|
Gick ut med hundarna och på vägen sprang nånting, hann tänka att "nej, en lös hund!" men hunden såg inte ut som en hund. När den var 5-6 meter i från stannade den till ett pra sekunder och tittade på min min hund som skällde hysteriskt, och då insåg jag att det var en Varg! En ungvarg såg det ut som. Vad är oddsen?? Varg mitt i stan? Må vara en liten stad, nästan bara en by, men ändå!
En bil lite längre bort som vargen sprang förbi körde fram till mig och frågade om det vi sett var varg, då var det bara att konstatera att så var det för varken bilföraren eller jag kunde inte ens med en stor skopa fantasi få det djuret till annat än varg!
Det roliga är att det är andra gången jag ser varg, förra gången var ett par år sedan när jag körde bil, har för mig att jag skrev om det också här på odla.
Har nu rapporterat till Länsstyrelsen i mitt län om denna observation. Hoppas att de på något sätt kan bekräfta att vi som såg vargen inte drömde...
herkules
04-06-2009, 22:54
coolt! hoppas att den får leva!
Hoppas verkligen att den får leva och att den hittar bättre ställe att befinna sig på än mitt bland bebyggelsen.
Chamomille
04-06-2009, 23:14
Kul att se en varg (var du nu än bor)
Jag inbillar mig att det kommer en massa tokar med bössor och ska skjuta vargen om jag skriver var jag bor, men kan ju alltid skicka ett PM.
Chamomille
04-06-2009, 23:33
CITAT (Anma @ 05-06-2009, 00:31)  Jag inbillar mig att det kommer en massa tokar med bössor och ska skjuta vargen om jag skriver var jag bor, men kan ju alltid skicka ett PM.  Ja gör det. Jag håller truten
CITAT (Chamomille @ 05-06-2009, 00:33)  Ja gör det. Jag håller truten  Med vargens förmåga att vandra tiotals mil på ett dygn är den nog snart hos dig!
Chamomille
04-06-2009, 23:43
CITAT (Anma @ 05-06-2009, 00:35)  Med vargens förmåga att vandra tiotals mil på ett dygn är den nog snart hos dig!  Jag misstänker det. Och hoppas det
Häftigt.... Hoppas vargen hittar ett bättre ställe att springa på så ingen skjuter den.
Aqvakul
05-06-2009, 06:15
Häftigt!
Det låter inte som om den vargen uppförde sig normalt. När vargar söker sig till hundar är det för att de inte hittar några andra vargar att slå följe med och/eller för att de är i löpen och inte hittar annan varg att para sig med, och det slutar sällan väl för vargen.
Vilken fantastisk upplevelse att se varg. Men jag tror ju att jag skulle bli liiite skakig om jag hade den så nära.
Nästa promenad tar du väl med kameran.
CITAT (Azur @ 05-06-2009, 09:29)  Det låter inte som om den vargen uppförde sig normalt. När vargar söker sig till hundar är det för att de inte hittar några andra vargar att slå följe med och/eller för att de är i löpen och inte hittar annan varg att para sig med, och det slutar sällan väl för vargen. Nu sökte den sig väl inte till hunden utan sprang förbi? Hoppas jag!! För dens egen skull.
Vet inte var du bor, men vi hade en varg här i Herrljunga för några veckor sedan som inte betedde sig riktigt heller, han gick omkring på vägarna mitt i bebyggelsen. Kanske det är samma, för mig veterligt var det ingen som sköt på den som var här.
Jättegrattis... Nu blev jag riktigt avundsjuk... Vi hade en här förra året tror jag och den enda vargen lyckades ett nöt köra på. Den klarade sig, men vandrade sedan iväg över landvetter och in i marks komun.
coooolt!
CITAT (Azur @ 05-06-2009, 09:29)  Det låter inte som om den vargen uppförde sig normalt. När vargar söker sig till hundar är det för att de inte hittar några andra vargar att slå följe med och/eller för att de är i löpen och inte hittar annan varg att para sig med, och det slutar sällan väl för vargen. Nu var det ju inte så att vargen sökte sig till oss, vi råkade komma ut i samma veva som den kom ut på vägen och det blev så att säga en oväntad möte för oss allihopa. Vargen saktade in lite när min hund skällde men fortsatte sen vidare. Såg nästan ut som den tvekade att fortsätta förbi oss ,men bestämde sig för att göra det trots skällande hund. CITAT (ABCiV @ 05-06-2009, 10:04)  Vet inte var du bor, men vi hade en varg här i Herrljunga för några veckor sedan som inte betedde sig riktigt heller, han gick omkring på vägarna mitt i bebyggelsen. Kanske det är samma, för mig veterligt var det ingen som sköt på den som var här. 45 mil kan väl en varg vandra på ett par veckor, men mer troligt att det är den som synts i trakterna senaste månaderna.
CITAT (Alba @ 05-06-2009, 10:01)  Vilken fantastisk upplevelse att se varg. Men jag tror ju att jag skulle bli liiite skakig om jag hade den så nära. Nästa promenad tar du väl med kameran. Ja, skakig blev jag, det kan jag lova. Under någon hundradels sekund trodde jag vargen skulle anfalla mina hundar och sedan mig och äta upp oss... Men sen insåg jag att vargen i första hand flyr än illa fäktar mot en jämnstor hund, en mindre hund och en människa...  Nu i efterhand så tycker jag bara att det var riktigt häftigt, slår inte riktigt upplevelsen av en förlossning som jag var med på för några veckor sen, men nästan!
Ringde naturvårdsverket precis. Han bekräftade att det var varg jag sett efter min beskrivning. Det är inte samma varg som setts i kommunen tidigare, för den har gps sändare, vilket "min" varg inte verkar ha.
Jag har aldrig sett varg men hört dem när jag varit ute och ridit i mörkret, det var häftigt. Jag lugnade min kompis med att vargar bara ger sig på djur som är försvagade, att jaga ett friskt starkt djur tar för mycket energi. Oooooooooops, hennes häst var typ lam på tre ben och ålderstigen.
Myosotis
05-06-2009, 17:37
Jag är avundsjuk. Jag vill också se varg. Eller höra.
Farbror Blå
05-06-2009, 18:04
åååå lyllos!!
CITAT (Wilmer @ 05-06-2009, 11:54)  Jag har aldrig sett varg men hört dem när jag varit ute och ridit i mörkret, det var häftigt. Jag lugnade min kompis med att vargar bara ger sig på djur som är försvagade, att jaga ett friskt starkt djur tar för mycket energi. Oooooooooops, hennes häst var typ lam på tre ben och ålderstigen.   Vilken tröstande person du är Wilmer Varg angriper inte människor, så du kan vara lugn. Det är bara i filmens värld dom angriper oss.
ingrid fuxwall
05-06-2009, 21:03
Tycker inte om vargar, inte när de rör sig i tättbebygda områden i alla fall men smaken är olika
Gud vad häftigt att få se en varg! Själv har jag bara haft nöjet att se varg spår och varg lort men aldrig varg *avis*
zaaritha
06-06-2009, 19:33
Vi hade en varg i trädgården för ca 2 år se´n! Jag anmälde det inte till nå´n--var orolig för varghat o dyl. Men; det var fascinerande att se den! Vi bor i Skaraborg.
Snöflinga
06-06-2009, 20:45
CITAT (TheLan @ 06-06-2009, 02:22)  Gud vad häftigt att få se en varg! Själv har jag bara haft nöjet att se varg spår och varg lort men aldrig varg *avis* Tips : Skaffa dig får... stängsla in dem och sätt dig i ett gömsle och vänta  Har du tur så kommer snart några vargar, du märker det på att fåren blir oroliga  Snart är de inne i hagen och de dödar inte bara ett får för att de är hungriga ... ånej de tar gärna en tugga eller två av helt levande får ... och hoppar sedan över stängslet och du får njuta av åsynen av deras smidiga kroppar i rörelser Att din fårhjord har decimerats till mindre än hälften  ... asch du kan alltid köpa nya ... Huvudsaken att du har fått se varg Obs detta är inte riktat till dig personligen utan till många som anser att varg, oavsett hur inavlade och beteendestörda de än är, har existensberättande i våra närområden, för de är ju så häftage att se
Myosotis
06-06-2009, 20:53
CITAT (Snöflinga @ 06-06-2009, 21:45)  Tips : Skaffa dig får... stängsla in dem och sätt dig i ett gömsle och vänta  Har du tur så kommer snart några vargar, du märker det på att fåren blir oroliga  Snart är de inne i hagen och de dödar inte bara ett får för att de är hungriga ... ånej de tar gärna en tugga eller två av helt levande får ... och hoppar sedan över stängslet och du får njuta av åsynen av deras smidiga kroppar i rörelser Att din fårhjord har decimerats till mindre än hälften  ... asch du kan alltid köpa nya ... Huvudsaken att du har fått se varg Obs detta är inte riktat till dig personligen utan till många som anser att varg, oavsett hur inavlade och beteendestörda de än är, har existensberättande i våra närområden, för de är ju så häftage att se  Jag tycker att räv, duvhök och mård ska utrotas för att jag har höns. OBS ironi.
Nu tror ju inte jag att alla vargar är beteendestörda. Snarare att djurhållare (människor) är det. Ta in fåren nattetid...problem solwed.
Snöflinga
06-06-2009, 22:01
CITAT (pejori @ 06-06-2009, 22:27)  Nu tror ju inte jag att alla vargar är beteendestörda. Snarare att djurhållare (människor) är det. Ta in fåren nattetid...problem solwed. Har jag fattat dig rätt: Fårägare som inte tar in fåren på nätterna är beteendestörda Kattallergiker och de som inte vill ha katt på balkongen, skall näta in balkongen ..... Vart är vi på väg
Ja visst kan vargar precis som andra rovdjur vara ett problem för djurhållare och visst hade det varit bättre både för oss människor (i alla fall dom som inte vill ha dom här ) o inte minst vargarna om dom inte vistades för nära bebyggelse. Jag anser ändå att få se en livs levande varg är ett privilegium. På samma sätt hade jag känt om jag såg en björn eller ett lodjur. Eller ett lejon i Afrika. Kan tycka det är riktigt fascinerande att se en duvhök eller en räv med. Men nu var ämnet att någon hade sett varg, inte om dom var inavlade och beteendestörda eller hörde hemma var dom än är så låt oss lämna den diskussionen utanför Anmas tråd.
Va häfftigt !vi som tyckte det va colt i vintras när räven satt utanför verandan och tittade på oss  Men en Varg !undrar just hur man skulle reagera om man såg en på landet utanför Nässjö här  Vad jag vet så är ju Vargar flockdjur och har de ingen flock att ty sig till så kan de nog uppträda annorlunda och va lite vilsna.Man blir ju lite nyfiken var du bor !men jag tycker du gör rätt som inte lägger ut det här ,som sakt det finns många Varghatare som gärna laddar bössan och vill skjuta dom.Förstår inte det där Varghatet !hur många människor har blivit attakerade av Varg ?ja det är väl i så fall boskap de anfaller,och det är förstås jobbigt för ägaren.Men efter vad jag förståt så anfaller Björn mer boskap än Vargen även Järven är en elaking. MVH Motti
herkules
07-06-2009, 08:17
CITAT (Snöflinga @ 06-06-2009, 21:45)  Tips : Skaffa dig får... stängsla in dem och sätt dig i ett gömsle och vänta  Har du tur så kommer snart några vargar, du märker det på att fåren blir oroliga  Snart är de inne i hagen och de dödar inte bara ett får för att de är hungriga ... ånej de tar gärna en tugga eller två av helt levande får ... och hoppar sedan över stängslet och du får njuta av åsynen av deras smidiga kroppar i rörelser Att din fårhjord har decimerats till mindre än hälften  ... asch du kan alltid köpa nya ... Huvudsaken att du har fått se varg Obs detta är inte riktat till dig personligen utan till många som anser att varg, oavsett hur inavlade och beteendestörda de än är, har existensberättande i våra närområden, för de är ju så häftage att se  så kan man ju göra om man vill, förhoppningsvis är de flesta skogsbönder klokare än så och skaffar sig några hundar som håller undan vargen. men visst så klart man kan se på när vargen river får - vi skattebetalare ser ju till så skogsbönderna får nya får. vi betalar till och med vargstängsel om de vill ta sig det omaket. undrar om den varg du såg ff lever eller om någon hunnit skjuta den, hoppas att den kommit sig långt in i skogen!
CITAT (Snöflinga @ 06-06-2009, 21:45)  Snart är de inne i hagen och de dödar inte bara ett får för att de är hungriga ... Eller också sätter man upp vargsäkra staket med bidrag från staten. Eller skaffar vakthund. Eller skyddsjagar. Eller tänker på att, trots allt, så orsakar lösspringande hundar mycket fler skador på får än varg gör.
Att vargen, precis som vi har rätt till att existera är väl ganska uppenbart? De som inte kan se det är ofta inavlade jägare från småorter. Bosatta i skogen trots att de är rädda för allting som rör sig i den. Eller bönder som har svårt att förstå att vargen tar för sig när de dukar up ett smörgåsbord med lammkött åt dem.
Det finns bättre metoder att skydda sina djur på än att utrota en hel art, jag förstår inte hur man ens kommer på tanken.
Kanske borde vi införa jaktcertifikat på inavlade jägare och bönder? Skjuter vi bort dem så slipper vi en debatt om någonting så underligt som en annan arts utrotning av paranoida och/eller ekonomiska skäl.
Sedan kan vi ju börja utrota andra arter som inte gynnar människan också, dumt att ha dem kvar. Om arten i sig inte direkt eller indirekt gynnar människan så är den ju inte existensberättigad?
mollys_matte
07-06-2009, 10:10
Tyvärr består den svenska vargstammen av mestadels inavlad djur. Avelsmaterialet har helt enkelt varit för litet, så nu har vi vargar som springer runt och beter sig "ovargit" Finns en varg i trakterna runt där jag bor, som i vintras jagade katter I byn... Sen haden den ihjäl typ 25-30 får. Och sen drog den vidare men nu är den tillbaka. På en natt hade den gått ca 10-15 mil, dödat 2 rådjur, en älgko, en vanlig ko och 10 får. Det enda den ätit av var den vanliga kossan... Och det är inte normalt för en varg, den dödar inte för nöjesskull. Denna vargen är inte frisk, antingen har den rymt från nånstans för den är så förvirrad så den vet inte hur den ska bete sig med mat. Fast kolmården säger att inga vargar rymt sen de två får några år sedan. Och egentligen, hur ska de kunna mörka en sån grej? Tror de fått tillstånd att skjuta denna vargen, den rör sig i ganska välbefolkade trakter och beter sig som sagt ganska onaturligt.
CITAT (Nauti @ 07-06-2009, 09:46)  Sedan kan vi ju börja utrota andra arter som inte gynnar människan också, dumt att ha dem kvar. Om arten i sig inte direkt eller indirekt gynnar människan så är den ju inte existensberättigad? Jag inser att det är en retorisk fråga, men det är ju precis så det är i hela världen numer. Djur och växter ger avkastning, eller så utrotas de och ersätts med nåt som gör det. För vargens del innebär det här att dess vanligaste bytesdjur -älg och ren- numer är frigående tamboskap, och någon anser sig lida ekonomisk skada när vargen äter dem. Att för egen skull vara rädd för varg är som mest en fobi, den anfaller helt enkelt inte människor, men både samer och jägare får mindre klirr i kassan varje gång vargen äter - och det är därför de är emot den.
herkules
07-06-2009, 10:16
CITAT (Azur @ 07-06-2009, 11:12)  /..../ Att för egen skull vara rädd för varg är som mest en fobi, den anfaller helt enkelt inte människor, men både samer och jägare får mindre klirr i kassan varje gång vargen äter - och det är därför de är emot den. det man förlorar på gungorna(vargen) får man ta igen på karusellen(staten)
CITAT (herkules @ 07-06-2009, 11:16)  det man förlorar på gungorna(vargen) får man ta igen på karusellen(staten) Ersättning är en möjlig lösning, fast det har ju inte funkat så bra med samerna, de accepterar inte rovdjur i fjällen trots ganska bra ersättning - de 2500 samerna inom rennäringen delade förra året på 58 miljoner i ersättning för rovdjursdödade renar. Jag misstänker personligen att den enda lösning nästan alla skulle acceptera är att separera varg och frigående tamboskap med stängsel, dvs stänga in alla vargar (och järvar) i ett eller ett par reservat i norrlands skogsområden. På så vis skulle det i alla fall finnas någon plats för dem i svensk natur.
Chamomille
07-06-2009, 11:55
CITAT (herkules @ 07-06-2009, 11:16)  det man förlorar på gungorna(vargen) får man ta igen på karusellen(staten) Säger du det
herkules
07-06-2009, 13:40
CITAT (Azur @ 07-06-2009, 11:28)  Ersättning är en möjlig lösning, fast det har ju inte funkat så bra med samerna, de accepterar inte rovdjur i fjällen trots ganska bra ersättning - de 2500 samerna inom rennäringen delade förra året på 58 miljoner i ersättning för rovdjursdödade renar. /..../ toppen ju, då kan de ju köpa sig några fler skotrar och helikoptrar för pengarna. det är inte lite pengar som delas ut ursäkta ot.
Chamomille
07-06-2009, 13:45
CITAT (herkules @ 07-06-2009, 14:40)  toppen ju, då kan de ju köpa sig några fler skotrar och helikoptrar för pengarna. det är inte lite pengar som delas ut ursäkta ot.
Om problemet enbart var inavel skulle ju folk vara för att plantera in nya och inte vilja skjuta bort de som redan finns.
Jag såg på ett TV-program för ett tag sedan där det talades om områden som är mycket vargtätare än det är någonstans i Sverige, där märker man och flyttar på de individer som går nära samhällen. Om samma individ går nära ett samhälle igen så avlivas den. Som jag förstått det så är det bara ett fåtal individer som går nära bebyggelse och går in och tar tamdjur, resten håller sig borta. Så varför skall då alla vara så hysteriska och vilja utrota hela den svenska vargstammen? Kan man inte först försöka flytta på dem och som en sista utväg avliva dem?
Sedan undrar jag en sak till. Man hör ju en hel del av jägare och bönder i vargdebatten. Varför bönderna vill ha bort dem är ju ganska uppenbart egoistiskt, där handlar det om pengar. Men varför vill jägarna ha bort vargen? Det enda sambandet jag kan se är att de jagar samma sorters djur. Vill jägarna på fullt allvar utrota en hel art för att den dödar det som de vill döda i stället?
Aqvakul
07-06-2009, 17:32
CITAT (Nauti @ 07-06-2009, 18:16)  Om problemet enbart var inavel skulle ju folk vara för att plantera in nya och inte vilja skjuta bort de som redan finns.
Jag såg på ett TV-program för ett tag sedan där det talades om områden som är mycket vargtätare än det är någonstans i Sverige, där märker man och flyttar på de individer som går nära samhällen. Om samma individ går nära ett samhälle igen så avlivas den. Som jag förstått det så är det bara ett fåtal individer som går nära bebyggelse och går in och tar tamdjur, resten håller sig borta. Så varför skall då alla vara så hysteriska och vilja utrota hela den svenska vargstammen? Kan man inte först försöka flytta på dem och som en sista utväg avliva dem?
Sedan undrar jag en sak till. Man hör ju en hel del av jägare och bönder i vargdebatten. Varför bönderna vill ha bort dem är ju ganska uppenbart egoistiskt, där handlar det om pengar. Men varför vill jägarna ha bort vargen? Det enda sambandet jag kan se är att de jagar samma sorters djur. Vill jägarna på fullt allvar utrota en hel art för att den dödar det som de vill döda i stället? Möjligen första gången som jag kan säga att jag är helt överens med Nauti!
Hmm !min man och sonen är båda jägare !nu har vi ju inte varg här på höglandet men det finns jägare som är helt för Varg det är bara det att det är en väldigt infekterad fråga och en del jägare vill hålla sig utanför diskutionen men som sakt alla är inte emot vargen.Håller med Nauti om att det nog är så att en del jägare ser Vargen som konkurent i skogen,en del är väl rädda om sina jakthundar då Vargen ser hunden som en jämlike och konkurent så blir det slagsmål på liv och död,en del jakthundar har ju strukit med.Kan berätta att jag köppte en fiberpäls med vargmotiv på till sonen ,jag frågade om han inte hade den på sig när han jagade?nä vet du mor det där är känsliga grejer,bäst att lämna den hemma då så man inte retar någon i jaktlaget.
Så det blev lite debatt här när jag drog till stugan!
Vargen som rört sig runt i västmanland/uppland har rivit och ätit några får i en hage i Enköping, men det är inte "min" varg, för "min" varg har ingen gps-sändare. Nu har det gått en tid så jag kan säga så mycket att vargen fanns ett antal mil nordöst om Uppsala. Den var på vandring från sin flock som finns en bra massa mil härifrån. Den flocken har för övrigt fått valpar, allt enligt naturvårdsverket.
Att varg angriper hundar och främst då jakthundar beror på att hunden kommit in i vargens revir. En varg utanför sitt revir anfaller inte hundar. En varg som hamnar i en annan vargs revir kommer garanterat att möta samma öde som en hund och dödas av flocken. Sådan är vargens natur. Många jägare förfasar sig över de hundar som vargen tar, men ingen förfasar sig över sig själva och andra jagare som råkar skjuta deras och sina egna hundar. Vilket är så mycket vanligare än att vargen tar dem. Men det talas det tyst om.
Jag är helt för varg, men förstår samtidigt att en varg som kommit "fel" och gör allt för stor skada måste tyvärr bort.
skogstroll
12-06-2009, 13:48
inte konstigt om det blir inavel när man ska ha ihjäl alla... gå ut och skjut fästingar istället de är farligare
Aqvakul
12-06-2009, 14:08
CITAT (skogstroll @ 12-06-2009, 14:48)  inte konstigt om det blir inavel när man ska ha ihjäl alla... gå ut och skjut fästingar istället de är farligare 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|