Sidor: 1, 2
skogstroll
spelevink var ordet sa bull crazy.gif
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 18-06-2010, 14:55) *
jag är i alla fall stolt över min dialekt om jag har nån, den är nog lite "söderinfluerad" som kanske kan sticka ut på jobbet haha och med lite inslag från Mjölby

Äsch dialekter är kul kompiskram.gif
skogstroll
tycker också om dialekter, finns det nåt tristare än "rikssvenska"? whistling.gif
gnon49
Vad vore keno utan gotländskan.Jag bara frågar. laugh.gif
fuchsian
CITAT (gnon49 @ 18-06-2010, 15:43) *
Vad vore keno utan gotländskan.Jag bara frågar. laugh.gif

Som en travhäst utan ryttare. flirting.gif Fuchian ...
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 18-06-2010, 16:24) *
Som en travhäst utan ryttare. flirting.gif Fuchian ...

giggle.gif
Sisilisko
Fantastisk tråd! Tack för den.
Jag träffade en gång när jag var i Usa en man som emigrerade 1905. Han var närmare 100 år när vi träffades och han pratade svenska. Han inledde med att berätta för
mig på engelska att jag inte skulle förstå honom. När han började tala vårt gemensamma modersmål kastades vi tillbaka i tiden och till den socken han kom från i Småland. Jag förstod honom och blev samtidigt glad över att få höra hur Emil i Lönnenerga verkligen lät.
Angående Stockholmska så E:ade min far så förskräckligt när han var ung att han ombads att inte svara i telefonen på sin första arbetsplats. Nu han han slipat till sitt sätt att prata. Jag e:ade ganska mycket när jag var yngre och hade sådana problem med e och ä att jag fick extra läxor i stavning när jag gick i lågstadiet. Gråtandes tränade jag med hjälp av pappa som hade godheten att berätta att han inte heller är så bra på stavning men att det skulle lösa sig när jag började jobba för då kunde jag få en sekreterare. ... Tiderna är andra och jag har Words rättstavningsprogram, det hjälper inte alltid men nästan.
Hälsningar S
Farbror Blå
CITAT (-Mimmi- @ 07-09-2009, 08:53) *
Jag bor i Stockholmstrakten, i en kranskommun. Jag är född i Helsingborg, men bodde bara där tills jag var en tre-fyra år så jag pratar "stockholmska".

Någonting jag reagerar mot, och tror att stockholmarna är ensamma om är att anmärka på sin egen dialekt. Vi säger ju e istället för ä, men ändå finns det stockholmare som ska "uppfostra" en till att uttala ä som ä. Märkligt? Finns det något annat område som gör likadant med sin dialekt?

Absolut!!
På radio och TV finns ett antal skånsktalande kändisar som aktivt försöker motarbeta sin egen dialekt, genom att sluta skorra på r-en, vilket gör att deras tidigare breda skånska, vacker på sitt sätt, förvandlas till en hemsk rotvälska. Om alla skånska diftonger ( vokalmöten, au, äu, åu) finns kvar å satsmelodin också, så låter det bara dumt utan skårrandet som ju hör till! =)
mamamaggan
Älskar dialekter och förstår inte varför man ska försöka rätta någon som har en annan dialekt ? Varför ? För att man inte förstår eller för att man känner sig utanför om inte alla pratar likadant ?

Den enda dialekt jag inte älskar lika mycket är gnällbältesdialektetn fast kanske den färgas av det klassiska uttrycket " det går aaaaaaaaaldriiiiiiiiiiiiiiig " . Det är ju mer ett utryck för att personer som bor inom detta område är tröga och hatar förändring.

Själv har jag en dialekt som inte hör hemma någonstans verkar det som . Mamma från Göteborg , pappa från Stockholm uppvuxen dels i Göteborg och dels i en större stad i Mälardalen. Var jag än bor så passar inte min dialekt in , får alltid kommentarer om att jag uttalar ord fel . Inget jag bryter ihop över .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon