Full version: Ketchup
Åsa, mälardalen zon 2
Idag har jag kokat ketchup, den var god när jag smakade den varm hoppas den är god kall också. Här kommer receptet som jag använde.

ca 500-600g tomater
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2dl vitvinsvinäger
1/2dl tomatpuré
1/2dl farinsocker
1msk worcestersås
1tsk salt
1krm svartpeppar

1. Skålla och skala tomaterna. Skala och finhacka lök och vitlök.

2. Lägg alla ingredienserna i en kastrull och koka upp, låt sedan sjuda i ca 20min. Mixa sedan ketchupen slät i matberedare el med mixerstav.

3. Häll upp ketchupen på rena burkar och förvara i kyl.

Själv slängde jag även ner några chilifrukter i koket jag vill gärna ha lite starkare ketchup.
blomkronan
Vilken kul ide att göra egen ketchup, men hur lång är hållbarheten? Tror du man kan frysa in den?

Och hur smaka den kall?
Åsa, mälardalen zon 2
Ketchupen var god men inte någon barnketchup precis. Det stod i Allt om mats tidning att hållbarheten var några veckor, jag hällde den riktigt varma, (och satte på locket medans den var varm,) ketchupen i små glasburkar väl rengjorda + atamonsköljda så jag hoppas de kommer hålla lite längre i oöppnade burkar brukar det ju hålla bättre

lovwal
Vilket bra tips, Åsa! Det här ska jag definitivt prova.
Knytt
Det receptet var lite enklare än det vi använder - tycker du resultatet blev bra?

Jag hittade för ett par år sen ett recept, minns inte var nu, som jag sen har modifierat efter egen smak. Här är det modifierade receptet:

Kryddig ketchup - Knytts recept

2,5 kilo mogna tomater
250 gram äpplen
300 gram lök
2,5 deciliter 12% ättika
1 deciliter vatten
1,5 matsked salt
1 tesked senapspulver eller 1 msk osötad senap
2 teskedar paprikapulver
1 matsked timjan eller 2 msk färsk
125 gram brun farin
Lite lite stark chili
3 krossade vitlöksklyftor
3 msk potatismjöl
Ev flytande atamon om den ska sparas länge, dosering enl flaskan.

Skala och skär ner ingredienserna i mindre bitar, lägg alltihop utom farinsockret och potatismjölet i en tjockbottnad kastrull och sjud tills ingredienserna mjuknar. Passera genom en sil och lägg till farinsockret. Koka ihop tills du tycker att det hela får ketchupkonsistens.

Det tar rätt lång tid – man kan lugnt sätta sig och göra annat mellan varven - och såsen blir lite tunnare än vanlig ketchup. Håller sig bra men går åt fort.

Jag gillar att man får chansen att använda sina äpplen och kryddor. Om man inte gillar sin ketchup kryddig kan man utesluta chili och vitlök.
lovwal
CITAT (Knytt @ 08-09-2009, 10:28) *
tycker du resultatet blev bra?

Jag tycker att resultatet blev väldigt bra! tummenupp.gif
Malin_MeL
CITAT (Knytt @ 08-09-2009, 10:28) *
Det receptet var lite enklare än det vi använder - tycker du resultatet blev bra?

Jag hittade för ett par år sen ett recept, minns inte var nu, som jag sen har modifierat efter egen smak. Här är det modifierade receptet:

Kryddig ketchup - Knytts recept

2,5 kilo mogna tomater
250 gram äpplen
300 gram lök
2,5 deciliter 12% ättika
1 deciliter vatten
1,5 matsked salt
1 tesked senapspulver eller 1 msk osötad senap
2 teskedar paprikapulver
1 matsked timjan eller 2 msk färsk
125 gram brun farin
Lite lite stark chili
3 krossade vitlöksklyftor
3 msk potatismjöl
Ev flytande atamon om den ska sparas länge, dosering enl flaskan.

Skala och skär ner ingredienserna i mindre bitar, lägg alltihop utom farinsockret och potatismjölet i en tjockbottnad kastrull och sjud tills ingredienserna mjuknar. Passera genom en sil och lägg till farinsockret. Koka ihop tills du tycker att det hela får ketchupkonsistens.

Det tar rätt lång tid – man kan lugnt sätta sig och göra annat mellan varven - och såsen blir lite tunnare än vanlig ketchup. Håller sig bra men går åt fort.

Jag gillar att man får chansen att använda sina äpplen och kryddor. Om man inte gillar sin ketchup kryddig kan man utesluta chili och vitlök.

Denna ska jag prova!
Hur mycket blir det? måste nog skaffa burkar innan jag kokar smile.gif

Hållbarhet har med Ph-t på såsen att göra har jag lärt mig, ju lägre Ph, ju bättre hållbarhet
Knytt
En tumregel är att det blir hälften så mycket som mängen tomater man använder - men jag tycker det blir ganska olika.

Jo det med ph har jag också hört, men jag har ingen möjlighet att mäta ph tyvärr. Borde ha till chilisåsen om inte annat ...
KURT
I det senaste avsnittet av TV-programmet Mad de holder konserverar Camilla Plum tomater och chili (jag har inte hunnit sett det ännu).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon