Full version: Lördagsbilder
Sidor: 1, 2
AK i Sura
CITAT (renate @ 12-08-2009, 21:36) *
Här kommer några rosor som blommar hos mig nu,ja det är några fler men de visar jag en annan gång.

Ohhh vilka vackra bilder och härliga rosor! Den där Jaquline de Pre blev jag verkligen förtjust i.
När det gäller Kajsas orientaliska liljor kan jag bara säga att de doftar helt fantastiskt och blommorna var helt enorma. Det kanske får bli några liljor också....
Ezereht
Jag var och kikade på rosor i dag, och alexander mackenzie var faktiskt väldigt söt. smile.gif
Kajsa
Efter ett kraftigt oväder igår tittade solen fram idag, här några foton.

Crocus Rose, ny Austinros här i vår. Vuxit mycket men nu sista veckorna har den fått mjöldagg.
Vilket också LÅG skriver att den kan få.

Kordes Rose Aloha, skjutit långa 3 m skott i sommar, har inte haft något sjukt i sommar. Denna ros är helt frisk, vilken super ros ! Köp den om ni gillar färgerna.

Wrams Gunnarstorp, här har vi motsatsen, alla blad har ramlat av med svartfläck, börjar dock hämta sig nu. Om detta kommer igen nästa sommar gräver jag upp den !

Ferdinand Pichard, en ömtålig Remontanat ros, står blåsigt men har fått en del rost/svartfläck.

Henry Hudson, Kanadaros. Trädgårdens friskaste basros, mera av dom !
mino
Kajsa, sticker emellan med en fråga, har du märkt något av att Austinrosor kan vara långsammare med att etablera sig än andra rosor? Jag har planterat två st i år som inte vill komma loss och jag kan inte se nån uppenbar anledning till det. Jag har satt andra buskrosor på samma plats och de frodas mycket bättre. Detta gäller en The Pilgrim och en Winchester Cathedral. De är grågröna, matta och ser nästan lite torra ut fast de vattnas precis som de andra. Tendenser till mjöldagg men inte särskilt mkt. Finns det nån förklaring eller är det helt enkelt så att de inte trivs där?
Kajsa
Nej, jag tycker inte Austinrosorna är trögare än andra, tycker generellt att dom är friskare och bättre än vanliga rabattrosor. Jag har bara The Pilgrim som stamros och därför kan jag inte svara där, Whinchester Cathedral är ingen större ros, har två ex och dom är som små buskrosor. Sommaren har ju varit en enda prövning för rosorna så jag tycker du ska vänta till nästa år, då måste allt bli bättre.
Austinrosorna har fått en del svartfläck dom med, men har klarat sig bra i stort.
renate
Några rosbilder från igår morse när daggen lag kvar.Trots att den engårngs blommande rosor har tackat för sig blommar det en hel del rosor här.Det var inte så dumt att köper även en delmoderna buskrosor som remontera och så kanadarosorna som blommar hela sommaren.
[attachment=40462:2009_08_...__Large_.JPG] Louise Bugnet
[attachment=40463:2009_08_...__Large_.JPG] Upp i himelen,New Dawn
[attachment=40464:2009_08_...__Large_.JPG] Souvenir de la Malmaison blev en Gruss an Aachen.
Till våren gör jag ett nytt försök,Gruss an Aachen är en vacker ros,den får flytter till en rabatt till våren.
Kajsa
Och Gruss an Aachen var ju vacker den med renate, ja visst är det roligt med dom remonterande rosor nu mot hösten.
Vi har nästan storm idag, här en ny ros från i vår, blommar först nu

Goldener Olymp, Kordes ros och klätterros, i en vackert gul färg
fått lite, lite svartfläck bara, sånt gillas.
renate
Ja svartfläck är ett elände här med.Det blåste bra här med men jag tog mig i kragen och sommarklippte mina 2 stora Maidens Blush,bokhäcken blev äntligen klippt den med så nu ser det lite mer prudligt ut i rosgången.Där är inte många rosor som blommar nu där får jag plantera några härdiga remontantrosor.Louise odier som står där ser bedrövligt ut,nästan inga blad och inga knoppar heller.Bambi kanske?Frühlingsdoft har fina friska grenar men inga knoppar.John Davis remonterar inte här det är bara Stanwell Perpetual som blommar i rosgången.Lichterkönigin Lucia kommer med nya blommor snart,klippte av allt överblommat idag.

[attachment=40613:2009_08_...__Large_.JPG] Nyklippt bokhäck och ansade rosor,inga blommor just nu.
[attachment=40614:2009_08_...__Large_.JPG] Maidens Blush efter sommarklippningen,inte alls skräpigt längre.
Kajsa
Jag borde också klippa ner min Maiden´s Blush, det ser väldigt prydligt ut nu renate. Om jag klipper nu är jag lite tveksam om grenarna blir tillräckligt höga för blommor nästa år, lite sent vad tror du ?
renate
Nej det tror jag inte att det är för sent nu,jag klippte MB idag och den kommer blir lika stor till blomningen igen.jag korta inte in grenarna bara ta bort överblommat och gamla risiga grenar so busken får luft då växer den till sig till våren.
Kajsa
Tack renate, ska ut och klippa hallon häcken nu, då får jag ta i Alba rosen med, hu vad dom blir fula efter dom blommat.

Här en ny ros en Rugosa från i våras som blommar nu

Sachalin, ros som kom 1988, den har inte en fläck av sjukdom. Gulligt baby rosa.

Finns hos Rosenposten och blir ca 1.20, zon 5

renate
Så söt den rosen är,jo jag ska satsar lite mer på remontantrosor nu,men de MÅSTE har doft.Nja New Dawn och Ghislaine de Feligonde goftar inte nåt vidare men blommar desto bättre.
Kajsa
Här några Fredags rosor

New Century, ny rugosa här, ros från Van Fleet 1900, stark doft, blir ca 1.20 bara, zon 4, frisk.

Lions Rose, dom friska bladen säger väl allt. En av de bästa rabattrosorna jag har !
Har fem ex och alla har varit friska.

Mistress Quickly, Austinros som fått lite svartfläck, små blommor i klasar

Mme Georges Bruant, ny Rugosa i vår, en doftbomb, helt frisk.

Goldener Olymp, ny i vår och detta var sista blommorna från denna, har gillat den sååå mycket.
renate
Inte många rosbilder idag.
Ja,jag har faktiskt en Nina Weibull,den gilla bambi inte jag pga detta.Den är säkert 20 år gammal.

[attachment=40808:2009_08_...__Large_.JPG] Nina Weibull
[attachment=40809:2009_08_...__Large_.JPG] knopp på Louise Bugnet
Kajsa
renate, menar du att Nina Weibull har svartfläck och det ratar rådjuren ? Visst är det otroligt att den rosen kan bli så gammal, det är väl för det är en zon 5 ros. Mina har tappat nästan alla blad i sommar, vad synd !
Louise Bugnet är frisk som alltid, har två buskar, den ena klippte jag ner till fotknölarna i sommar och ja den är nu över 1 m och blommar för fullt, den andra har jag halverat, det var inte lika snyggt, ska fundera på det ? Efter 6 år är det för stora buskar och det gillar jag inte.
renate
Nej Kajsa den har inte sfs,jag gillar den inte för att bambi åter upp de mesta av knopparna,den har bara en blomma.Bambi har inte varit här några dagar så den fick blommar.Jag vet inte om jag ska huttar den,men vi planterade Nina Weibull och Queen Elisabeth längst staketet på framsidan,dvs sambon gjorde det i början på 80talet.Alla är borta nu bara den är kvar jag flyttade den dit den står nu.Lite nostalgiskt är man ja så den får väl hänga med.
Ezereht
Kajsa, skulle lions rose passa bredvid katharina zeimet?
Kajsa
CITAT (Ezereht @ 22-08-2009, 20:55) *
Kajsa, skulle lions rose passa bredvid katharina zeimet?

Ja det tror jag, Katharina Zeimet kan väl bli lite högre.

Hansa, Rugosa, rosbild från dagen. Gillar den mustiga färgen, stark doft, busken blir 2 m, zon 8.
Kajsa
Efter alla Rugosa rosor här kommer en Austinros fotad i dag.

Eglantyne, ovanligt frisk, frös obetydligt i vinter, blir 1.20 - 1.5 m, doftar gott.
Kajsa
Och Austinrosen Mary Rose idag som också fått mycket svartfläck i sommar, men nu är buskarna friska igen då jag plockat bort sjuka blad.

Kajsa
Och så här i mitten av september och vackert väder kommer några bilder, än finns det blommor.

Aspirin Rose, en bra rabattros men fått en del svartfläck i sommar.

Captain Hayward, Remontant ros från 1893, zon 4 blir ca 1.20, doftar starkt.

Grace, mina två ex klarade vintern bra, ovanlig form på blomman, jättesöt ! Ca 80 cm

Othello, Austinros, har två ex som jag haft länge, doftar mycket starkt, blir hög.

Ingrid Bergman blommar om, flottaste rosen av de röda rabattrosorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon