Full version: Plantera träd nu?
Anna-C
Plantskolan hade extrapris på några träd jag gärna skulle vilja ha, bl a manschuriskt valnötsträd och nån apel som jag glömt namnet på.

Är det nån idé att plantera nu eller tvärdör de i vinter..? huh.gif
Cilla
Till dess att tjälen börjar gå i backen är en bra tid för trädplantering.

Med extrapriser på träd och buskar: Lyft upp dem ur krukan i affären och kolla att inte rötterna har rotsnurr, särkilt inte på de lite grövre rötterna. Vedartade plantor med kraftigt rotsnurr har ingen chans.
Anna-C
Tack, Cilla!
Då åker jag till plantskolan imorgon och kollar ev rotsnurr rolleyes.gif
Cilla
Jag brukade förr om åren göra alla träd- och buskinköp på höstrean, men det blev inte särskilt billigt eftersom en hel del plantor dog. I reaivern glömde glömde jag att plantorna stått hela sommaren i krukor, och att kolla rotsnurren.

Köper man det som inte snurrat till sig kan man göra riktigt bra affärer nu.

Om man köper avlövade träd och buskar som man är osäker på levnadsgraden hos: Gör ett barktest. Skrapa lite med nageln, ett par mm räcker, på en gren och om det är gröngult under barken lever grenen.
Anna-C
Idag har jag skaffat mig ett manscuriskt Valnötsträd! smile.gif
Men det var inte med på rean utan ett lite större exemplar som stod i en jordklump med nät omkring - inget rotsnurr.
Aplarna var slut...
sad.gif

Nu undrar jag om det också går bra att flytta ett litet Trubbhagtornsträd som vi haft i flera år men som inget växer...verkar inte trivas på platsen.
Eftersom jag just nu har färdiggrävda platser att plantera i, skulle det vara bra om det är läge även för omplanteringar?
Cilla
Det är bra tid för omplantering nu också, iallafall om du bor där du inte än har tjäle i backen.

Är trädet större och har omfattande rotsystem är det bättre att göra flytten i två steg. Nu på hösten gör du en rotbeskärning, dvs sticker ned spaden i en cirkel runt trädet. Till våren eller osmmaren gör du flytten.

Är du osäker på om trädet gjort sig beroende av ett brett rotsystem - gräv en bit från trädet och kolla.

Oavsett när man flyttar träd så är det viktigt att renskära rötterna från fnasiga avkapningar innan man sätter ned det i nya hålet. Det är med rötter som med luftkronans grenar - fnasiga snitt ger rötingångar.
Anna-C
Tack för svar!
Du är en pärla, Cilla! biggrin.gif

Trubbisen behöver definitivt inte tas i två omgångar.....den stackaren är bara en dryg meter hög!
Men då ska jag ta och flytta den på momangen, så det blir gjort innan tjälen kommer.
Jag bor i zon 3 och det har varit -6 inatt men nu skiner solen och spaden väntar!
jholma
Jag kan bara önska dig lycka till med ditt manchuriska valnötsträd. Jag planterade ett 1977 zon 4 som nu är 8 meter högt och lika brett. De sista åren har det burit rejält med nötter. Även om nötterna inte är lika stora som juglans regia så är det trevligt att kunna få nötter. Trädet är mycket vackert med extermt stora parflikade blad 60 - 80 cm.
Eftersom trädet blir så brett tänk på att inte sätta det för nära andra träd och buskar som du vill ha kvar.

Lycka till

Jan
jholma
En korrigering till mitt tidigare inlägg ; Trädet är 8 meter högt men betydligt bredare ca 14 meter !

Jan
Anna-C
Ååå, så härligt det låter - 8 meter högt! smile.gif

Jag tycker också det är ett vackert träd, därför köpte jag det tongue.gif
Det där med nötter har jag inte riktigt trott på.... huh.gif , men det får bli en jättebonus om det nånsin blir nötter på vårt träd!

Vi har stor tomt (6000m2) så det står lite för sig själv och får växa hur mycket som helst smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Rotsnurr låter som om alla rötter skulle ligga i en spiral i krukan?

Man kanske skulle ut i veckan och köpa sig en 30 meter Thuja häck eller ännu hellre en enhäck.
Eva Swahn
Till Killensomvillhagrönafingrar och hans önskan om häck:

Om du ska plantera häckplantor av thuja eller en som är s m å kan det kanske vara ok att plantera nu. Samt att jag inbillar mig att du bor långt ner i landet.

Det som Cilla nämner är att man kan plantera allt "bladfällande" så länge man kan få ner en spade i marken. De har ju ett sätt att gå i vintervila - som barrväxter/ständigt gröna växter inte har.

Lite större ständigt gröna plantor måste ha en chans att hinna etablera sig innan tjälen kommer. Britta Jansson har skrivit en bok, som jag ofta på sistone har refererat till, "Vår vintergröna trädgård" där hon säjer att hon inte planterar något efter tredje veckan i september (fast jag vet inte vilken zon hon tillhör). Själv har jag ett träd reserverat på "mitt" favoritställe, där står den och väntar tills jag kan ta hem den och plantera den i april. Och jag bor då "väldigt mkt zon 1".

Men det är ju dumt att inte utnyttja de extrapriser som många plantsäljare har nu. Själv gjorde det förra senhösten. Köpte 25 väldigt små thujaplantor för 10 kr styck. Grävde en enda lång, relativt djup grop, planterade dem i (pås-)barkmylla. Satte dem tätt, det tycker små thujor om. Rotklumpen löser jag upp (försiktigt) och ser ut att rötterna sprides ut som en kjol. Det är ett sätt att hjälpa växten på traven att etablera sig. De är nu 50 cm, men vårdade som spädbarn.

Thujor tål inte torka! Och det är viktigt att tänka på detta redan i planteringsstadiet. Till de större thujaplantor som jag har planterat denna säsong har jag gjort så här: grävt en planteringsgrop cirka tre gånger vidare än krukan/klumpen och cirka 60 cm djup.

OBS! Innan jag häller någonting i gropen sätter jag dit ett dräneringsrör i plast, som bevattningsrör. Centrera mynningen i gropen, och låt den sticka upp åt det håll det syns minst (växtligheten kommer att dölja mkt) och är mest praktiskt att vattna i. Finns i vitt/svart på vissa gardencenters och på alla byggmarknader, välj helst svart, och kostar cirka 12 kr/m. Låt det sticka upp ett par dm ovan jord. Innuti dräneringsrör slänger jag ner stenar av olika storlekar, detta för att inte rötter ska filta igen röret. Häll sedan ner något dränerande i botten på planteringsgropen och sen gör du som vanligt. Blanda helst i din befintliga jord med barkmylla eller kompostjord eller vad du tänker använda.

Till häckplantor sätter jag inte dräneringsrör i varje grop, kanske med en meters mellanrum. Till större plantor (sådär 1,5o m) får en egen. Till verkligt stora plantor sätter jag ner ett dräneringsrör i U-form. Så här gör jag till buskar, träd - ja allt möjligt. Sen behöver man aldrig mera stå där och plaska vatten ovanifrån. Jag sätter ner vattenslangen i dräneringsröret och låter vattnet rinna (ganska långsamt så att inte jord spolas bort). Inget går till spillo, inget stänker, rötterna letar sig inte uppåt utan söker sig ner där vattnet finns. Låt plantorna stå i vatten ett tag, så att rötterna är vattenspända när du sätter dem i jorden. Vattna även ordentligt vid planteringen, men trampa inte ner jorden för hårt, lagom bäst.

Enar har jag inga. Men kolla deras fuktbehov!
Cilla
Ett alternativ till bevattningsrör rätt ned i marken för häck är att lägga en slang med små hål i längs häcken, och koppla denna till en kran. Hålen behöver bara vara ett vid varje planta, och sedan bevattnar man mycket långsamt droppvis.

Det finns för- och nackdelar med alla sätt att bevattna. Droppbevattning är det som liknar naturens eget sätt mest, och det värmer också upp vattnet innan det når till rötterna. Gödsel mm kan som i naturen vattnas ned långsamt. Vattnet sprider sig innan det når ned.

Å andra sidan är det mycket snabbare att vattna genom dräneringsrör, och mindre vatten avdunstar. Har man det på lagom grunt djup lägger sig vattnet på ungefär samma nivå som näringsupptagande rötterna (för många buskar och träd på 10-40 cm djup).
Bäst fungerar nog detta i sandblandad jord där vattnet sprider sig och därmed lockar växten att breda ut rötterna som ett regn gör.
Eva Swahn
Oups, det borde jag naturligtvis tänkt på. (jag fick 28 poäng, av 30p, i tankspriddshetstestet) - jag bor i en sandlåda!! Av den anledningen har jag detta vattensystem med rör i mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon