Sidor: 1, 2
Gita
CITAT (GunnellF @ 22-07-2009, 16:35) *
Nja, det finns säker fler trädgårdsforum och andra forum, ifall man vill fortsätta. Odla i sig skulle jag inte sakna, det är bara en av alla forum på nätet. Men visst påverkas jag på så vis att jag tycker det är trevligt att vara här, dock inte mer än att det är ersättningsbart. Är det svårt att förstå att ens liv inte påverkas av Odla??

Återigen, Gunnell uttrycker väldigt bra vad jag känner. Trevligt tidsfördriv, men det finns massor med andra forum också som är trevliga. Jag, däremot har svårt att förstå att ett internetforum kan påverka någons liv, i alla fall i någon djupare mening.
Gita
Meriona
CITAT (Myosotis @ 23-07-2009, 09:55) *
Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler wub.gif så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre.

Erbjudandet står kvar härifrån... yes.gif Du kan ta tornseglarna med dig hem sen om du vill... naughty.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 12:42) *
Erbjudandet står kvar härifrån... yes.gif Du kan ta tornseglarna med dig hem sen om du vill... naughty.gif

smiley_small_hug.gif
Lars-Olof Arvids
Sedan får du gärna fortsätta några mil åt sydväst om du känner för det. smile.gif

Olle
skogstroll
Odla har påverkat mitt liv bra smile.gif Många trevliga människor med helt otroliga kunskaper. Kan sitta i rabatten och undra över en växt och så går jag några meter in i huset och till datorn, frågar och inom några minuter har jag svar. Helt otroligt! smile.gif

...och så kan man ha trevligt dödstunder på jobbet rolleyes.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 12:42) *

Om du börjar lite längre norrut, så hittar du några Odlaiter till, som kan bjuda på både natur och annat...
TheLan
Det hela är väl en tolkningsfråga om vad man anser påverkar.
En bok kan påverka en då man kan lära sig ett nytt uttryck, en film då man kan få kunskap om ex en plats så visst påverkar ett forum alla som är där om dom är aktiva men sen i vilken utsträckning och vad man anser "påverka livet" är väl väldigt olika.
Allt i livet påverkar ju en även om man inte är medveten om det. Allt hänger ihop.

Själv så säger jag helt klart att det har påverkat mitt liv.
Mitt växtintresse har blommat upp och jag har hittat massor av superbra information här, kunnat fråga om jag inte har hittat svaret någonstans, sett MASSOR av helt underbara bilder och skrattat gott många gånger.
Internet i sig och vänner "online" har många gånger hjälpt mig genom riktigt svåra stunder, botat sömlöshet på natten och även lett mig in och ut ur en del förhållande som alla har varit lärorika.
Internet har gett mig nya riktiga vänner jag annars aldrig hade träffat, livserfarenheter som har gjort att jag har lärt känna mig själv bättre.
Och då har jag ändå "irl" vänner och familj som jag umgås regelbundet med.
Meriona
CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 13:52) *
Om du börjar lite längre norrut, så hittar du några Odlaiter till, som kan bjuda på både natur och annat...

Vi ska nog sy ihop detta ska ni se! Operation övertalning pågår... whistling.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (TheLan @ 23-07-2009, 14:16) *
Det hela är väl en tolkningsfråga om vad man anser påverkar.
En bok kan påverka en då man kan lära sig ett nytt uttryck, en film då man kan få kunskap om ex en plats så visst påverkar ett forum alla som är där om dom är aktiva men sen i vilken utsträckning och vad man anser "påverka livet" är väl väldigt olika.
Allt i livet påverkar ju en även om man inte är medveten om det. Allt hänger ihop.

Jag funderade precis på att skriva något liknande. smile.gif Att "påverka livet" låter väldigt djupt för somliga, medan andra anser att nästan allt påverkar livet. Om jag åker på t ex ett trädgårdsmöte eller en utflykt någonstans utan att på något sätt påverkas eller beröras - vad skulle jag då där att göra? Man tar emot intryck hela tiden, även på ett forum. Om man t ex lär sig en ny odlingsmetod som fungerar bättre än det man gjorde förut, är det förstås upp till var och en om man kallar det för att det har "påverkat livet" eller inte.

Olle
ängsvädd
Odla är väldigt bra för här kan man ställa vilka frågor som helst - inom alla ämnesområden och får alltid en massa svar smile.gif

Det är trevligt att vara här. En person - hittills - har jag träffat IRL - det var amaira när jag åkte till en träff där hon visade bilder på småkryp.

Jag orkar inte kolla så mycket bland trådarna, men kikar in lite varje dag iaf. Tråkigt att det är så långt avstånd till vissa rent geografiskt.
Wilmer
Alltså, jag räknar påverkat mitt liv för jag har sprungit och köpt växter jag sett tex. i dagens blombild eller andra trådar. För att vi haft fröbytarkedjor. För att jag bytt och fått fröer av underbara Odlaiter. För att jag pga Odla hittade och köpte mitt underbara marsvin Anton. Plus sedan alla andra saker...... Men såklart påverkar andra forum jag kollar på också mitt liv på sina sätt! Hade jag inget fått ut av dem hade jag inte varit där wacko.gif . Tack o lov har jag kontakt på andra ställen än här med flera goa Odla människor, så om Odla försvann så försvinner inte de *poff*. Jag anser i mittfall att de som sitter och IRL snackar skit och fikar på café eller liknande har ett minst lika fattigt liv som vi som kanske snackar lite odla eller skit här yes.gif Eller som går på krogen och dricker sig fulla g.gif Tack och lov finns det olika sätt att umgås. En för alla smaker så att säga. Men att jag fått ett frö att så, det har påverkat mitt liv.
Gita
Kanske vi helt enkelt lägger olika mening i utrycket "påverkat mitt liv". Jag för min del kan ärligt säga att Odla inte på något sätt fått mitt liv att ändra rikktning eller ändrat min syn på saker och ting. Jag vidhåller att för min del är det ett lagom kul tidsdfördriv som inte betyder så mycket. Då är det betydligt viktigare för mig att läsa SvD varje morgon, även om jag inte kan säga att det verkligen påverkat mitt liv.
Gita
Snöflinga
Jag röstade nej därför att det som Odla ger mej är tidsfördriv och även mycket kunskap om odling smile.gif Men att påstå att det påverkat mitt liv kan jag inte göra. Utan det är händelser i mitt liv, människor, barn, sjukdomar, glädjeämnen och flytt till olika boendeformer t.ex.
Meriona
Jag håller med flera föregående talare om att det är begreppet "påverka" som är stötestenen här.

För en del innebär ordet att livet måste tagit en helt annan riktning, men för andra (och mig) innebär påverkan endast att min vardag förändrats i någon mån.

Mördarsniglar har påverkat någons liv, för att odlingarna misslyckats. En sur granne kan påverkat någon annans för att det är tråkigt att vistas på gården. Min sons sommarjobb har påverkat mitt liv genom att han mognat nåt enormt.

Och så vidare i all oändlighet....

Att som någon uttryckte det (orkar inte leta upp vem) att man skulle leva ett fattigt liv för att Odla fyller en funktion i det, fattar jag inte alls. Jag vill till och med säga att det är jäkligt oförskämt att uttrycka sig på det viset. Jag har inget fattigt liv, jag har en jättefin son som jag har toppen-relation med, jag har husdjur, jättetajt kontakt med mina föräldrar och fler vänner än många andra, varav några jag kan gå i hur långt som helst för, ett jobb jag trivs med och god ekonomi.

Men för mig är Odla ändå jätteviktigt, här hittar man ÄN mer vänner, än mer kunskap och än mer glädjeämnen.

Lite synd tycker jag om dem som inte insett det ännu, men jag hoppas för deras skull att de finner den rätta Odla-själen inom kort - de är välkomna! kram1.gif
Wilmer
Så fint skrivet tycker jag Meriona blomma.gif
Betty
Kan bara instämma; Jättefint skrivet Meriona! kompiskram.gif

Jag förstår inte varför en del har så svårt för orden "påverkat mitt liv", de behöver ju inte tolkas som "omvälvande för min framtid och hela existens"!? Allt vi är med om eller upplever på något sätt påverkar oss mer eller mindre, i stort eller smått vare sig vi vill erkänna det eller inte - det är min åsikt.
Meriona
blush.gif thanks.gif
Jag är rik var det någon som sa, vem var det? duh.gif Han syftade inte på pengar....
pejori
CITAT (Gita @ 23-07-2009, 17:49) *
Kanske vi helt enkelt lägger olika mening i utrycket "påverkat mitt liv". Jag för min del kan ärligt säga att Odla inte på något sätt fått mitt liv att ändra rikktning eller ändrat min syn på saker och ting. Jag vidhåller att för min del är det ett lagom kul tidsdfördriv som inte betyder så mycket. Då är det betydligt viktigare för mig att läsa SvD varje morgon, även om jag inte kan säga att det verkligen påverkat mitt liv.
Gita

När jag läser det du skriver, så håller jag med om att vi lägger olika aspekter på uttrycket "påverka"
För mej är uttrycket "påverka," något som får mej att stanna upp och fundera lite.
Det kan vara...Jösses!!! man får bort mjöldagg med mjölk,...Eller bara att någon behöver tröst.
Då kommer ändå tanken...Hur skulle jag gjort om jag inte fått rådet på odla???
Kanske jag fått det på AOT, men där hittar jag inte samma gemytlighet mitt i kunskapen.

Nu länmar jag gitas inlägg och svävar lite.
Kamratskapen tror jag är en bidragande orsak till att man påverkas.

Sedan finns det i samhället, en massa mäniskor, som bara har internet som social tillvaro.
Att förringa dessa, är för mej, att se världen i svartvitt. det finns tyvärr människor som tvingas leva sitt liv i issolering
Antingen av psykiska eller fysiska orsaker.(totalförlamade eller skygga personer.) Eller bara helt enkelt osociala människor, som inte trivs i större sällskap.
Kan dom hitta en gemenskap som den som trots allt finns på odla, har dom ändå lite koll utåt.
Att tro att, som någon sa sluta leva IRL för ett forums skull...Vänd på det...En del har inget IRL utan har bara internet som liv.
Det kan vara nog så mycket det. blush.gif

CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 20:04) *
Jag håller med flera föregående talare om att det är begreppet "påverka" som är stötestenen här.

För en del innebär ordet att livet måste tagit en helt annan riktning, men för andra (och mig) innebär påverkan endast att min vardag förändrats i någon mån.

Mördarsniglar har påverkat någons liv, för att odlingarna misslyckats. En sur granne kan påverkat någon annans för att det är tråkigt att vistas på gården. Min sons sommarjobb har påverkat mitt liv genom att han mognat nåt enormt.

Att som någon uttryckte det (orkar inte leta upp vem) att man skulle leva ett fattigt liv för att Odla fyller en funktion i det, fattar jag inte alls. Jag vill till och med säga att det är jäkligt oförskämt att uttrycka sig på det viset. Jag har inget fattigt liv, jag har en jättefin son som jag har toppen-relation med, jag har husdjur, jättetajt kontakt med mina föräldrar och fler vänner än många andra, varav några jag kan gå i hur långt som helst för, ett jobb jag trivs med och god ekonomi.

Men för mig är Odla ändå jätteviktigt, här hittar man ÄN mer vänner, än mer kunskap och än mer glädjeämnen.

Lite synd tycker jag om dem som inte insett det ännu, men jag hoppas för deras skull att de finner den rätta Odla-själen inom kort - de är välkomna! kram1.gif

Så rätt skrivet...Alla berörs vi av något... tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-07-2009, 13:28) *
Sedan får du gärna fortsätta några mil åt sydväst om du känner för det. smile.gif

Olle

kompiskram.gif

CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 13:52) *

kompiskram.gif
GunnellF
CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 20:04) *

Mig behöver ingen tycka synd om bara för att jag inte anser att Odla har påverkat mitt liv angel_not.gif Alla kan ju inte ha samma uppfattning om saker och ting, eller hur? Jag klarar mig utan "Odla-själen", det finns annat som påverkar mitt liv mycket mer och med större betydelse än just Odla. Inget som jag måste "inse" eller inte... Alla upplever saker å ting olika.

Är vi överens om det nu då? tummenupp.gif
Meriona
CITAT (GunnellF @ 24-07-2009, 20:06) *
Mig behöver ingen tycka synd om bara för att jag inte anser att Odla har påverkat mitt liv angel_not.gif Alla kan ju inte ha samma uppfattning om saker och ting, eller hur? Jag klarar mig utan "Odla-själen", det finns annat som påverkar mitt liv mycket mer och med större betydelse än just Odla. Inget som jag måste "inse" eller inte... Alla upplever saker å ting olika.

Är vi överens om det nu då? tummenupp.gif

Absolut, det är skönt att folk är olika, så länge vi respekterar varann för det. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon