Hejsan alla duktiga odlare!
Länge sedan jag var inne nu! Har försökt att läsa ikapp lite och det var mycket det!
Nu till mitt problem; jag bestämde mig i våras för att försöka odla lite lök, purjolök, morötter, sallad, dill och potatis i sand! Finns mördarsniglar här och just därför ville jag testa detta. Sniglarna höll sig borta, det var ju positivt, men allt förutom potatisen misslyckades! Har läst Åkessons bok och tyckte att jag följde det han skrev till punkt och pricka, men det funkade alltså inte. Blev bara nån enstaka morot, löken pytteliten, purjon inte alls, salladen tittade upp, sen blev det inte just mer av den!
Vad gjorde jag för fel? Eftersom potatisen blev så otroligt bra så förstår jag inte, skötte allt lika minituöst. Hade gräsklipp, sedan nässelvatten att göda med.
Är en normalt glad amatör, men detta blev ett enormt misslyckande, VARFÖR???
Kan nån hjälpa mig med tips, ideér inför nästa säsong blir jag jätteglad!
Hälsningar
gumman
Ingrid på Västkusten
10-11-2003, 09:09
Två gissningar
1) Vatten
2) För tjockt täckning/lager med gräsklipp
Förstnämnda är svår att få till bra när det är första gången man odlar i sand. Krävs mkt mera vatten än man är vaqn vid, minst varje dag måste man vattna!
Sistnämnda är en liten 'bov' när man startar med täckodling. Det står ju överallt 'luftigt' och ibland är det så att det blir för kompakt. Och då utvecklas inte växterna, det har någonting att göra med nedbrytning och syre om jag inte missminner mig.
Hur tjocka lager hur ofta lade Du på?
Hur ofta vattnade Du?
Hälsar Ingrid
Jag har inte läst Åkessons bok, men är det bara tillräckligt fuktigt så borde ju fröna gro och komma upp oavsett vad man odlar i (sand borde ju vara bättre än annat att så i). När sedan näringen i fröt tagit slut så behöver de ju extra näring (i detta fall i form av gräsklipp) . Så man borde alltså inte lägga på gräsklippet förrän fröna kommit upp? Lägger man på gräsklipp från början kan det i alla fall bli alltför tjockt för sådda växter att ta sig igenom, potatisen kommer dock igenom.
Ingrid på Västkusten
10-11-2003, 10:31
Ja just det Kurt! Bra!
Gräsklippet skall itne på förän allting kommit upp och då ej för nära ehller de späda plantorna ( kompakt och det här med syre/näring)
Hälsar Ingrid
Tack för alla svar! Täckningen var nog som den skulle, men kanske blev det för lite vatten! Vattna varje dag i början, men sen?! Trodde faktiskt att sanden höll det mer fuktigt än vad jorden gör! Förmodligen missade jag där då!
Tack än en gång och jag tänker prova igen till våren, inte ger jag mig så lätt inte! Det är ju av misstagen man lär sig!
Kram
gumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.