Full version: Tomat, ruccola, mm,
kajsalota
Behöver lite hjälp:

Tomaterna växer bra i år. Har dem på friland, flera sorter mot en söder-vägg. De har börjat ge rätt mycket frukter, inga mogna än dock. De flesta har 3-5 blomstänglar. Ska man toppa dem är frågan? Eller låta dem växa ännu mer. De är inte så jättehöga, max 1,3 m. Men rätt stabila...

Ruccola - jag förstår inte vad som händer. Odlar dem på flera ställen. Ex i en pallkrage med annan sallad. Vissa salladsblad är helt oangripna, medan all ruccola blir helt prickig av små hål. Går inte att använda. Vad är problemet? Kan någon tipsa på en sort som detta inte händer på? Eller odlar vi på fel sätt?

På zuccinin är vissa av bladen gulnade - vad kan det bero på och vad göra år det?

Vi har massa blommande kamomill. När ska man skörda och vad kan man göra av dem?

Tack på förhand!
Nauti
Samma sak hände med de ruccola som jag sått som växte utomhus. Massor av små prickar i bladen. Jag vet inte vad som orsakat dem men de går väldigt bra att använda ändå.

Jag vet inte vad som är fel med din zuccini, det kan vara många orsaker men en vanlig är kvävebrist. Det är ju om gulnandet börjat på de äldsta bladen då.

Kamomill kan man plocka när de blommar. Jag gör så att jag drar av alla blommor och blad och lägger på tork tills de är snustorra. Sedan använder jag dem att göra te på i en bodum-grej som man gör te eller kaffe i.
Tulipanaros
Tomat: vad är det för sorter? Jag brukar aldrig toppa tomater. Om man vill maximera antalet mogna tomater under säsong kan man toppa dem efter fem klasar eller så, men jag tycker att det är synd. Gröna tomater eftermognar bra inne (klipp av hela plantan och häng den på torrt ställe, eller plocka av tomaterna och lägg dem luftigt). Och gröna tomater kan man också göra goda grejer av.

Rucola tycker jag blir bäst snabbväxande i balkonglåda. På friland blir den snabbt för grov och angripen. Så i omgångar (gärna någon gång i veckan) i låda och driv upp den fort med jämn bevattning -- den får aldrig torka ut! -- och skörda så fort som möjligt.

Zucchini: skulle gissa att den är torr. Den behöver mycket vatten när den sätter frukt, och näring förstås!

Kamomill har jag aldrig skördat, men antar att man kan göra the av den?

Så här såg min skörd ut idag (Ida Gold, Siberia, Stupice och svart körsbär): http://tulipanaros.wordpress.com/2009/07/22/tomatskord-2/
EKLO
Ruccolan är angripen av jordloppor - händer hela tiden nästan, för mig i alla fall. Hård vattenstråle hjälper om man är flitig. Än bättre är att täcka med täckväv. Det sägs att det också ska hjälpa att pudra över mjöl, aska eller annat "mjöligt" - det har jag inte prövat själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon