|
Efter flytten från storstaden hem till ön så var drömmen ett deltidsjobb, ja om det nu fanns några jobb att få förstås. Att slippa tidiga morgnar och sena kvällar, att få jobba ca 5 timmar om dagen och sen ha tid för hus och trädgård.
Tiden har gått och a-kassedagarna med dem.
Ett tips om ett deltidsjobb på 5 minuters avstånd fick mig att hoppa högt av glädje, perfekt. Visserligen bara 1 års vikariat, men ändå.
Men deltidsjobbet visade sig vara ett heltidsjobb och ett lite annorlunda, så jag blev lite besviken. Men tänkte, äsch det ligger så nära så jag kan springa hem och fixa lite på lunchen. Och resvägen är ju kort.
Så bokades intervjun in men i samma veva fick jag reda på att arbetsstället kommer snart att flyttas. Ca 5 km norröver och utan bil vet jag inte om det kommer att fungera. Kollektivtrafiken är jag osäkert på men jag har mailat och frågat.
Så från glädjefnatt till tårar och sömnlösa nätter.
Det känns jättejobbigt och jag vet inte hur jag ska bete mig på intervjun, jag kan ju inte sitta och ljuga. Dessutom är det ett jobb som kräver att man är väldigt alert och kan samarbeta med 1 person bra. Jag har haft ett liknande i över 20 år så jag vet.
Pius
ängsvädd
15-09-2009, 08:11
Hej, vad modigt av dig att flytta ut till ön.
Men stämmer det att arbetsstället bara ska flytta 5 km - inte 5 mil - är det fortfarande på ön? Kan du cykla året om? Det finns ju vinterdäck för cyklar.
CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 09:11)  Hej, vad modigt av dig att flytta ut till ön.
Men stämmer det att arbetsstället bara ska flytta 5 km - inte 5 mil - är det fortfarande på ön? Kan du cykla året om? Det finns ju vinterdäck för cyklar. Hi hi, du jag har inte cyklat på 30 år och har absolut inte kondis för det eller balans.  Däremot kan jag tänka mig att gå hem, det är ju bra motion. Men hur sjutton ska jag ta mig dit? Det blev en så jäkla besvikelse för mig, jag hade ju målat upp en bild av ett jobb jag kan och hur bra och nära det skulle vara och så blir det så här. Det var därför jag skrev lyxproblem. Jag prioriterar min lediga tid mycket mer än pengar och kan tänka mig en ganska låg lön mot att vara ledig. Men jag har ju inte fått jobbet än så jag oroar mig väl som vanligt i onödan. Pius
ängsvädd
15-09-2009, 09:19
Om du inte har kondis eller balans för cykling så kanske du kan köpa en flakmoppe? Eller en trehjulig cykel
Sussie F-Flower
15-09-2009, 09:48
CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 10:19)  Om du inte har kondis eller balans för cykling så kanske du kan köpa en flakmoppe? Eller en trehjulig cykel  Hehe, vilket bra förslag!!! Pius! Jag har en fråga till dig: Vilka är alternativen? Behöver du ett jobb? NU? Jag menar, det är inte så lätt att få jobb över huvud taget nu för tiden när så många sägs upp... OM du absolut behöver ett jobb: Go for it!  Det praktiska går alltid att lösa senare. (Som en flakmoppe tex...  ...man kan ju träna)
Orkidétjuven
15-09-2009, 10:18
Med en flakmoppe kan du frakta massa coola saker till din trädgård eller jord  Jag ville bara ha en flakmoppe om jag fick välja när jag fyllde 15 av just den orsaken, nu valde jag inte det, men det hör inte hit
Självklart ska du ta jobbet och flakmoppen, sen tjänar du en massa pengar som du kan lägga på kul växter till trädgården. REsten ordnar sig.
Aqvakul
15-09-2009, 10:30
Go for it!
elvisjö
15-09-2009, 11:43
Att leva på apanage, A-kassa eller andra vad är skillnaden?
*Stintan*
15-09-2009, 11:59
CITAT (elvisjö @ 15-09-2009, 12:43)  Att leva på apanage, A-kassa eller andra vad är skillnaden?  Vad ville du ha sagt med det?
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-09-2009, 12:54
Pius ta jobbet om du får det. Det andra löser sig sedan. Finns ju också många fina elmopeder
 Vilket engagemang av er! Men det är ju bara så typiskt, allting förändrades. Det som skulle vara ett deltidsjobb nära mig blev ett heltidsjobb lång väg ifrån mig. Alltså, det är inte akut med jobb just idag men jag måste ju skaffa något innan a-kasseperioden går ut. Att det ska vara så förbaskat svårt, jag har sökt som städerska men inte ens det var jag intressant för. Fast där hade jag ju ingen erfarenhet mer än att jaga mina egna dammtussar Nåja, vi får väl se hur det går! Pius
Om du har tur kan det ju vara någon som arbetar där som bor åt samma håll som du gör.
Om du absolut inte vill ha jobbet kan du ju backa ur p.g.a att förutsättningarna ändrats. Så länge inte AF kräver att du ska söka vissa jobb ligger ju bollen hos dig.
CITAT (Alba @ 15-09-2009, 17:51)  Om du har tur kan det ju vara någon som arbetar där som bor åt samma håll som du gör.
Om du absolut inte vill ha jobbet kan du ju backa ur p.g.a att förutsättningarna ändrats. Så länge inte AF kräver att du ska söka vissa jobb ligger ju bollen hos dig. Ja så tänkte jag också, förutsättningarna har ju faktiskt ändrats ganska så radikalt. Jag får säga som på tv-reklamen Det känns inte bra.  Och det är ju inte ens säker på att de vill ha mig, de kanske kämpar för att slippa mig. Men usch så orolig jag är, jag har inte sovit ordentligt på länge. Och det här ar jag hittat via bekant så AF är inte inblandad alls. Pius
andersen
15-09-2009, 17:32
5km till jobbet? hur är det möjligt att man kan tycka att det är långt till jobbet? Ja rubriket stämmer det är ett lyxproblem. Det finns ca 250.000 tusen arbetslösa i dagens Sverige!
Huggorm
15-09-2009, 18:35
Jag har 24 mil till jobbet...
CITAT (andersen @ 15-09-2009, 18:32)  5km till jobbet? hur är det möjligt att man kan tycka att det är långt till jobbet? Ja rubriket stämmer det är ett lyxproblem. Det finns ca 250.000 tusen arbetslösa i dagens Sverige! Men så bra då om hon lämnar sin plats för andra sökande. Vi vet ju inte bakgrunden till varför hon tänker som hon gör.......jag tycker du är lite väl spydig.
Aqvakul
15-09-2009, 18:41
Jag har alltid stått till vänster politiskt. Jag anser att vi ska ha bra trygghetssystem och att vi ska skydda de utsatta. Jag är dock tveksam till om vi har råd att bidra med a-kassa till människor som inte kan tänka sig att ta sig en halvmil till jobbet.
andersen
15-09-2009, 18:51
CITAT (Alba @ 15-09-2009, 19:40)  Men så bra då om hon lämnar sin plats för andra sökande. Vi vet ju inte bakgrunden till varför hon tänker som hon gör.......jag tycker du är lite väl spydig. Jag tycker inte att jag är spydig, om hon nu kan tänka sig att gå hem 5km, varför kan hon då inte gå till jobbet åxå? att gå 5km tar inte mer en en timma. Om hon hadde varit ett barn som skulle till skolan, så hadde inte 5km varit tillräckligt i den kommunen som jag bor i för att få ett busskort.
ängsvädd
15-09-2009, 18:53
Jo, men nu var det ju det att det här var en heltidstjänst och hon söker deltidsjobb.
andersen
15-09-2009, 18:57
CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 19:53)  Jo, men nu var det ju det att det här var en heltidstjänst och hon söker deltidsjobb. Jo det är ju riktigt, men jag läser det så att det är två problem, det andra problemet är lång resväg=5km!!
ängsvädd
15-09-2009, 19:13
CITAT (andersen @ 15-09-2009, 19:57)  Jo det är ju riktigt, men jag läser det så att det är två problem, det andra problemet är lång resväg=5km!! Ja, ang. resvägen så håller jag med, jag tycker att 5 km är en mycket kort resväg till ett jobb.
Åsa, mälardalen zon 2
15-09-2009, 19:14
Japp verkligen ett lyxproblem bara 5km till jobb el skola är ju rena drömmen. Själv går jag 4km till tåget och har sedan 1 timmes resa till skolan och framåt em-kväll är det samma procedur fast tvärtom och man har ju även väskan full av skolböcker, dator etc..
Fast jag tänker positivt på saken man ska ju gå runt 10000steg per dag = 70000steg per vecka för att hålla hälsa mm. i form, och jag har inga problem att komma upp i den mängden + ju mer energi man spenderar desto mera får man = man är pigg hela dagen i skolan.
+Jag tänker som så det är inte i många länder det är så lätt att studera trots att man inte är så ung. Man ska alltid försöka se på det positiva i tillvaron än att fastna i det som är negativt.
Meriona
15-09-2009, 20:27
Söker man ett deltidsjobb för att man inte tror sig orka med ett heltidsjobb så blir man självklart besviken. Och så länge jag inte vet varför 5 kilometer känns långt, så dömer jag ingen. Det kan vara vilken anledning som helst som är orsaken, krämpor kanske eller ja nåt annat? Jag hoppas bara att det löser sig för dig, Pius!
caprifol
15-09-2009, 21:20
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2009, 18:41)  Jag har alltid stått till vänster politiskt. Jag anser att vi ska ha bra trygghetssystem och att vi ska skydda de utsatta. Jag är dock tveksam till om vi har råd att bidra med a-kassa till människor som inte kan tänka sig att ta sig en halvmil till jobbet. Och här håller jag med fullständigt vad gäller ev a-kasseersättning. Så vill jag inte att de pengar jag betalat in under drygt 35 år ska användas. (själv har jag 1 timme och 15 minuter från dörr till dörr - när kommunikationerna fungerar).
ängsvädd
15-09-2009, 21:30
CITAT (Meriona @ 15-09-2009, 21:27)  Söker man ett deltidsjobb för att man inte tror sig orka med ett heltidsjobb så blir man självklart besviken. Och så länge jag inte vet varför 5 kilometer känns långt, så dömer jag ingen. Det kan vara vilken anledning som helst som är orsaken, krämpor kanske eller ja nåt annat? Jag hoppas bara att det löser sig för dig, Pius!  Instämmer i detta.
Blomstertanten
16-09-2009, 04:57
CITAT (elvisjö @ 15-09-2009, 12:43)  Att leva på apanage, A-kassa eller andra vad är skillnaden? Skillnaden är att går du på A-kassa så är det ersättning från en försäkring som du har betalat till !
Huggorm
16-09-2009, 08:00
CITAT (Blomstertanten @ 16-09-2009, 05:57)  Skillnaden är att går du på A-kassa så är det ersättning från en försäkring som du har betalat till ! Får man? Inte om man får pengar från alfakassan, vilket är den vanligaste A-kassan. Nu snackar visserligen regeringen om att göra A-kassan obligatorisk, men ännu är den det inte
CITAT (Meriona @ 15-09-2009, 21:27)  Söker man ett deltidsjobb för att man inte tror sig orka med ett heltidsjobb så blir man självklart besviken. Och så länge jag inte vet varför 5 kilometer känns långt, så dömer jag ingen. Det kan vara vilken anledning som helst som är orsaken, krämpor kanske eller ja nåt annat? Jag hoppas bara att det löser sig för dig, Pius!  Jag håller med dig. Lycka till Pius.
elvisjö
16-09-2009, 11:14
Det är bekvämt och lyxigt att att leva på andras arbete. Med andra ord den skatt som jag betalar in skall räcka till A-kassa, socialbidrag,barnbidrag,bostadsbidrag osv osv Att då komma och snacka om att det är 5 km till jobbet, och A-kassedagarna håller på att ta slut verkar lite märkligt i mina ögon
Margith
16-09-2009, 14:08
Nu tycker jag att ni är otäcka mot Pius! Hennes bekymmer är att hon fick nys om ett deltidsjobb väldigt nära hemifrån, vilket var hennes önskedröm. Nu visar det sig att det är ett heltidsjobb 5 km bort: alltså inte alls vad hon ville ha! Jag kan inte reglerna om A-kassa och sånt. Men det känns som om det finns en risk att hon förlorar A-kasseersättningen om hon tackar nej till det här jobbet, trots att hon letat fram jobbet själv. Hon har dessutom redan skrivit att hon jobbat i drygt 20 år, så jag tycker nog att hon har all rätt att ta emot A-kasseersättningen utan att ni skäller på henne. Vad gäller restid har jag 25 mil enkel väg till jobbet. Om du inte jobbar på en oljeplattform har du svårt att bräcka det. Jag tycker synd om dig Pius. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, på ett eller annat sätt
Huggorm
16-09-2009, 14:37
CITAT (Margith @ 16-09-2009, 15:08)  Vad gäller restid har jag 25 mil enkel väg till jobbet. Om du inte jobbar på en oljeplattform har du svårt att bräcka det. Jag jobbade i tio månader på en ö utanför Hammerfest i nordnorge, dit är det omkring 200mil fågelvägen utan att det är en oljerigg
CITAT (Huggorm @ 16-09-2009, 15:37)  Jag jobbade i tio månader på en ö utanför Hammerfest i nordnorge, dit är det omkring 200mil fågelvägen utan att det är en oljerigg  Men visst är det daglig pendling vi talar om.
andersen
16-09-2009, 15:34
CITAT (Huggorm @ 16-09-2009, 09:00)  Får man? Inte om man får pengar från alfakassan, vilket är den vanligaste A-kassan. Nu snackar visserligen regeringen om att göra A-kassan obligatorisk, men ännu är den det inte A-kassan är en försäkring, Alfakassan är inte den vanligaste a-kassan Både kommunal med ca 500.000 tusen medlemmar och saco med ca 600.000 och det finns säkert flera a-kassor som är större en alfa.
Aqvakul
16-09-2009, 15:41
Jag kan förstå varje människas önskan att skaffa sig ett bra arbete, en tryggad försörjning och ett gott liv. Men trygghetssystemet som vi kollektivt står för bygger på att de utnyttjas i nödsituationer och under begränsad tid. Om man aktivt väljer att gå arbetslös, så är det upp till var och en. Men knappast något man kan förvänta sig att få ersättning för.
Huggorm
16-09-2009, 15:49
CITAT (Aqvakul @ 16-09-2009, 16:41)  Jag kan förstå varje människas önskan att skaffa sig ett bra arbete, en tryggad försörjning och ett gott liv. Men trygghetssystemet som vi kollektivt står för bygger på att de utnyttjas i nödsituationer och under begränsad tid. Om man aktivt väljer att gå arbetslös, så är det upp till var och en. Men knappast något man kan förvänta sig att få ersättning för. Aldrig har vi varit mer överrens i någon fråga utanför botaniken
Jag skulle bli överlycklig om jag kunde få ett jobb 5 km härifrån. Skulle gladeligen traska på jublande över att slippa se fler gulrandiga reflexskyltar och skitiga skäggmurvlar som gräver upp varenda jäkla väg. Har för tillfället ca 8 mil till jobbet enkel resa.
Pius - det är betydligt enklare att få drömjobbet om man redan har anställning, än om man söker hemifrån soffan, så jag tycker att du ska ta jobbet och om det är så hemskt som du befarar så kan du söka ett deltidjobb därifrån.
Nu kan jag rapportera till alla er som engagerat sig att intervjun gick över förväntan och en buss som går nästan fram är hittad. Och detta heltidsjobb kan eventuellt komma att göras om till deltid bara för min skull. Dessutom kommer det förmodligen att utlysas en deltidstjänst på tillsvidareanställning. Så nu är livet tiddelipoh igen. Pius
andersen
16-09-2009, 16:13
Grattis.
Huggorm
16-09-2009, 16:13
Gott att höra att det löser sig!
Aqvakul
16-09-2009, 16:15
Grattis Pius!
Grattis Pius. Så roligt att det verkar lösa sig.
Margith
16-09-2009, 17:23
 och lycka till!
Hannele
16-09-2009, 17:54
CITAT (Pius @ 15-09-2009, 08:55)  Så bokades intervjun in men i samma veva fick jag reda på att arbetsstället kommer snart att flyttas. Ca 5 km norröver och utan bil vet jag inte om det kommer att fungera. Kollektivtrafiken är jag osäkert på men jag har mailat och frågat. Grattis! Varför kan du inte cykla? Gratis motion, man blir ännu piggare, Det finns fina vinterdäck till cyklar.
CITAT (Pius @ 15-09-2009, 09:57)  Hi hi, du jag har inte cyklat på 30 år och har absolut inte kondis för det eller balans. Pius Citering är klippt i, återfinns på sidan 1 i tråden. Tror det förklarar varför hon inte kan cykla.
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-09-2009, 19:12
CITAT (Hannele @ 16-09-2009, 18:54)  Grattis! Varför kan du inte cykla? Gratis motion, man blir ännu piggare, Det finns fina vinterdäck till cyklar. Hannele det finns många som inte kan cyklar längre. Jag t.ex. är en av dom. Köpte 2004 en ny cykel, rammlade direkt och hamnade på sjukhuset. Sedan dess står cykeln och orken har nu inte heller längre. Det är inte så enkelt alltid att bara säga att det är hälsosamt. Kanske många har inte hälsan till det?????
Meriona
16-09-2009, 20:22
Nämen vad roligt Pius! Håller tummarna stenhårt för din skull! Och Grå har rätt, det är alltid lättare att få ett annat jobb om man redan har ett, konstigt nog! OM det skulle vara så att det inte känns bra alltså.... CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-09-2009, 20:12)  Hannele det finns många som inte kan cyklar längre. Jag t.ex. är en av dom.
Köpte 2004 en ny cykel, rammlade direkt och hamnade på sjukhuset. Sedan dess står cykeln och orken har nu inte heller längre. Det är inte så enkelt alltid att bara säga att det är hälsosamt. Kanske många har inte hälsan till det????? Just!  Jag t.ex. är inte så gammal men kan bara cykla om det inte är motlut, annars pajar knät helt och hållet. Så om jag vill så kan jag cykla TILL jobbet men inte hem. Skulle bli en himla stor hög med cyklar stående där....
Huggorm
16-09-2009, 20:28
Det finns ju cyklar med elektrisk hjälpmotor, ni har säkert sett TV-reklamen. Dyra är dom visserligen, men det hade varit skönt att få lite hjälp i dom värsta uppförsbackarna. Är det bara någorlunda slätt kan jag cykla hur långt som helst, tio mil per dag klarar jag faktiskt. Men är det mycket backar så får även jag ont i knäna, jag antar att att det går över om man håller ut dock. Bodde jag i ett platt landskap som Skåne, Öland, Uppland eller Skaraborg så skulle jag nog cykla mycket mer
Meriona
16-09-2009, 20:31
Ja jag är sugen på att köpa en, men vill vänta till barnsjukdomarna åtgärdats. Det onda går säkert över på en yngling som du, men inte på en artrostant som jag....  Det så trist att vara handikapad, särskilt när det inte syns utanpå, folk tror bara att man är lat, även gyminstruktörerna.
diva&hero
16-09-2009, 20:37
Grattis till jobbet! Jag tycker att man har rätt till a-kassa när man behöver det. Däremot kommer det en massa regler som inte alltid gör det lätt få behålla det. Tex att man ska kunna ta jobb i en annan stad(och då menar jag inte grannstaden..) Vad ska man göra, sälja hus och hur blir det då med sambon som har jobb där man bor? Långdistans förhållande..? Men sen finns det dom som inte vill jobba, hade själv en kompis förut som gick på a-kassa och andra bidrag i 8-9 år! Men i dagens läge så kanske det inte är möjligt längre. Hur man än vänder på det så finns det en baksida..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|