Gossen Ruda
23-08-2009, 19:59
Purjolöken vid sommarstugan börjar nu bli skördemogen. Jag har dock lite problem med att förvara den från söndag kväll till onsdag eller torsdag när det vankas fisk. Hur håller den sig bäst?
eugenia
23-08-2009, 23:02
Bestråla den!
Gossen Ruda
24-08-2009, 11:21
CITAT (eugenia @ 24-08-2009, 00:02)

Bestråla den!
Vore en möjlighet men finns det bestrålningsaggregat för hemmabruk? Verkar lite omständigt ätt åka en sväng förbi Ringhals och be om hjälp varje söndag.
Eva 33c
24-08-2009, 13:01
Från söndag till torsdag borde väl inte vara något problem. Den håller sig bäst om man inte skär rent den vid skörden, utan låter rötterna sitta kvar. Sen är det väl mörkt och svalt som gäller. Kylskåpet? I jordkällare har jag vissa år haft de ganska länge stående i en hink med lite jord på botten så de inte torkar ut. Men det yttersta lagret kan behöva "skalas av"ändå sen. då det torkar. Späda purjolökar är känsligare för förvaring än tjocka. Hur gör du nu? Och hur vill du tillreda dem på torsdagen? Ska de ändå kokas med fisken så går det ju att förvälla och frysa också. Kanske inte ens förvällning är nödvändigt...
Jag skördar då och då och skär dom i tunna skivor som jag sedan fryser in i portionsförpackningar, på så sätt så har jag purjolök hela vintern.
Gossen Ruda
25-08-2009, 11:34
Tack för ordentliga svar. Nu har jag dom liggande i kylskåpet i en öppen plastpåse. Problemet jag upplever att ALLT i kylskåpet luktar purjo. Rötterna är kvar, jag bara bryter av det översta gröna. Sen skär jag dom bara i biter och låter dom koka med fisken. Har provat med att ha dom stående i lite vatten inomhus men det vill gärna lukta illa. Kanske går det att jordslå dom ute?
Eva 33c
25-08-2009, 17:47
Ah, det är alltså lukten som är ditt problem, då tror jag ditt eget förslag med att jordslå dem ute fungerar alldeles utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.