Full version: Dagliljor i bild !
Sidor: 1, 2
Krolliljan
Några som slagit ut idag
En inköpt i år som jag glömt vad den heter. Jag får titta om jag hittar lappen sen.
[attachment=38602:IMG_0001_573.JPG]

Gentle Shepherd
[attachment=38603:IMG_0001_572.JPG]
stennie
Här kommer det lite mera!

Highland Lord

Dubble Firecracker

Night Beacon

Cool It
wibemo
Två dagiljor som jag inte vet namnet på.Tror att dom är mixade. Något förslag?? g.gif [attachment=38717:1A.jpg][attachment=38718:8A.jpg]
lenaandersson
Dagliljor som inte blommar, vad gör man för fel. mina växer ganska bra, står i halvskugga-sol. får lie kobajs på våren.
vet att dom vill ha vatten på försommaren. men har inte knopp på så många.
Hjälp jag vill också ha så fina blommor, vet ju att dom är vackra och väntar varje år.
stennie
CITAT (lenaandersson @ 20-07-2009, 12:05) *
Dagliljor som inte blommar, vad gör man för fel. mina växer ganska bra, står i halvskugga-sol. får lie kobajs på våren.
vet att dom vill ha vatten på försommaren. men har inte knopp på så många.
Hjälp jag vill också ha så fina blommor, vet ju att dom är vackra och väntar varje år.

trostar.gif
det skiljer ganska mycket på olika dagliljor, vad jag har märkt, vissa blommar första sommaren andra får man vänta några år på.
Ywonne
Två av mina Dagliljor har börjat blomma...

[attachment=38794:Daglilja...rado2009.jpg]
El Desperado

[attachment=38795:Daglilja...mask2009.jpg]
Pink Damask

Jag har totalt 9 olika sorter, och sedan har jag lagt några bud på Tradera...
Men vi kanske kan ha någon byteshandel här vad det lider...mina är rätt så små ännu så länge...förutom min gamla gula då...
Fny
själv har jag nu bestämt att min plånbok nog kan tåla att jag köper EN daglilja till nästa år. Låter väl fånigt men det kan väl bli en kul grej, om man köper en ny varje år! eller vad tycker ni? tongue.gif
Monica B
Stennie, din Highland Lord ser inte ut som den som finns hemma hos min mor. Hennes har lite "rufs" i mitten. Jag har ingen bild med mig för tillfället utan det får var till senare. Men som sagt, hennes ser lite annorlunda ut. Nu vet jag att färger skall man egentligen inte diskutera utifrån digitala bilder men är din riktigt mörkröd, med anstrykning till det bruna hållet? Det är min mors.

Fny, jag tycker det är en alldeles utmärkt idé att köpa en ny daglilja varje år. Du kan också gå med i Hosta-Iris-Hemerocallisgruppen i Trädgårdamatörerna. Vi kommer att försöka göra sambeställningar från utlandet för att därmed minimera fraktkostnad osv. Du kan också kika på vår hemsida lite för att se om det kan vara någonting för dig, ja det gäller ju i och för sig alla intresserade.
www.hih-gruppen.se är adressen.

[attachment=39015:Signatur.jpg]
Gunilla T
[attachment=39026:DSCN10690001.JPG]

En av mina första dagliljor som ff är min absoluta favorit "Stella de´Oro"

[attachment=39027:DSCN10700001.JPG]

"Pandora´s box"
Monarda
En okänd mycket hög skönhet som nyligen börjat blomma.

[attachment=39030:P7240249a.jpg]
Ywonne

Summer Wine, köpte jag på Blomsterlandet i våras...jag tror de tog 99 kr för 3...det var jag och en kompis, vi såg till att vi tog olika sorter så att vi kan byta sedan yes.gif

Min Frans Hals, inropad på Tradera förra året, otroligt glad att den blommar redan i år... det trodde jag inte.

Åsså, Sabine Baur, som också är inropad på Tradera förra året.

Om ett par dagar kommer det några korsningar jag ropade in i helgen...det blir spännande att se hur de blir.

När jag ser alla era bilder blir jag sååååå sugen att ha mer, gräva nya rabatter och ha mer... det är beroendeframkallande det här...

I år har jag också upptäckt alla sorters Irisar....hua...jag måste bygga ut trädgården snart giggle.gif

Monica B
Nu så kommer det fler bilder av dagliljor i Slimminge.

[attachment=39323:Fr_planta.jpg]
Först kommer en av mina fröplantor.

[attachment=39324:Hortensia.jpg]
Hortensia

[attachment=39325:Indian_Paintbrush.JPG]
Indian Paintbrush

[attachment=39326:King_George.JPG]
King George. Har lika stora blommor som t ex Big Bird

[attachment=39327:Lynn_Hall.JPG]
Lynn Hall

[attachment=39328:Mission_Moonlight.jpg]
Mission Moonlight

[attachment=39329:Signatur.jpg]

Ywonne
Hur lång tid tog det från sådd till blomning ?

Jag är lite sugen att så...men är så otroligt otålig efter blommorna naughty.gif
Monica B
Ywonne, det är lite olika men i allmänhet så blommar dom 2:a året efter sådd men det kan också dröja längre än så. Mina frösådder har varit lite på undantag så dom har nu inte behagat blomma förrän som 3:års plantor. Jag tycker absolut att man skall försöka med frösådder. Jag är också en otålig person när det gäller sådant men om man ställer undan frösådden och "glömmer bort" den så blir man bara glatt överraskad när det är stora knoppar i dom helt plötsligt.

[attachment=39375:Signatur.jpg]
Gillan
Ärligt talat så får jag nästan gåshud av alla dessa olika dagliljor som finns. Jag är lijetokig hur som helst, men alla dessa olika dagliljor får mig nästan att gå i taket wub.gif ...................måste försöka mig på att fröså nu tummenupp.gif

Här kommer förmodligen årets näst sista för mig: "Sabine Bauer"
[attachment=39555:Dagliljor_001_ODLA.jpg]
pejori
CITAT (Fny @ 21-07-2009, 17:07) *
själv har jag nu bestämt att min plånbok nog kan tåla att jag köper EN daglilja till nästa år. Låter väl fånigt men det kan väl bli en kul grej, om man köper en ny varje år! eller vad tycker ni? tongue.gif

Självklart tummenupp.gif

Man tar en i taget, så har man snart ett par snyggingar. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon