är ju Nerium kända för att vara.

CITAT (noora @ 28-05-2009, 12:51) *
Vad roligt att se bilder på din "samling" smile.gif

Hur gör du med papyrusen på vintern?

tack

den som med allt annat får vara ute långt ut på hösten men in vid frost, och då får den vintervila ute och vår inne under den svenska vintern. bra extra ljus och normal till lite svalare rumstemp och lite mer fukt så klarar dom vintern inne.

enkel metod, vilket gör att jag kan odla citrusar, fikon, passiflora, änglatrumpet, fuchsia m.m. även då jag bor i lägenhet. exempel citrusarna börjar att blomma redan i dec-feb inne i köksfönstret och har redan kart när dom sedan kommer ut i värmen och därmed får jag tidigare frukt på året. tummenupp.gif

CITAT (Mariette @ 28-05-2009, 11:50) *
Nämen odlar du Wasabi, vad häftigt!
Har du köpt den som planta eller?

Jag MÅSTE också ha en sådan! biggrin.gif

köpte den i skåne, första året med den så du får hålla tummarna att jag klarar den! men den har fått nya blad sen jag tog ut den så jag hoppas den vill sig.

vad jag har förstått så gillar den att växa i svalt klimat och nära en bäck, då den i det vilda växer i bergen vid bäckar. med tanke att den gillar sval''sommar'' borde göra den bra anpassad fr ett liv ute under den svenska sommaren. nu har jag ingen bäck att ge den så jag hoppas mina lilla ''mini'' damm räcker för den.

får den skott kan jag ju annars höra av mig.
mieb
Härliga bilder! Vad mycket spännande du har i din lilla trädgård, gillar verkligen wasabin och den lilla "dammen"! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 29-05-2009, 00:06) *
Härliga bilder! Vad mycket spännande du har i din lilla trädgård, gillar verkligen wasabin och den lilla "dammen"! smile.gif

tack tack

ja litet är det här, och trångt, speciellt på vintern när allt ska in! då är det smockat och det står plantor ca 50cm in i rummet (på golvet och vid fönstren).

och mer ska jag ju köpa i år. roligt att du giollade den, gillar också wasabin. kanske vågar äta av den också.
Mariette
Berätta var i Skåne du köpt wasabin...?

Och är dom slut vill jag jätte-gärna att du pm:ar om din får skott.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mariette @ 31-05-2009, 11:01) *
Berätta var i Skåne du köpt wasabin...?

Och är dom slut vill jag jätte-gärna att du pm:ar om din får skott.

http://www.ospab.com/page.php?44 här hittade jag mina, när jag var där hade dom en 5-10plantor kvar.
lissa
tummenupp.gif Jättefina Flaxxs, jag trodde att du bodde i en lägenhet, men ni kanske har uteplats i samband med huset...men visst är det skönt när dom äntligen får komma ut på grönbete efter en vinter inomhus yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 04-06-2009, 00:22) *
tummenupp.gif Jättefina Flaxxs, jag trodde att du bodde i en lägenhet, men ni kanske har uteplats i samband med huset...men visst är det skönt när dom äntligen får komma ut på grönbete efter en vinter inomhus yes.gif

tack

balkong,uteplats, gräsplätt till varje lägenhet- så jag har lite plats för odling och sätta ut lite växter, nu får jag ännu mer växter- har 50 amaryllis frön som jag sått (egen odling , hoppas blomman blev fin). sedan kommer två nya palmer från Amsterdam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon