|
kopernikus
20-10-2003, 05:57
I natt vaknade jag vid tre tiden av att mina vidriga husdjur försökte ta sig in... Och de lyckades. Vet inte vart bara. De liksom hasar sig ner från taket. På insidan!! Bor i en timmer kåk, och det finns ju glipor här och var. Så jag har inte sovit sedan tre tiden. Tur att jag börjar klockan 6, så jag kunde åka lite tidigare.. Min puls ligger hela ti' n på topp! Ska de verkligen vara nödvändiga i näringskedjan, råttor & möss? Kan inte komma på ngt nyttigt som de åstakommer!! *ryser*
Charlotte V
20-10-2003, 07:47
Åh, fy så gräsligt! Jag hörde på nyheterna att det är rekord-år för råttor i år och att de börjar söka sig inomhus nu när kylan kommer.
Själv hörde jag knaprande ljud från mitt splitter nya avlopp i vintras och är rädd att de kommer tillbaks nu i vinter. Vad gör man om de har sönder avloppet???
Kan du inte försöka kolla var de tar sig in genom att t ex ha ett tunt lager mjöl på golvet längs väggarna - då kanske du kan se spår? Skitdumt, kanske, men de är ju svåra att få syn på.
Råttfällor kan man ju gillra också (med jodnötssmör har jag lyckats). Råttan dör snabbt i slagfällan. Jag fick råttor på min altan för jag var dum och ställde ut kompostpåsen där.
Charlotte
Jag använder fällor av typen nedan, som jag tycker är praktiska och bra.
Åsa K, zon 1
20-10-2003, 09:20
Men...kära nån.. har du inte köpt en "elektronisk" apparat som vi tipsade om för ett tag sedan? En bekant till mej köpte en först till sitt uterum och där försvann även spindelnäten, sedan en till sitt garage. Hon är helnöjd Det finns att köpa på flera ställen på postorder och även i affärer.
CITAT (Åsa K @ zon 1,20-10-2003, 10:20) Det finns att köpa på flera ställen på postorder och även i affärer. De är väl ganske dyre?
Hannele
20-10-2003, 10:28
Varför ringer du inte till Anticimex? Eller köper en engångsförpackning råttgift i närmaste järnaffär för 50 kr? En papplåda med giftig sed, bara små djur kan gå in där. Du behöver inte ens se djuren - de går ut och dör.
vickeva
20-10-2003, 12:54
CITAT (Åsa K @ zon 1,20-10-2003, 10:20) Men...kära nån.. har du inte köpt en "elektronisk" apparat som vi tipsade om för ett tag sedan? En bekant till mej köpte en först till sitt uterum och där försvann även spindelnäten, sedan en till sitt garage. Hon är helnöjd Det finns att köpa på flera ställen på postorder och även i affärer. Vad är det för elektronisk apparat? Vår granne har köpt något som står och visslar och piper i trädgården, jag håller på att bli tokig, men det är kanske en sådan?
Bettson
20-10-2003, 12:57
Håller med Hannele, ring anticimex.
Mår man så dåligt finns det inget annat alternativ. Dessutom så kan anticimex konstatera om det är råttor eller möss du har. Mössen tar det råttgift du kan köpa i affärerna men råttorna brukar inte göra det. Då har Anticimex andra doningar. Sedan klarar du hela vintern.
Ju fortare du får problemet ur världen desto bättre mår du. Livet är för kort för att må dåligt en enda dag i onödan.
Hälsningar från Bettson som också har mus och råttfobi.
vickeva
20-10-2003, 12:58
CITAT (kopernikus @ 20-10-2003, 06:57) I natt vaknade jag vid tre tiden av att mina vidriga husdjur försökte ta sig in... Och de lyckades. Vet inte vart bara. De liksom hasar sig ner från taket. På insidan!! Bor i en timmer kåk, och det finns ju glipor här och var. Så jag har inte sovit sedan tre tiden. Tur att jag börjar klockan 6, så jag kunde åka lite tidigare.. Min puls ligger hela ti' n på topp! Ska de verkligen vara nödvändiga i näringskedjan, råttor & möss? Kan inte komma på ngt nyttigt som de åstakommer!! *ryser*  Vi hade råttor runt husknuten för några år sedan, och jag ringde försäkringsbolaget. De kom direkt från - jag tror att det var - Svensk skadedjursbekämpning. Killen hittade direkt råtthålen och gångarna (i komposten...) och så strök han gift på insidan av gångarna. Råttorna är tydligen för kloka för att käka gift, men om de får det i pälsen slickar de sig rena. Sedan dess har vi inte sett en enda råtta, inte ens död (kan ni se mig darrande tömma komposten det året??)
Åsa K, zon 1
20-10-2003, 13:42
Här på homeshopkunde man förut beställa en liten apparat som gav ifrån sig ett ljud som skrämde råttor och möss. Det verkar inte som de säljer den längre. Min bekant köpte sedan sina i det omtalade "karlson2 från Ullared" i Veddige. Och hon är mycket nöjd med dem. Tror de kostar drygt 200kr, men vi har sett dem på fler ställen på Internet. Anticimex har säker lösning på problemet
Ann-Christine
20-10-2003, 20:17
CITAT (Åsa K @ zon 1,20-10-2003, 10:20) En bekant till mej köpte en först till sitt uterum och där försvann även spindelnäten Då måste jag nog skaffa en sån till sommarstugan för jag hatar spindelnät  Vet inte om vi har några råttor där men möss som tar sej in finns det iaf. Men hemma tänker jag inte ha en sån för jag och min dotter tänker skaffa oss en tamråtta
Inga från Närke
20-10-2003, 21:29
Varför ringer du inte till Anticimex
Hej Att ge råttgift kan orsaka mer skada än nytta. Råtta eller Mus kan lägga sig var som helst och dö. Är det då i väggarna, vinden eller under diskbänken mellan väggar och rör så kommer det att lukta FÖRSKRÄCKLIGT. Använd fällor och gräv ner eller kasta ut dem på öppna fält där rovfåglar kan ta dem. Har varit med om på jobbet att en död råtta eller mus fastnat i mellanväggen och dött, innan man hittar var så håller man på att gå under av lukten. Att råttor och möss blivit ett problem tror jag beror på vår kompostering. Många sköter den inte och lägger i matavfall m.m. i öppna komposter tyvärr och det drag till sig dessa "Husdjur" så när maten är slut där så söker de sig inomhus.
kopernikus
21-10-2003, 09:36
Jag håller med vad det gäller råttgift. Jag har katt oxå, så jag vill inte riskera att han får i sig ngt..
Jo jag ska köpa en sån där högfrekvent sak.. har bara inte kommit över ngn ännu. Jag bor rätt långt från stan, så det får nog bli över nätet!
Anticimex...vet inte...kan man ringa dom fast man hyr? Blir det inte omständigt..måste fråga om tillstånd å så.
CITAT (kopernikus @ 21-10-2003, 10:36) Jag håller med vad det gäller råttgift. Jag har katt oxå, så jag vill inte riskera att han får i sig ngt..
Jo jag ska köpa en sån där högfrekvent sak.. har bara inte kommit över ngn ännu. Jag bor rätt långt från stan, så det får nog bli över nätet!
Anticimex...vet inte...kan man ringa dom fast man hyr? Blir det inte omständigt..måste fråga om tillstånd å så. Anticimex-tipset grundar sig nog på att många kan ha skadedjursbekämpning som mer eller mindre ingår i sin husförsäkring. annars är det nog dyrbart. Hoppas du observerat att det påstås att skrämseleffekten från en del av de där ljudprylarna är högst övergående - sedan har de objudna gästerna vant sig. Personligen tycker jag det känns tråkigt att "mord" tycks vara enda utvägen att slippa gnagarna, men vill jag ha mitt hus och mina prylar oskadade finns nog inget val. Men nog tycker jag att slagfällor verkar "humanare" än långsamt verkande gift. De som råkat ut för den fälltyp jag tipsade om har fått ett hårt slag rakt i huvudet så att döden säkerligen varit ögonblicklig. Sedan den mus med kroppslängd på ca 6 cm (exkl svans) dog som störde mig för några veckor sedan, har det varit lugnt igen.
Bettson
21-10-2003, 17:20
VIsst kan det hända att en mus dör inne i huset. Men giften är gjorda så att de gärna uppsöker vatten dvs går utomhus.
En liten mus tar ca tre veckor innan lukten försvinner. Anticimex brukar ha något medel som luktar citron som neutraliserar lukten av mus-skrället.
Den gamla tidens plågsamma råttgift är förbjudna. Det var iblandat gips för att råttan skulle bli törstig och gå ut. Vad som sedan hände kan var och en räkna ut. Sådana gifter har varit förbjudna i tjugofem år, minst. Dagens gifter går ut på blodförtunning. Det blir blod i avföringen. Effekten blir att råttan förblöder och tröttnar av helt enkelt.
Hyr du så kolla om inte husägaren har skadedjursbekämpning i försäkringen. Annars kostar det ungefär en tusenlapp.
Igår kväll när jag bläddrade i senaste Clas Ohlson-katalogen upptäckte jag att det finns en "Mus-skrämmare" där. Den "ansluts till eluttaget och ger en flexibel högfrekvent ton 13-20Khz som skrämmer mössen. Ljudet är ohörbart för människor och påverkar inte husdjur. Verkningsområde ca 25m. 249:-" Jag vet inget om hurpass den fungerar. Någon som testat?
Hejsan, Har ocksa rattor o moss trots elektronisk "anti-mus o ratt-apparat" och tva katter. (Faktisk tror jag att det till stor del BEROR pa katterna! De tar in dem i huset for att lattja med och sedan glommer de bort dem efter ett tag... En traditionell rattfalla ar det som fungerar bast tycker jag. Lycka till
CITAT (medusa @ 26-10-2003, 17:10) Hejsan, Har ocksa rattor o moss trots elektronisk "anti-mus o ratt-apparat" och tva katter. (Faktisk tror jag att det till stor del BEROR pa katterna! De tar in dem i huset for att lattja med och sedan glommer de bort dem efter ett tag... Om din elektroniska "anti-mus o ratt-apparat" verkligen fungerade borde väl gnagarna rusa ut igen så fort det ginge?
Tittiluringen
26-10-2003, 19:30
 ibland förstår jag mig inte på detta forum... i nästan varenda disskusion oavsett vad det gäller så kommer vi in på våra älskade katter. men när det handlar om utrotning av möss och råttor då är alla kattägare tysta?? SKAFFA KATT! problemet löst fort som attan. Kram alla! Tittiluringen
CITAT (Tittiluringen @ 26-10-2003, 19:30)  ibland förstår jag mig inte på detta forum... i nästan varenda disskusion oavsett vad det gäller så kommer vi in på våra älskade katter. men när det handlar om utrotning av möss och råttor då är alla kattägare tysta?? SKAFFA KATT! problemet löst fort som attan. Kram alla! Tittiluringen :wub: CITAT (kopernikus @ 21-10-2003, 09:36) Jag håller med vad det gäller råttgift. Jag har katt oxå, så jag vill inte riskera att han får i sig ngt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|