Full version: Frökedja i år igen,
Sidor: 1, 2
Margith
Nu har så många PM:t mig om att de vill vara med i år igen, att jag känner att det är dags att gå ut med en intresseanmälan (även om jag fortfarande tycker att det är lite tidigt shy.gif )

Förra året startade jag 2 frökedjor, en för 1-åringar och en för perenner.

Här är en länk till en av förra årets kedjor:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=fr%F6kedja

I år har jag bestämt mig för att bara göra en kedja. De fröer som vi byter här kan alltså vara vilka fröer som helst, dock INTE grönsaker (det startades en speciell lista för det i fjol)

Fröerna ska vara plockade i din trädgård i år. Har du en slatt över av några köpta fröer är det OK det också, men då ska de vara köpta i höst. Skriv då gärna på fröpåsen att det är köpta fröer. Är det fröer av en namnsort är ju de köpta fröerna mer sortäkta än de fröer vi tar i våra egna trädgårdar.

Jag har också bestämt att det inte får vara fler än 10-12 st i en kedja, ifjol tog det alldeles för lång tid innan kuvertet gått varvet runt.
Men jag kan mycket väl tänka mig att starta Frökedja 1, frökedja 2 osv... smile.gif
Till varv 2 kanske det går att slå ihop dem till bara en.

För er som inte var med ifjol, så här går det till:
I slutet av september skickar jag iväg ett kuvert med 20 olika fröpåsar till nr 1 på listan.
Denne person tar ut de fröpåsar han/hon vill behålla och lägger in minst lika många egna fröpåsar och skickar sedan kuvertet till nr 2 på listan.

Vill du vara med?
PM:a då (min mail verkar lite konstig just nu) namn och adress samt ditt nick här på Odla, till mig.
Betänk att ditt verkliga namn och ditt nick kommer att framgå av adresslistan, kan du inte acceptera det, kan du tyvärr inte vara med crying.gif

Nu hoppas jag att vi blir riktigt många i år, jag tyckte att det var jättekul förra året tummenupp.gif
Anki V
Jag vill, jag vill.....

/Anki V
Gåsis
Jag vill vara med. Om du behöver lite fröer till starten har jag några slattar från trädgården.

/Åsa
MariaS
Skickar PM tummenupp.gif
Peztis
Jag har redan skickat ett PM så jag hoppas jag är med!

Blir det en speciell lista för grönsaker i år med? Den vill jag också vara med i!
flouee
Jag hoppas att jag också redan är anmäld? smile.gif
Margith
Ja, Peztis och flouee, jag har fått era PM.
ALLA får ett PM innan jag skickar iväg kuvertet, så att jag kan försäkra mig om att jag inte av misstag råkat missa någon smile.gif

Gåsis: får jag ta en rain-check (eller vad det nu heter) Blir det 2 listor klarar jag att skicka iväg första kuvertet, men blir det 3 listor kan jag nog behöva lite hjälp kompiskram.gif

Vad gäller listan för grönsaker hoppas jag också att det blir en ny lista i år. Men det var inte jag som höll i den ifjol, jag minns inte vem det var och jag hittar inte igen tråden nu -cry-.gif
Det är alltså därför som jag har uteslutit grönsaker i den här frökedjan.
Anki V
Blir det nätt för dig att starta två listor så kan jag bidra med frön också.

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 06-09-2009, 20:43) *
Blir det nätt för dig att starta två listor så kan jag bidra med frön också.

/Anki

Tack!
Jag hör av mig om jag behöver hjälp kompiskram.gif
Kajsa i Arvika
Jag tror att jag har nån fröpåse jag med..

vill gärna va med! shy.gif

pm:ar
Knytt
Så roligt, jag vill gärna vara med!
Skickar pm biggrin.gif
ingrid fuxwall
Är sent ute men vill vara med!
Margith
Du är inte alls sent ute Ingrid!
Kedjan startar i slutet av september, så det finns fortfarande tid att anmäla sig.
blomkronan
Jag är med... yahoo.gif
Margith
Lyfter tråden!

Nu börjar jag få ihop fröer så att det räcker för att dra igång kedjorna.

Vill du vara med? Det ryms några till smile.gif
PM:a mig namn och adress.
Rosmarin
Jag har PMat till dig!
joulanta
Jag vill gärna vara med i år också. Det var så spännande i fjol när brevet med fröna låg i postlådan tummenupp.gif
hippo
Jag vill också gärna vara med. Har försökt PM'a men vet inte om jag lyckades... rolleyes.gif
Margith
Du lyckades alldeles utmärkt!
Margith
Nu är vi så många att vi fyller 2 listor yahoo.gif

Men jag skrev i första inlägget att vi drar igång kedjan i slutet av september. Och anmälningarna kommer in allt eftersom....

Nu sätter jag sista anmälningsdatum till den 25/9.

Snälla hjälp mig att lyfta den här tråden med jämna mellanrum, så att alla som vill vara med hinner läsa den thanks.gif

Eva 33c
Jag var med i fjol och det var jätteroligt. Men i år hoppar jag över. Jag har nämligen bestämt mig för ett "sabbats-år" när det gäller sådder. Jag har gjort så med ojämna mellanrum tidigare. Om man sår några hundra sorter varje år når man en viss gräns där man behöver gräva nya rabatter.... Jag har hundratals fina plantor som behöver någonstans att fortsätta sitt liv på. Så det blir nästa års projekt. Dessutom funderar vi på en lite lite längre resa i samband med att vårt yngsta barn går ut grundskolan, och då kan det vara bra att inte ha en massa "smått" som behöver tillsyn. Men nästa år är jag säkert på gång igen. tummenupp.gif
tulle
Jag vill gärna vara med i år igen. Blir det fröbyte både med perenner och 1-åringar?
Sänder ett PM.
pibe02
Låter jätte spännande! Finns det möjlighet, kommer du att starta en 3e?
Hur många frön skall man lägga i varje påse?
Mvh
Pia
RitRat
Jag vill gärna vara med. Jag PM:ar namn och adress.
Jag har varit medlem på Odla forum ganska många år, men blivit aktivare nu i år.
Roligt att få något konkret i brevlådan!!

-------
Redigerar: Med mitt nuvarande nick har jag varit här bara sen april i år. Hade ett annat nick förut, men var borta länge, och ville ha förnyelse ;-)
Margith
Fram till den 25/9 är det bara att anmäla sig! PM:a namn och adress om du vill vara med.
Jag startar så många kedjor som behövs för att alla som vill ska få vara med.

I år har jag bestämt att vi byter alla sorters fröer i de här kedjorna, utom grönsaker.
Kedjan för grönsaker håller Knytt i.

RitRat
Hur är det bäst att förpacka fröna? Små papperspåsar är inte så lätta att hitta.

En bild på växten vore kanske bra att bifoga fröna, om man inte vet om det exakta latinska namnet. Många blommor har flera färgvarianter, så det vore bra med utskrivet foto. Fast alla har väl inte färgskrivare förstås. Och det kan bli en helt annan blomfärg av fröna, det är ju så...

Jag har några spännande frön från Gambia, Västafrika; Spikklubba Black currant swirl, Fjärilsärt Clitorea ternatea, Annona Muricata (sp. guanabana, eng. soursop). Dem skulle jag kunna bifoga som bonus-påsar i den kedjan som jag kommer med i. De fröna är plockade tidigt i våras.

Vad sägs?
Gåsis
CITAT (RitRat @ 14-09-2009, 19:05) *
Hur är det bäst att förpacka fröna? Små papperspåsar är inte så lätta att hitta.

Du kan vika egna små påsar av fyrkantiga lappar. Ska finnas beskrivning i någon tråd här på odla. Här tror jag du ser hur man kan vika.

/Åsa
Margith
Förlåt Pibe02, jag hade missat din fråga blush.gif
Jag brukar säga; tänk så här: hur många fröer vill du att det ska vara i påsen när du ser att nåt du verkligen skulle vilja ha finns i kuvertet? DET är precis lagom många fröer smile.gif
Ett bestämt antal går alltså inte att säga, det beror på vad det är för fröer och hur många du har till övers. Känner du dig osäker och packar fröerna i en icke genomskinlig påse, kan du ju alltid skriva nåt i stil med "innehåller x antal fröer" utanpå. (Om nu fröerna är så stora att du klarar av att räkna dem tongue.gif )

RitRat, dina fröer från Västafrika är det säkert flera som är intresserade av tummenupp.gif

RitRat
CITAT (Gåsis @ 14-09-2009, 19:09) *
Du kan vika egna små påsar av fyrkantiga lappar. Ska finnas beskrivning i någon tråd här på odla. Här tror jag du ser hur man kan vika. /Åsa

Hemma brukar jag tejpa ihop påsar av kaffefilter, som är porösa och släpper igenom eventuell fukt.
De är dock inte så smidiga att skicka. Enkla vikta påsar, inte för stora, blir nog bra.
RitRat
Jag började titta efter mina Afrika-frön. Tyvärr hittar jag inte Annona Muricata som jag pratade om förut :-/ VART la jag påsen när jag städade???? Hmmm, faligt det där med städning!
Men det finns andra..... Bland annat roliga ovanliga bönor.
HelenN
Jag vill vara med igen....va ju helt suveränt ju....det gjorde du bra!
Margith
CITAT (lämås @ 16-09-2009, 18:04) *
Jag vill vara med igen....va ju helt suveränt ju....det gjorde du bra!

Ett mycket ödmjukt tack från mig till dig blomma.gif
Jag tyckte också att det var jättekul, det är därför jag startar om det här i år smile.gif

Nu har vi fyllt 2 listor och börjar "tippa över" till en 3:e lista.

Det är drygt en vecka kvar till sista anmälningsdag, men vill du vara med är jag tacksam om du anmäler dig så fort som möjligt.

RitRat
Hur länge räknar ni med att det tar att fröna går "varvet runt"? Vad säger erfarenheten?
Hmmm... 12 personer, gånger kanske högst 5 dagar, blir ju 60 dagar. Alltså borde det vara klart långt före jul.
Ska det vara en rekommenderad vidarebefodringstid?
flouee
Jag har små återförslutningsbara plastpåsar, men det kanske inte är bra för frön att förvaras så? Iaf en längre tid?
Margith
Erfarenheten från förra året sa att det tog mycket längre tid än vi trodde. Många perenn-fröer behöver ju kylas för att gro, så strax efter årsskiftet bör kedjan vara avslutad.
Nån rekommenderad vidarebefordringstid vill jag inte ange, en stor del av det roliga med det här är ju att få sitta och Googla och fundera på vilka fröpåsar man ska behålla smile.gif
Förra året sa vi bara att skicka kuvertet vidare så fort du kan.

Förra året skickades kuvertet "2 vändor", efter omgång 1 var det många som gärna ville ha kuvertet 1 gång till, det gjorde ju naturligtvis att det tog ännu längre tid innan kedjan avslutades.

Det är därför som jag helst ser att vi inte blir mer än 10-12 st/kedja. Jag startar hellre flera kedjor och sen kanske de går att slå ihop dom om det blir ett 2:a varv.

Jag skickar också fröer i återförslutningsbara plastpåsar. Vill någon spara fröerna en längre tid får de väl byta förpackning?
Plastpåsen tycker jag är bra såna här gånger, den väger "ingenting" och mottagaren ser hur mycket fröer påsen innehåller.
grycken
Jag har anmält mig till frökedjan, hoppas att PM:et kom fram. Jag har inte varit med i frökedjan förut så det ska bli spännande att delta!

Jag har "ärvt" ett antal tomma frimärkspåsar som inte väger så mycket. Jag samlar inte frimärken så jag använder dem till att skicka fröer i stället.

En fundering. Om det är många frön i en påse kan man väl ta ur några och skicka påsen vidare. Praktiskt om man inte har så många sorter att bidra med själv. Man får väl bedöma hur många frön som är rimligt att skicka vidare, det beror ju på vad det är för sort.
Eva 33c
Kom att tänka på sak som jag funderade lite på förra året då jag var med. Jag (och jag tror fler gjorde lika) la i fler frösorter än jag tog. Det är ju oftast så att den som har mycket att "byta" med samtidigt kanske har svårare att hitta något nytt. Men för den som är ny kanske förhållandena är omvända, man önskar mycket men har inte så många sorter att ge tillbaka. Att lägga i fler än man tagit har ju ingen problem med, men vem skulle våga ta fler än de ersätter?
Min tanke är att om man får ett kuvert som innehåller fler sorter än det laddades med (alla måste ju vara garanterade ett visst antal sorter att välja mellen) så skulle det vara fritt fram att ta en extra påse om man vill. Vad tror ni om det? Själv blir jag inte med i år, men jag kanske kan bidra till själva fröurvalet? Om du vill Margith så kan jag skicka lite fröer till dig. PMa mig om du tycker det vore nån vits.
RitRat
Jag vill helst ha mitt namn i början på en kedja, för säkerhets skull. Under mellandagarna åker jag nämligen utomlands och är borta tre månader. Vi får inte riskera att kedjan avbryts p.g.a. detta. Därför kan jag inte heller vara med om det blir ett "andra varv".
flouee
Och jag är gärna lite längre bak wink.gif
Margith
Om kuvertet innehåller fler än 20 sorter och någon tar en extra-påse, eller petar ut några fröer ur en återförslutningsbar påse överlämnar jag till era egna samveten.

Men var snäll och kom ihåg att om det ska kunna bli nåt 2:a varv, måste kuvertet innehålla fler än 20 fröpåsar när det kommer tillbaka till mig.
Att kuvertet skulle skickas 2 varv var er egen idé smile.gif och de flesta ville vara med på det.

Förra året gjorde jag så att när kuvertet kom tillbaka till mig efter varv 2 skickade jag resterande frön till dom i kedjan som ville ha dom.
Solstorm
Jag vill gärna vara med i år igen!

Istället för ett andra varv kanske man kan skicka till en av de andra kedjorna. Krånglade jag till det nu?
Margith
Jag planerar att göra varv 2 till en enda lista, men vi får väl se hur många vi blir och hur lång tid varv 1 tar smile.gif

Glöm inte att PM:a namn och adress Solstorm!
Margith
Nu har jag korrekturläst adresser och skickat PM till alla som anmält sig.
Skulle det vara så att du inte fått nåt PM, snälla hör av dig! Det beror i så fall på ett rent misstag från min sida -cry-.gif

Sista anmälningsdag är 25/9.

Senast den 28/9 lägger jag kuverten i brevlådan. Alla 3 kedjorna startar alltså samtidigt.

Jag startar nya trådar då, en för varje kedja. Skriv gärna en liten kommentar i de trådarna, så att vi kan följa kuvertens resa genom Sverige (och Frankrike smile.gif )

inglan
Hej!
Så roligt med frökedja!!! tummenupp.gif
Jag vill så gärna va med, hade inte orken förra året.
Har PM:at dig Margith!
Är gärna med på så många varv det blir! smile.gif

Hälsningar Inglan
Solstorm
CITAT (Margith @ 21-09-2009, 14:34) *
Senast den 28/9 lägger jag kuverten i brevlådan. Alla 3 kedjorna startar alltså samtidigt.

Tja, det kan ju nästan bli lite tävling; Vilken kedja går ett varv först? Minns hur jag längtade mig nästan fördärvad efter det förra året. Det kändes som eeevigheter innan det kom fram. Mycket fina fröer fanns det i kuvertet. Toppenbra idé med flera små kedjor istället för en lång.
Margith
CITAT (Solstorm @ 21-09-2009, 15:16) *
Tja, det kan ju nästan bli lite tävling; Vilken kedja går ett varv först? Minns hur jag längtade mig nästan fördärvad efter det förra året. Det kändes som eeevigheter innan det kom fram. Mycket fina fröer fanns det i kuvertet. Toppenbra idé med flera små kedjor istället för en lång.

Ja visst kan det tongue.gif
Jag startar inget varv 2 förrän första varvet är avslutat av alla kedjorna.
Men när ni får kuvertet, stressa inte alltför mycket. En stor del av det roliga med det här är ju att få googla och fundera på vilka fröpåsar man vill behålla yes.gif
lovwal
Nu har jag PM:at min adress. yahoo.gif

En dum fråga; hur vet jag vem jag ska skicka vidare frökuvertet till? Medföljer en adresslista?
Margith
Ja, det medföljer en adresslista.
I alla fall i bästa fall, förra året var det visst en och annan som glömde skicka med den, om jag inte minns alldeles fel laugh.gif
Wilmer
sweatingbullets.gif Detta höll jag på att missa!! Jag som skördat frö och pysslat med förhoppning om en frökedja. Du är toppen Margith, det var det roligaste på hela hösten att vänta på spännande post bravo.gif
Irene_L
Jag ska inte vara med...jag ska inte vara med.......jag ska inte..........Men nu kan jag inte hålla mig...jag ÄR med!!!
Så går det när man har dålig självdisciplin giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon