|
Elizabeth
11-11-2003, 19:34
Jag planterade 3 amarylislökar i var sin kruka för ca 3 veckor sedan. Alla tre står i samma fönster (öst) ovanför varmellementet och vattnas sparsamt.
Två av dem växer fint, den tredje (dryggt dubbelt så dyr som de övriga!) visar inga livstecken, i alla fall inga knoppar mm som visat sig. Varför?
Varför är nog lite svårt att svara på, men jag tycker inte att du skall ge upp! Ge den tröga en extra vattning och håll tummarna.
Eventuellt kan du ju lyfta upp den och kolla om den har fått några rötter - om den inte har det kan du låta den vattendra en dag och sedan plantera den på nytt. Sätt den så att de torra rötterna sticker ner i vatten i en burk eller nåt annat lämpligt kärl - löken skall vara precis ovanför vattnet! Plantera igen efter ett dygn.
Lycka till!
Det kan vara att den har gått i vila. Då händer inte ett dugg. Anledningen till detta är att den antagligen inte har några som helst reserver kvar att slå ny knopp/-ar eller blad med. Jag har en 200:- lök och den har dvalat i 2 år innan den i år har slagit 5 nya blad. Så ge inte upp även om det inte händer något - den kommer tillbaka! Det är tydligen väldigt vanligt att amaryllislökar dvalar med ett par års mellan rum...
Elizabeth
15-11-2003, 16:30
Ja, det verkar så, Emser. Jag har ökat något vattningen, men still nothing....  Kan det vara så att de dyrare sorterna är mer kräsna? De två lökarna jag köpte för 29,90 var mår utmärkt Ok, då, jag ska försöka att träna mitt tålamod. Undrar bara hur löken ska skötas under tiden (hur mycket vatten, temp., ljus). Tacksam för tips!
Hannele
15-11-2003, 19:51
Att öka vattningen, ökar inte chansen att knoppen ska visa sej. Ibland kan knoppbildningen avbrytas av för mycket vatten. Innan knoppen visar sej, ska löken stå mörkt och exempelvis täckas med en pappersstrut. Eller ställas under diskbänken.
*Felix matte*
15-11-2003, 20:36
Kanske skall man inte göra som expertisen förordar. Jag köpte löken och planterade den i jord (lecakulor i botten) ställde krukan på fönsterbänk med varmt element under och fönsterbelysning som lyser dygnet runt. Den har fått lite vatten varje dag och nu efter ca 4 veckor ser den ut så här. Löken kostade 45Kr. Imorse såg jag på TV4 att den skulle ha hanterats på helt annat sätt men..... vi får väl se vad det blir av den till slut.
Hannele
15-11-2003, 20:44
Nyköpt lök med långt utveckad knopp, då är det perfekt att göra som Felix matte gjort. Mörker och värme är lämpligt, när knoppen inte syns ännu.
*Felix matte*
15-11-2003, 21:23
Det fanns ingen knopp på löken jag köpte Syntes absolut inget förrän närmare 3 veckor efter det den planterats och nu växer den med raketfart. Förresten... Kan det vara blomknoppen som gjort sig synlig idag det har kommit upp en lite "bulligare" grej som syns på löken till höger på bilden. Om det är blomknoppen ... skall jag då flytta bort krukan från "ljus och värme" in i rummet för att den inte skall bli lång och ranglig?
CITAT Ok, då, jag ska försöka att träna mitt tålamod. Undrar bara hur löken ska skötas under tiden (hur mycket vatten, temp., ljus). Tacksam för tips! Jag skötte mina precis som alla andra krukväxter, men jag vattnade den lite mer sporadiskt än de andra. Det du kan göra är att öka näringen i jorden. Jag tog och planterade om den och tillsatte Beijer långtidsgödsel som jag blandade ut i jorden och då kom de igen...
Hannele
15-11-2003, 22:11
När jag köper nya dyra amaryllislökar, tittar jag efter att det finns en antydan till knopp.
Fialotta
15-11-2003, 22:52
Jag tittar oxå efter att det finns knopp i när jag köper amaryllisar. Sen har jag hört att man inte ska vattna alls den första tiden för då kommer det blad ...långa rangliga saker och hindrar knoppen att växa upp ordentligt...knoppen skulle komma först
Inte vet jag....brukar få amaryllisar till jul, men jag får dom aldrig att komma igen året därpå
CITAT Det fanns ingen knopp på löken jag köpte Syntes absolut inget förrän närmare 3 veckor efter det den planterats och nu växer den med raketfart. Förresten... Kan det vara blomknoppen som gjort sig synlig idag det har kommit upp en lite "bulligare" grej som syns på löken till höger på bilden. Om det är blomknoppen ... skall jag då flytta bort krukan från "ljus och värme" in i rummet för att den inte skall bli lång och ranglig? Felix matte>> För att kolla om det är en knopp så kan du titta rakt uppifrån eller prova och vicka på bladet/knoppen. Är det en knopp så ser man att de omkringliggande bladen trycks undan, om inte - så är det bara ett blad till!:) Angående de blad du har fått runt om moderlöken så är det sidolökar. Låt de sitta kvar tills nästa år, då du bara kan bryta loss dem och plantera dem i varsin egen kruka. Det tar ca 3 år innan de också blommmoar så det tar sin lilla tid. De första 2 åren så ska man inte låta dem vissna ner, som man gör med "stora" lökar för då dör den! (Har provat det själv... )maudan>> För att få lökarna att komma igen nästa år så ska man sköta dem som en vanlig krukväxt hela året fram till i början av oktober då man börjar att minska ner på vattning för att i november inte vattna alls. När alla bladen har blivit gula (och avklippta...) så ställs krukan undan tills man ser att det kommit nya bladtoppar, då tar man fram den igen och planterar om den i ny jord; Som efter omplanteringen inte vattnas så ofta eftersom för ofta/mycket vattning hindrar knoppbildning. Det kan också hända att löken går i dvala, men oftast så kommer den igen till nästa år. Anledningen till att den dvalar är att den saknar vissa näringsämnen för att återbilda blad och knoppar.
*Felix matte*
17-11-2003, 19:55
Tack Emser! Det är en knopp som har kommit upp Törs man ställa en ny fråga.... Skall den stå mörkt nu ? I min gamla blombok står det att den skall ställas ljust först när blomknoppen är 15-20 cm lång Den här har stått på fönsterbänken sedan den planterades i krukan.
Felix matte>> Ställ fram den , men var noga med vattningen så den inte ränner iväg på höjden. När knoppen väl kommit fram så går all överskottsvattning direkt till att göra stängeln lång och ranglig. Som sagt för att få en liten blomstängel så sker vattningen bara för att ge löken fukt och inte för att den ska kunna lagra vatten i stängeln!maudan>> Hur vet du det innan du har provat? Men du kan ju alltid prova att gräva ner dina överbilvna lökar i rabatten - de är ju trotts allt vårblommande lökar ursprungligen och bor du i tex. zon 1-2 så kan man få lökarna att blomma i rabatten. Maffigt!!!! Själv bor jag i Uppsala men är uppvuxen i närheten av Gävle, min mamma planterade alltid ner sina hyacintlökar i rabatten och de kom igen till nästa vår. Det kan man ju prova, de blommade om flera år efter nedgrävningen, de blommar samtidigt med tulpanerna...
Hittade detta på plantagens hemsida: CITAT Så här lyckas du med din amaryllis:
1. Välj en lök som inte är skadad, den skall inte heller var angripen av ohyra eller verka mjuk.
2. Placera din nyinköpta lök med rötterna i vatten ett dygn. Då sväller rötterna och vaknar till liv.
3. Plantera löken i vanlig blomjord. Ta lite lecakulor i botten. När du väljer kruka, tänk på att blomman kommer på ca 50 cm höjd vilket lätt gör den ranglig.
4. Prova den nya trenden, sätt löken i ett amaryllisglas.
5. Om du planterar i kruka skall denna vara så stor att det finns ca 20 mm utrymme till krukkanten. En tredjedel av löken skall vara ovan jord.
6. Genomvattna jorden. Ställ krukan på varm plats t.ex på fönsterbänken ovanför elementet. Placera en huva över löken så kommer rotbildningen snabbare igång. Om din amaryllis växer dåligt står den antagligen för kallt.
7. Din amaryllis behöver nu inte vattnas innan blomstängeln kommer upp, det tar någon vecka.
8. När blomstängeln har kommit upp, vattna sparsamt och gärna på fatet. Amaryllisen kan vid riklig vattning lätt bli hög och gänglig.
9. När blomningen kommit igång, flytta din Amaryllis in i rummet till svalare plats så blommar den längre.
10. Skär bort överblommade stänglar. Det brukar finnas fler på gång då. Lycka till!
Fialotta
22-11-2003, 16:08
Du har helt rätt Emser...
ska prova med att gräva ner dom i rabatten
Jag lovar prova
 lycka till!
Fialotta
22-11-2003, 16:11
Oj..nu svarade vi samtidigt ser jag...
va gullig du är...vilken BRA beskrivning...har printat ut den
Tack snälla!!!!!!!
Var så lite så...
*Felix matte*
22-11-2003, 22:10
CITAT (Emser @ 22-11-2003, 16:06) Hittade detta på plantagens hemsida: CITAT Så här lyckas du med din amaryllis: Tusen Tack! Klippte och sparade. Tur att här finns så många kunniga, duktiga medlemmar. Min ränner iväg uppåt trots att den inte fått mer än ett snapsglas vatten på en hel vecka. På måndag ger jag mig ut på jakt efter fler lökar  Här skall blomstra
Elizabeth
24-11-2003, 00:03
Så här ser det ut hos mig just nu, ca 5 v. efter planteringen av de 3 lökarna, som har som sagt stått i samma fönster hela tiden: nr 1 - 5 blommor håller på att slå ut + en knopp till på väg nr 2 - 2 knoppar på väg, ca hälften så långa som nr 1 nr 3 (den tröga och samtidigt den dyraste) - första knoppen börjar visa sig, äntligen! Alla tre planterades samma dag! Vilka skillnader!
Jag planterade mina tre amaryllisar 15.11. och så här olika (efter 10 dagar) växer dom - i samma fönster i mitt svala kök: 1. två blomstänglar, den ena är 14 cm, den andra 9 cm, fyra små blad i mitten. 2. två blomstänglar, vardera 11 cm, två små blad i mitten. 3. en blomknopp på väg, inga blad... Nummer 3 flyttar jag nu till ett varmare fönsterbräde.. Ett snapsglas vatten per vecka är säkert lagom för 2:an och 3:an. 1:an tycks ränna iväg utan vatten...??? Viola
kommer era lökar att blomma till jul då? Om ni redan nu har blomstänglar på 14cm och det är en månad kvar till jul?  Det är nog det som jag tycker är klurigast med amaryllislökar. Hur vet man att de blomma till jul?
CITAT (Emser @ 24-11-2003, 10:54) kommer era lökar att blomma till jul då? Om ni redan nu har blomstänglar på 14cm och det är en månad kvar till jul?  Det är nog det som jag tycker är klurigast med amaryllislökar. Hur vet man att de blomma till jul? Just det Emser - amaryllis tycks vara klurig - jag borde säkert ha haft "hatt" på dom som växer mest .. åtminstone några dagar ?? mvh Viola
Dags för dagens dumma fråga!!!! Hattarna man sätter på lökarna, är det för att få dem att bilda knoppar snabbare eller långsammare? Satte mina två jag köpte igår i varsitt amaryllisglas med vatten upp till rotändarna och sedan med hattar på... tror ni att de kommer att blomma till jul?
Och ingenstans såg jag det som är viktigast för mig när jag köper nya amaryllislökar - ett friskt och kraftigt rotsystem! Det i kombination med en fast och fin lök - då kan det inte misslyckas! Njuter just nu av tre amaryllisar som tjyvstartat och blommar redan 3 veckor efter planteringen. Men det kan man väl leva med? I jul är konkurrensen större, och just nu behöver man nyutslagna blommor!!
...så sant, så sant! Men ändå jag vill ha lixom hela kittet...där minst tre olika lökar ska blomma - det kluriga är ju att få det att bli som man vill... På tal om amaryllislökar - är det någon som vet om man kan få tag på belladonnan här i sverige?
Jag köpte en A. belladonna på Trädgård i väst i våras, men jag vet inte om den finns i handeln eller på nätet...
Är den knepig att få att blomma om eller vad kan det annars vara för anledning till att den är så pass ovanlig?
Min har varit extremt seeeeeeg! Jag planterade den i våras, men den har bara stått still hela sommaren. Det hade inte ens kommit några blad efter tre månader. Nu har den en stor, tät och frisk bladruska men det syns inte till någon knopp... Om detta något "opålitliga" beteende är det vanliga för A. belladonna är det inte någon sort som funkar speciellt bra i handeln. Men min kanske är ovanligt tjurig, vad vet jag?
*Felix matte*
07-12-2003, 09:54
 2 klockor har slagit ut
min amaryllis som fått massor med god omvårdnad (tror jag  ) den står nu under en dumstrut fast o fin är den o ibland har den gjort ett par blad men än har iallafall inte jag sett nån blomma o vi har nu kamperat ihop i tre år visst har jag tålamod va men det BORDE ju kunna bli nåt nån gång nån som har ett förslag kanske bir avis på dej Felix matte
Sparade amaryllisar har jag aldrig lyckats få att blomma till jul igen. De återgår till sin naturliga blomning - på vårkanten! Så i februari plockar jag upp dem från källaren. Då är det full fart på knoppandet!
aha då får den behålla sin dumstrut tillsvidare
*Felix matte*
07-12-2003, 20:33
Vi gjorde alla fel man kan göra med den nyinköpta löken Likadant var det med den andra som tydligen tagit vilopaus efter två års blomning. Den har bara två blad. Den som nu blommar, bröt jag av 4 blad ifrån för ett tag sedan. Bara för att testa vad som händer  Våra lökar har aldrig gömts under strut, de står på fönsterbänk och får en skvätt vatten i veckan. Kanske lyckas man för att man är total Novis. Jag visste inte ens, fram till jag läste här på forum, att lökarna var fleråriga Nu vet jag mer , tack vare alla kunniga forumister
Elizabeth
12-12-2003, 00:11
Senaste rapporten om mina 3 ammarylisar: nr 1 - blommat över, jag klippte bort stänglarna (rätt???) nr 2- blommar över snart nr 3 (den tröga)- det verkar att första knoppen kommer att slå upp kring jul (nu är den ca 25 cm lång), andra knoppen börjar visa sig Bladen på de 2 första är dock är korta (15-20 cm). Även nr 3 verkar ha problem med bladutvecklingen- än så länge syns det inga. Jag är lite konfunderad då är det många här som skriver att de fick bara blad och inga knoppar, hos mig verkar det tvärtom
*Felix matte*
12-12-2003, 20:18
Hej Elizabeth! Jag hittade Skötselråd på nätet. Så här och Så ser mina lökar ut idag. De är skötta enligt alla okonstens regler i början
Hej! Läste igenom dina skötselråd, där stod att nya knoppar visar sig ungefär i februari, efter en tids vila... Mina amaryllislökar vilar i en sval skrubb sen mitten av september och idag när jag tittade till dem så hade en knopp så sakta börjat tränga sig upp ur en av lökarna! Har nu satt den i ny jord och ställt krukan över ett element.
*Felix matte*
13-12-2003, 07:13
CITAT (Betty @ 12-12-2003, 22:54) Hej! Läste igenom dina skötselråd, där stod att nya knoppar visar sig ungefär i februari, efter en tids vila... Mina amaryllislökar vilar i en sval skrubb sen mitten av september och idag när jag tittade till dem så hade en knopp så sakta börjat tränga sig upp ur en av lökarna! Har nu satt den i ny jord och ställt krukan över ett element.  Inte hinner den väl blomma till julen
 min amaryllis står under struten den e frisk o fin o fast men men de ska bli kul o se vad den komer attt behaga göra o när för den har stått i skafferiet o jag kan väl knappst sätta tebax den då blir den väl alldeles förvirrad nåja den lever ju ännu efter tre år me bara blad den har tillomed varit ute en sommar men skam den som ger sej
CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 07:13) CITAT (Betty @ 12-12-2003, 22:54) Hej! Läste igenom dina skötselråd, där stod att nya knoppar visar sig ungefär i februari, efter en tids vila... Mina amaryllislökar vilar i en sval skrubb sen mitten av september och idag när jag tittade till dem så hade en knopp så sakta börjat tränga sig upp ur en av lökarna! Har nu satt den i ny jord och ställt krukan över ett element. :) Inte hinner den väl blomma till julen  Nej, jag tror inte att den hinner till jul. Denna som jag planterade för 17 dagar sen kommer nog inte att kunna hålla på sig ända fram till jul!  Det är inte alldeles lätt att lyckas driva dem så att de blommar precis till jul...
fiffigt me spiralen
*Felix matte*
13-12-2003, 16:54
Betty, var får man tag på Amaryllisspiral min stora tippade idag så nu får den stå lutad mot bokhyllan.
*Felix matte*
13-12-2003, 17:03
CITAT (oldwolfie @ 13-12-2003, 11:03) min amaryllis står under struten den e frisk o fin o fast men men de ska bli kul o se vad den komer attt behaga göra o när för den har stått i skafferiet o jag kan väl knappst sätta tebax den då blir den väl alldeles förvirrad nåja den lever ju ännu efter tre år me bara blad den har tillomed varit ute en sommar men skam den som ger sej  Du kanske skulle testa att ta bort struten och ställa krukan ljust och varmt som jag gjort Så fina vaser och skålar  Blått är flott Hyllan, visst var det den du hittade
CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 16:54) Betty, var får man tag på Amaryllisspiral min stora tippade idag så nu får den stå lutad mot bokhyllan. Jag köpte mina amaryllisspiraler på Björsby Handelsträdgård här i Luleå. Kolla på nån blomsterhandel om de har / eller kan ta hem.
*Felix matte*
13-12-2003, 17:29
CITAT (Betty @ 13-12-2003, 17:23) CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 16:54) Betty, var får man tag på Amaryllisspiral min stora tippade idag så nu får den stå lutad mot bokhyllan. Jag köpte mina amaryllisspiraler på Björsby Handelsträdgård här i Luleå. Kolla på nån blomsterhandel om de har. Då får det bli en tur till blomsterbutiken på måndag. Kom nyss på en provisorisk lösning, jag stack ner en blompinne i krukan och band ett rött sidenband runt stam och pinne så nu står den rakt igen
CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 17:29) Kom nyss på en provisorisk lösning, jag stack ner en blompinne i krukan och band ett rött sidenband runt stam och pinne Så har mina amaryllisar stått i alla år - ända tills i fjol när jag hittade "riktiga grejjor"!
*Felix matte*
13-12-2003, 17:32
CITAT (Betty @ 13-12-2003, 17:31) CITAT (Felix matte @ 13-12-2003, 17:29) Kom nyss på en provisorisk lösning, jag stack ner en blompinne i krukan och band ett rött sidenband runt stam och pinne Så har mina amaryllisar stått i alla år - ända tills i fjol när jag hittade "riktiga grejjor"!  Där ser man.... vi Norrbottningar är uppfinningsrika
CITAT (Elizabeth @ 12-12-2003, 00:11) --- Jag är lite konfunderad då är det många här som skriver att de fick bara blad och inga knoppar, hos mig verkar det tvärtom :wub: Hej! Samma här hos mej - bladen tycks komma senare.. Vi skrev 25.11. - jag åtminstone förundrade mej då storeligen över hur jättesnabbt amaryllisarna växte ... Läget idag: de två - som var längst komna 25.11. blommar nu! Med JÄTTEKLOCKOR. För mej, som aldrig tidigare prövat på amaryllisar är dessa JÄTTEFINA. Synd att jag inte har nån digikamera.. Min tredje lök, har två stänglar + en knopp på kommande (inga blad) den slår nog inte ut före julveckan.. MEN om man vill ha amaryllis just till JUL - då låter man dem sätta fart just fyra veckor före jul....hoppas jag minns det nästa år! Viola
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|