|
Gossen Ruda
02-11-2003, 22:38
Bara för kännedom, innehav och användning av narkotika är straffbart. Givetvis också försäljning. Innehav av könsorgan och användning av dessa är inte straffbart. Bara tjänsteinköp för användning.
Sen skriver många om att prostituerade är narkomaner. Prostitution är i detta fall en möjlighet till försörjning av narkomanin, inte så att prostitutionen skapar narkomaner. En annan sak att tänka på när det pratas om statistik och procenttal, som ibland verkar tagna ur luften, är att statistikurvalet säkert är snedvridet. Dom som inte går på gatan utan har egen mottagning ingår nog inte. Dom hittas inte av statistikerna och vill säkert inte heller synas hos dessa.
Hannele
02-11-2003, 22:59
Myter och fakta Tror du att: Så kallade "lyxprostituerade" tar mindre skada av sin verksamhet, än kvinnorna i gatuprostitutionen? Tror du att: Sexköparna är ensamma män, många med någon form av handikapp? Tror du att: Prostitutionen är ett smart sätt att tjäna snabba pengar? Tror du att: Prostitutionen minskar antalet våldtäkter i samhället? Tänker du att: Den som köper sexuella tjänster inte är otrogen? Tror du att: Kvinnor i prostitutionen är sexgalna och njuter av sin verksamhet? Tror du att: Alla som säljer sexuella tjänster är missbrukare? Tror du att: Hallickarna är flotta män med pråliga kläder och stora bilar? Tror du att: Många prostituerade är vanliga hemmafruar eller skolflickor, som behöver förstärkning i hushållskassan? Tänker du att: Egentligen är äktenskapet också en form av prostitution? Tror du att: Det är olagligt att sälja sexuella tjänster? Prostitionsgruppen i Göteborg har jobbat med prostituerade över 20 år, här kan man hitta några svar: http://www.prostitutionsradgivning.com/kon...kt/goteborg.asp
Milla och Hannele, skönt att höra ett par vettiga röster!!!  Märkligt att inte fler uttrycker sitt avståndstagande till prostitution....
Mariann
03-11-2003, 08:02
Gossen Ruda
03-11-2003, 08:53
Tror du att: Så kallade "lyxprostituerade" tar mindre skada av sin verksamhet, än kvinnorna i gatuprostitutionen?
Möjligt, troligt. Om nu nån skada uppstår
Tror du att: Sexköparna är ensamma män, många med någon form av handikapp?
Finns alla typer, även dessa.
Tror du att: Prostitutionen är ett smart sätt att tjäna snabba pengar?
Ibland.
Tror du att: Prostitutionen minskar antalet våldtäkter i samhället?
Möjligt. Svårt att veta eftersom ingen vågar föreslå att utföra ett fullskaligt prov
Tänker du att: Den som köper sexuella tjänster inte är otrogen?
Beror på omständigheterna. Jag skulle inte vara det.
Tror du att: Kvinnor i prostitutionen är sexgalna och njuter av sin verksamhet?
Nej. Dom häckar på krogen. Fast nog kan såna finnas nånstans.
Tror du att: Alla som säljer sexuella tjänster är missbrukare?
Nej, men man kan få sån uppfattning när man läser vissa inlägg här.
Tror du att: Hallickarna är flotta män med pråliga kläder och stora bilar?
Anser att hallickar och liknande som profiterar på andras tjänster är kräk.
Tror du att: Många prostituerade är vanliga hemmafruar eller skolflickor, som behöver förstärkning i hushållskassan?
Förekommer men kan inte omfattningen.
Tänker du att: Egentligen är äktenskapet också en form av prostitution?
Som singel har jag svårt att avgöra. Fast Strindberg skrev: Äktenskapet är alla lata kvinnors försörjningsinrättning.
Tror du att: Det är olagligt att sälja sexuella tjänster?
Nej, bara inköp.
Till slut så tycker jag att diskussionen börjar gå på tomgång så jag stannar här. Om inte något anmärkningsvärt inträffar.
Jag tycker att det är bra att sexköp blivit förbjudet!
Jag tänker på förbudet mot att aga sina barn som verkligen har förändrat synen på våld emot barn. Barnen har vunnit på detta förbud och kvinnorna kommer att vinna på förbudet emot sexköp.
Gossen Ruda
03-11-2003, 18:39
Visst Ella, barnagaförbudet har inneburit förändringar. Numera är det vanligt förekommande med uppkäftiga, ansvarslösa ungdjävlar som inte har någon som helst respekt för något eller någon, för ingen vågar uppfostra dom. Barnmisshandeln har knappast minskat för där biter inga lagar. Sen tar jag tillfället att förklara att jag inte är nån förespråkare av dagens sexhandel. Jag vill se en bättre ordning, vilken framgår av tidigare inlägg. Kvinnorna har inte hjälpts av lagen, snarare tvärtom. Så till orsaken att jag tar upp tråden igen. Stötte på 2 kompisar när jag röjde lite sly idag. Bertil och Sven dom är inte som andra Bertil och Sven dom älskar varandra... (Text o musik: S Demert)
Fler bilder på trädkramare som inte är buskablyga.Intressant tråd. Finns fler lagar att uppmärksamma under de senaste 300 åren, t.ex. lagen från 1864. De här lagarna har kanske inte så mycket med prostitution att göra men man får ändå en tankeställare om kvinnors väg fram till nu. 1778 Kvinnor får rätt att vara anonyma i födelseboken vid födsel av oäkta barn (utomäktenskapliga barn). Samma år får oäkta barn rätt att intas i skrån och hantverk. 1779 Upphör dödsstraff för ouppsåtligt barnamord, fjärde resan stöld, våldtäkt, dubbelt hor, tvegifte och trolldom. 1845 Lika arvsrätt för kvinnor och män. 1846 Änkor, frånskilda och ogifta kvinnor får tillåtelse att arbeta inom hantverk och viss handel. 1858 Ogifta kvinnor över 25 år kan bli myndiga efter domstolsbeslut. 1861 Högre lärarinneseminariet startar i Stockholm. 1864 Mannen förlorar rätten att aga sin hustru. 1873 Föreningen för gift kvinnas äganderätt grundas. 1874 Ogifta kvinnor blir myndiga vid 21 års ålder. 1902 Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt grundas. 1905 Utomäktenskapliga barn får arvsrätt efter modern. 1918 Allmän och lika kommunal rösträtt. 1919 Kvinnor får allmän rösträtt och blir valbara. 1969 Utomäktenskapliga barn får arvsrätt efter fadern.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2003, 18:39) Visst Ella, barnagaförbudet har inneburit förändringar. Numera är det vanligt förekommande med uppkäftiga, ansvarslösa ungdjävlar som inte har någon som helst respekt för något eller någon, för ingen vågar uppfostra dom. Barnmisshandeln har knappast minskat för där biter inga lagar. Fler barn än någonsin blir ihjäl slagna i dagens Sverige...
Idag läste jag om mannen som band sin dotters ena ben till ett träd och det andra till bilen... Hur fan kan man bli så sjuk i huvudet???
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2003, 18:39) Numera är det vanligt förekommande med uppkäftiga, ansvarslösa ungdjävlar som inte har någon som helst respekt för något eller någon, för ingen vågar uppfostra dom. Barnmisshandeln har knappast minskat för där biter inga lagar Herrejösses Gossen Ruda, det finns andra sätt att uppfostra och sätta gränser än att slå. När man får kontakt med problembarn och deras familjer får man ofta snart få ett hum om vad som fattas - och det brukar inte handla om smisk. Själv minns jag från min uppväxt den där muskelknutten vars patentlösning i alla lägen var att spöa upp dem han inte gillade. Och varifrån hade han fått detta mönster av respekt och ansvar mot sina medmänniskor? Jo, han var den ende i klassen som fick stryk av sin farsa om han gjorde något misshagligt. Våld föder våld.
CITAT (adrian @ 04-11-2003, 09:47) Idag läste jag om mannen som band sin dotters ena ben till ett träd och det andra till bilen... Var?
Håller helt med dig Ingo! Våld föder våld. Jag möter många barn och familjer i mitt jobb och de så kallade uppkäftiga och aggressiva ungarna är de som inte lärt sig diskutera eller fått särskilt mycket kärlek och respekt av sina föräldrar. Förbud mot agan har minskat våld i hemmen markant! Hörde en undersökning i går på forskningens dag i Lund. Där pratade man också om att i de hem där kvinnor misshandlades var risken stor att även barnen utsattes för misshandel.
Jag är förvånad över att några här verkar se prostitution som ett jobb vilket som helst. Hur kan man låta någon använda sin kropp som om den inte tillhörde en själv. Skulle ni själva kunna prostituera er?
De som prostituerar sig har en sargad självbild, ofta sexuellt utnyttjade som barn eller tonåringar av vuxna.
"Jag är inte värd något bättre, jag kan inget annat, ingen kan någonsin tycka om en sån som jag, jag är förstörd..."
Är det OK att förnedringen ska fortsätta?
Vad jag har riktigt svårt att fatta är hur man kan vilja ha sex med någon som uppenbarligen inte själv är i behov av sex utan bara vill ha ens pengar? Är man rädd för att inte duga om man skulle träffa någon som verkligen skulle vilja älska? Eller handlar det om makt, kunna köpa en annans människas kropp? Söker man förnedring för att man själv blivit förnedrad?
Jag tycker också att vi delar in folk i klasser när vi anser att det är ok med prostitution. Det är knappast välavlönade direktörer som väljer att prostituera sig, utan alltfler fattiga tjejer från öststaterna.
Ingen ska berhöva sälja sin kropp och själ för pengar.
Sorry för snabbt svar, men det var på en utbildning som jag kollade lite snabbt på nätet... Nyheterna om en man som skulle utvisas för våldtäkt på sin dotter tror jag... sjuk man..
Gossen Ruda
04-11-2003, 22:01
OK då, ett sista inlägg. Som vanligt är det svårt för en del att se gråtonerna, bara svart och vitt får förekomma. Våld och misshandel skall inte få förekomma, varken mot barn eller vuxna. En örfil eller liknande anser jag däremot inte ingår i den kategorin. Bränt barn skyr elden som bekant. Som motvikt till Ingos exempel kan jag säga att jag fick en och annan örfil och tag i håret under min uppväxt. För det mesta helt riktigt. Jag har aldrig själv använt våld under min uppväxt och under senare liv så jämförelsen haltar. När man ser sig om i samhället så kan man bara konstatera att barnuppfostringen inte fungerar i alla fall. Sönderslagna krukor och pumpor, stulen frukt mm. Om lite barnaga är lösningen vet jag inte men varför inte prova? Till slut så detta om prostitutionen. Jag tänker inte upprepa vad jag skrivit tidigare i saken, det går bra att titta bakåt i tråden, men jag konstaterar att generaliseringarna fortsätter. Så en av Millas frågor: Jo, jag skulle kunna tänka mig att köpa lite sex för pengar. Dock inte av någon drogmissbrukare eller liknande som oftast förekommer. Eller nån inspärrad tvångsimport. Den senare kategorin förekommer bl.a. pga sexköpslagen. Varför är svårt att förklara så jag avstår. Framför allt kan nog ingen kvinna fatta vad som rör sig i tankarna hos ensamma män. Vi är för olika för det, nervsystem och hormonsystem och alltihop det andra. Jag kan bara ge ett tips i form av en fråga: När inträffar mannens klimakterium? Natti natti.
CITAT (milla @ 04-11-2003, 21:18) Ingen ska berhöva sälja sin kropp och själ för pengar. Varför förbjuds då inte även säljandet? F.ö. förmodar jag att massarbetslösheten och de allt sämre möjligheterna att få ut ersättning under värdiga former vid arbetslöshet i Sverige, gör att intresset för att prostituera sig ökar.
Håller med Milla och Ingo! Alldeles helt! Bra sagt båda två!
CITAT (milla @ 04-11-2003, 21:18) Där pratade man också om att i de hem där kvinnor misshandlades var risken stor att även barnen utsattes för misshandel. Även om barnen inte skulle utsättas för fysiskt våld, så är det en enorm psykisk misshandel att se sin mamma slagen!!
Mariann
05-11-2003, 07:47
Självklart att någon som kan tänka sig köpa sex är för prostitution! Så länge det finns män som tänker med "lilla huvudet" så länge kommer prostitutionen, våldtäkter, incest mm finnas. Snacka om att inte se gråzonerna . Ingen efterfrågan o varan försvinner!
Känner till en man som "vet" hur man "gör" pojkar, utlösning ofta är hans motto. Men vilken kvinnosyn han vill inga flickor ha, allt detta säger han så sonen hör. Vad skapar detta för synsätt i sonen?
Gossen Ruda
05-11-2003, 08:14
CITAT Känner till en man som "vet" hur man "gör" pojkar, utlösning ofta är hans motto. Men vilken kvinnosyn Ett lite märkligt uttalande. Tyvärr kan du inte frigöra dig från dina uppfattningar och känslor. Du kan aldrig uppleva det som en man upplever, därför har du svårt att förstå varför. Funktionerna är grundlagda via evolutionen under tusentals år och kan inte stoppas eller förändras på några generationer. Att försöka stoppa undan dessa leder många gånger till inre spänningar och slitningar som resulterar i det du skriver. Katolska präster skall leva i celibat, inga kvinnor där. Resultatet blir pojkanvändning istället. Naturkrafter är svåra att kontrollera. Naturens mening med livet är att föra den egna arten och dom egna generna vidare. Att pyssla i rabatterna, skaffa prylar eller surfa på internet är totalt ovidkommande i sammanhanget. Bara för att ta några exempel.
Mariann
05-11-2003, 08:25
Gossen Ruda, ta med hela mitt inlägg om du ska citera, inte valda delar. Det är så tidningar gör när man ska få folk att missförstå. Han vill inga flickor ha och detta säger han så sonen hör. Kvinnor, flickor är inget att ha, inget värda det ligger mkt i ett sånt uttalande! Men de är tydligen bra till en sak !?. detta hör både jag o sonen, nu är han visserligen inte så gammal 12 år och kanske inte läser mellan rader som vuxna kan, men ändå . Fixar nu sonen sitt vuxenliv o sina förhållanden bra är det tack vare sin egen (hjärte)utveckling och inte faderns uppfostran.
Gossen Ruda
05-11-2003, 08:44
Förstår dig bättre men inte helt, fast det kan kvitta. Han kanske har tröttnat på kvinnor? Om du vill bli bättre förstådd så plocka inte in en massa smilies inne i meningarna. Det bara förvillar.
Mariann
05-11-2003, 08:57
OK. Bättre?  ps han har en bebis på gång.
Gossen Ruda
05-11-2003, 09:21
Mycket bättre.  Tydligen har han inte helt övergivit kvinnorna då, allt hopp är inte ute. Synnerligen svårt att få bebisar tillsammans med pojkar. Påminner mig om en skylt som en av mina arbetskamrater hade: Kvinnor skall älskas, inte förstås!  Det omvända gäller givetvis också.
Hannele
05-11-2003, 09:23
Jag forstod Marianns innlägg; världen är full av märkliga män  Ibland kan man undra, i vilken grotta vissa män lever i...? Jag rekommenderar att läsa Jan Guillous ’ Onskan’. Det var verkligen inte så länge sedan när samhället var sådant. Jag har inte sett filmen, men bokens far-son relation är skrämmande. Det har skett en utveckling i samhället; vi är civiliserade numera, eller? Lärare får inte slå sina elever, män får inte våldta sina fruar, föräldrar får inte aga sina barn... Så är det dock inte i alla länder. I dag kan man förståss undra, varför det överhuvudtaget behövdes dylika lagar? Begriper folk inte ändå? Kan man tycka... De som anser, att man inte kan uppfostra barn utan aga, umgås inte med barn... Man är rädd för det man inte känner. Alla unga är inte ligister. När ska man i så fall sluta att slå sina ’barn’...? När de är 20, 30, 40...? Spöstraff och annat är avskaffat för hundratal år sedan. Spöstraffet var fram till 1855 ett s.k. skamstraff för bl. a. småstölder. Det användes också till 1841 mot den som inte kunde betala sina böter.
Mariann
05-11-2003, 09:28
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2003, 09:21) Mycket bättre.  Tydligen har han inte helt övergivit kvinnorna då, allt hopp är inte ute. Synnerligen svårt att få bebisar tillsammans med pojkar. Påminner mig om en skylt som en av mina arbetskamrater hade: Kvinnor skall älskas, inte förstås!  Det omvända gäller givetvis också. Nej överge kvinnor lär han aldrig göra, Vi är ju bra till nått(du vet vad).
*Felix matte*
05-11-2003, 09:41
Mariann
05-11-2003, 10:19
Jag undrar ofta vilken grotta ( många,fler än vissa iaf) män lever i !? Vad händer t.ex. i mäns skalle vid skilsmässa?? Är dom inte fäder längre då? Måste använda mig av smilies, de förmedlar vissa känslor, Gossen Ruda )
Hannele
05-11-2003, 11:33
Från utnyttjande av kvinnor och männens makt, har diskussionen snuddat vid aga mot barn. Att ifrågasätta sanningen i Onskan är lika relevant som att påstå att Jan Myrdal ljuger om sin barndom medan syster Kaj Fölster talar sanning i sina böcker. Så enkelt är det inte.
Det är ju ett känt faktum att syskon i en och samma familj uppfattar situationen i sin familj väldigt olika. Det har vi själva erfarenhet av och många konstnärer och författare har gjort sina beskrivningar. Susanne Ostens filmer är bra exempel på, hur barn kan uppleva sina föräldrar. Det finns ingen ’sanning’ eller ’fel’ i barns känslor.
Frågorna om mäns driftsliv och Gossen Rudas beskrivning av detsamma lockar mig att ge mig ut på lite djupare vatten. Och det är väl kanske kul, för hittills har jag bara sagt sånt som de flesta inte skulle ge mig på nöten för. Ja, jag skrev inte de där sakerna för att vara politiskt korrekt utan för att jag tycker att de är rätt men ändå... Mäns driftsliv har sina sidor. Vi är väldigt visuella, det vi längtar efter vill vi se och det vi ser vill vi ha. Är vi helt utan tenderar saknaden att ta rätt stor plats i oss. Och det finns ganska mycket av objektstänkande i vår könsdrift - kanske är vi "programmerade" att befrukta så många som möjligt utan att bry oss så värst mycket om vilken relation vi har till dem i övrigt. Ovanstående är naturligtvis spekulativt och subjektivt men jag tror att det är sant - att det där är rätt grundläggande, genetiskt betingade drag hos oss män. Och om det är så, så skulle man kunna ta dessa drag som ett försvar för eller åtminstone en förklaring till att många män köper sex. Men jag själv tycker, att även om män har egenskaper som gör att vi under vissa förhållanden kan frestas av köpt sex, så betyder inte det att det är OK att falla för frestelsen eller att prostitution är något som bör finnas. Om jag skulle utreda helt och hållet varför jag tycker så skulle det bli en hel jäkla avhandling men för att ta ett axplock: - Att man har en naturlig impuls åt ett visst håll betyder inte att man ska följa den. De flesta har en impuls att slå någon på käften betydligt oftare än de verkligen gör slag  i saken. De flesta har någon gång i sitt liv tänkt att "jag skulle kunna döda den där jäkla n.n." men - ja, ni vet. Begreppet civilisation handlar i själva verket mycket om impulskontroll. - Att en sak på ett visst plan är "naturlig" betyder inte att den är rätt. Människans naturtillstånd var jägar- och samlarstadiet och det är väldigt mycket som vi väljer att göra på ett annat sätt än vi gjorde då. T.ex. att ha trädgårdar... Så prostitutionens vara eller inte ska inte styras av vilka drifter vi har utan hur vi vill leva tillsammans. - Även om mäns sexualdrift är sån att den kan göra oss till potentiella torskar under vissa förhållanden, så är den ju bara en sida av oss. Vi har andra sidor - att bry oss om dem vi älskar, t.ex. Till dem vi älskar hör vanligen ett antal kvinnor - systrar, döttrar, kärestor - som definitivt inte är födda till horor. Och om vi då bara tar ett litet steg utanför oss själva och inser att alla kvinnor är någon mans dotter och/eller syster och/eller käresta, så tycker jag att prostitutionen även ur ett snävt manligt perspektiv blir icke önskvärd. Gossen Ruda var inne på att om vi hade en mer fördomsfri inställning till prostitution skulle det inte vara så illa att vara hora. Vet ni vad? Jag tror faktiskt att han har rätt i det. Men bara om vi lyckades hjärntvätta oss till den grad att alla hade den inställningen att sex är något man kan och bör skänka eller sälja till vem som helst oavsett vad man tycker om dem. Och är det så vi vill leva? Inte jag i alla fall.
Mariann
06-11-2003, 07:11
Vilken klok man, jag säger det igen VILKEN KLOK MAN INGO ÄR. Framför fler sånna.
Att män är visuella är huvudet på spiken. Jag lever ju med en ! När denna bredarslade kvinna böjer sig ner händer det nått hos gubben!? Vi kvinnor är mer för känslor. Det syns också här på forumet. Det är kvinnor som mest använder smilies och gärna ofta i stora mängder här o där Sedan kan man ju spekulera i varför män är sparsammare med desa gubbar som ju förmedlar känlsor
Håller helt med Mariann, vilken klok man Ingo är! Jag tycker det är härligt att du vågar sticka ut hakan Det ligger mycket i det du säger! Jag tror dock att anledningen till att många kvinnor inte är som män i sin sexualitet beror på att de som barn lärt sig att flickor inte ska bejaka sin sexualitet och skämmas över sitt kön. Jag tror att kvinnor (som jag själv) som fått en friare uppfostran har det lättare även om samhället gör en hel del för att man ska skämmas över sin kropp inte bejaka sina sexbehov, då är man en dålig flicka. Kvinnor i rätt vanliga filmer blir ofta mördade, våldtagna eller misshandlade. Det ger ju en känsla av att man är rätt svag och utsatt. Det gäller att hitta en man som kan beskydda och hålla fast i honom. Dessutom ska man ju ägna sin tid och energi på att ha lyster i håret, storlek 36 i kläder, göra allt i kampen mot rynkor etc... Att jag inte försöker hoppa i säng med alla män jag tänder på, beror på just det du skriver Ingo, jag är mer än mina sex behov. Jag har också lärt mig hänsyn, våga älska med själen m.m. Jag kan faktiskt förstå ensamma män men känner många ensamma kvinnor som i förtroende sagt att de håller på att bli tokiga om de inte snart får hoppa i säng med en man. Det är rädslan för att bli utnyttjad, få dåligt rykte eller i värsta fall råka ut för någon galning som gör att de ofta avstår. Dessutom blir ju sex med en främmande man ofta sex på mannens vilkor och kvinnan får ofta inte så mycket ut av det. Så till alla ensamma män, "ta hänsyn, intressera er för kvinnan och var lyhörd i sänghalmen"! Att tala kroppens språk med någon man ser upp till och respekterar, på lika villkor, är något av det bästa som finns. Klarar ni av det väntar fantastiska upplevelser på er!
Hannele
06-11-2003, 21:36
Har ni inte varit unga på 70-talet, tjejer...? Läs en bra bok En pojke blev förra veckan avstängd från skolan i Malmö, när han kallade en flicka för 'hora'. Det har hänt alltför lite de senaste decennierna... Frigjordhet har ingenting med prostitution att göra, det är inte fördomsfrihet som fattas... Fler myter.
kerstin z5-6
06-11-2003, 23:20
tack HANNELE , Kunde inte sagt det bättre själv
Är helt ny på detta forum, har varit inne och kikat några ggr bara så jag vet inte hur nånting funkar... men den här diskussionen måste jag bara lägga mig i direkt. Hur många tjejer tror ni drömmer om att bli "horor" när dom blir stora? Det är ju helt absurt. Nån sa i ett tidigare inlägg att prostitution inte skapar narkomaner utan är ett sätt att finansiera missbruk. Prostituerade kanske måste använda droger för att palla... det är nog inte helt ovanligt att det är sociala problem och brist på pengar som gör att tjejer prostituerar sig, sen börjar dom knarka för att bli avtrubbade... och sen är den onda cirkeln igång. Sen så undrar jag vad det är för fel på "frk höger", hon gör väl jobbet lika bra som nån annnan! Och ingen annan blir kränkt, men det är kanske det som fattas då... eller vad är det frågan om?
Det var ett bra första inlägg i debatten Tesa! För det handlar ju inte om sex detta med prostitution, utan om maktutövande och förakt. Bra länk Hannele.
Nej, problem måste belysas mer, attityder måste förändras, då kanske färre flickor råkar illa ut i uppväxten och så kanske till sist också färre flickor blir prostituerade. Kvinnor måste få bättre status. Det här, och många andra, domslut visar att kvinnors status fortfarande inte förbättrats nämnvärt sedan de gamla grekerna. Visst har framsteg gjorts, men föraktet lever starkt.
Mariann
07-11-2003, 07:49
Männen måste ut på barrikaderna! Attityd förändring i män det är det som saknas. Sedan kan man ju tycka vad som helst om kvinnors o främst unga flickors klädsel idag och vilka signaler det sänder ut, men man borde kunna gå naken om man vill det utan att bli antastad. Fast som världen (männen) ser ut idag kan man ju inte det.
CITAT (milla @ 06-11-2003, 19:29) Jag kan faktiskt förstå ensamma män men känner många ensamma kvinnor som i förtroende sagt att de håller på att bli tokiga om de inte snart får hoppa i säng med en man. Det är rädslan för att bli utnyttjad, få dåligt rykte eller i värsta fall råka ut för någon galning som gör att de ofta avstår. Dessutom blir ju sex med en främmande man ofta sex på mannens vilkor och kvinnan får ofta inte så mycket ut av det. Jag såg en långfilm för några månader sen som visst hette Eskort, tror att den utspelade sig i Frankrike. Kvinnor som vill hyra sig manligt sällskap för en mindre eller större del av kvällen kunde ringa "agenturen" och beställa. Männen stod till tjänst på alla sätt...
Gossen Ruda
09-11-2003, 18:56
CITAT CITAT (milla @ 06-11-2003, 19:29) Jag kan faktiskt förstå ensamma män men känner många ensamma kvinnor som i förtroende sagt att de håller på att bli tokiga om de inte snart får hoppa i säng med en man. Det är rädslan för att bli utnyttjad, få dåligt rykte eller i värsta fall råka ut för någon galning som gör att de ofta avstår. Dessutom blir ju sex med en främmande man ofta sex på mannens vilkor och kvinnan får ofta inte så mycket ut av det.
Jag såg en långfilm för några månader sen som visst hette Eskort, tror att den utspelade sig i Frankrike. Kvinnor som vill hyra sig manligt sällskap för en mindre eller större del av kvällen kunde ringa "agenturen" och beställa. Männen stod till tjänst på alla sätt... Något man talar väldigt lite om. Det är om möjligt ännu skamligare än kvinnlig prostiution. Fast gigolon har ett stort problem som inte horan har. Efter en orgasm dröjer det minst ett par timmar tills det går att få upp trycket igen! CITAT Sen så undrar jag vad det är för fel på "frk höger", hon gör väl jobbet lika bra som nån annnan! Och ingen annan blir kränkt, men det är kanske det som fattas då... eller vad är det frågan om? Egentligen för dumt yttrande för att ens kommentera. Prata med nån man i din närhet innan du skriver nåt sådant. Om det nu finns nån där. Möjligen är drivkraften hos en del män att förtrycka och utöva makt över en prostituerad men absolut inte hos alla så sluta generalisera. Beträffande det jag skrev om narkotika och prostitution så kommer detta från Göteborgs prostitutionsgrupp så det borde nog vara sant. Det omvända låter flummigt. Sen har jag en glädjande nyhet till alla manshatare. En kvinna i Mölnlycke utanför Göteborg har häktats för att hon dödat sin man! Det är kanske så en del vill ha det, mer jämlikhet i familjevåldet.
CITAT Sen så undrar jag vad det är för fel på "frk höger", hon gör väl jobbet lika bra som nån annnan! Och ingen annan blir kränkt, men det är kanske det som fattas då... eller vad är det frågan om?
Egentligen för dumt yttrande för att ens kommentera. Prata med nån man i din närhet innan du skriver nåt sådant. Om det nu finns nån där.
Möjligen är drivkraften hos en del män att förtrycka och utöva makt över en prostituerad men absolut inte hos alla så sluta generalisera. Beträffande det jag skrev om narkotika och prostitution så kommer detta från Göteborgs prostitutionsgrupp så det borde nog vara sant. Det omvända låter flummigt.
Jag kan som kvinna inte förstå att det skulle vara bättre med en hora. Jag uttalade mig i frågande form eftersom jag inte förstår vad som driver en man som hellre sätter på en vilt främmande människa som helst skulle slippa, än att sköta sig själv. Kvinnor har kanske inte samma syn på sexualitet som män men om det sker på enbart den enes villkor så är det en kränkning det går inte att komma ifrån. Och jag generaliserar inte, jag förstår verkligen inte!!! Om du verkligen tror att prostituerade i största allmänhet gör det för att finansiera ett redan påbörjat missbruk, skulle det på nåt sätt göra det OK. Och hur kan du tycka att det låter flummigt att en kvinna börjar använda droger för att dom inte pallar att lägga upp sig för vilka män som helst? Jag tror att du skulle behöva prata med en kvinna i Din närhet innan du uttalar dig... sen vill jag faktiskt inte skriva vad jag tänker för såpass respekt har jag för andra människor... CITAT Något man talar väldigt lite om. Det är om möjligt ännu skamligare än kvinnlig prostiution. Fast gigolon har ett stort problem som inte horan har. Efter en orgasm dröjer det minst ett par timmar tills det går att få upp trycket igen! Ën ganska markant skillnad. Prostituerade män måste iallafall känna nån sorts lust för att det skall fungera...
Gossen Ruda
10-11-2003, 18:52
Kort replik. Om en kvinna måste droga sig för att kunna gå på gatan, varför börjar hon då med det??? Fakta är att narkomaner skaffar pengar på gatan för att kunna köpa knark. Men att få bort knarket är nog lika svårt som att få bort prostitutionen. Tråkigt med kopplingen men sån är världen.
För övrigt var det har mitt absoluta inlägg i saken. Debatten påminner mest om att stå på var sin sida om ett dike och hojta till varann. Föga givande.
CITAT (milla @ 06-11-2003, 19:29) Jag kan faktiskt förstå ensamma män men känner många ensamma kvinnor som i förtroende sagt att de håller på att bli tokiga om de inte snart får hoppa i säng med en man. Kul att läsa det och dina andra tips, Milla. Fast själv skulle jag ha haft mera glädje av dem när jag var ung och singel...  Jag var nog för blyg och hämmad då för att få ut det mesta av livet! Oh well, allt har sin tid...trädgård och ungar är inte heller så dumt.
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2003, 18:56) Fast gigolon har ett stort problem som inte horan har. Efter en orgasm dröjer det minst ett par timmar tills det går att få upp trycket igen! Jag förmodar att det inte för sin orgasm som gigolon får betalt....
Skatmor
29-11-2003, 22:07
Så stod det i GP 25 november: CITAT En kyrkans man togs på bar gärning med byxorna vid knäna av en polispatrull i Göteborg. Han hade köpt sex av en missbrukande prostituerad. (---) På tisdagen åtalades 40-åringen för brott mot sexköpslagen eller försök därtill vid Göteborgs tingsrätt. ( Åtalad för sexköp) Men hur ska man någonsin bli kvitt prostitutionen om de prostituerade tillåts fortsätta ragga kunder?
*Felix matte*
29-11-2003, 22:20
CITAT (Skatmor @ 29-11-2003, 22:07) Så stod det i GP 25 november: CITAT En kyrkans man togs på bar gärning med byxorna vid knäna av en polispatrull i Göteborg. Han hade köpt sex av en missbrukande prostituerad. (---) På tisdagen åtalades 40-åringen för brott mot sexköpslagen eller försök därtill vid Göteborgs tingsrätt. ( Åtalad för sexköp) Men hur ska man någonsin bli kvitt prostitutionen om de prostituerade tillåts fortsätta ragga kunder? Och vad hade det med saken att göra att det var "en kyrkans man" ??? Min allrasompersonligaste åsikt är att ... Man kan inte köpa en vara eller tjänst som inte finns till salu. Så länge det är lagligt att sälja men inte köpa, kommer kommersen att vara igång och politikerna myser i sina vrår. De har ju sagt Nej!... Eller?
Skatmor
30-11-2003, 19:00
CITAT (Felix matte @ 29-11-2003, 22:20) CITAT (Skatmor @ 29-11-2003, 22:07) Så stod det i GP 25 november: CITAT En kyrkans man togs på bar gärning med byxorna vid knäna av en polispatrull i Göteborg. Han hade köpt sex av en missbrukande prostituerad. (---) På tisdagen åtalades 40-åringen för brott mot sexköpslagen eller försök därtill vid Göteborgs tingsrätt. ( Åtalad för sexköp) Men hur ska man någonsin bli kvitt prostitutionen om de prostituerade tillåts fortsätta ragga kunder? Och vad hade det med saken att göra att det var "en kyrkans man" ??? Min allrasompersonligaste åsikt är att ... Man kan inte köpa en vara eller tjänst som inte finns till salu. Så länge det är lagligt att sälja men inte köpa, kommer kommersen att vara igång och politikerna myser i sina vrår. De har ju sagt Nej!... Eller? I en artikel i gratistidningen City (Stockholm) 28 november berättas att polisen känner till minst 30 förtäckta bordeller i länet. Och det konstateras: CITAT Eftersom det inte är olagligt att sälja sex så kan inte polisen göra något av enbart vetskapen om att prostitution bedrivs i en lokal.
TV-tips: CITAT SVT1 tisdag 27 januari kl 20.00 Granskning av sexköpslagen Kvällens UPPDRAG GRANSKNING berättar om hur prostitutionen, fem år efter att sexköpslagen trädde i kraft, har anpassat sig och numera till stor del sköts via Internet och mobiltelefon. Sverige var först i världen med den omstridda lagen som kriminaliserar sexköparna och som infördes bl.a. för att motverka våld mot kvinnor. Sven-Axel Månsson, prof. i socialt arbete och en av lagutredarna, menar att lagen fungerar som norm för ung- domar, samt har blivit ett internatio- nellt föredöme. Lagen är ett slag i luften, säger Bengt som är sexköpare. SVT1 29/1 kl 00.20, SVT1 30/1 textat (Från SVT text, sid 625.)
Självklart kollade jag på programmet som jag tipsade om ovan. Där konstaterades att gatuprostitutionen minskat avsevärt sedan sexköpslagen infördes, men att "tjänsterna" numer marknadsförs praktiskt taget helt öppet på Internet. Exempel visades i programmet. Är det bra för det allmänna rättsmedvetandet att något som är förbjudet att köpa, är fullt tillåtet att sälja? Tänk om det vore så med knarket....
Håller med dig Posse, det blir motsägelsefullt för "det allmänna rättsmedvetandet" om något får annonseras men inte köpas.
Det finns länder där det är förbjudet att annonsera sexuella tjänster även om de prosituerade själva inte är kriminaliserade, det kanske kan vara nåt? Men att jaga sån här annonsering vore väl närmast ogörligt för polisen, internet är ju så stort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|