Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-06-2009, 12:43) *
Och här har bara småregnat lite, det måste ha dragit förbi längre inåt land eller så confused.gif

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9444&l=sv

man kan ju se här vart regnet har dragit förbi. det gröna ger väl inte så mycket.

Biggan_
Här har kommit 45mm, termometern står på 11,5° och det blåser rejält med hårda kastvindar. Stackars trädgård! no.gif
Berith
Kl 13 hade det kommit 13 mm. Ska vi då gissa på att det kl 20 kommit 20 mm? rolleyes.gif

Ingen blåst, bara lite vind, och 12 grader.
TheLan
På Bokenäset utanför Uddevalla har det regnat sedan igår kväll vid 8 ungefär o gör fortfarande, inte lika ihärdigt som inatt tack o lov.
Det har börjat blåsa en hel del vad jag kan se i träden men långt ifrån storm i alla fall.
MariaS
Under den sista timmen har det kommit en ½mm, däremot blåser det betydligt mer nu, så det är inte kul att gå ut och kolla mätare längre...
Gossen Ruda
CITAT (flaxss @ 12-06-2009, 12:41) *
ja när det slutat regna helt så ska jag pila ut och ta kort på min regnmätare och visa. ska också ladda batteriena till kameran.

uppdatering från SMHI

''Tillhörande regn över södra Sverige har i natt gett störa regnmängder i västra Götaland där Hallands Väderö rapporterar 54 mm.''

Det behöver du inte göra, det bevisar ändå inget. Vilken av dina bostadsorter har dess enorma regnmängder?
Wilmer
Precis som hos MariaS började regnet frammåt natten,eller småtimmarna snarare, sedan har det fortsatt. Ska kolla regnmätaren i em.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 14:03) *
Det behöver du inte göra, det bevisar ändå inget. Vilken av dina bostadsorter har dess enorma regnmängder?

tänkte skriva ett ordentligt inlägg men stoppade mig själv i sista sekund väl det. det är ju ändå uppenbart för flera så jag behöver inte sväva ut fler gånger.

nee men jag tycker det är kul att visa bilder kanske, andra vill kanske se.

vill du kolla så gå in på smhi allt jag klistrat in här står där. så vi bestämmer väl nu att du slutar svara mig så blir detta sista från mig till dig.
Gossen Ruda
Ok Linus. Hos mig börjar strecket för 25 mm synas nu.
Alexander-VG-zon3
+12c och börjat regna mer igen.

kollade noga på min regnmätare det var inte riktigt 45 men en 42-43 är det nog står lite snett så svårt att se exakt. men 40-45mm så är det ändå mycket för månaden.

[attachment=36281:juni_015.JPG]
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 12:29) *
När det gäller lokala åskväder kan skillnaderna vara enormt stora men inte när ett lågtryck drar in. Visst finnns det skillnader även då men dom är inte enorma.

Visst kan det vara stora skillnader på ganska korta avstånd i samband med lågtyck också. Särskilt när lågtrycket ligger nästan still som nu. Det pågående busvädret gav under natten t ex Holbaek 51 mm medan Köpenhamn som ligger ca 4 mil längre österut "bara" fick 34 mm. Här ett par mil öster om Köpenhamn på andra sidan sundet kom det ca 20 mm under samma tid. Att regnandet varierat en hel del kan man även se här: http://www.dmi.dk/dmi/sommerregn_lagde_land_under_vand

Här är det förresten fortfarande 11 grader med regn och stormbyar (35 mm i mätaren nu). Fast det ska visst bli sol i morgon (svårt att tro nu...)!
4:an
Vad jag är glad att jag gick runt förra helgen och band fast och stagade upp allt i trädgården....bara min akleja rabatt som slokar och bambun....de reser sig väl igen...men vilket väder !!! Är så trött på det! Det går bara inte att beskriva när man sett fram emot att sitta ute lite på kvällarna coolgleam.gif och påta runt i trädgården. Istället har jag fortfarande strumpor och långbyxor.... ranting.gif men hoppet är det sista som överger människan och de lovar sol imorgon!! Men, men var inte förvånade om vi i södra Sverige inte längre sitter fast vid övriga Sverige!
MariaS
Just nu sitter jag i ett förtält med vinterjackan på. Classisk nostalgiträff! Innan vi åkte tömde jag i alla fall regnmätaren... 22mm och 11,2 grader!
Uggi
CITAT (MariaS @ 12-06-2009, 18:21) *
Just nu sitter jag i ett förtält med vinterjackan på. Classisk nostalgiträff! Innan vi åkte tömde jag i alla fall regnmätaren... 22mm och 11,2 grader!

Maria det kan knappast bli sämre, jag tror du får en fin dag imorgon. tummenupp.gif
MariaS
CITAT (Uggi @ 12-06-2009, 18:42) *
Maria det kan knappast bli sämre, jag tror du får en fin dag imorgon. tummenupp.gif

Ja dert hoppas jag med! Men det har faktiskt redan slutat regna nu. Nu är det blötare på insidan än på utsidan giggle.gif
Gossen Ruda
Det tycks ha kommit runt 25 mm över större delen av Sydsverige med undantag för kustområdet i väster. I Göteborg har jag fått 32 mm och sen toppar Hallands väderö med runt 80 mm. Det stämmer med vad vädergubben sa igår, det mesta skulle falla över havet. I havet ligger dock en del danska öar som höll på att sjunka. laugh.gif Tyvärr ligger SMHI:s regnrapportsida nere, förmodligen har det varit en del anrop mot den sidan idag.
Anki på Öland
Vi fick 12 mm under natten till idag, sen har det inte regnat något alls under dagen.
Anki
Alexander-VG-zon3
äntligen slutat regna!!! från i går kväll och fram tills det slutade regna i kväll så har regnmätaren nog toppat med 45mm. sjukt mycket regn för nästan ett dygn.

Borås området blir nog Sveriges ''tempererade regnskog'' med tanke på regnet jag fått idag. läste på ett annat forum att Hillerød hade fått 123mm.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 12-06-2009, 22:54) *
äntligen slutat regna!!! från i går kväll och fram tills det slutade regna i kväll så har regnmätaren nog toppat med 45mm. sjukt mycket regn för nästan ett dygn.

Borås området blir nog Sveriges ''tempererade regnskog'' med tanke på regnet jag fått idag. läste på ett annat forum att Hillerød hade fått 123mm.

Borås har ju den föga ärofyllda titeln "Sveriges regnigaste stad", så det är väll inte mer än normalt för området biggrin.gif
Gossen Ruda
33 mm för min del fast än har inte regnet upphört, det duggar lite lätt. Jag tror nog att man kan utesluta lokala extremmängder, SMHI har ett ganska tätt nät med observationsplatser, det är bara en liten del som redovisas på nätsidorna. Skulle det varir någon station som stuckit ut hade det redovisats. Men nu får det gärna sluta regna och komma lite sol istället. smile.gif
Berith
CITAT (Berith @ 12-06-2009, 13:19) *
Kl 13 hade det kommit 13 mm. Ska vi då gissa på att det kl 20 kommit 20 mm? rolleyes.gif

Ingen blåst, bara lite vind, och 12 grader.

Det slutade regna vid 20-tiden och då hade det mycket riktigt också kommit 20 mm. naughty.gif

Nu är det lite grått men torrt, fortfarande bara lite vind och 12 grader.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-06-2009, 23:18) *
Borås har ju den föga ärofyllda titeln "Sveriges regnigaste stad", så det är väll inte mer än normalt för området biggrin.gif

tyvärr !! jag som inte vill ha regn. men det behövs med tanke på hur torrt det varit innan för ett tag sen. hade det varit varmare hade det varit bra klimat för banan odling.

var ute och kollade idag och som jag skrev innan så är det nu stadigt på 45mm. idag har det varit bättre väder och inte regnat så mycket och imorgon soligt och varmt.
Huggorm
Ja, detta regnet var väldigt välbehövligt för naturen, egentligen skall man inte klaga. För mig passar det perfekt, men hemma hos far börjar det bli mer än godtagbart blött, han bor i en ganska smal dal där det rinner ner vatten från alla håll, inget kul när det regnar mycket med andra ord
netaave
Full regnmätare + 30 mm, alltså ca 80 mm hittills här hos oss sen i fredags em men då har det inte heller varit uppehåll många minuter. Ska visst regna i morgon också. Blåser nu men inte så farligt mycket ännu men är stormvarning vid kusten läste jag någonstans.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 13-06-2009, 16:58) *
Ja, detta regnet var väldigt välbehövligt för naturen, egentligen skall man inte klaga. För mig passar det perfekt, men hemma hos far börjar det bli mer än godtagbart blött, han bor i en ganska smal dal där det rinner ner vatten från alla håll, inget kul när det regnar mycket med andra ord

hoppas han inte har källare som blir vatten fylld ! det är inget kul alls.

AnneMysan
Här i Stockholm regnar det fortfarande. Men inte så ihållande som under hela dagen.
När jag kom hem från jobbet, fick jag gå ut och hälla bort allt vatten från mina krukor.
Har Neriumträd ute, som står i ohålade krukor, och dom svämmade över.
Men ska det inte sluta regna (och blåsa) snart..... hoppas jag.

Huggorm
CITAT (flaxss @ 14-06-2009, 19:43) *
hoppas han inte har källare som blir vatten fylld ! det är inget kul alls.

Jo, men den är byggd för att tåla det. Det finns till och med en kallkälla där nere, så det är alltid mer eller mindre fuktigt och står lite vatten på golvet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon