Ancajo
Hej,

Jag har en brant liten slänt precis vid sidan av min altan som jag har en del bekymmer med. sweatingbullets.gif Just nu ser den ut som följer sett nedifrån gräsmattan upp emot huset. Altanen syns liiiite till vänster - själva slänten är ca 7 kvm.
[attachment=37002:sl_nt.JPG]
Buxbom som "häck" högst upp mot altangång.
Peaceros på vänster sida (mot altan) tillsammans med två pioner (som inte har tagit sig så bra hittills - de är nya för i år). Funderar på om jag skulle valt en klätterros där istället som kan klättra upp mot altanräcket...
Gula (okänd art) buskrosor på höger kant. Låga än så länge men vackra blommor.
Fyra vita dvärgrhododendron i mitten (som är jättefina när de blommar men sen bara ser skräpiga ut).
Längst ned brukar jag så lite blandade sommarblommor... de har inte heller kommit upp så väl i år...

Eftersom det är svårt att komma åt och rensa i slänten (brant lutning) tänkte jag plantera buskar och perenner som skulle fylla ut så mycket som möjligt. Men eftersom jag inte är så kunnig inom trädgård vet jag inte om jag tänker rätt. Borde jag tänka om med de växter jag redan planterat där?? g.gif
Vore JÄTTEtacksam för tips på växter och framförallt marktäckande växter som snabbt kan fylla ut i backen... Jag vill gärna ha blommor där eftersom det är precis bredvid altan där vi sitter mycket.

Zon1
sydvästläge = mycket sol
bra jord tror jag men eftersom det är så brant och ligger på ett berg så rinner vatten undan fort och det blir lätt torrt.

Mvh
Anna (som har fått trädgårdsfnatt i år...)
Nauti
När du säger att det är torrt och soligt så tänker jag att du kan ha portlak där. Jag tänker mer på den blommande sorten och inte den ätliga, men det går väl det också.

För övrigt så är jag väldigt dålig på växttips men det var det enda som poppade upp i mitt huvud tongue.gif
ankiironninge
kanske vackert låga buskar som kryper längst marken och sedan mitt i...
2-3 st småbladig syren på stam..

eller?? rolleyes.gif
Nauti
Jaha, det var buskar och perenner hon ville ha sad.gif Jag får börja läsa igenom hela trådarna innan jag ger mina dumma svar tongue.gif
ankiironninge
äsch då..... vad gör det??
bra med alla möjliga ideer, man kan ju ändra sig wink.gif
Ezereht
Kanske är för torrt jag vet inte, men blommor, bra jord, varm zon... varför inte rosor? FInn ju många marktäckande saker och gillar dom läget (samt får stödvattning första två åren) så borde dom ju etablera sig snabbt. Mina rosor som trivs väl växer ju otroligt bra ända uppe i zon 5. Kanske man kunde lägga en droppslang där så är det lätt att vattna.

The Fairy är väl en klassisk marktäckande (ganska hög). Men nu har det kommit många nya cover-rosor. White cover, candy cover etc. Eller någon som har långa grenar som lägger sig på marken, som Mme Plantier.
lottapotta
Varför inte skapa en heltäckande härlig matta av citrontimjan som blommar i lila och doftar fantastiskt! Du kan ju lägga in lite natursten också emellan, det gynnar ju växten och så är det himla fint, tycker i alla fall jag. Om man vill kan man ju också "plutta" ner lite alliumlökar (kanske kirgislök?) i citrontimjanmattan som också är fina och blommar högt ovanför men ändå binder ihop konceptet med hjälp av färgen. Alliumlökarna är ju otroligt vackra även när de blommat över.
Har du citrontimjan lär det också komma många fjärilar och humlor och det är en stor bonus, tycker jag!
Slänten är ju egentligen inget problem, utan en tillgång. I alla fall så länge man slipper klippa gräset på den, vilket jag försökte göra på min förra tomt innan jag gjorde rabatt i stället.
Härligt dynamiskt och vackert med nivåskillnader.
Lycka till! Det kommer säkert att bli jättefint så småningom. tummenupp.gif
stennie
Jag hade nog satsat på Klätterhortensia och/eller Benved till exempel den vitbrokiga 'Emerald Gaiety !
ängsvädd
Ja, det måste ju vara växter som tål torka - då tänker jag på kryddväxter av olika slag - de blommar så vackert. Lavendel, oregano, timjan, gräslök exvis.

Kärleksört som är en suckulent.

Kanske prästkragar?
Madeleine1
När det gäller ogräsrensningen... Jag har en jätteslänt hemma hos mig och i den har jag placerat ut grupper av stenar (dubbel knytnävsstorlek ungefär) som jag kan kliva runt på och använda som halkstöd så jag inte glider ner. Med tiden har det även blivit vissa platser som är mer eller mindre lämpliga att placera fötterna på. Sen finns det ju bra verktyg som är långskaftade också.

Jag kör med daglilja, lavendel, rosor, nävor, daggkåpa, flocknäva, digitalis, bolltistel, isop, nepeta, jättevädd och mycket annat i min slänt. Har även haft jordgubbsplantor på ett ställe långt ner i slänten. De mognar tidigt och blir supergoda i söderläget.
För att täta till de första åren kastade jag ut fröer från blandpåsar (i en violettblå ton eftersom jag tycker det är så snyggt) och de har fått vara kvar där det behövs. På andra ställen har jag rensat bort dem. Flocknäva är perfekt som kant mot gräsmattan.

Lycka till!
Ancajo
Åh, tack för alla förslag! smiley_small_hug.gif

Jag är själv väldigt förtjust i rosor så marktäckande rosor är väldigt tilltalande för mig... Fast frågan är hur mycket de egentligen täcker? Måste man inte komplettera med något för att fylla ut? Och hur snabbt växer de egentligen? Är det försent att plantera något sådant nu??
Beskrivningen av en timjanmatta gillade jag också... jag har tidigare försökt att få till en "blomsteräng" med ettåriga sommarväxter men ogräset tar alltid över...

Det där med stenar som halkstöd måste jag nog fixa på något sätt för det är verkligen inte roligt att försöka balansera i slänten... Bra tips!

//Anna
Floria
Vi har en brant slänt med Tommelisa-rosor, jättefint. Kanske i kombination med något annat också?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon