Full version: Ågust?
Sidor: 1, 2
skogstroll
CITAT (GunnellF @ 23-08-2009, 14:04) *
Jo jag förstår... skojar lite bara. Jag gillar nämligen inte att man säjer Norrländska om ALLA dialekter i norra Sverige - det finns ingen dialekt som heter så. Norrland är stooooort och har många olika dialekter precis som resten av landet har... och det skiljer ganska mycket både på ord och betoningar mellan olika landskap t ex. Du säjer ju inte att alla i Svealand pratar Svealändska heller va? angel_not.gif

Själv säjer jag Agust by the way... Agusta och Agusti...

det var ju inte meningen att förolämpa någon känslig person (fast jag är ju van själv som har oturen att ha 08 i riktnummer). Kanske packar ihop timmerhuset och flyttar tillbaks det till Dalarna smile.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 23-08-2009, 16:43) *
det var ju inte meningen att förolämpa någon känslig person (fast jag är ju van själv som har oturen att ha 08 i riktnummer). Kanske packar ihop timmerhuset och flyttar tillbaks det till Dalarna smile.gif

rotfl.gif smiley_small_hug.gif Nää. Dra inte..
Berith
CITAT (Myosotis @ 23-08-2009, 15:02) *
Som Taube, dvs duva på tyska. Kommer det inte därifrån? Vad betyder det annars?

Visste inte att det var tyskt så jag goooglade lite och hittade den här sidan - Släkten Taube
- och där står "Taube [tåb],vittutgrenad baltisk adelsätt, känd sedan 1300-talet, ursprungligen dansk (och eventuellt ännu tidigare från Westfalen i Tyskland) med namnet Tuwe, naturaliserad på svenska riddarhuset 1668 som adlig ätt nr 734.
Källor: Svensk uppslagsbok, Malmö 1936, Bo Lindwall i ShF, Elgenstiernas Ättartavlor, Ossian Mesterton."

Hade jag ingen aaaaaaning om! blink.gif
Myosotis
Spännande, det hade jag heller ingen aning om!
Gudrun i Göteborg
CITAT (Myosotis @ 23-08-2009, 18:32) *
Spännande, det hade jag heller ingen aning om!
Inte jag heller...

Förresten - det här med dialekter. Visst är det så att ju längre bort man bor ifrån landsdel desto mer klumpar man ihop den och dess dialekter. Dialekter i en stor landsdel har vissa grunder gemensamma som t ex de i Norrland. Sydsvensk dialekt kan man ju också säga. Ju närmare man bor desto bättre är man på att särskilja olika dialekter. Det finns t ex olika göteborgska dialekter beroende på stadsdel.

Sen är det ju en annan sak hur man definierar "dialekt". Men det är överkurs tycker jag.

Så flytt int ditt timmerhus, Skogstroll smiley_small_hug.gif

PS. Undrar hur Berith uttalar sitt namn rolleyes.gif
Berith
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 23-08-2009, 18:43) *
PS. Undrar hur Berith uttalar sitt namn rolleyes.gif

Precis som det låter, men med en lite sensuell suck i slutet som motsvarar H - Berithhhh... naughty.gif

Såg en gång en kille som stavade sitt namn Pheter. Ska det uttalas som Peter eller Feter som i Philip/Filip?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon