marchosias
Tjenis,
har äntligen köpt orchidéer! Blev tre styckna när jag ändå var i farten, tre olika färgera av Phalaenopsis. smile.gif Har läst en del om skötsel och så, att de inte trivs så bra ute bland träden som andra orchidéer gör, tyvärr för vi har bra träd med fin skugga och så. smile.gif

Så till min fråga, har läst att man kan ha de i ampel ? Är sugen på testa en blomma och se hur den mår. smile.gif Men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Läst att det ska funka bra om man slänger ner den i vanlig ampel, bara släpper lös den från sin "stödpinne" eller sjutton det heter, låter den vara kvar i krukan som den kom i. Och så något om cocosfoder? Antar att den behöver sin jord, eller vad det heter.. Orchidémojs som den ligger i. smile.gif Och att om den ligger i cocosfoder med sin orchidémojs så ska den vattnas (Sprayas) varje dag?

Har som sagt ingen aning.. Är van med mina kaktusar som får vatten ibland. biggrin.gif
marchosias
Tror ena har spinn! -fear-.gif

Har surfat omkring lite på forumet, och råkade snubbla över en spinntråd där det stod att det liknar spindelväv. Kom på att ena har det, vid rötterna. Tänkte att det kan vara någon spindel som fått för sig att göra tråd där, men tänkte att den ser nog lite luddig ut! Hur sjutton botar man en orchidé från spinn? Svårt att tro att såpalösningen är så bra för just denna blomma? confused.gif

Eller det enklaste är väl kanske att gå tillbaka till affären (ICA, blush.gif) och byta växten?
rosita
Lämna tillbaka den i butiken! (Helst ska det vara inom 48 timmar för att man ska få en ny)
Fny
Jag har flera gånger låtit mina phalaenopsis hänga som de vill utan stödpinnar, och det har gått jättebra, så kör på tycker jag! Blir nog jättefint!
Meriona
Ampel går alldeles utmärkt, det är på liknande sätt de växer i det vilda. Författaren till min orkidébok (en man, men minns inte hans namn) förfasar sig över sättet att spjälka upp dem, som de säljs i affären. Själv tycker jag det är ganska bekvämt eftersom de tar mindre plats på fönsterbrädan. Har inte amplar själv annat än ute, de stjäl för mycket ljus hos mig. Men snygg är det, så kör på bara! yahoo.gif
skogstroll
jag har min tokblommande phalaenopsis i köksfönstret (norrläge), jag vågar inte ta ut den för då kanske den blir deppig. Men vissa paphiopedium, cymbidium mm vill nog gärna komma ut! Fast i skuggan kanske
marchosias
Ah, hittar inte kvittot just nu. :/

Såhär ser det ut iallafall, är det spinn som jag lyckats köpa? Vad göra om jag inte hittar kvittot? confused.gif
skogstroll
eller spinn-delväv smile.gif spinn brukar inte vara så sugna på phalaenopsis pga de tjocka bladen antar jag, ser ju inte riktigt ut som spinn heller tycker jag.

Prova att ta bort all bark, spola av plantan + rötter ordentgligt och sätt i ny fin kompost. Ibland kan lite cigarr- eller cigarettaska tillsättas i vattnet du sköljer växten med, för att ta död på ev odjur.
marchosias
Skogstroll, tack! biggrin.gif Ska ta och testa det.
pejori
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 11:18) *
eller spinn-delväv smile.gif spinn brukar inte vara så sugna på phalaenopsis pga de tjocka bladen antar jag, ser ju inte riktigt ut som spinn heller tycker jag.

Prova att ta bort all bark, spola av plantan + rötter ordentgligt och sätt i ny fin kompost. Ibland kan lite cigarr- eller cigarettaska tillsättas i vattnet du sköljer växten med, för att ta död på ev odjur.

Håller med där...
Spinnkvalsternät ser inte ut så.
Det är en annan liten rackare som är skyldig till det nätet.
Bara att pilla bort det.
marchosias
Haha, det låg en liten spindel och tryckte bland bladen. biggrin.gif Så kan det gå när man ropar hej för tidigt. smile.gif
Meriona
Fick han ett nytt tillhåll annanstans tro? unsure.gif
skogstroll
jaha nu regnar det whistling.gif
pejori
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 13:48) *

rotfl.gif rotfl.gif
Meriona
CITAT (skogstroll @ 23-07-2009, 13:48) *

Men nääää.... -cry-.gif Lilleplutt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon