|
Marie_79
26-07-2009, 19:08
Jag och sambon bor sedan 2,5 år i ett hus från 1976. Det är en stor trädgård och de första ägarna var väldigt trädgårdsintresserade. Det finns ett växthus med 30 år på nacken och gott om rabatter med diverse buskar och växter. Problemet är att trädgården fått växa vilt i runt 7-8 år fram tills nu och ser ut därefter...
Runt växthuset växer massor av kirskål och andra ogräs. Fanns också ett plommonträd som vi sågat ner och ett par andra mindre lövträd som växer precis bredvid växthuset och in i växthuset. Även inne i växthuset är det fullt med kirskål, vi använder det som förråd för trädgårdsredskap nu.
Utmed garaget är ett område på ca 5-6kvm med ett gäng buskar och ännu ett plommonträd. Det är säkert 5-6 buskar som i omgångar sågats ner helt och sedan satt nya skott och är numera ca 2m höga. Bredvid finns ett land nästan helt täckt av vintergröna, där finns en stubbe efter nåt träd/buske och försöker man gräva där är det rötter till förbannelse!
Mitt problem är att jag har en sambo som är totalt ointresserad av att lägga ner nån som helst kraft (eller pengar för den delen) på trädgården, får han en gräsmatta så är han nöjd... Han menar att det bara är han som får göra allt isåfall.
Min fråga är: Går det överhuvudtaget att få någon ordning på denna trädgård utan en grävmaskin eller är det kört? Hur ska jag göra???
Jag skulle försöka få sagt till din sambo att se er trädgård som en utmaning, och vad är en gräsmatta för slags utmaning? Egentligen? En trädgård med buskar, träd och rabatter med fantasi och utveckling är en bra mycket större utmaning än att harva omkring på/med en gräsklippare. Men, utan att ha sett lite bilder, vilket alltid är trevligt, så kan jag inte säga något mer än detta. Välkommen hit
Platinum
27-07-2009, 06:04
Visst går det med tålamod, envishet och en hel del handkraft. Vi gjorde detsamma som er för snart nio år sedan och nu börjar det bli mer och mer trädgård av trädgården än vildmarksterräng om man säger så. Det enda råd jag kan ge är att ta en sak/sektion i taget för inte heller Rom byggdes på en dag som bekant.
Marie_79
27-07-2009, 15:52
Tack för era svar!
Nu har jag letat i mina mappar efter bilder och hittade en på mitt värsta problemområde, växthuset och det runtomkring!
[attachment=39243:Tr_dg_rd_1a.jpg]
Området till vänster om växthuset har jag röjt i nu i sommar. Det var helt övervuxet med kirskål och jag vet inte hur många timmar jag gått där och rivit rötter och svurit! Där har jag iallafall fått undan mycket ogräs och planterat en vinbärsbuske samt att jag flyttat ut två stora rabarberplantor som var nästan bakom växthuset.
Framför växthuset är en övervuxen stengång och diverse ogräs och inuti är det som jag skrev innan fullt med kirskål.
Till höger är det helt vildvuxet även om jag inte vet om allt är ogräs från början så att säga. De ursprungliga ägarna var ju som sagt väldigt trädgårdsintresserade.
Växthuset i sig är ju bara skitfult och helst av allt vill jag riva det helt!
//Marie
Gudrun i Göteborg
27-07-2009, 16:19
När du grävt upp kirskål så är det effektivt om du kan täcka marken minst två år. Lägga på någon gammal matta eller presenning som inte släpper igenom ljus. Då ger sig det mesta av kirskålen. Om du inte har tid till det så får du gräva djupt, ruska jorden och gräva igen om du vill bli bli av med det mesta av den. Låter deppigt och jobbigt kanske men sen blir det bra. Se också till att klippa av alla blommor på kirskålen överallt så att de inte fröar sig. De ytor som du inte har börjat jobba med än men har massa kirskål så kan det vara ett bra förarbete att täcka marken där också. Helst gräva och vända jorden innan. Du kommer att få en toppenkondis och slipper gå på gym. Säg det till din sambo
Malin_MeL
27-07-2009, 16:29
kan du inte byta ut plasten till ny på växthuset? då kommer det se fräscht ut. Det är ju väldigt roligt att ha ett växthus! fast iof vill man ju inte odla kirskål, men du kanske kan lägga plattor där inne och odla i krukor.
jag har oxå en gammal trädgård, från 1939 är huset. man får ta en liten bit i tagen och vara nöjd med det, det tar sin tid...tills man hinner rensa så får man bara klippa ner sålänge
Hej , Om man bränna ogräs på den här sättt ska få bra resultat , men man ska bränna dom flera gångar tills rötter dö. Bassam
CITAT (Malin_MeL @ 27-07-2009, 17:29)  kan du inte byta ut plasten till ny på växthuset? då kommer det se fräscht ut. Det är ju väldigt roligt att ha ett växthus! fast iof vill man ju inte odla kirskål, men du kanske kan lägga plattor där inne och odla i krukor.
jag har oxå en gammal trädgård, från 1939 är huset. man får ta en liten bit i tagen och vara nöjd med det, det tar sin tid...tills man hinner rensa så får man bara klippa ner sålänge Ja, byt ut plasten till växthuset och flytta växthuset till den plats som du röjt, efter att du täckt marken med markduk, ha sedan stenplattor eller grus i växthuset. Vips, så slipper du kirsen. Jag tycker det ser verkligen fint ut hos er men det krävs alltid arbete för att få det som man vill ha. Och att skapa en jordbrand är ingen hit så låt bli att bränna något om du inte redan grävt upp kirskålens rötter!
Marie_79
27-07-2009, 21:15
Dum fråga, men bränna? Med sån där ogräsbrännare, eller vad? Jag är helt novis på alla trädgårdstermer!
Att byta plast på växthuset vore kanske en idé, var kan man köpa sådan plast tro?
Och vad gäller alla buskar som skjuter nya skott och blir två meter höga hur blir jag av med dem? Funkar ecoplug på dem?
Hannele
27-07-2009, 21:19
CITAT (Marie_79 @ 26-07-2009, 20:08)  Utmed garaget är ett område på ca 5-6kvm med ett gäng buskar och ännu ett plommonträd. Det är säkert 5-6 buskar som i omgångar sågats ner helt och sedan satt nya skott och är numera ca 2m höga. Man ska inte bara såga ner ett träd som ger rotskott, utan ringbarka den ett par år innan, skala av den nederst.
Marie_79
27-07-2009, 21:32
CITAT (Hannele @ 27-07-2009, 22:19)  Man ska inte bara såga ner ett träd som ger rotskott, utan ringbarka den ett par år innan, skala av den nederst. Och om detta nu inte är gjort (av de tidigare ägarna som alltså bara sågat ner dem), är det helt kört att bli av med dem då? Man kan ju inte direkt skala av 100 grenar som det är nu...
CITAT (Marie_79 @ 27-07-2009, 22:15)  Dum fråga, men bränna? Med sån där ogräsbrännare, eller vad? Jag är helt novis på alla trädgårdstermer!
Att byta plast på växthuset vore kanske en idé, var kan man köpa sådan plast tro?
Och vad gäller alla buskar som skjuter nya skott och blir två meter höga hur blir jag av med dem? Funkar ecoplug på dem? Strunta i brännandet, det verkar mest farligt och lär knappast räcka för ditt fall. Gasolbrännare använder man mest på plattor och grusgångar. Fast Bassam menar kanske att du ska sätta eld på hela ytan, typ en svedjebrand? Det är absolut inte att rekommendera! Det kan faktiskt resultera i en rejäl skogsbrand om det vill sig illa. Jag har inget växthus själv och alltså inte koll på tillbehör, men kolla på Willab, Bauhaus, Plantagen och såna ställen. Eller kanske Blocket? Jag är osäker på om ecoplug funkar på rotskott. Det beror nog lite på deras diameter - det ska ju finnas nåt att borra i. Kanske kan du sätta den i själva stubben? Om du gör det, så passa på att såga ner alla skotten samtidigt, så påskyndar du förloppet.
Marie_79
27-07-2009, 22:12
Nej, någon skogsbrand vill jag inte ställa till med! Det syns knappt på bilden, men vid trädgårdsgränsen ut mot vägen har vi en väldigt vildvuxen granhäck (som för övrigt ska sågas ner) med 6-7 meter höga granar som säkert brinner riktigt bra!
Malin_MeL
27-07-2009, 22:52
CITAT (Marie_79 @ 27-07-2009, 22:15)  Att byta plast på växthuset vore kanske en idé, var kan man köpa sådan plast tro? Bygg Max har billigt plasttak som är genomskinlig och endast mycket svagt blåtonat. jag har det som tak på mitt växthus och det är helt ok. det kan du använda till väggarna oxå. Jag använde det som sagt till taket på mitt ca 4 kvm, det gick på 330 kr. Om inte Byggmax finns i närheten så har alla byggfimor liknande korrugerad plast, alt. platta plastskivor. gasolbrännare har jag testat, det var rätt jobbigt att bränna och det kom upp igen så jag orkade inte hålla på. jag har hört att man oxå kan hälla kokande vatten på för att döda plantorna, men det känns som det är mer effektivt om man har plattor eller ett litet område.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|