Full version: Mössa
Sidor: 1, 2
Ralf
Använder ni mössa när ni är ute? Själv är jag numera så tunnhårig så jag använder mössa till och med på sommaren periodvis.

Men det finns även andra skäl till att använda mössa!

Har man ingen mössa så blir man förkyld
Är man förkyld så blir man förmodligen hes
Är man hes så måste man viska
Den som viskar han ljuger
Ljuger man åker man i fängelse
Åker man i fängelse börjar man troligen knarka
Knarkar man så dör man
SÅ GLÖM INTE MÖSSAN
Monica M zon 4
Har en jättetjock kalufs som mössa så jag använder sällan en extra mössa! Blir det -20 grader eller kallare brukar jag svepa en sjal runt huvudet. Fast med tanke på Ralfs varningsvers kanske jag borde börja använda mössa. tongue.gif
annaviktoria
Mössa är ett måste när de blir kallt nog. Använder mössa t.o.m. från tunnelbanan till bussen... Jag älskar mina mössor laugh.gif
birgitek
Precis som Monica har jag en enorm medfödd mössa, så det behövs ingen extra. Däremot har jag en stor tjock halsduk och pulsvärmare.
Birgit Ek
Åsa, mälardalen zon 2
Javisst har jag mössa, jag brukar ha Sigtuna mössan på, det står "fly bort feber" i runskrift och är en bit av en sjukdomsbesvärjelse från ett ben hittat i Sigtuna. Det kan ju inte skada att gardera sig lite extra mot att få en rejäl förkylning.

På denna bild syns Sigtunamössan från utställningen stickat i vikingarnas spår.

http://www.ingenkonst.se/utstalln.htm
renate
ohmy.gif Jag började i tisdags med mössa ,jag cyklar till jobbet och då användar jag alltid mössa,även när jag är ute med hunden.Att man blir förkylt när man inte använda mössa tror jag inte på,jag frysar helt enkelt utan mössa. rolleyes.gif Renate
Ti bee
CITAT (Ralf @ 25-10-2003, 08:37)
Har man ingen mössa så blir man förkyld
Är man förkyld så blir man förmodligen hes
Är man hes så måste man viska
Den som viskar han ljuger
Ljuger man åker man i fängelse
Åker man i fängelse börjar man troligen knarka
Knarkar man så dör man
SÅ GLÖM INTE MÖSSAN

Ha ha biggrin.gif Det där ska jag försöka förmedla till min unge som skriker i högan sky när mössan ska va på. Igår gav jag upp till slut. Ibland slutar han efter en stund, ibland inte.... blink.gif Fast, det förstås, han vet ju inte vad ett fängelse är. laugh.gif Och inte knark heller, möjligen snark. biggrin.gif

Ingen mössa har jag, har också medfödd. smile.gif
Eva Swahn
Ingen mössa men - håll i er nu - palestinasjal!

Det finns inget mysigare plagg att ha runt knoppen. Den sticks inte, den andas, den är kvinnlig, den håller halsen varm, om man har den om huvudet och blir varm/kall kan man bara dra huvan bakåt/framåt över skallen, man kan torka av svettig panna med ändarna (även rinnig näsa - alltså jag snyter mig inte i den utan när det i kyla hela tiden bildas kondens kring snoken torkar jag av den - ni andra använder väl tröjärmen...).

Min palestinasjal är min snuttefilt. När det är kallt i sängen, när jag är lessen, när jag känner mig ruggig och förkyld eller vill vara mysig, då har jag på mig min palestinasjal. Den var kanonbra när barnen var små; man kunde skyla nakna barn för sol, ha som filt när barn vill sova, skydda frusna barn från kyla, torka upp kräkränder eller torka av kletiga bananfingrar i akutsituationer, använda som underlag vid blöjbyte, torka av regnvåta hundar. I sina hemländer är den t.ex utmärkt att svepa in ansiktet med vid sandstormar så att mitt breda användningsfält för sjalen är inte en slump.

Jag har använt palestinasjalar sen -68 ungefär - eller när de nu kom till bruk. Och har under - hur den politiska vinden blåst - kunnat visa mig utomhus med den eller ej. När den var en politisk, nja..gruppmarkör är väl mera korrekt, då fick den vara i sitt ursprungliga utseende. Under andra tider har jag färgat dom så att de inte blev så synliga. Olika makar har under livets gång haft synpunkter om jag fick visa mig i dem eller ej smile.gif

Det har också varit en sport att hitta udda färgade sjalar som olivgröna, beigfärgare, vinröda. Bäst tycker jag om den tjockare kvalitén med smårutor. Den tunnare med större färgfält är bra om det är väldigt varmt. Nu har jag en som jag har färgat mossgrön, en som är svartrutig färgad i kamel och en ursprunglig tunn svart/vit.

Sen är det alltid ritualer med nyinköpta hur de ska tvättas, och vissa tofsar ska ansas osv. Det är så mycket kulturhistoria i palestinasjalen att jag till och med har blivit intervjuad i ett projekt som har studerat denna.
Ella
Nä mösa brukar jga inte ha. Ddäremot så har jag en hemmastickad yllehalsduk som jag vid behöv snor även runt huvudet och så jackans tunna kapuschon. Kädd på det viset så kan jag cyckla även när det börjar närma sit tio minusgrader, mycket kallare blir det sällan här.
Sylvia
Mössa... ibland använder jag mössa men oftast har jag en huva eller en sjal, vad som råkar vara närmast.
Betty
Jag klickade Nej på frågan men just idag har jag faktiskt köpt en mössa!
Skulle köpa ett pannband att använda på mina promenader, får så ont i öronen när det blåser. Provade samtidigt en mössa som såg rätt skön ut och tänkte att nån gång ska väl bli den första... Jag tycker annars att mössor är besvärligt och för det mesta så kliiga...
Berith
Nu har jag också röstat. Men det var svårt unsure.gif fanns liksom för lite alternativ.
Jag använder mössa ibland på vintern, men bara när "ingen" ser mej.

Åsas mössa var ju jättefin!
Jag har en sån där som barnen hade på 70-80-talen med sina namn på.
Men den här är med min mans namn på. sleep.gif
ingmet
Använder generellt hellre pannband än mössa, men det beror på att kalufsen är ganska stor. Är jag ute och gräver i trädgården i snålblåsten tar jag på mig fleecemössan - lätt men värmande.

Använder dock alltid cykelhjälm numera. Eftersom jag har en son i tonåren som är uppvuxen med hjälm känns det nu inte bra att motivera honom att ha hjälm om jag själv inte har det. Han är ju dessutom en betydligt skickligare cyklist än mig vilket gör skälet ännu viktigare. Stod dessutom på öronen (voltade) för 2 år sedan då jag cykelmotionerade en hund. Hunden gjorde ett utfall mot mötande med hund och jag bromsade med "ryggraden" men fotbroms saknades och när jag drog tag i hundkopplet drog jag samtidigt i handbromsen. Volten blev ett faktum men hjälmen räddade huvudet. Allt gick bra - men jag fick kraftiga lårkakor och blåmärken både på ben, ljumskar och mage. Hunden klarade sig helt.
Ina
Jag gillar inte mössor! Har hittills inte lyckats hitta en mössa som inte åker fram och ner i ögonen... det är vansinnigt irriterande!

I stället kör jag med sjalar av olika kvalitéer, eller min favorit "malsduken". Det är en formstickad grunka - en blandning av mössa och halsduk - med en "nacksöm" och avsmalnande snibbar som man knyter runt halsen. Den glider inte omkring, den sluter tätt runt öron och hals och den är kul att göra!!! wink.gif
Bettson
Jag gillar inte heller mössor. Den huvudbonad som ofta pryder mitt huvud är ridhjälmen. Den i sin tur påverkar frisyrvalet. Hjälm-frilla är inget vackert precis så man får göra så gott man kan. hästsvansar,knutar osv.
Halsduk och handskar däremot är oumbärligt.
lolo
Ja, det gör jag numera oftare än förr. Blev tyvärr för sent varse om dess betydelse när jag tog en långpromenad i kall snålblåst häromdan. Nu rinner näsan och jag har frossa..... sad.gif Så - på med mössan!
mvh
Ann-Louise
Cilla
Rolig vers Ralf!

Jag har ofta hårknut som hålls samman med en pensel och då blir det jackhuva eller mexikansk yllesjal som viras ungefär som Evas palestinavariant. Jag köpte upp ett otal vävda yllesjalar på ett torg i en liten mexikansk by en gång, och hela veckan sprang sedan folk efter mig och erbjöd fler. Nu har alla mina släktingar och vänner ekiperats med sådana...

När jag har flätor kan jag ha min afghanska mössa som ser ut ungefär som Åsas stickade variant, men min är svart och vävd och fodrad. Enormt varm, går inte att ha när det är varmare än -10 grader och den sitter i också när man kör 25 knop med båt.

I vinterregn gillar jag sydvästen. Den går att kombinera med en mexikansk yllesjal också.
Ralf
CITAT (Cilla @ 26-10-2003, 13:58)
Rolig vers Ralf!

ja vill bara förekomma: versen är stulen från internet. smile.gif
pejahren
I likhet med Ralf har jag vuxit igenom håret, så det är lite kalt där uppe. Även om det säjs att man skall hålla huvudet kallt och fötterna varma, blir det lätt i kyligaste laget, så det blir ofta nån form av mössa, allt från baseballcaps till skinnmössa av rysk modell. biggrin.gif
estet
Idag hade jag mössa för första gången den här säsongen.
Vi har varit ute i skogen och letat granris och en "knotig" tallgren till fåglarna (och ekorrarna...).
När jag har mössa längre fram i vinter så är det för att jag ska vara ute hela dan, typ rally & isracing. Eller för en promenad. Då blir det gärna min favvo- hundmössan.

Annars om jag ska på jobbet eller annars färdas (bil) blir det inte mössa även om tempen visar -35, då blir det i första hand täckbyxor och kängor. Den får ligga brevid i pass.sätet, utifall att.
smile.gif
ÅsaF
Jag brukar inte ha mössa utan jag använder huvan som sitter på vinterjackan. Är det lite varmare ute så använder jag pannband. Håret blir så elektriskt av mössa. Det håller sig bättre med huva tycker jag. Skulle dock aldrig gå utan på huvudet när det är kallt för då får man bara ont i öronen och huvudet.
Eva i Skåne
Svårt att rösta håller jag med om. Saknade alternativet ibland smile.gif .
Räknas jackhuvan som mössa? Den använder jag när det blåser eller regnar.
Efter 20 år utan mössa köpte jag ett fleeceset med mössa, vantar och halsduk förra vintern. Det måste erkännas att det var skönt wub.gif .

Hurra för Ewa med palestinasjalarna smile.gif . Jag hade kvar en från 70-talet, men någon av mina stora barn har tagit hand om den och sen har jag inte sett den. Tror den flyttade ur huset tillsammans med dottern.
Jag kanske skulle köpa mig en ny, för visst är de mysiga, men det känns lite fuskigt wink.gif
Almdalen
Även jag är försedd med naturlig mössa men ändå behövs den härliga fleecemössan när jag cyklar till jobb eller är ute med hunden. Har också provat andra varianter men fleecen är bäst.
laugh.gif
Ewa L
Har också en rejält tjock kalufs som dessutom ibland skall ha en "frisyr" typ håruppsättning. Alltså närmast omöjligt med mössa. Tror knappt jag äger någon.

Däremot älskar jag jackor med kapuschong!! rolleyes.gif Så lätt och smidigt!

Dessutom skall de ha innerfickor eftersom jag avskyr handväska, men det hör kanske inte hit. Om det hade gjort det hade jag undrat: Varför har herrjackor alltid innerfickor, men sällan dam-d:o?? unsure.gif
Anna C
Mössa är ett måste när det blåser snålt om öronen. Och ibland behövs både mössa och uppslagen huva här i Skåne, även när termometern visar plusgrader. Som allra mest påpälsad på huvudet var jag på en exkursion på nordkusten i Norfolk (England). Då hade jag på mitt långa hår först en tröjhuva, sedan mössa och halsduk, sedan fodrad jackhuva och ytterst hade jag regnjackans huva. Tempen låg på plussidan, men regnet och vinden krävde denna utrustning!

Min erfarenhet är att när det är många minusgrader så är det ofta vindstilla och då räcker det med bara mössa, och man kan t o m trivas utan mössa.

Mössa under cykelhjälmen har jag haft länge. När ska de uppfinna en mössa som säljs tillsammans med hjälmen och är designad för att passa i hjälmen utan att bylsa sig eller se konstig ut!?

Och när ska klädskaparna inse att vi kvinnor vill ha fickor på våra kläder! Särskilt fånigt att det inte tillverkas damkavajer med innerfickor! Herrarna kan ju knappt ha något annat än en hopvikt sedel i innerfickan utan att det putar ut och ser konstigt ut. Vi damer skulle kunna ha hela plånboken i ena innerfickan och nycklarna eller mobilen i den andra utan att det hade märkts på profilen!

Anna
Eva Swahn
Anna C:s påpekande om hur kallt det kan bli i Skåne fastän inte temperaturen är så märkvärdig kan man räkna ut på denna kylindexsida: Tryck på räknedosan till höger i bild gå sen till andra rutan i högerspalt

http://www.dmi.dk/vejr/index.html

Här kan man se att +1 men med vindhastighet på 15m/s blir en köldpåverkan på -16 grader. Nått att tänka på både när det gäller oss själva och våra tappra växter.
Hannele
"Och när ska klädskaparna inse att vi kvinnor vill ha fickor på våra kläder!

Ja! mad.gif
Har någon fittat flytväst som passar kvinnor...? unsure.gif
Ralf
CITAT (Hannele @ 27-10-2003, 13:09)
"Och när ska klädskaparna inse att vi kvinnor vill ha fickor på våra kläder!

Ja! mad.gif
Har någon fittat flytväst som passar kvinnor...? unsure.gif

Grenbandet kanske skaver mot f-t-an... *elakt stavfel Hannele* smile.gif
Ewa L
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Omgivningen undrar vad jag fnissar åt? En så kallad "Freudian slip"?
anemona
A f-slip, no doubt! tongue.gif
I min låda finns det inte heller någon mössa. Jag liksom behöver nedkylningsmöjligheten. Pannband har jag kört med sedan jag började åka utför 1987. Himla käck grej. Ett "nej" blev det alltså från mig.

Jag undrar var MIN fina palestinasjal blev av.......röd var min.
Cilla
Hur menar du att flytvästar inte passar, Hannele? Jag har 30 flytvästar (för charterrörelsen) med ca 10 olika modeller, och tycker att de passar rätt bra både för kvinnor och män.

Jag köper partier på rea, och en gång fick jag tag i 10 superba och mycket billiga västar. Rosa allihop. Och det slår aldrig fel - när jag seglar med gäster kan kvinnorna ta på sig de manliga mörkblå med grå rand som håller för 90 kg, medan männen absolut inte kan ta på sig en rosa väst. Hellre sjunker de.

Att det är så hysteriskt viktigt att inte klä sig i en traditionellt kvinnlig färg förvånar mig.

...och nu är vi en bit ifrån mössämnet.
Bettson
Min svåger fick en absolut babylrosa keps i fyrtiårspresent. Den har gått i arv i hela gänget och skänks vidare till den som har närmast jämna dag.

Denna keps används flitigt på golfbanan är mäkta berömd och ingen som får den skulle en en gång försöka glömma att ta på den.
Ann-Christine
Självklart använder jag mössa annars blir man ju kall om öronen. Har blivit klok med åren och nu skulle jag inte gå ut utan mössa på vintern biggrin.gif
kryddan
Jodå, mössa här med. Eller keps snarar. Jag har en uppsättning tjusiga huvudbonader som nästan mangrant blivit dissade av min man. Den svarta kepsen har fått godkänt så den åker på när det viner om öronen.

smile.gif
Ingo
Nej, jag har aldrig mössa. Jag lade av med det i tonåren - mest av något slags fåfänga, antar jag, och för att jag kände att jag klarade mig bra ändå. Jag är nämligen mycket varm av mig, folk klagar ofta över att jag har så lite på mig under vinterhalvåret, och har tjockt och snabbväxande hår.
Jag blev snart så van vid att vara utan att det kändes svettigt och ofräscht om jag någon gång försökte med mössa och så har det fortsatt.

Undantag gör jag bara under extrema omständigheter samt för skydd (ridhjälm etc).
Berith
Såg på TV i går att mössan troligen blir årets julklapp! biggrin.gif Av modellerna att döma borde man sparat mössorna från tonåren, dom hade varit precis rätt i år igen. Såna där med stor tofs som man riskerade att få whiplashskador av om man cyklade för fort och bromsade häftigt. blink.gif
Nina S
Jag är en av dom människor som alltid fryser (om det inte e typ 25° varmt ute). Jag ÄLSKAR mössor...., det enda dumma är att dom förstör frisyren lite, men samtidigt så gör ju inte så mkt.... biggrin.gif

Hälsningar Nina
Noah
Jag hatar att frysa och hör till dem som alltid klär på mig för mycket istället. biggrin.gif laugh.gif
Min mormor har alltid oroat sig över att vi barn skall frysa och hon brukar ligga sömnlös och grubla över om vi klär oss tillräckligt. wacko.gif
Än idag när jag är 28 år så oroar hon sig, och blir överlycklig när hon ser mig i mössa.
Så om jag inte frös så mycket så skulle jag ändå använda mössa för hennes skull wub.gif wub.gif wub.gif

Häromdagen frågade hon om jag inte kunde ha mössa på Rasmus 5 månader när han låg på golvet hemma,
det kan ju dra utmed golvet.
Självklart! svarade jag, så behöver hon inte oroa sig för det, hon behöver inte veta allt! Hon är för härlig wub.gif

HA DET UNDERBART!
Sylvia
CITAT (Nina S @ 22-11-2003, 17:05)
Jag ÄLSKAR mössor...., det enda dumma är att dom förstör frisyren lite, men samtidigt så gör ju inte så mkt.... biggrin.gif

Hälsningar Nina

Jag tycker också om hattar och mössor och skulle gääärna ha olika sorters kreationer på huvudet. Men jag hör till de människor som ser löjliga ut i nästan allt som kan kallas mössa eller hatt!! Så vad ska man välja?? Det enda som jag "kan" ha, är huva och löst bunden sjal.... fler förslag??
unsure.gif
Almabama
Endel kör ju med ICA-påse när det regnar, det kanske kan vara något? Fast jag har hellre en sabbad frisyr än en påse som huvudbonad... biggrin.gif
Annki
Jaa, när det är minus 10 eller kallare. Annars drar man på huvan på jackan och knyter om. Eller virar varm sjal många varv runt hvudet. Mössan är självklart hemstickad! Sjalen också. Och jag har letat halvt ihjäl mig efter min gamla Palestina-sjal. För jag vet att den finns någonstans. Kanske i samma låda i källaren som jag vet även döljer en Kobra-telefon. Dax för källarstädning? Har hört att Kobra-telefonerna gått upp i pris!

Förstör frisyren? Då skulle ni uppleva landstingets badmössor!! biggrin.gif
*Felix matte*
Självklart har jag mössa på när det är minusgrader.
Den till vänster är favvo nr.1 och jag har oxå matchande vantar med Thinsulate foder
Tesa
Är begåvad med rätt så mycket hår och öron som ligger tätt utefter huvet så det får bli riktigt kallt om jag skall ta på mig mössa (det killar och sticks..) Är typen med stor sjal som kan värma mer än bara knoppen...
Tesa

Fast inne i lagårn har jag stor byfånekeps vintertid tongue.gif
Hannele
Sydväst idag, för det har både blåst och regnat. ohmy.gif
Rapchic
mest använder jag mössa
(dock tror jag att jag bor i ett kallare område än dom flesta här)
mesta värme far ju ut från huvut
(som en gryta utan locka sa nån till mig)
använder ibland sjal både inne och ute (ganska tunna)
och dom går bra när det inte är så kallt
skulle gärna vilja se bilder på när ni har palestinasjalarna
(är inte riktigt hundra på vad det är)
Boxer
Nej jag har inte mössa...men jag har dubbdäck tongue.gif
cosmos
Nu börjar jag också undra....vart tog min palestinasjal vägen unsure.gif ..den låg på hatthyllan förr...men nu är den borta??????
Annars gillar jag mössor.....gärna av baskertyp...fast det bästa är när jag får tag på en sån där typ 20-tals hatt med en lång kulle och ett litet brätte..jag är så tjusig i såna! sleep.gif tongue.gif

Men jag måste nog gå ner i källaren och kolla vart min palestinasjal tagit vägen..den är ett viktigt tidsdokument! rolleyes.gif
Magdis
När termometern går under 0 grader sätter jag mössa på huvudet. Jag hatar att frysa och jag har ingen speciell frisyr att vara rädd om. rolleyes.gif biggrin.gif
stina
Jag har aldrig mössa, däremot ser jag alltid till att mina vinterjackor har kapuschong. Blir helt enkelt för varmt med mössa, jag måste släppa ut lite värme upptill, annars smäller jag av! Dessutom kliar det! ohmy.gif Går ofta utan vantar också för att få ut lite värme.
LadyG
Vid vistelse i minusgrader förlorar en naken person mer än 50% av sin värme via huvudet. Man kan hjälpa kroppen att konservera värme genom att sätta på sig en mössa. Då slutar man frysa om händer och fötter.

Ja, jag har alltid mössa efter att ha sett en dokumentär på Discovery om hur lätt det är att dra på sig en hjärtinfarkt och blodproppar om man är bar om huvudet, blir lite nedkyld och börjar springa, t ex efter bussen.

De (Discovery) berörde en undersökning som gjordes i england där de undersökte 8 friska försökspersoner och fann att avkylning av huden med
hastigt luftbyte vid 24 °C ökade blodets viskositet och dess innehåll av blodplättar. Författarna menade att förändringarna var av sådan karaktär att de kunde förklara den ökande dödligheten i blodproppar i hjärta och hjärna som tydligen är beskriven i England under vinterhalvåret.
En säsongsvariation i dödligheten i ischemisk hjärtsjukdom med högre dödlighet under vinterhalvåret har iakttagits inte bara i England utan också i andra europeiska länder och i länder på den södra hemisfären.

(Keatinge WR, Coleshaw SRK, Cotter F, Mattock M, Murphy M, Chelliah R. Increases in platelet and red cell counts, blood viscosity, and arterial pressure during mild surface cooling: factors in mortality from coronary and cerebral thrombosis in winter. BMJ 1984;289:1405-1408.)

Tydligen är det precis så farligt som mamma påstod att gå utan mössa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon