L I A H
Jag har letat och bara lyckats hitta en enda bild på en vanlig lönn i varigerad form (fanns i USA och kallades Norsk Lönn). Så min undran till er andra är då såklart - har ni sett / eller ev har en sådan? Jag vill ju ta reda lite på hur pass vanlig den är. I min trädgård bor nämligen en skyddsling som jag är väldigt förtjust i. Jag har tagit hand om den sedan den var mkt liten och det är en som är mer fläckig och med mkt mera vitt på än de enda två jag har sett innan. Sett en på plantskola tidigare men min är en vild som jag fann som ny liten planta. Hoppas att den snart ska få näsor så man kan spara och sätta fler men inte än så länge. Den är nog för ung ännu (3 år). Ungefär när brukar näsorna komma? Någon som vet?
Bilden är på den jag fann i USA. Ska fotta min snart :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Du har ju vitbrokig skogslönn Acer platanoides 'Drummondii', den brukar gå att få tag på i Sverige, härdig till runt zon 3.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Ac...mp;aq=f&oq=

Tyvärr så är ju ofta sån här vitbrokighet ett resultat av mutationer i arvsmassan. Ofta sker det en reversation hos dessa mutationer när det gäller lönnar= det kan dyka upp helgröna delar på växten, dessa måste tas bort annars får man såsmåningom en helgrön växt. Tyvärr så brukar inte dessa mutationer vara fröäkta så det är inte säkert att de frön du såsmåningom skördar ger vitbrokiga plantor.
pebblelake
jag har en i Umeå,den fins på dom flesta plantskolor,jag såg även en i piteå.
anne-li i olofstorp
Jag har en, inköpt någonstans i Sverige (minns inte när eller var) Den är reverserande som Åsa skriver, och jag har jämt skägg med att hålla borta dom helgröna grenarna. Tyvärr håller den på att bli ensidig på grund av detta......
Nåja, den är fortfarande väldigt väldigt vacker,,,,
pebblelake
Rydlinge plantskola i uppger zon 5(6)
http://www.rydlingeplantskola.se/?page=favoriter
Fru DC
Även om fröavkomman inte är variegerad (vilket är det troligaste) så kan du ju försöka föröka den vegetativt genom okulering eller luftavläggare.
Väntar med spänning på en bild av din lönn! (Jag är tokigt förälskad i brokbladiga växter!)
L I A H
smiley_small_hug.gif Tack alla för era mkt utförliga svar! Nu är jag extra glad och kommer ta ännu bättre hand om mitt lilla träd. Inser ju nu att den faktiskt verkar vara ganska ovanlig då. Ja, inte ser den ut som de bilder jag sett, inte heller lik 'Drummondii' som du visade här Åsa... flirting.gif

OCH jag tycks extra lyckligt lottad då för min har aldrig reverserat ännu. Inte ett enda helgrönt blad har den producerat! Hoppas, hoppas att den ger likadana plantor via fröna!! Nu har den tagit sig igen efter den jobbiga flytten och mkt tack vare allt regn som varit gissar jag att den klarade det bättre denna gång. (Inte alltid så dumt med lite regn om man är trädgårdsglad).

Ja, jag har läst på om okulering för den tanken slog mig också att man kunde prova men om man gör det med en vanlig moderplanta så lär man ju få hålla på och ta bort gröna blad på den sedan och det är ju synd, eller hur?

Jag ska gå ut och fotta nu faktiskt, inspirerad av era svar!

Om det nu skulle vara så att detta faktiskt är en ny variant... Vart vänder man sig för att få den registrerad utifall jag nu lyckas föröka den?
L I A H
Här kommer bilder! shy.gif Ursäkta suddigheten, det blåser rätt friskt här i söder just nu. Det som är så trevligt med den och gör att man aldrig kan se sig mätt är att inget blad blir riktigt likt ett annat. Varenda ett är verkligen unikt. Som sagt, flytten var ogillad och därav är de unga småbladen lite bruna just nu. Vad tycker ni annars?
pebblelake
På den första bilden (första inlägget)ser det som en drummondi, sista bilderna skulle kunna vara en "leopoldii", "Simon Louis Freres" eller "Prince Camille de Rohan" såg en liknande på rosendals trädgård som var fullstor,samt en på vägen hem från rosendal hitanför ett fik som var totalkapad och sköt nya skott.
Vad det än heter, är det ett vackert träd smile.gif

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...l%3Dsv%26sa%3DG
länk
L I A H
Wowh! Alla dom du tipsar om var verkligen jättefina! Tycker själv att min då mest liknar den sistnämnda, 'Prince Camille de Rohan' även om det tycks föga troligt att en sådan har förirrat sig till en simpel skåneskog så det handlar nog om en egen mutation trots allt. Men den är verkligen väldigt lik den! Kul är det i alla fall att man har lyckats hitta en sådan. Stort tack för alla kunskapsbringande och mycket givande svar! Ska bli spännande att följa uppväxten fortsatt...
pebblelake
Var rädd om den,dom sorter jag visade var pseudoplatanoides och inte platanoides som din kan vara, om du hittade den i skogen.
jag har alldrig sett en Acer platanoides med den typen av varigation ,varken på bild eller i verkligheten.
Har den lila skiftande undersida? isåfall kan det vara en pseudoplatanoides.
Jag är väldigt intreserad av en ympgren när den kan undvara det whistling.gif flirting.gif
Fru DC
Oj vad fin! Ta väl vara på den!
När det gäller patentansökan gäller det att först vänta och se hur den utvecklas och blir som större träd. Det kan också vara enklare att som privatperson ta kontakt med en större plantskola som är van att syssla med patent och förökning av växter som man kan skriva avtal med.
L I A H
Tackar för tipset Fru DC! Det ska jag ha i minnet. Pebblelake - nej, min har inte lila skiftningar på undersidan utan är där bara ljusare grön. Ja, jag är verkligen jätteglad för den! Jag ska ha dig i åtanke för att du hjälpt mig med alla tips och hoppas att den klarar sig så pass att det går att föröka den.

Igår fick den en trädkompis från Danmark som jag också är jätteglad för.... Men det får bli en ny tråd rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon