Full version: Växterna har problem
Sälkatten
Jag har fått stora problem i mitt kallväxthus (zon 2-3). Det började på gurkplantorna; bladnerverna är gröna, men det är gult mellan dem. Det syns även på rätt så nya blad och de äldsta får bruna fläckar också. Blev tvungen att riva ut dem till slut. Nu börjar det synas även på tomaterna och lite svagt på paprikaplantorna. Melonerna verkar ha klarat sig. Hittar inte någon ohyra. Någon form av brist är min gissning - men på vad?? Tips, någon?

Jag fixade varmbädd i våras med hästgödsel och halm (40 cm) och 20 cm jord på det (puh!) och kunde plantera redan i slutet av april (har värmefläkt). Gödslar nu med "växthusgödsel" i ströform (ekologiskt) + lite kökskompost + hönsgödsel om någon planta ser lite hungrig ut. Alla plantor har hittills växt så det knakar och satt rikligt med frukt.
asaleo
[attachment=39677:IMG_5445.jpg]Hej!
Din beskrivning liknar mina gurkplantor. Efter att ha varit borta en vecka från växthuset såg gurkan ut som din beskrivning.
Jag tror på spinnangrepp eftersom det fanns små kryp under bladen före semestern.

Under semestern blev inte växthuset vädrat med öppen dörr och inte heller duschades
bladen på undersidan.

Spinnen trivs när det blir riktigt varmt.

Spinnet är så litet att man måste studera det med lupp och ha lite tålamod tills man ser att det rör sig.

Jag spolade bladen med kallt vatten när jag kom hem.
Planorna ser bedrövliga ut men ger fortfarande gurkor.
Asaleo
rosita
Jag tycker också att det låter som spinn. Jag har också spinn i växthuset, men paprikor och tomater ger ändå fina frukter, gurkorna har jag fått ta ut, de gav inget mer och det var de som fick spinn först.

Håller med om att lupp är ett bra redskap att använda när man söker efter spinnkvalster, de är alltför små för ögat.
Sälkatten
Har nu "lusläst" bladen på det som är kvar i växthuset och ni har rätt i spinnet. På paprikorna kryper det och det syns nu t om utsugna celler. På tomaterna var spinnet mer blygt och jag hittade inga, men de finns nog där också. Räcker det med vanlig såplösning flera gånger? Vill ju inte gärna använda gift på det som ska ätas. Kanske rovdjur av något slag?
MariaS
CITAT (Sälkatten @ 04-08-2009, 10:07) *
Har nu "lusläst" bladen på det som är kvar i växthuset och ni har rätt i spinnet. På paprikorna kryper det och det syns nu t om utsugna celler. På tomaterna var spinnet mer blygt och jag hittade inga, men de finns nog där också. Räcker det med vanlig såplösning flera gånger? Vill ju inte gärna använda gift på det som ska ätas. Kanske rovdjur av något slag?

VAnligt kallt vatten från vattenslangen fungerar avskräckande på de flesta ohyror. VAr noga med att få vattnet UNDER bladen, för det är där de sitter. VAttna undersidan två gånger/ dag i tre dagar, så är de snart borta. Vid hög värme är det bra om man kan vattna bladen mitt på dagen, för det är oftast då ohyran växer till. Har inte ohyran hunnit sätta sig på växterna, räcker det ofta att köra spridaren i luften, så att luft temperaturen sjunker under 30 grader.
Sälkatten
Jag fick en snilleblixt och kontaktade en växtrådgivare på Lantmännen (alltså för lantbrukare). Hon är bra på växthus sa man. Hon var helt övertygad om att det är brist på mikronäringsämnen och att spinnet kommit efteråt. Brist på magnesium och mangan kan ge dessa problem, speciellt om det växt bra och är lite senare på säsongen och ingen mikronäring tillsatts. Dessa ämnen bidrar till klorofyll-bildningen tydligen. Om inte bladen redan är mörkgröna kan man ge vanlig blomnäring med mikronäring, men i mitt fall är det troligen redan överskott på både kväve och kalium. Har beställt enbart mikronäring i jätteförpackning (räcker till 2 hektar!!!) och håller tummarna hårt...

Ska prova med vattenslangen mot spinnet. Tack för tipsen!
asaleo
Tack för tipset om mikronäring!
Jag har haft en kraftig tillväxt fram till sommaren med massor av gurkor.
Det kan säkert ha blivit en obalans i näringinnehållet i jorden nu.

Jag skall nu prova lite mikronäring jag också.
Asaleo
Alexander-VG-zon3
har man mycket spinn så kan detta hjälpa, kostar en del men är effektivt.

http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspx

att duscha växterna med kallt vatten är tyvärr bara av avskräckande och hjälper bara tillfället. då spinnet kryper upp på mindre än 15min igen efter att man spolat. nåt som funkar på spinn är att dränka växterna i vatten 30-40min i 40-42gradigt vatten. men det går inte dränka växter som är i marken och heller ej stora.

såpa kan nog också tillfället funka på spinnet. att undvika spinn angrepp är att ha plantor som trivs bra rätt gödsel( då också micro) och rätt vattning och inte för varmt och inte för kallt. och gärna varierande natt och dagtemperatur. spinnet trivs i växthus av att där dels är mycket växter och dels en varm och jämntemperatur men också att det är fuktigt i luften och jämntklimat i övrigt.
Sälkatten
Mikronäringen hjälpte! De nya bladen som kommer är helt normala. Ca 2 veckor sedan jag sprutade. Paprikorna växer fortfarande så det knakar. Spinnet blev jag av med - tack för tipsen!!
Bassam
Hej
När man gödsla mycket , det blir växter svag och ohyra och sjukdom är lätt att attackera dom.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon