Fny
Jag har idag gjort blåbärssylt för första gången, och har några funderingar... Till två liter blåbär hade jag 2 dl vatten och 6 dl socker. När jag slevade upp sylten i burkar var den väldigt rinnig, är det normalt? Kommer den stelna lite när den svalnar? Och hur vet jag om mina burkar faktiskt är helt täta? Jag köpte mina från IKEA och de såg ut att vara såna som SKA vara täta, men nu när jag faktiskt hällt upp sylten blev jag självklart osäker. whistling.gif Finns det något man ska tänka på, något varningstecken som tyder på att det inte har slutit tätt?
ABCiV
Ställ burkarna upponer så minskar du risken för mögel i burken. Har du inte använt någon pektin, citron e dyl, för att få den att stelna? Risk finns att du måste koka om sylten och tillsätta pektin. Finns att köpa flytande form i affären. På etiketten finns även väldigt bra recept!! Men köp med dig citron också, för det ingår i recepten.
Lycka till!
Fny
jag använde mig av recept från den gamla klassiska kokboken "vår kokbok" som ju verkar bra och pålitlig - där stod det bara att man skulle ha i socker. =( humm... asch, orkar definitivt inte koka om så det får väl vara en ovanligt lös sylt då... blink.gif
yaowsa
köpesylt av blåbär har jag upplevt som ganska lös så det ska nog vara så. smile.gif
Lillpluttan
Jag brukar använda syltsocker, en färdig blandning med strösocker, pektin, citronsyra och konserveringsmedel. Innan jag började med det hade jag alltid problem att få rätt konsistens. Nu med syltsocker så har jag faktiskt aldrig misslyckats med sylten, den blir alltid som jag vill ha den! En del tycker kanske det är fusk, men smidigt är det!
ohmy.gif)
MariaS
CITAT (Lillpluttan @ 20-08-2009, 20:58) *
Jag brukar använda syltsocker, en färdig blandning med strösocker, pektin, citronsyra och konserveringsmedel. Innan jag började med det hade jag alltid problem att få rätt konsistens. Nu med syltsocker så har jag faktiskt aldrig misslyckats med sylten, den blir alltid som jag vill ha den! En del tycker kanske det är fusk, men smidigt är det!
ohmy.gif)

Håller helt med. Höll jämt på med gamla tryckkokaren och annat för att konservera och koka in tidigare. Nu med det nya syltsockret, är det ju rena drömmen att sylta in vad man kommer över.

Till Fny: Blåbärssylt ÄR rinnig! Receptet låter helt OK. Men följ rådet och köp syltsocker i fortsättningen. Det står på paketet exakt hur mycke vatten och frukt som ska till för ett paket socker.
Skruttis
Jag är inte bra på att koka sylt men däremot köpte jag burkar från IKEA förra året. Har för mig att det på skylten i butiken stod konserveringsglas eller liknande. P g a detta och att de hade packningar tog jag för givet att de skulle vara helt täta. Det var de tyvärr inte. De läckte som såll.
I mitt fall behövde jag inte ens vara tveksam. Hällde bara i lite vatten och tippade på burkarna för att se resultatet.
Hoppas dina burkar är bättre Fny.
Miro
Ja Ikeas burkar är värdekösa. Men sylten håller ändå bra länge... Tänk på hur länge du kan ha en öppnad burk i kylskåpet! Så länge du inte planerade att spara den väldigt länge så går det nog bra...
Annars tycker jag gamla glasburkar med skruvlock (tex från köpsylt) är bäst.

Dansukkers syltsocker är jättebra. Dessutom finns det massa bra tips och recept på deras hemsida. Gjorde jättegod jordgubbssylt med balsamvinäger och hallonsylt med passiondfrukt enligt deras tips!!! tongue.gif
Sommartorparn
Är det inte så att man brukar försluta sylten med ett lager paraffin för att den ska hålla sig? I så fall gör det inte så mycket om inte burkarna är täta.

Själv har jag sedan länge övergått till att förvara sylten i plastburkar i frysen för jag tyckte det var så himla bökigt med parrafinerandet.

Klart, man kan ju i stället tillsätta konserveringsmedel för att det ska hålla sig, men det tycker jag är synd på hemmagjort sylt. wink.gif
LasseB
Jag använder inte vatten i min blådärssylt utan häller på socker och låter det stå en stund sedan SVAG värme så drar fukten ut bären och det är ingen risk för att det bränner i botten. I år fuskade jag och tog syltsocker och sylten är fast och fin. Själv skulle jag till 2 liter blåbär bara tagit 2-3 dl socker men var och en efter egen smak.
Mitt sätt att undvika möggel är att diska burkarna ställa dom i ugnen i 100 grader fylla med het sylt. Ofta suger locken fast så det är svårt att öppna med handkraft
mirjam
jag kokade oxå min sylt utan vatten. Detta år med sååååå mycket blåbär, så måste man ju ha sylt. Googlar man på blåbärssylt finns det ju flertal recept. Tycker oxå den ska vara lite naturligt rinning(utan tillsats av vatten). Man äter upp en sats i sällskap på 5 dl blåbär i ett nafs. Tänk ett sånt fantastiskt bär ! tillämpa frys, inga konserveringsmedel gillar jag så man kan njuta av nyttig sylt utan kemikalier för vad det inte det konserveringsmedlen innehöll. Läste att natriumbensoat inte alls var nyttigt, t o m riktigt skadligt. All sylt, saft är ju toppen att frysa om plats finns förstås och sååå mycket godare utan konserveringsmedlet. När man vet att den är nyttig så är den oxå så himla god tycker jag :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon