Full version: VILDJÄST
zissi
[attachment=36761:Levainbr...rminskad.JPG]

Är lite stolt över min äldste son som bakat sitt första Levainbröd på egenhändigt gjord vildjäst (av aprikos). Det blev supergott....nästan i klass med Götgatans Levainbröd (de bautastora bröden jag visat på bild här förut). Det var ett passande och det tog nog nästan 10 dagar tror jag innan bröden blev färdiga. Det var nästan som att ha småbarn igen....det skulle matas i tid och otid, det fick inte vädras i köket för då kunde vildjästen eller "lillen" frysa...
Jag har inte riktigt tålamod.......men visst är det fantasktiskt.........vildjäst var något helt nytt för mig. Är det någon här som har erfarenhet av vildjäst. Berätta gärna i så fall.
Av aprikoserna från vildjästen gjorde grabben en god efterrätt. De jästa aprikoserna doppades i smält nötchoklad.

http://paindemartin.blogspot.com/2007/09/k...ra-godaste.html
KURT
Att utgå från torkad frukt är ett säkert sätt att få det att fungera. Men i längden är det bättre att bara utgå från mjöl (enklast från rågmjöl), då får man jästsorter som är anpassade till den typen av näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon