Full version: Quinoa -
Eva 33c
I år köpte jag en påse med quiona-frö bara för det skulle vara roligt att prova odla den. Är det någon av er som har provat? Eftersom jag inte har någon aning om utvecklingstid och sånt har jag förkultiverat en handfull plantor, som ser exakt ut som små svinmålle-planor, de är ju släkt. smile.gif
Var det onödigt att förkultivera? Hinner man få mogna frön att skörda här i zon 5? Är det svårt att skörda fröerna, veta när de är mogna osv.
Skulle vara roligt om nån har någon erfarenhet att dela med sig av.
Tulipanaros
Finns en lång tråd på Alternativ om det: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?boa...y;threadid=4613
Jag har aldrig provat.
Eva 33c
Tack för länken !
Det lustiga är att trots den långa tråden så verkar i slutänden ingen ha provat odla den i verkligheten... En person har sått och fått upp plantor efter direktsådd ute , fast det var i augusti 2008, men så långt som till skörd av fröerna verkar ingen ha kommit. Det fanns ett citat från en engelsk sida som sa att en utmaning var att fröställningarna var så täta att de inte torkade upp så fort efter regna, och därigenom kunde mögla på plantan. Tydligen fanns det flera sorter att välja på där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon