Full version: Surdeg
snuffe
För fyra år sedan startade jag en surdeg, som jag sedan förnyat ända till förra veckan.
Jag råkade glömma kvar den i köket på landet och två dagar senare hade den möglat.
Jag började om från början på samma sätt som förra gången; enbart rågmjöl och vatten. Visst började de bubbla i smeten på dag två, precis som beräknat. MEN den luktade riktigt otäckt; ungefär som om någon spytt.
Jag slängde förstås det hela. Min misstanke är att det inte är lyckat att starta en surdeg i rötmånaden.
Någon som har liknande erfarenheter ?
KURT
Ja, det är säkert större risk att det går fel vid denna tid på året. Det man möjligtvis kan göra är att använda så säkra förhållanden som möjligt:

1. Riktigt rena glaskärl (absolut inte plast), ev uppvärmda eller sköljda med sprit
2. Rådmjöl är säkrare än alla andra sorters mjöl, kan man dessutom använda så nymalet färskt ekologiskt rågmjöl också så är det bättre
3. En riktigt lös surdeg är säkrare mot mögel
4. Ev försöka med tillsats av torkad frukt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon