Full version: Älgjakt
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Instämmer. Livet på jorden består i att äta, ätas eller att undvika detta. Människan är en del av detta, fysiologiskt är vi en allätare så vi behöver mat från både växtriket och djurriket. Visserligen går det att överleva på enbart växtföda men det kräver tillskott av speciella proteinhaltiga växter som är framodlade för detta, nästan genmodifierade. Men detta kräver också transporter av mat eftersom t.ex. sojabönor är dåligt härdiga norröver. Tyvärr har en del överempatiska människor fått en hel del om bakfoten i detta sammanhang. Redan för någon miljon år sen levde våra förfäder av animalisk föda, man har hittat krossade ben där märgen tagits till vara.
Posse
CITAT (Bettson @ 20-10-2003, 14:08)
Kan bara konstatera att sidan innehåller bra intentioner, en hel del faktafel och riktigt präktigt med fördomar.

Du låter rätt svepande. För en annan som inte är så insatt vore det intressant om du ville precisera... unsure.gif
Ewa L
Tänker inte lägga några moraliska / etiska aspekter på jakt eller inte. Vill bara tacka Bettson för sakliga och informativa inlägg. wub.gif

Dock är det inte så lätt att ta reda på var det jagas som det låter. Är själv en "dum, utvandrad stockholmare". Har alltså inte den ringaste aning om när vad jagas när. Har för säkerhets skull en knallgul jacka med röd text på mig, men det är för mitt skydd.

Vill inte störa jägarna i onödan där jag "älgar" fram med 3 hundar, men när jag inte vet var de är? Prata med vem då? Var finns han/hon? Förstår att det kan vara svårt med anslag, men hur skall jag annars veta?
Saiai
CITAT (Ann-Christine @ 20-10-2003, 21:26)
CITAT (zeppo @ 17-10-2003, 17:32)
Hur kan man skjuta på oskyldiga djur???
Ofattbart!!!

Kanske för att människan ska ha nånting att äta och för att det inte ska bli så många viltolyckor.

Den var lite klen......
Det finns annat att äta, och vi människor kan väl inte ta bort djuren för att vi ska slippa köra på dom...?
Det ligger nåt i det som en indianhövding (kommer inte ihåg vad han hette) sa en gång; "Den vite mannen drar sig inte för att ändra flodernas lopp ifall det inte passar honom....."
Naturen kan överleva oss, men vi kan inte överleva utan den.....
Jaga kan man göra om det är till nytta för djuren, men det undrar jag....
Om vi satsade all världens odlingsbar mark till att odla växter till föda istället för att odla boskap, skulle ingen i världen behöva svälta.
Bettson
Älga på du. Rör du dig ofta i samma område så kan du kontakta länsjaktvårdaren för att få veta namn och telefonnummer till jaktledaren i området.
Gunvor Nilsson
CITAT (Bettson @ 21-10-2003, 18:09)
Rör du dig ofta i samma område så kan du kontakta länsjaktvårdaren för att få veta namn och telefonnummer till jaktledaren i området.

Är det då inte enklare för jaktledaren i området att annonsera jakttiderna för området istället för att alla skall ringa till honom??? (För det är väl en "honom" eller är det bara en fördom?)
Jägarna i Norrtälje med omkrets har en skjutbana en kilometer från vårt fritidsområde men jag har då aldrig på deras annonstavla sett något datum för älgjakten på ön.

En höst ringde jag till Polisstationen i Norrtälje för att få veta vilka veckor som älgjakten pågick i området - ingen där visste heller!!

ohmy.gif
/Gunvor
Saiai
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2003, 21:40)
Instämmer. Livet på jorden består i att äta, ätas eller att undvika detta. Människan är en del av detta, fysiologiskt är vi en allätare så vi behöver mat från både växtriket och djurriket. Visserligen går det att överleva på enbart växtföda men det kräver tillskott av speciella proteinhaltiga växter som är framodlade för detta, nästan genmodifierade. Men detta kräver också transporter av mat eftersom t.ex. sojabönor är dåligt härdiga norröver. Tyvärr har en del överempatiska människor fått en hel del om bakfoten i detta sammanhang. Redan för någon miljon år sen levde våra förfäder av animalisk föda, man har hittat krossade ben där märgen tagits till vara.

Naturligtvis ska vi sträva efter att äta närproducerad mat, och slippa långa transporter. Det betyder att vi får sluta äta ris, bananer, apelsiner, kaffe, thé(svart) mm som inte går att producera i Sverige..... Samt att vi får sluta äta kött, när den siste svenske bonden pga lönsamhet måste lägga ner sin produktion.

OK, det var ironiskt. Men jag får ändå inte ihop köttätares, kaffedrickares, rökares mm argument för att endast deras sätt att leva är det naturliga.
Inte en enda har svarat på, hur man får ihop det här, förbjuda jakt och dödande av oskyldiga djur (vad har tamboskap gjort för ont?) men fortsätta äta kött, inte importera livsmedel men ändå dricka kaffe mm...
Många människor i världen äter inte kött, därför att de inte har tillgång till det och/eller att de är fattiga och inte har råd att skaffa. Många folkslag lever på vegetarisk kost, och att man hittat rester av krossade ben där människor plockat ur märgen bevisar inte att vi ätit kött, bara att vi tagit tillvara märgen i resterna efter rovdjurens jakt... Det finns fler djurarter än vi som är asätare...;-)

Sen är ju människan anpassningsbar, vi äter det vi får tag på, och har vi inte möjlighet att odla så får man jaga, finns det inget kött att få tag på så äter vi växter, och tvärtom. Det är väl därför som människor kan leva nästan överallt på jorden.
Det är när vi missbrukar naturen som det blir fel....

Det är sant, att vegetarianer har svårare att få i sig alla näringsämnen, men med en varierande och allsidig kost behöver det inte vara några problem. Modernt jordbruk har tyvärr utarmat jordarna så att grödorna blir fattiga på mineraler, men om vi lär oss att "ta tillbaka" dem från haven dit de spolats ut, genom att äta alger och gödsla våra åkrar med havsväxter, finns en chans att återfå balansen. Det är bra om vi kan äta sojabönor som inte är genmanipulerade, kött från frigående djur, frukt från länder som behöver inkomster från sin produktion, handel över gränserna är väl himla bra om det görs på ett bra sätt, men jag tror det är lättare och billigare att transportera växter än djur....
Livet på jorden, enligt min åsikt, mycket mer än att äta eller ätas, och mycket av det handlar om att visa respekt och hänsyn, någor som djuren verkar ha lättare för än oss....
Saiai
CITAT (Saiai @ 22-10-2003, 13:53)
Samt att vi får sluta äta kött, när den siste svenske bonden pga lönsamhet måste lägga ner sin produktion.

Jag svarar på det innan nån annan hinner.....;-)
Jag menar naturligtvis pga DÅLIG lönsamhet...;-)
Samt att billig utländsk mat (till vilket pris, för miljön och djuren?) konkurrerar ut den egna produktionen.
Gossen Ruda
Även om dåtida Homo-arter stal märgben från rovdjuren så var dom trots allt inte vegeterianer. Vem som stod för dödandet är en bisak. Men givetvis så måste dom ha dödat det dom kunde. Vet inte riktigt skillnaden i åtkomlig näring i kött resp växter men nog är den större i kött.
Bettson
CITAT (Gunvor Nilsson @ 21-10-2003, 22:01)
[Är det då inte enklare för jaktledaren i området att annonsera jakttiderna för området istället för att alla skall ringa till honom??? (För det är väl en "honom"  eller är det bara en fördom?)

Det kan vara en fördom men kvinnliga jaktledare är sällsynta.
Det beror väl på omständigheterna.
Annonera hela jaktsäsongen som jaktdagar gör ju ingen nytta.
Då måste du sätta upp skyltar varje gång.
Har du femton infarter i markerna du tänker jaga så kan det vara ganska besvärligt.
Många jägare tvekar också att sätta upp skyltar pga att folk inte tolkar det som en upplysning om att jakt pågår utan tolkar det som ett krav att jägarna vill ha skogen för sig själva och så blir det konfliker alldeles i onödan.

Att i förväg bestämma speciella datum för jakten kan också vara svårt.
Om det blir skarsnö eller riktigt djup snö ställs jakten in på rådjur pga djurskyddskäl.
Jagar jaktlaget på flera områden så har man kanske skjutit fullt i ett område men inte i ett annat. Då fortsätter man där man har licens kvar.

Nu gör jag den bedömningen utifrån det stora jaktlag jag känner till. Kanhända är det lättare för ett mindre jaktlag och som kanske inte ligger så trafikerat till.
pejahren
CITAT (Saiai @ 22-10-2003, 13:53)
Men jag får ändå inte ihop köttätares, kaffedrickares, rökares mm argument för att endast deras sätt att leva är det naturliga.
Inte en enda har svarat på, hur man får ihop det här, förbjuda jakt och dödande av oskyldiga djur (vad har tamboskap gjort för ont?) men fortsätta äta kött, inte importera livsmedel men ändå dricka kaffe mm...

Som köttätare, kaffedrickare och rökare (Fy vilken vidrig människa!) vill jag svara på detta. Jag anser inte att mitt sätt att leva är det naturliga, eller enda rätta. Men det är ett faktum att människan är allätare, och att vi har jagat och ätit utbytet från jakten sedan urminnes tider.

Aldrig har jag förespråkat att förbjuda jakt eller slaktverksamhet, jag är tillräckligt realistisk att inse att om jag skall få min biff, måste detta ske genom att man slaktar. Jag har aldrig hört nån påstå att tamboskap gjort nåt ont, hällre, men man kan ju fråga i samma anda, vad har frukt och grönsaker gjort för ont?

När det gäller import av livsmedel är väl situationen att vi antigen måste importera mat, eller exportera människor? Den inhemska produktionen av livsmedel i Norge och Sverige är, så vitt jag vet, otillräcklig för att täcka konsumptionen, speciellt om man tar bort all köttproduktion.
zeppo
Förra året läste jag i tidningen att en hund sköt sin husse på ett jaktpass. (Den råkade komma på avtryckaren med tassen på nåt vis)

Bra nyhet, en jägare mindre å älgen fick leva......................

Annars brukar jägarna ju skjuta på allt möjligt, traktorer, bilar, stenar bärplockare, sina fruar mm...................

rolleyes.gif
Posse
CITAT (zeppo @ 23-10-2003, 09:09)
Förra året läste jag i tidningen att en hund sköt sin husse på ett jaktpass. (Den råkade komma på avtryckaren med tassen på nåt vis)

Annars brukar jägarna ju skjuta på allt möjligt, traktorer, bilar, stenar bärplockare, sina fruar mm...................

rolleyes.gif

Kanske hunden visade solidaritet med de andra djuren?

Jag hoppas det fanns vittnen, hur vet man annars att inte jägaren själv (eller en annan) avlossade skottet? unsure.gif
Bettson
CITAT (zeppo @ 23-10-2003, 09:09)

rolleyes.gif

Jag tar dig fortfarande inte på allvar. En någorlunda normalt funtad människa kan inte säga att det är en bra nyhet att en annan är död.
Och en annan människas död är defenitivt inte något att skämta om eller fråga efter vittnesuppgifter. Enbart dålig smak.

Jag misstänker att du är en forumsprängare dvs en sådan som utger sig för att vara någon annan än vad den personen är och försöker skapa konflikter i forumet. Helst så mycket konfliket att forumet kollapsar.

Jag respekterar jaktmotståndre så länge de håller sig på en saklig nivå och lyssnar på moståndarens argument.

Eftersom jag inte vill medverka till forumsprängning så avslutar jag min medverkan på den här tråden. Den har annars varit intressant och hade kunnat fortgå länge. Forumet är alldeles för bra för att riskeras.
Vi såg ju hur det kan gå för ett par veckor sedan. Det vill jag inte skall hända igen.

Det kan ju hända att jag får skit för det här inlägget men det kan jag ta. Alltifrån att hämma debatten osv. För mig är debatt inte detsamma som att försöka vinna slaget till varje pris eller försöka såra mäniskor.
Debatt kan ju även innebära att man tar upp sin debattmotståndares åsikter.
Men att glädjas över en annans människas död är en åsikt jag aldrig kommer att ta till mig.

Ha det gott Zeppo.
Posse
CITAT (Bettson @ 23-10-2003, 13:10)
Jag misstänker att du är en forumsprängare dvs en sådan som utger sig för att vara någon annan än vad den personen är och försöker skapa konflikter i forumet. Helst så mycket konfliket att forumet kollapsar.

Jag respekterar jaktmotståndre så länge de håller sig på en saklig nivå och lyssnar på moståndarens argument.

Eftersom jag inte  vill medverka till forumsprängning så avslutar jag min medverkan på den här tråden. Den har annars varit intressant och hade kunnat fortgå länge. Forumet är alldeles för bra för att riskeras.
Vi såg ju hur det kan gå för ett par veckor sedan. Det vill jag inte skall hända igen.

Det kan ju hända att jag får skit för det här inlägget men det kan jag ta. Alltifrån att hämma debatten osv.  För mig är debatt inte detsamma som att försöka vinna slaget till varje pris eller försöka såra mäniskor.
Debatt kan ju även innebära att man tar upp sin debattmotståndares åsikter.
Men att glädjas över en annans människas död är en åsikt jag aldrig kommer att ta till mig.

Jag tycker det var hårda ord... mot Zeppo. Personangrepp? unsure.gif
Gossen Ruda
Inte för hårda ord alls, en person som gläds åt en annan människas död förtjänar sånt. Clownen Zeppo kan utgå.
Posse
CITAT (Bettson @ 23-10-2003, 13:10)
Och en annan människas död är defenitivt inte något att skämta om eller fråga efter vittnesuppgifter. Enbart dålig smak.

Varför i allsindar skulle det vara "dålig smak" att fråga efter de närmare omständigheterna??? huh.gif

Hursomhelst måste någon varit mycket vårdslös med vapnet.

En annan historia: Jägaren sköt Magnus hund
Skatmor
Genom jakten manifesterar jägarna det vedertagna manlighetsidealet som sällan ifrågasätts från något håll. För att leva upp till manbarhetsidealet krävs det av mannen att han är stor, stark och modig. Detta tuffhetsideal tar sig uttryck hos många jägare i ett avhumaniserat skämtlynne, rå jargong och hårresande jakthistorier. För att leva upp till detta ideal krävs att mannen-jägaren undertrycker sitt känsloliv. Nöjesjaktens utövare finner en tillfredställelse genom upphinnandet och dödandet av villebrådet som förutsätter en inre dramatik hos jägaren vilket ger ett spänningutlösande nöje för jaktens utövare.
Jägaren får en "kick" när han avlossar skottet mot villebrådet.
katti
Skatmor, hur är det då med de kvinnliga jägarna? unsure.gif
Skatmor
De kvinnliga jägarna utgör en försvinnande liten del av jägarkåren. Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen. Jakten är inte en kvinnlig umgängesform. Däremot är jagande kvinnor oftast välkomna i manliga jaktlag. De anses käcka och duktiga.
Ralf
Ja skatmor jag vet inte vad jag ska säga när jag läser dina inlagor o av att dömma av den frånvarande svaren så vet vår kamrater här på odla lika lite...

Men den 25/10 skrev en massa saker
näe jag struntar i att bemöta dina texter, jag oxå.....

Med skatmors resonemang kan man se mig som grottmannen när jag släpar hem maten från stormarkanden till min avkomma. Ungefär som grottmannen som släpar hem bytet till grottan.
Posse
CITAT (Skatmor @ 26-10-2003, 18:04)
Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen.

Jag tror att de få kvinnor som jagar och dödar, gör det av samma drift som männen....
katti
Jag vet inte jag... Det känns som om de senaste två inläggen av Skatmor är gode förlegade och full av fördomar om jägare och jägarinnors underliggande anledningar till jakt.
Skatmor
CITAT (Posse @ 26-10-2003, 23:35)
CITAT (Skatmor @ 26-10-2003, 18:04)
Att en kvinna ger sig jakten i våld beror ofta på att hon vill loljalisera sig med mannens intressen.

Jag tror att de få kvinnor som jagar och dödar, gör det av samma drift som männen....

Det är säkert så att det fåtal kvinnor som har jakt som hobby drivs av samma jaktinstinkt som männen. Men av de 300 000 jägarna i landet är det bara ca 4000 som är kvinnor. Detta ointresse för att jaga ett villebråd har säkert många förklaringar varav en kan vara att kvinnor har svårare att koppla bort känslan för viltet vid det dödande skottet.
Gossen Ruda
Skatmor är full av generaliseringar. Min svägerskas bror har slagit sig ner i Norrland, närmare bestämt i Åsele. Han jagar för att fylla frysen med billigt kött och inget annat och nån Rambotyp är han definitivt inte. Så är det nog ofta.
estet
Jag känner många jägare i alla åldrar. Min sambo bla. fast han är inte aktiv just nu. Tycker att det ofta är en familjetradition i att jaga.
När jag var yngre hade jag en tjejkompis, vars mamma, pappa och äldre bror jagade. Detta var tidigt 80-tal, då var de inte så många de kvinnliga jägarna.
Så småningom så tog min kompis också jägarexamen. Tror vi hade tre tjejer i min klass som läste jägarexamen, man kunde ha det som fritt valt ämne.
Skatmor
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2003, 21:53)
Skatmor är full av generaliseringar. Min svägerskas bror har slagit sig ner i Norrland, närmare bestämt i Åsele. Han jagar för att fylla frysen med billigt kött och inget annat och nån Rambotyp är han definitivt inte. Så är det nog ofta.

Vem har pratat om Rambo-typer, inte är det då jag. Ville med mitt inlägg ge en förklaring till att jägarna-männen finner ett nöje i jakten.
Ralf
CITAT (Skatmor @ 25-10-2003, 07:59)
Genom jakten manifesterar jägarna  det vedertagna manlighetsidealet  som sällan ifrågasätts från något håll. För att leva upp till manbarhetsidealet krävs det av mannen att han är stor, stark och modig. Detta  tuffhetsideal tar sig uttryck hos många jägare i ett avhumaniserat skämtlynne, rå jargong och hårresande jakthistorier. För att leva upp till detta ideal krävs att mannen-jägaren undertrycker sitt känsloliv. Nöjesjaktens utövare finner en tillfredställelse genom upphinnandet och dödandet av villebrådet som förutsätter en inre dramatik hos jägaren vilket ger ett spänningutlösande nöje för jaktens utövare.    
Jägaren får en "kick" när han avlossar skottet mot villebrådet.

Är inte detta en Rambo-typ? Det är inte en Terminator?
Rambo var en soldat som inte kunde låta bli att jaga och sedan "mådde bra" när han slutfört en jakt.

Jag diskuterar gärna filmkunskap. Är gammal biografägare som INTE körde Rambo filmer men har sett dessa några gånger.

Men
Nu är vi väl rejält långt borta från urspunget om det borde skyltas när älgjakten pågår eller ej.
Själv var jag ute i helgen, såg skyltar om jag o promenerade i skogen högts pratandes i färglada kläder helt obehindrat. ok Älgjägarna såg inte så glada ut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon