Sidor: 1, 2
Myosotis
Ja, nu funkar det igen här också.
Piccante
CITAT (andersen @ 23-08-2009, 15:00) *
Nu går det något så när,det är märkligt jag kan inte se något system i när det segar,Azur jag vill inte installera ett program för att kunna vara på den här sidan ,det skall fungera endå för jag har inga problem att vara inne på andra sidor/forum det är enkom odla som jag periodvis har problem med.

Men jag tror det är som Azur skriver att det är servern där reklamen ligger som laddar långsammare och förmodligen är den mer överbelastad än odla. Ett tag var det samma problem på ifokus.se. De har två servrar och det uppstod ett fel att de inte var synkroniserade så när jag loggade in så laddade den ena servern inte upp resten av sajten så halva innehållet försvann.
Om det är reklamen på odla.nu som är problemet så finns följande alternativ;

blockera reklamen med lämpligt program i Firefox eller IE.
Kräv att odla slutar med reklam (knappast troligt?) eller
Lämna forumet om du inte vill installera program som gör sajten enklare att ladda.

Vi som vanliga dödliga användare har nog inte mycket att komma med om vi kräver att "det ska fungera ändå".
Lilla Birka
Hur i hela friden kommer det sig då att det är BARA på Odla som det segar?????? Vilken annan sida som helst av de jag brukar gå in på kommer upp hur snabbt som helst! Då lär det inte hjälpa att byta program eller rensa datorn...........
aanderss
har sällan problem
andersen
CITAT (Markus_H @ 23-08-2009, 18:38) *
Men jag tror det är som Azur skriver att det är servern där reklamen ligger som laddar långsammare och förmodligen är den mer överbelastad än odla. Ett tag var det samma problem på ifokus.se. De har två servrar och det uppstod ett fel att de inte var synkroniserade så när jag loggade in så laddade den ena servern inte upp resten av sajten så halva innehållet försvann.
Om det är reklamen på odla.nu som är problemet så finns följande alternativ;

blockera reklamen med lämpligt program i Firefox eller IE.
Kräv att odla slutar med reklam (knappast troligt?) eller
Lämna forumet om du inte vill installera program som gör sajten enklare att ladda.

Vi som vanliga dödliga användare har nog inte mycket att komma med om vi kräver att "det ska fungera ändå".

Förmodligen har du rätt i att det är reklamen som är problemet, men inte skall man behöva lämna forumet pga att man inte vill installera ett program som tar bort reklamen? för då faller ju hela iden med reklamen på sidan om många har blockerat reklamen eller slutat att vara på sidan.
Azur
CITAT (Lilla Birka @ 23-08-2009, 21:52) *
Hur i hela friden kommer det sig då att det är BARA på Odla som det segar??????

Det är det inte, det är ett hyfsat vanligt problem. Jag vet att Zoopet hade samma problem för nåt år sedan t.ex.

Det är tänkbart att det finns nåt sätt för sites att komma runt väntan på reklamen, men jag känner inte till något förutom att byta annons-provider.

Det vore bra om nån av ni som har mycket problem kunde testa att installera adblock-programmet, om långsamheten försvinner är det ju en bekräftelse på att det är adservrarna som är problemet. Jag har som sagt testat det och det är i alla fall inget virus eller något sånt, utan det fungerar och verkar väluppfostrat. Det går också att avinstallera ifall problemet kvarstår.
Anki på Öland
Jag har inga problem med segheten på Odla men däremot var jag inne på Allt om trädgårds forum för några dagar sen - där gav jag upp efter en stund för det var sååååå segt!!
Anki
Björken
Har heller aldrig upplevt att Odla är segt, visserligen är jag inte inne här långa stunder åt gången. Använder mig av Firefox och blockerar inte reklamen. Datorn är gammal som gatan om man räknar i datavärlden, köpte den för sex år sedan och inte gjort något åt den sedan dess.
Gossen Ruda
Vem f-n har dragit åt handbromsen??????????????? Förut idag var det normalsnabbt, nu tar varje sidbyte omkring en minut. Jag återkommer när det går att skriva och läsa här.
Berith
Och nu flyter det på bra här. Så jämrars konstigt att inte alla har segt samtidigt.
Myosotis
CITAT (Azur @ 24-08-2009, 08:37) *
Det vore bra om nån av ni som har mycket problem kunde testa att installera adblock-programmet...

Heter det inte "nån av er som..."? unsure.gif Hur som helst provar jag gärna, försökte sist vi pratade om det men lyckades aldrig trots att någon förklarade väldigt tålmodigt. Så om du tror att du kan förklara för mig testar jag gärna.
Myosotis
Idag går det förresten riktigt snabbt!
Pia L
Då känner jag mig som vanligt som en motvals kärring nu då....här går det segare än kola, jag vet inte hur många gånger som jag har gett upp idag och valt andra sidor att vara på istället för att det inte går att komma in på sidorna, än mindre att skriva i dom
Gossen Ruda
Igår var det nästan hopplöst, i morse på jobbet acceptabelt och nu normalt. Fattar nada.
skogstroll
jag har provat explorer 7, 8 och Safari i olika versioner och har aldrig upplevt några problem. Det måste vara något lokalt på den egna burken även om de säkert kunde underlätta och förbättra prestandan lite hos Odla så att fler kunde få lite "speed". Grafik? Videokort? Flash? Finns ju massa elände som måste vara uppdaterat. kanske virusprogram och brandvägg står och tuggar igenom ev osäkra bilder mm för de som har det långsamt?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 25-08-2009, 12:20) *
jag har provat explorer 7, 8 och Safari i olika versioner och har aldrig upplevt några problem. Det måste vara något lokalt på den egna burken även om de säkert kunde underlätta och förbättra prestandan lite hos Odla så att fler kunde få lite "speed". Grafik? Videokort? Flash? Finns ju massa elände som måste vara uppdaterat. kanske virusprogram och brandvägg står och tuggar igenom ev osäkra bilder mm för de som har det långsamt?

Ja, jag fattar nada. Har haft problem ett par gånger på 2 år. Vi får nog kontakta Nasa.
Berith
En del fattar nada, och en del vet precis. yes.gif
Azur
Finemang, Myosotis!

1) Ladda ner programmet här: http://simple-adblock.com/
Klicka bara på den gula "Download now" knappen och spara filen nånstans där du kan hitta den.

2) Dubbelklicka på den nedladdade filen "simpleadblock.msi". Du får antagligen en varning om att det är en okänd fil. Välj att du vill köra filen ändå.
Filen installeras.

3) Internet Explorer öppnas på adblocks hemsida. Nederst på IE kan du se ett litet "utgråat" "e". Klicka på det och välj "Activate Simple Adblock". Klicka sen på "e"' igen och välj "enable simple adblock". E'et blir då blått. Nu är du klar.

4) Testa funktionen genom att besöka en sida där du vet att det är mycket reklam, t.ex. aftonbladet - du ska inte se några reklambanners. (Om du vill kan du testa att välja "disable adblock" och ladda om sidan så får du se allt som blockerades!)

5) Surfa på Odla och berätta om du märker nån skillnad!

Råkar du ut för några problem, t.ex. kan banksidor sluta fungera, så välj "disable adblock" och ladda om sidan så ska allt fungera normalt.

Vill du bli av med Adblock kan det avinstalleras som ett vanligt program.
Myosotis
Oj!!!! Tack Azur för en beskrivning som t.o.m. jag fattade. Odlas forumindex med IE utan adblock: 66 sekunder. Med adblock: 7 sekunder!! [attachment=41075:froh.gif] Då kanske jag kan återgå till IE nu! thanks.gif
*Stintan*
Azur lägg in det i Forumavdelningen! Jättebra förklaring ju.
Azur
Vi ska väl inte ropa hej riktigt än, problemet kommer ju och går.
Myosotis
Det gick visst inte lika bra längre när jag väl hade loggat in och började öppna trådar och så, så för tillfället är jag tillbaka på firefox.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon