|
niklas828
26-06-2009, 21:39
Idag har jag gått och klurat på följande, och kanske någon kan svara mig?
1. Varför smakar i princip alla rätter på Kina-restauranger likadant?
2. Dunstar saltvatten och sötvatten olika fort?
henriks
26-06-2009, 21:47
1) byt kinaresturang, det smakar INTE likadant på en bra. 2) hm, lite knivigt... skulle möjligen kunna variera beroende på reflektion/absorbtion av solljus och därmed temperaturstegring, men eftersom saltet inte avdunstar bör det inte skilja något. 3) Om du funderat på desa två frågor hela dagen.... då gissar jag att du har semester!
niklas828
26-06-2009, 21:59
CITAT (henriks @ 26-06-2009, 22:47)  1) byt kinaresturang, det smakar INTE likadant på en bra. 2) hm, lite knivigt... skulle möjligen kunna variera beroende på reflektion/absorbtion av solljus och därmed temperaturstegring, men eftersom saltet inte avdunstar bör det inte skilja något. 3) Om du funderat på desa två frågor hela dagen.... då gissar jag att du har semester!  Sedan kan man vidareutveckla denna absorbtion, hallonsaft och päronsaft kanske ochså dunstar olika fort? Semester och semester... jag är mellan två jobb så att säga haha..
Farbror Blå
26-06-2009, 22:09
På fråga 1 kan man ju undra om restaurangen använder sej av det föhatliga E621, dvs "smakförstärkare", som ju finns i alla sorters billigare kryddblandningar, grillkrydda, Piffiallgryddan, salladskryddor, citronpepparn och andra.. NATRIUMGLUTAMAT heter den ju oftast på etiketten.
niklas828
26-06-2009, 22:25
CITAT (Farbror Blå @ 26-06-2009, 23:09)  På fråga 1 kan man ju undra om restaurangen använder sej av det föhatliga E621, dvs "smakförstärkare", som ju finns i alla sorters billigare kryddblandningar, grillkrydda, Piffiallgryddan, salladskryddor, citronpepparn och andra.. NATRIUMGLUTAMAT heter den ju oftast på etiketten. Mononatriumglutamat menar du väl, nja den undviker jag i största möjliga mån, men jag tycker allt smakar soya och fritösflott.
Huggorm
26-06-2009, 22:27
All kinamat smakar naturligtvis inte likadant, men eftersom matkulturen där skiljer sig från den i Sverige kan det kanske tyckas så för en svensk.
Sedan undrar jag om den mat man får på en kinarestaurang i sverige verkligen liknar den som serveras i kinesiska hem?
niklas828
26-06-2009, 22:39
Nej säkert inte, en annan minst lika irriterande grej är alla svenskar som envisas att äta med pinnar bara för att dom äter kinamat. Tror dom på fullaste allvar att kineserna plötsligt äter med kniv och gaffel om de skulle bli serverade pytt-i-panna med ägg och rödbetor i Kina?? Knappast.
Vad är det som säger att personer som i sin vardag använder pinnar som ätredskap inte skulle börja äta med gaffel, kniv, sked etc om de skulle gå på en svensk restaurang?  Dock fattar jag inte varför man kan få för mycket av en aminosyra? Glutamatsmaken är dessutom den femte smaken, lite extra fakta http://sv.wikipedia.org/wiki/UmamiAngående just reflektionen av solljus från vattnet så har jag inte hittat någon skillnad på nätet, förutom den skillnaden vilken vinkel det innfallande solljuset har, och det spelar ju ingen roll här. Men det är tänkbart att saltet har en inverkan på reflektionen eftersom det är tillsatt ett annat ämne till vattnet. Och om det bara skulle sitta ett natrium på glutamatmolekylen så går det säkert lika bra att bara säga natriumglutamat. Liksom man kan säga koloxid om kolmonoxid.
Kinamaten kan vi lämna därhän, men saltvatten dunstar väl lika fort som sötvatten??? vatten som vatten, fast saltet blir kvar på botten s.a.s.
Huggorm
27-06-2009, 00:52
Sötvatten kan ju vara så mycket olika, beroende på exakt hur sammansättningen ser ut, och så även saltvatten. Att jämföra destillerat vatten med havsvatten taget på ett specifikt ställe är väll mera intressant. Hur påverkar salt och andra mineraler avdunstningen?
niklas828
27-06-2009, 09:08
ahaaa
Platinum
27-06-2009, 09:32
Hur fort vatten avdunstar beror på omgivningen, solstrålning, temperatur, vind och luftfuktighet. Ju torrare luft desto snabbare avdunstning, ju högre temperatur desto högre avdustning, ju lägre temperatur desto mer kondensation osv.
Har även för mig att yta i förhållande till volym påverkar också, att en sjö som är vid men grund dunstar snabbare en den som är mindre till ytan men har större djup. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.
Vad gäller salt så innehåller ju även sjöar salter (mineraler).
henriks
27-06-2009, 10:04
CITAT (Platinum @ 27-06-2009, 10:32)  Hur fort vatten avdunstar beror på omgivningen, solstrålning, temperatur, vind och luftfuktighet. Ju torrare luft desto snabbare avdunstning, ju högre temperatur desto högre avdustning, ju lägre temperatur desto mer kondensation osv.
Har även för mig att yta i förhållande till volym påverkar också, att en sjö som är vid men grund dunstar snabbare en den som är mindre till ytan men har större djup. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten.
Vad gäller salt så innehåller ju även sjöar salter (mineraler). Nejdå, du har inte fel, men att det avdunstar snabbare från en grund sjö beror väl på att den värms upp fortare eftersom det är en mindre vattenvolym att fördela solens instrålade energi på?
ninnisky
27-06-2009, 12:27
En sak är då säker --- maten i Kina smakar inte som den vi kallar Kinamat och dessutom varierar maten i Kina väldigt mycket mellan de olika kantornera. Säger det av egen erfarenhet! Nu ska jag på gardenparty och äta med fingrarna!!
CITAT (Platinum @ 27-06-2009, 10:32)  Hur fort vatten avdunstar beror på omgivningen, solstrålning, temperatur, vind och luftfuktighet. Ju torrare luft desto snabbare avdunstning, ju högre temperatur desto högre avdustning, ju lägre temperatur desto mer kondensation osv. .... Men om vi ska jämföra destvatten och destvatten med olika salter i, så bör ju det vara samma volymet och samma storlek på kärlen. Dessutom bör de ju stå på samma ställe dör att utesluta sådana saker som yttre faktorer, men annar har du helt rätt på den punkten
blomkronan
27-06-2009, 13:35
CITAT (niklas828 @ 27-06-2009, 10:08)  ahaaa Hej niklas828 och välkommen till odla... Kul med en peron som sticker fram...  med sina kluriga frågor och tankar. Dit sitat: "hellre en svamp mellan tårna, än tio i skogen" Jag måste fråga.... hur kommer det sig att du hällre vill ha en svamp mellan tårna... -än tio i skogen Kul att du hittat hitt ändå....  har du ett odlar intresse? som vi
skogstroll
27-06-2009, 14:18
på ett svarar jag "byt" och på två vet jag inte
Christoffer
28-06-2009, 12:37
CITAT (Tobb @ 27-06-2009, 01:12)  Dock fattar jag inte varför man kan få för mycket av en aminosyra? Aminosyror kan vara rätt potenta om man får i sig de i ren form och i tillräckliga mängder. Vissa kan höja blodtrycket rätt kraftigt, andra ge kramper och påverka nervsystemet på andra sätt, genom att ge sinnes- påverkar t ex. T ex den essentiella aminosyran tryptofan är rätt kraftfull.
niklas828
28-06-2009, 13:15
CITAT (blomkronan @ 27-06-2009, 14:35)  Hej niklas828 och välkommen till odla... Kul med en peron som sticker fram...  med sina kluriga frågor och tankar. Dit sitat: "hellre en svamp mellan tårna, än tio i skogen" Jag måste fråga.... hur kommer det sig att du hällre vill ha en svamp mellan tårna... -än tio i skogen Kul att du hittat hitt ändå....  har du ett odlar intresse? som vi  Ja jag gillar och skriva i forum, men detta verkar ju kul för att det mest verkar vara 25+-medelålders här, med lite mognare tankar och åsikter. svampen mellan tårna var väl mest nåt jag kläckte ur mig, det kunde lika gärna stått "våga vägra Lamisil"
blomkronan
28-06-2009, 13:30
CITAT (niklas828 @ 28-06-2009, 14:15)  Ja jag gillar och skriva i forum, men detta verkar ju kul för att det mest verkar vara 25+-medelålders här, med lite mognare tankar och åsikter. svampen mellan tårna var väl mest nåt jag kläckte ur mig, det kunde lika gärna stått "våga vägra Lamisil" 
Piccante
28-06-2009, 15:04
Är det inte så att avdunstning går fortare om ytspänningen bryts och i saltvatten borde saltet kristalliseras vid vattenytan och ge fler "ytor" som bryter ytspänningen, eller? Sötvatten har ju oxå salt i sig men saltvatten har ju högre salthalt så det borde ju vara skillnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|