sollentuna
31-08-2009, 17:08
Hej!
Jag är nybliven ägare till en varmkompost av märket Mullbanken. Jag har komposterat trädgårdsavfall tidigare så jag startade komposten genom att lyfta över lite halvförmultnad kompost med en massa maskar i. Nu har det gått en vecka och komposten har fyllts på med hushållsavfall. Jag har rört om lite grann på ytan som jag tror man ska göra.
Nu när jag öppnar komposten så flyger det upp lite flugor (småflugor, typ fruktflugor) och de stör mig egentligen inte alls (det surrar inga runt komposten närlådan är stängd) men jag undrar om det är något man ska förvänta sig eller om det här är ett tecken på att jag borde täcka med lite strö/tidningar etc.
Om man ska täcka med strö/tidningar varje gång man lägger i matrester så kommer det ju bli lika mycket strö som mat.
Piccante
31-08-2009, 17:28
flugor finns alltid där de hittar något att äta, så de får man på köpet. Men det är inte fel att täcka med mkt strö i en kompost för då får man bättre balans i kvoten mellan kväve och kol. Det förbrukas kol när kvävet bryts ned.
Småflugorna kan tyda på att det är lite för fuktigt i komposten. Spara och torka gräsklipp och använd som strö, så slipper du känna att du lägger "onödigt" strö där. Även torra löv fungerar.
Däremot kommer dina kompostmaskar att avlida ganska snart, de kommer inte klara de temperaturer som det blir i en varmkompost. Det är inte ovanligt att temperaturen kan ligga på mellan +70 - +80 grader i en varmkompost.
Edit: stavfel
sollentuna
31-08-2009, 20:00
Tack för tipsen. Jag ska spara lite gräsklipp så jag har brevid. Har sett att det finns strö att köpa, men det känns helt vansinnigt, då faller ju hela idén att kompostera på något vis.
Är det smart att alltid se till att de "nya" matresterna blir övertäckta för att slippa flugor? Vi äter ganska mycket frukt och lägger man melon eller nektarin i komposten så känns det annars omöjligt att inte få en svärm av småflugor.
Men maskarna kommer väl inte att dö? Mina föräldrar har fullt med mask i sin varmkompost.
VArmkomposter kan bli ordentligt varma, det är därför de heter just varmkompost. Men du kanske menar sluten kompost, då är det inga problem med maskar. (VArmkomposten är ordentligt isolerad och det brukar ånga rejält när man öppnar den.)
Matrester som är lite "blöta" som många frukt och grönsaker är, behöver mer strö, än om du har kaffesump och potatisskal som är relativt torrt avfall. Ett annat "strötips". När du torkar av med hushållspapper, släng det i komposten det med, perfekt som "strö". Det gäller att komma på den rätta balansen mellan vått och torrt, men det märker du snart. Tänk påsjordsfuktigt så är du ganska nära.
Alltid när jag tömmer lilla komposthinken från köket, så gräver jag ned innehållet under redan delvis förmultnad kompost, då kommer inga flugor åt melonskal eller annat mumsigt. Det står alltid en grep intill komposten så det är lätt att gräva ned. Jag har inte behövt använda strö överhuvudtaget. Trädgårdsavfall och matrester i lagom relation skapar en bra balans. Vattning vid behov.
Blomjords-fuktigt... det var en bra beskrivning!
sollentuna
15-09-2009, 21:41
Tack för svaren. Oftast så gräver jag nu ner matavfallet en bit i komposten, men några gånger har jag varit lat och bara tömt ner hinken. När jag då öppnat locket igen efter några dagar så har det varit jättebollar med vitt mögel. Är det skadligt på något vis eller hjälper det också till att bryta ner komposten?
Annars känns det som om det sjunker ihop ganska bra även om jag inte har några 70-80 grader därinne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.