Jag har läst lite mer om mangold och spenat och undrar lite om nitrit/ nitrat .
Rådet är att skölja och förvälla mangold och spenat nog pga. hög nitrathalt som kan förvadlas till nitrit ( icke bra) genom påvarkan av saliv eller felaktig lagring.
Hur kommer det sig att man då använder spenat som sallat, färsk?
Är det inte farligt då ?
En annan fråga , när man förväller dom , kan man förvälla flera omgångar i samma kokvatten, eller måste man slänga vatten efter varje kok-omgång ?
Här kommer en sitat från boken"de bästa recepten spenat och mangold":
"Spenat och mangold innehåller nitrat, som bildas i marken eller tillförs genom gödning.
Spenat och mangold har höga halter av denna egentligen ofarliga växtnäring.
Värdena ligger mellan 1000 och 4000 mg per kg grönsak. Som jämförelse kan nämnas att nitrathalten växlar mellan 0 och 500 mg i ärter, bönor och gurka.
på grund av den höga nitrathalten i spenat och mangold behöver de specialbehandlas.
Nitrat kan nämligen genom påverkan av bakterier i saliven eller ev för lång och olämplig lagring omvandlas till nitrit som inte alls är hälsosamt.
Den kan påverka syreupptagningsförmågan i kroppens olika egna proteiner ( aminer) under vissa betingelser till och med omvandlas till nitrosaminer, som visat sig vara canserframkallande.
Sedan lite längre fram:
Man ska helt enkel skälja spenat och mangold ytters noggrant, förvälla den och hälla bort förvällningsvattnet.
På så sätt kan man minska nitrathalten med 40 till 70 prosent.
Man får inte heller värma upp eller håll spnat /mangoldrätter varma.
Färdigtlagade rätter bör inte heller frysas. "
Åsa, mälardalen zon 2
13-06-2009, 09:28
Jag läste en artkel nyligen som hävdade att det inte alls var så cancerframkallande med nitrit från gröna grönsaker som man trott tidigare utan att nyttigheten faktiskt var större så man skulle inte vara så orolig. Det som forskarna väl mest var oroliga för i artikeln var all de här starka munsköljmedlena många använder som faktiskt tar bort alla de nyttiga bakterier vi har i munnen som hjälper oss att smälta gröna grönsaker på rätt sätt inte gynnade hälsan, så munskölj verkar vara farligare än att värma upp färdiglagade spenaträtter.
Snigelhatare
13-06-2009, 11:03
Att det var cancerframkallande var nytt för mig, däremot så är nitrit mycket skadligt för njurarna.
Förr skulle man inte ge barn under 1 år spenat eller rödbetor pga hög nitrithalt. Tror att man inte längre varnar för att ge barn det.
Jag har också undrat över att man har färsk spenat i sallad nu för tiden, förr skulle den ALLTID förvällas först.
Då tror jag att jag tar inte någon extra nojja av det här, talar om för gubben i klarspråk att sluta gurla med dessa konstiga munnvatten och inte använda spenat färsk
Nitratinnehållet i spenaten minskar tydligen upp till 30% om man kokar den snabbt. Men det är också mycket annat som påverkar nitratinnehållet i grönsaker, de som gödslas med konstgödning (konventionell odling), innehåller upp till dubbelt så mycket nitrat. Men man skall inte vara överdrivet orolig just för spenat, även om spenat och andra bladgrönsaker (mangold och sallad innehåller oftast lika mycket nitrat som spenat)
innehåller 10 ggr så mycket nitrat som morot och potatis, så äter man inte speciellt mycket bladgrönsaker, om man verkligen skulle väga dem.
http://books.google.com/books?id=QkorAAAAY...lt&resnum=1http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/alternat...OB62/AOB62F.HTMhttp://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_tr...289/FTG0289.HTM
intressanta länkar !
Jag smaskade i mig årets första spenat-paj, men jag saknade någon krydda ,
kan det vara muskot, jag är för feg att testa nya kryddor ...
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2009, 06:44
Muskot är ett måste tycker jag när man lagar spenat (el. spenatsläktingar).
Då ska jag ha den med nästa gång, lovar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.