|
Christa
18-06-2009, 13:15
Vi köpte en hel makrill i fiskbilen idag. Vi tänkte ätit den till lunch men var så hungriga när vi kom hem så vi åt upp spättafileerna och sparar makrillen tills imorgon.
Den är hel och alltså inte urtagen. Nu är frågan om vi skall rensa den idag eller om det är bättre att den ligger orörd tills imorgon?
*Stintan*
18-06-2009, 14:01
Rensa och ta ur tycker jag man ska göra så fort som möjligt med färsk fisk, sen kan man spara tills imorgon.
Definitivt rensa, och makrill blir alltid godare ju färskare den är.
anne-li i olofstorp
18-06-2009, 16:54
En fisk som inte är urtagen blir dålig med en gång,,,, egentligen borde handlaren tagit ur magen ,mm ur fisken innan den var såld. Sen kan man lugna sig några timmar innan man tar av huvudet mm. men för 17 "rensa" så fort ni kan. Alltså, ta ur magen, skölj och salta lite... förvara kallt. Skall ni steka filéer så är det bäst att filéa så snart som möjligt, skall ni koka kan ni låta benen vara kvar till i morgon när den är kokt. Men för attan,. magen ur, så snart som möjligt, (borde varit gjort när ni köpte den)
Meriona
18-06-2009, 17:40
Ja jag håller med Anne-Li, jag hade inte köpt ourtagen fisk (eftersom jag inte tycker om att slabba med det själv bidrar väl). Jag helsteker alltid min makrill (urtagen och med huvudet väck, men inte fileade), för då håller de ihop mycket bättre och blir saftigare. (Mitt ex brukar leverera makrill till mig  , men han vet att de ska vara urtagna, huvudet klipper jag bara av med sax.)
Rensa så fort det går, och förvara så kalt det går, utan att pasera frysgränsen, så hå¨ller makrillen ett dygn, max??? Makrill är färskvara för mej som bor på västkusten och är uppvuxen i skärgården... En färsk makrill är stenhård och står som ett streck när fiskhandladren håller upp den. Liten makrill-God makrill. Filea och stek med massor av dill...färskpotatis...skirat smör/spenat... Jesus...så gott!!!! En" slak " makrill är en gammal makrill.
CITAT (Meriona @ 18-06-2009, 18:40)  Ja jag håller med Anne-Li, jag hade inte köpt ourtagen fisk (eftersom jag inte tycker om att slabba med det själv bidrar väl). Jag helsteker alltid min makrill (urtagen och med huvudet väck, men inte fileade), för då håller de ihop mycket bättre och blir saftigare. (Mitt ex brukar leverera makrill till mig  , men han vet att de ska vara urtagna, huvudet klipper jag bara av med sax.) Tycker ibland att när man plockar ur en fisk, hittar man bytesdjuret innuti. Men jag personligen föredrar att plocka ur min fisk själv. då vet jag desutom att jag får det jag betalar för. Köper jag rödspätta, vill jag ha rödspätta, och inte den betydligare sandskäddan. Är fisken skinnad innan, har du inte en suck att veta vad du betalar för. Dom flesta seriösa fiskhandlare, säljer fisken oskinnad, och frågar om dom ska skinna/filea den för dej.
Makrillen tillhör definitivt den sorts fisk som ska tas ur så snart som möjligt, blir väldigt snabbt dålig annars. Däremot har jag hört från vissa fiskeexpertshåll att man gärna kan frysa makrillen ourtagen, den ska då tydligen? smaka bättre när man tinar den...har aldrig prövat detta själv, äter makrillen så färsk som det bara går, helst ska den sprätta i pannan....
CITAT (Monaxe @ 18-06-2009, 21:13)  Makrillen tillhör definitivt den sorts fisk som ska tas ur så snart som möjligt, blir väldigt snabbt dålig annars. Däremot har jag hört från vissa fiskeexpertshåll att man gärna kan frysa makrillen ourtagen, den ska då tydligen? smaka bättre när man tinar den...har aldrig prövat detta själv, äter makrillen så färsk som det bara går, helst ska den sprätta i pannan.... Ja du har helt rätt i att makrill säljs outtagen, men det är bara okunnigt folk som går på det.. Som du vet, fångas makrill på västkusten, och där gäller färsk= styv och stenhård. Uttagen och förvarad på is= gårdagens fångst som säljs som filead dagsfisk. (köp stenhård firre, med innehåll och begär fileing av gällande fisk)
Farbror Blå
18-06-2009, 20:52
hmm svårt problem att bena ur..
anne-li i olofstorp
18-06-2009, 22:00
CITAT (pejori @ 18-06-2009, 20:57)  Rensa så fort det går, och förvara så kalt det går, utan att pasera frysgränsen, så hå¨ller makrillen ett dygn, max??? Makrill är färskvara för mej som bor på västkusten och är uppvuxen i skärgården... En färsk makrill är stenhård och står som ett streck när fiskhandladren håller upp den. Liten makrill-God makrill. Filea och stek med massor av dill...färskpotatis...skirat smör/spenat... Jesus...så gott!!!! En" slak " makrill är en gammal makrill.  Jag som är över 50  och uppvuxen i Göteborg (nåja Kortedala) håller med Pejori fullt ut. Men Makrill är något av det godaste man kan få, färsk och nystekt. min mormor (96 år när hon dog) filéade makrill till mig så inte en gnutta kött var kvar på benen, och inte ett enda ben kvar i filéerna! Undrar fortfarande hur hon gjorde......
ingrid fuxwall
18-06-2009, 22:06
Du har en så underbar bild, den är lite lik dig.
Även jag har bott i Kortedala, är inte det Göteborg?
Har inget att tillföra i fisk ämnet, äter inte gärna sådant - har nog förätit mig i unga år på västkusten ; ))
Fast godast är förstås den makrill som man dragit upp själv ute vid Marstrand/Pater Noster, färskare än så kan man nog inte få sin makrill, eftersom jag har 15 min hem därifrån...det är lyxigt, jag vet... Men alla har ju inte lika nära till makrillen som vi västkustbor har, och att köpa orensad fisk som inte är pinfärsk ska man nog passa sej för, ffa när det gäller makrillen.
anne-li i olofstorp
18-06-2009, 22:23
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-06-2009, 23:06)  Du har en så underbar bild, den är lite lik dig.
Även jag har bott i Kortedala, är inte det Göteborg?
Har inget att tillföra i fisk ämnet, äter inte gärna sådant - har nog förätit mig i unga år på västkusten ; )) Hej Ingrid! min "bild" är en teckning av ett foto när jag fyllde 50 (nov 07) då mina jobbarkompisar firade mig. ( vi var på Botan i GBG, speciellt kul då jag suttit med i styrelsen där.) Jo naturligtvis är Kortedala en del av Göteborg!!!! jag bara ironiserade en smula..... Men fisk kan jag!!!! Kram
Christa
19-06-2009, 16:03
Tack för svar. Nu blev det dock så att det kom saker emellan och den blev inte urtagen igår. Jag tog ur den vid 11-tiden idag och den var jättefin.
Ingen fisklukt. Hur fräsch som helst. Styv och rak när man höll upp den. En stor rackare. Vägde den inte men den var 5 cm tjock när den var urtagen. Det var precis att ugnsfolien räckte till på bredden och den är jättebred. Har aldrig tidigare sett en så stor makrill.
Två jättestora mjölke. Hade ju hoppats på rom förståss. Det är så gott. Kokade mjölken men vet inte riktigt om man brukar äta dem.
Man tar tydligen vara på mjölke från lake och stenbit. Är det någon som vet om man brukar äta mjölke från makrill?
Var nog väldigt färsk fisk i den fiskbilen. Spättan vi stekte igår var helt superb. Köpte makrill en gång för många år sedan och när jag klippte upp buken för att ta ur den så sa det splatch och så stod jag där med bara skinnet i händerna. Kött och inälvor hade landat i vasken. Fick en ny när jag klagade men fisken man köper är nog inte alltid så färsk som den borde vara.
Makrell og laks hører til de fete fiskene og bør ikke oppbevares mere enn et halvt år i fryseren. Men man kan også fryse den ned hel i blokk, dvs. legge dem i melkekartonger fylt med vann. Da kan de holde seg i lengre tid i fryseren og er like fin og saftfull når den "tines opp". I blokk skal den ikke renses for innmat først. Jeg må også nevne et spesielt fenomen i Norge, f.eks. i Trøndelag - der har man helt opp til våre dager nesten ikke har spist makrell, fordi det mørke kjøttet skulle være makrellen som spiste tyskere under krigen. Men ettersom makrellen ser likedan ut etter 64 år, så har teorien blitt svekket med årene  De beste makrellene er de små - som bli kalt pir i Norge. Dag
DragonLady
19-06-2009, 19:38
CITAT (Monaxe @ 18-06-2009, 23:06)  Fast godast är förstås den makrill som man dragit upp själv ute vid Marstrand/Pater Noster, färskare än så kan man nog inte få sin makrill, eftersom jag har 15 min hem därifrån...det är lyxigt, jag vet... Japp.. samma här, någon annan makrill äter inte jag... är bortskämd Men alla har ju inte lika nära till makrillen som vi västkustbor har, och att köpa orensad fisk som inte är pinfärsk ska man nog passa sej för, ffa när det gäller makrillen.
Christa
21-06-2009, 07:12
Är det någon som vet svaret på min fråga om mjölke från makrill går att äta?
Meriona
21-06-2009, 08:38
CITAT (Christa @ 21-06-2009, 08:12)  Är det någon som vet svaret på min fråga om mjölke från makrill går att äta? Varför skulle man vilja äta det?
*Stintan*
21-06-2009, 10:12
Har aldrig hört någon som äter mjölken från fiskar. Låter äckligt.
anne-li i olofstorp
21-06-2009, 11:54
Mjölke från torskfisk har jag ätit många gånger som barn, (tycker dock inte om det....) Men makrill vet jag inte hur det smakar, kvalitetsmässigt borde det väl inte vara så stor skillnad, men som sagt, smaka och avgör själva.... Det är ju inte konstigare än rom, bara annat kön,,,,
mamamaggan
21-06-2009, 15:31
Gud vilka lyckostar ni är som bor så nära fisken !
Saknar det så , men ..................
Tänkte bara ge ett litet tips angående makrillen. Min mamma la alltid in makrillen i ättikalag och lök , precis som man gör med strömming , jättegott !!! Så , om ni får makrill över , prova att göra så !
CITAT (mamamaggan @ 21-06-2009, 16:31)  Gud vilka lyckostar ni är som bor så nära fisken !
Saknar det så , men ..................
Tänkte bara ge ett litet tips angående makrillen. Min mamma la alltid in makrillen i ättikalag och lök , precis som man gör med strömming , jättegott !!! Så , om ni får makrill över , prova att göra så ! Funkar skitbra, men man bör koka (med lagerblad och svartpeppar i vattnet) eller steka den först... Det blir godare då...
mamamaggan
21-06-2009, 23:52
Naturligtvis , glömde skriva att hon la in den när den stekts !!! Ibland har man huvet under armen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|