|
så fort affärerna öppnar så MÅSTE jag ha den! weeeee!!!
rofl
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 08:07
mitt är på väg!!! fick besked igår att det är skickat. längtar!
Gossen Ruda
04-06-2009, 09:11
Jag blir väl betraktad som en Alien när jag nu meddelar att jag aldrig spelat något modernt dataspel. Inte sen pacman och liknande. Livet är för dyrbart för att slösa bort på sådant i mina ögon totalt meningslöst.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:11)  Jag blir väl betraktad som en Alien när jag nu meddelar att jag aldrig spelat något modernt dataspel. Inte sen pacman och liknande. Livet är för dyrbart för att slösa bort på sådant i mina ögon totalt meningslöst.  Här kommer en till Alien. Men du vet i alla falla vad pacman är......det har jag aldrig hört.  CITAT (KURT @ 04-06-2009, 08:49)  Haha....den var bra.
Gossen Ruda
04-06-2009, 09:28
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 09:37
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 10:11)  Jag blir väl betraktad som en Alien när jag nu meddelar att jag aldrig spelat något modernt dataspel. Inte sen pacman och liknande. Livet är för dyrbart för att slösa bort på sådant i mina ögon totalt meningslöst.  du slösar kanske bort det på nåt annat än moderna spel. som jag tycker är slöseri.
Sålänge det är roligt så är det ju inte meningslöst. Vissa kanske tycker att det är roligt och meningsfullt att sitta och vara bittra och tracka ner på folk på internet, medan andra tycker att det är roligt att spela och att det då blir meningsfullt för dem
underhållning som underhållning tycker jag =)
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 10:11
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2009, 09:11)  Jag blir väl betraktad som en Alien när jag nu meddelar att jag aldrig spelat något modernt dataspel. Inte sen pacman och liknande. Livet är för dyrbart för att slösa bort på sådant i mina ögon totalt meningslöst.  Jag hoppade även över pacman.
Gossen Ruda
04-06-2009, 10:13
Varje människa väljer själv vad man finner meningsfullt eller meningslöst, jag har dock inte sagt något om andras val.
CITAT (Nauti @ 04-06-2009, 10:48)  Sålänge det är roligt så är det ju inte meningslöst. Vissa kanske tycker att det är roligt och meningsfullt att sitta och vara bittra och tracka ner på folk på internet, medan andra tycker att det är roligt att spela och att det då blir meningsfullt för dem  Håller helt med  All tid man inte lägger på att skaffa mat, husrum och annat livsnödvändigt är "fritid". Man kan lägga sin fritid på något som förkortar tiden som går åt till att skaffa livsnödvändigheter, t.ex. till studier som gör att man får högre timlön och kan jobba mindre, men det enda som händer då är att man får mer fritid. Det enda egentligt "meningsfulla" man kan göra är sådant som hjälper andra, t.ex. att jobba mer och skänka överskottet av pengarna till välgörenhet. Detta är meningsfullt så länge det finns folk som av en eller annan anledning inte själva kan skaffa sina livsnödvändigheter. Om man inte lägger all sin fritid på välgörenhet och samhällstjänst så spelar det egentligen ingen roll vad man gör med sin fritid, bara man tycker att det är roligt. Kolla på TV, läsa en bok, spela datorspel, påta i trädgården, sitta och skvallra med en kompis över en kopp kaffe... allt är lika "meningsfullt" i det stora hela. Tillbaka till ämnet: Jag ska handla simsar i eftermiddag efter jobbet  Jag är riktigt nyfiken på hur dom har lyckats få ihop det hela med alla nya koncepten. Förhoppningsvis har dom lagt tillräckligt med tid och pengar på utvecklingen den här gången, dom har ju hur många trogna spelare som helst att göra nöjda. Spore gjorde mig lite orolig, det var förra årets mest överhajpade flopp tycker jag. Det var roligt i c:a 10 timmar, sen har jag inte ens tittat åt spelet. Jag hoppas att dom inte missar lika stort med sims 3. Och jag hoppas att min dator räcker till... Både sims 1 och sims 2 "tvingade" mig att köpa bättre dator, men jag tror att det ska klara sig den här gången. Det kan vara dags för ny dator snart ändå, men jag har inte ork att sitta och installera om alla program just nu. Först ska jag se om spelet över huvud taget är roligt.
håller på att installera mitt nu... hoppas hoppas att inget går fel med installationen... Min dator har haft en viss tendens att jävlas med mig men jag hoppas på det bästa! Fick för övrigt en t-shirt på köpet när jag köpte spelet... tror att jag var först i butiken i morse!
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 10:19
någon som vet om det ska komma tillägg till 3'an?
hade tyckt det kunde vara skönt att hinna spela det ett tag innan dom matar ut tillägg som dom gjort med 2'an (jag har inte riktigt hunnit med alla men man vill ju ändå ha).
annars tycker jag också konceptet med det nya låter roligt och ska bli kul att testa, plus vilka vackra trädgårdar och hus man kan göra!! det skulle visst bli mer naturligt och inge begränsningar.
jag använder ju spelet mest för att skapa trädgårdar och hus.
men min data ska nog klara av detta spel.
skånepåg
04-06-2009, 10:25
Det ska vara mega kul, en kompis har en korrupt polis som snor bilar och sånt ^^ Min spel-dator e i paj men ska köpa ett nytt moderkort sen, börjar tröttna på super nintendo
CITAT (flaxss @ 04-06-2009, 11:19)  någon som vet om det ska komma tillägg till 3'an?
hade tyckt det kunde vara skönt att hinna spela det ett tag innan dom matar ut tillägg som dom gjort med 2'an (jag har inte riktigt hunnit med alla men man vill ju ändå ha). Jag utgår från det, det är ju en fet kassako för dem och ett bra sätt att förlänga livet på spelet. Jag har t.o.m. för mig att det har sagts från officielt håll (Maxis) att det ska komma expansioner så småningom. Jag tycker att expansionerna har varit bra. Vissa var bättre än andra, men de flesta var bra och tillförde mycket till spelet. Prylpaketen var mindre viktiga (förutom det sista som tillförde massor med nya trädgårdsväxter). Jag är glad att grönsaksodling ska vara med redan från början den här gången, det var jättetrist att behöva vänta på en expansion innan simsarna kunde odla tomater... Det är lustigt hur kul det är att se på när virtuella "gubbar" odlar virtuella tomater
CITAT (Nauti @ 04-06-2009, 10:48)  Sålänge det är roligt så är det ju inte meningslöst. Vissa kanske tycker att det är roligt och meningsfullt att sitta och vara bittra och tracka ner på folk på internet, medan andra tycker att det är roligt att spela och att det då blir meningsfullt för dem  Vilken konstig jämförelse....? "Vissa kanske tycker att det är roligt och meningsfullt att sitta och vara bittra och tracka ner på folk på internet, medan andra tycker att det är roligt att spela och att det då blir meningsfullt för dem".
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 10:59
CITAT (noora @ 04-06-2009, 11:28)  Jag utgår från det, det är ju en fet kassako för dem och ett bra sätt att förlänga livet på spelet. Jag har t.o.m. för mig att det har sagts från officielt håll (Maxis) att det ska komma expansioner så småningom.
Jag tycker att expansionerna har varit bra. Vissa var bättre än andra, men de flesta var bra och tillförde mycket till spelet. Prylpaketen var mindre viktiga (förutom det sista som tillförde massor med nya trädgårdsväxter). det blir väl att man köper dom också, bara det att jag inte hinner med att spela förens det kommer mer att upptäcka. annars har jag varit nöjd med dom tillägg jag har.
i trean så kan man tydligen pyssla mycket mer med trädgårn, och så frön som man kan hitta lite här och var. Låter väl skoj!
Jag tyckte att sista expansionen till tvåan kom för sent, jag har knappt hunnit spela den och nu kommer trean...
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 12:08
Weeeeeeeeeeeeeeeeeee säger jag med, nu har jag det i handen. nu ska här spelas!!!
HATAR DATORER! Datorn vägrade acceptera spelet, bara kraschade. Nu kan jag inte ens starta datorn. uggg.
andersen
04-06-2009, 14:37
Dataspel är inte det bara för barn?
CITAT (Fny @ 04-06-2009, 14:22)  HATAR DATORER! Datorn vägrade acceptera spelet, bara kraschade. Nu kan jag inte ens starta datorn. uggg. Det är nog inget som helst fel på datorn, du har nog bara ett kasst operativsystem till datorn.
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 17:19
CITAT (andersen @ 04-06-2009, 15:37)  Dataspel är inte det bara för barn? starta en egen tråd, och låt oss ''barn'' vara här. nu har jag spelat sen kl 14, tyckte det var ett jätte kul spel och gillar verkligen dom nya möjligheterna. dock är det lite ovant än med hur dom byggt upp spelet jämfört med två'an. snygga detaljer och bra funktionera.
andersen
04-06-2009, 17:20
CITAT (flaxss @ 04-06-2009, 18:18)  starta en egen tråd, och låt oss ''barn'' vara här. Ok går ut genom bakdörren.
Kommer det till wii månntro?
Nu är jag också stolt ägare av detta spel  Installationen gick som tur är utan problem. Det mesta funkar som man förväntar sig, men vissa funktioner är inte tillräckligt väl dokumenterade. Jag har t.ex. inte riktigt kommit överens med "ommålningen" av möbler m.m., jag tycker att det verkar lite krångligare än jag hade tänkt mig. Finns det t.ex. något sätt att måla om flera möbler på en gång? Min första sim-familj har i alla fall börjat odla tomater
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 21:15
CITAT (noora @ 04-06-2009, 22:01)  Nu är jag också stolt ägare av detta spel  Installationen gick som tur är utan problem. Det mesta funkar som man förväntar sig, men vissa funktioner är inte tillräckligt väl dokumenterade. Jag har t.ex. inte riktigt kommit överens med "ommålningen" av möbler m.m., jag tycker att det verkar lite krångligare än jag hade tänkt mig. Finns det t.ex. något sätt att måla om flera möbler på en gång? Min första sim-familj har i alla fall börjat odla tomater  jo lite krångligt tycker jag det är, även om jag kom in i det snabbt så tar det nog ett tag innan man helt kommer in i det och känner sig van vid det. sen var jag överraskad på en del växter och en del tyckte jag var rätt så fula gjorda (dom var väldigt väldigt onaturligt låga en del och blåbärs buskarna var skitfula) sedan en annan sak jag inte gillade var att buskarna och träden försvann när man kom närmre. annars gillar jag spelet mycket. när jag målar om så trycker jag bara på ny möbel ''utan att spara'' det sparas automatik och på så vis kan man trycka sig snabbt igen flera möbler. eller så gör man en möbler och kopierar den om man vill ha samma färg. hur gör man för att odla? hittade inte det. eller är jag blind  såg att grannarna hade odlingar. jag gillar dock att man kan ''gå'' fritt det känns som spelet segar mindre. är redan en stolt ägare av ett företag!! ska in och röra om grytan nu.
Det här med Tv-spel och data spel har jag aldrig fatta tjusningen med  Vet att mina vuxna barn är tokiga i det ,svärsonen särskillt !men nog är det en dyr hobby efter vad jag förståt.Tycker det verkar roligare med sällskapspel där man har värkliga motståndare som man kan föra ett samtal med  Men som sakt !det är nya tider och mycket nytt händer i mediavärlden.  Var och en måste få ha sitt Shang ri la och nog kan man behöva lite verklighetsflykt ibland det behöver en annan också fast på att annat plan då
Alexander-VG-zon3
04-06-2009, 22:26
växthobbyn är mycket dyrare än min ''thesims'' hobby hos mig, har i år lagt ut för spelet sammanlagt 395kr medan jag med växter plus tillbehör lagt ut över tusen kronor redan.
CITAT (andersen @ 04-06-2009, 15:37)  Dataspel är inte det bara för barn? Tar bara ett exempel,det första jag hittade, http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php...s&&ref=det är rekomenderat från 18år. Och liksom teckat, är det också bara för barn?
Det är ju ganska hög åldersgräns på en hel del spel. Sedan är det ju inga barn som spelar seriöst på högre nivå(onlinespel, inte sims då  ). De som försörjer sig på att spela är ju heller knappast några barn. Det lär ju vara fler äldre som spelar än det är barn? Barn sätter sig vid ett barnspel och spelar i några timmar, sedan blir de trötta på det och gör någoting annat
Chamomille
05-06-2009, 06:52
Va fasiken är Sims /Gammal?
Sims är ett spel som går ut på att du skall styra dina små "simmar" altså människor genom vardagen med allt vad det innebär, duscha, diska, sova, äta gå till jobbet osv, sen så skaffa jobb till dom skaffa en partner, bli föräldrar, you name it. Expansionerna som har kommit har utökat spelet både med att dom kan åka till semesterorter, skaffa husdjur, shoppa och annat och även har det kommit sådant som har utökat spelet med möbler, tror det finns ett IKEA exp pack till och med men jag kan ha fel.
Joodå det finns IKEA också.
Förhandsbeställde ni era spel?
"Tycker det verkar roligare med sällskapspel där man har värkliga motståndare som man kan föra ett samtal med " Då måste jag ju nämna mitt favoritspel, Guild Wars! Jag och min sambo spelar det tillsammans (fast på varsin dator, sittandes i samma rum). Vi har då varsin karaktär, som tillsammans är ute och äventyrar. Det är i allra högsta grad socialt, och rätt så avancerat när det gäller sammarbete och taktik. Så visst kan man ha verkliga med- eller motspelare även i dataspel! Har för övrigt fortfarande inte fått igång mitt sims 3. Har installerat om windows på datorn nu men allt krånglar fotrfarande... tror att jag behöver en ny dator!
Gossen Ruda
05-06-2009, 07:57
Kära Fny, om du tycker det är socialt att sitta vid var sin dator och spela är du illa ute. Försök skaffa dig ett liv utan datorn. Prova med att ha den avstängd i nån timme först och sen kan du jobba dig uppåt. Klarar du en dag är du på god väg.
skånepåg
05-06-2009, 08:02
Ett liv utan dator, hmm
Alexander-VG-zon3
05-06-2009, 08:05
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 07:52)  Va fasiken är Sims /Gammal? http://www.thesims3.com/game/about
CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2009, 08:57)  Kära Fny, om du tycker det är socialt att sitta vid var sin dator och spela är du illa ute. Försök skaffa dig ett liv utan datorn. Prova med att ha den avstängd i nån timme först och sen kan du jobba dig uppåt. Klarar du en dag är du på god väg. Klart det kan vara socialt att sitta vid datorn. Jag har lärt känna nästan alla som jag i dagsläget känner via datorn och det är jag knappast ensam om. När jag var yngre var var vi som mest sociala när vi var på LAN och mycket av det vi gjorde i övrigt kretsade kring datorer. Jag vet inte om det är svårt för dig att förstå, du kanske är litet för gammal för att kunna sätta dig in riktigt i situationen. Men visst går det att vara social vid datorn. Vem påstod för övrigt att hon inte har ett liv utanför datorn? Hon sade ju knappast att de satt där all sin vakna tid och spelade tillsammans? Jag vet inte om du verkligen är en sådan där bitter och tragisk människa på riktigt eller om du bara spelar eller är oseriös, vilket är det?
Alexander-VG-zon3
05-06-2009, 08:07
CITAT (TheLan @ 05-06-2009, 08:04)  Sims är ett spel som går ut på att du skall styra dina små "simmar" altså människor genom vardagen med allt vad det innebär, duscha, diska, sova, äta gå till jobbet osv, sen så skaffa jobb till dom skaffa en partner, bli föräldrar, you name it. Expansionerna som har kommit har utökat spelet både med att dom kan åka till semesterorter, skaffa husdjur, shoppa och annat och även har det kommit sådant som har utökat spelet med möbler, tror det finns ett IKEA exp pack till och med men jag kan ha fel. det är ju mer än så också, exempel jag spelar ju spelet mest för att designa hus och trädgårdar (även om jag biland mellan åt gör en familj och spelar). och en del spelar spelet för att enbart skapa filmer exempel. man kan ju göra mycket mer än att bara spela ''livet''. CITAT (skånepåg @ 05-06-2009, 09:02)  Ett liv utan dator, hmm
Chamomille
05-06-2009, 08:08
CITAT (flaxss @ 05-06-2009, 09:05)  Nu kan inte jag finska då (förutom pepperi och salteri eller hur det stavas) , men kan tänka mig att det är som Theme Hospital??? Eller? Är det någon som har Hospital så maila mig så slipper ni mig på ett tag.
Alexander-VG-zon3
05-06-2009, 08:12
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 09:08)  Nu kan inte jag finska då (förutom pepperi och salteri eller hur det stavas) , men kan tänka mig att det är som Theme Hospital??? Eller? Är det någon som har Hospital så maila mig så slipper ni mig på ett tag. huh? vad har finska med länken att göra? nej det är långt ifrån Theme hospital. det är ju samma företag som gjort spelen. men upp lägget på dom olika är ju helt olika och grafiken och detaljerna går ju knappt att jämföra plus går ju spelen ut på olika saker. och Theme hospital kom väl 95 eller 96? och detta kom i går så det har ju gått framåt i tekniken.
Alexander-VG-zon3
05-06-2009, 08:17
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 07:52)  Va fasiken är Sims /Gammal? dessa är inte på finska. http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Sims_3http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sims_3
Gossen Ruda, jag har absolut ett liv utanför datorn! det är väl snarast så att jag har för mycket liv... Så datorspel har blivit en sorts avkoppling för mig, när jag bara kan slappna av och rensa hjärnan. Och om du inte tror att datorspel kan vara sociala så kan du inte ha testat själv. Jag skulle råda dig att inte dömma ut något som du inte själv har erfarenheter av! Att sitta vid varsin dator och sammarbeta, prata och spela tillsammans är inte så olikt att sitta vid ett brädspel och spela. Samma sak. har du samma problem med schackspelande, är det också osocialt? Jag lovar dig att t.ex. Guild Wars är betydligt mer givande ur social synpunkt.
Kan det inte vara så att det är vanligt hos unga, att sitta vid datorn och spela, just för att dom helt enkelt inte känner till ett liv före dator och datorspel? Vi lite/mycket äldre vet ju vad man kan göra på fritiden utan allt det där.
Chamomille
05-06-2009, 08:43
CITAT (flaxss @ 05-06-2009, 09:12)  huh? vad har finska med länken att göra? Tryck på länken. Inte fasiken är det svenska iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|