|
Nu har det varit höstens första frostnatt här. Just nu är det +1,5 grader.
Olle
skogstroll
29-09-2009, 06:38
brrr kallt 3.4 i morse men inget 'vitt'
Skruttis
29-09-2009, 07:20
Här var det -2 i morse. Mycket vitt!!!
blomkronan
29-09-2009, 07:44
Fy va trist.... det är bara att inse att vår varma tid är förbi Inatt glömde jag täcka ängeln som står kvar ute... allt annat åkte in i helgen som tur va:) Nu är det 2 grader ute inatt har nog frosten varit här...
Meriona
29-09-2009, 07:52
Här var då rejäl frost imorse, kanske inte så många grader, men mycket! Nästan omöjligt att skrapa bilen. Hoppas mina pellisar klarat sig, de är under tak på balkongen.
Även här i Falköping har frosten varit framme, -0,8 grader som kallast i natt nu stiger tempen så sakta.
Red Top
29-09-2009, 08:46
I Norduppland var det -0,6 o som lägst. Jag hade täckt det mesta, och allt verkar ha klarat sig. Temperaturen stiger väldigt långsamt i dag. Bara 6 o än så länge.
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 11:08
var frost på bilarna i morse, men inget på gräsmattan lägst +2c visar det. CITAT (Sussie F-Flower @ 29-09-2009, 01:38)  Hoppas att änglarna klarar sig nu. Jag har inte täckt dom. Har även äntligen fått flera knoppar på kannorna som är en och en halv meter höga (ser ut som 20 bananväxter i urnan) och jag hoppas att jag ska få se dom blomma innan det blir ISKALLT och dom fryser!!! Alla fall EN är på väg att slå ut! Men dom tar då verkligen tid på sig! Har ingen som helst möjlighet att få in de största i huset, då måste jag "klippa in" allt för att få dom genom dörren...
edit: tillägg. det låter panikslaget, så brukar jag själv ha det. att allt händer på samma gång, jag hade allt ute i natt utan skydd orkade inte med allt det i natt för ev frostrisk och smhi visade att det inte skulle bli frost. så jag lät det va. hur gick det med allt?
Här visar termometern att det varit 9,9°C som lägst.
Sussie F-Flower
29-09-2009, 11:35
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 12:08)  var frost på bilarna i morse, men inget på gräsmattan lägst +2c visar det.
det låter panikslaget, så brukar jag själv ha det. att allt händer på samma gång, jag hade allt ute i natt utan skydd orkade inte med allt det i natt för ev frostrisk och smhi visade att det inte skulle bli frost. så jag lät det va.
hur gick det med allt? Jo tack, det ser ut att ha gått bra! Puuhh... Jag var ju så rädd att frosten skulle ha kommit nu på morgonsidan men den verkar ha uteblivit, för dahloirna som står kvar i rabatten har inte blivit frostnypna och det är ju dom som är mest känslig. Gräsmattan utanför vedboden ligger mera öppet och utan skydd, så det var väl därför det var is i gräset där. Nu ska jag ta nya tag idag! (Här kan man ju inte sitta...  ) Alla växter som har fått komma in ska duschas. Jag tror att ALLA har lus.  -Åsså måste jag sticka iväg och köpa rödsprit också så att jag får behandla dom.... Jobba,jobba,jobba... Ta reda på dina växter du också idag,  så att du inte grämer dig om det blir kallt till natten igen...
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 11:43
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-09-2009, 12:35)  Jo tack, det ser ut att ha gått bra! Puuhh... Jag var ju så rädd att frosten skulle ha kommit nu på morgonsidan men den verkar ha uteblivit, för dahloirna som står kvar i rabatten har inte blivit frostnypna och det är ju dom som är mest känslig. Gräsmattan utanför vedboden ligger mera öppet och utan skydd, så det var väl därför det var is i gräset där. Nu ska jag ta nya tag idag! (Här kan man ju inte sitta...  ) Alla växter som har fått komma in ska duschas. Jag tror att ALLA har lus.  -Åsså måste jag sticka iväg och köpa rödsprit också så att jag får behandla dom.... Jobba,jobba,jobba... Ta reda på dina växter du också idag,  så att du inte grämer dig om det blir kallt till natten igen...  fast nu har du det gjort  och det var ju tur att allt klarade sig. jag har redan fixat med ohyran som jag fick på min nerium nu när jag tog in den. har ju fönsterputsen tillhands har faktiskt redan börjat ta in lite av det mest känsligaste, men jag kanske går ut idag och ställer i ordning och går igenom vilket som ska in. enligt alla väder prognoser ska det inte bli frost här förens nästa vecka men jag tror ändå jag täcker en del i natt för att vara säker. det står ju ändå så här på smhi ''KYLIGT OCH FROST PÅ NÄTTERNA
Kylig luft täcker nu hela landet och den kommande natten blir det frost på de allra flesta håll.'' ''torsdag - Under natten frost på många håll, dagstemperatur i södra Sverige 6-12 grader, i norra 1-8, lägst i nordligaste fjällen
På fredag väntas uppehållsväder i så gott som hela landet och oförändrade temperaturer.''''Kyligt i nästa vecka. I början av nästa vecka kyligt och mest uppehåll. ''
Sussie F-Flower
29-09-2009, 11:55
CITAT (flaxss @ 29-09-2009, 12:43)  fast nu har du det gjort  och det var ju tur att allt klarade sig. jag har redan fixat med ohyran som jag fick på min nerium nu när jag tog in den. har ju fönsterputsen tillhands har faktiskt redan börjat ta in lite av det mest känsligaste, men jag kanske går ut idag och ställer i ordning och går igenom vilket som ska in. enligt alla väder prognoser ska det inte bli frost här förens nästa vecka men jag tror ändå jag täcker en del i natt för att vara säker.
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 17:57
nytt från smhi
''FROST I NATT I HELA LANDET Kylig luft fortsätter att strömma ner över Sverige med nordvästlig vind och i natt väntas frost ända ner i Sydsverige, men vinden avtar något till i morgon.''
dock visar prognosen över just mitt område för +1c och en annan +2c/+3c. men ska ta det säkra före det osäkra i natt.
Idag har jag plockat in det mesta, det känns på något vis rätt skönt.
Alexander-VG-zon3
29-09-2009, 18:44
nu har jag tagit upp det mesta på balkongen och en del känsligt inne, men än är mycket kvar jute men det som är kvar tål det.
jag får se hur natten/morgonen artar sig.
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 10:01
från smhi
''Kylig höstluft täcker landet och det har varit minusgrader i natt på många platser. I söder har Hagshult i Småland och Horn i Östergötland haft 5 minusgrader. Allra kallast har man haft i Latnivaara i norra Lappland med -7.'''
här blev det som lägst -1c. första frostnatt då alltså. väldigt tididgt tycker jag.
Myosotis
30-09-2009, 17:29
-4,3 i natt, kallaste natten hittils även om det inte var den första frostnatten, den är snart två veckor sedan här i norra Skåne. Dahliornas toppar och en fjärilskrasse frös trots att jag täckte över dem, men de flesta cosmosar och annat har klarat sig. Snart är det väl dags att ge sig och sluta täcka över...
Alexander-VG-zon3
30-09-2009, 18:43
CITAT (Myosotis @ 30-09-2009, 18:29)  -4,3 i natt, kallaste natten hittils även om det inte var den första frostnatten, den är snart två veckor sedan här i norra Skåne. Dahliornas toppar och en fjärilskrasse frös trots att jag täckte över dem, men de flesta cosmosar och annat har klarat sig. Snart är det väl dags att ge sig och sluta täcka över... dahliornas toppar frös här med, men annars så blev det inga andra skador på växterna. kylan verkar ha missat mig. i natt blir det nog milt tjocka moln kom in nu på kvällen.
Det kallaste jag har haft til dagens datum är +5,7 grader
Natten var lugn, mulet och lite regn det höll borta frosten. BRA.
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 09:49
+5,9 som lägst inatt så det var långt från vara.
Huggorm
01-10-2009, 20:40
Har varit bortrest sedan i måndags, men ser nu på termometern att jag haft -2,4 grader här inne i samhället. Undrar hur det gått för mina skyddslingar vid sommarstugan i kalla skogen
Alexander-VG-zon3
01-10-2009, 21:35
+0,8c nu och klart så det blir nog en kall natt. CITAT (Huggorm @ 01-10-2009, 21:40)  Har varit bortrest sedan i måndags, men ser nu på termometern att jag haft -2,4 grader här inne i samhället. Undrar hur det gått för mina skyddslingar vid sommarstugan i kalla skogen  vi får hålla tummarna att det inte hänt nåt.
Huggorm
01-10-2009, 21:36
-0,1 här nu. Enligt yr.no skall det komma nederbörd i natt, det kanske blir snö då
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 10:00
CITAT (Huggorm @ 01-10-2009, 22:36)  -0,1 här nu. Enligt yr.no skall det komma nederbörd i natt, det kanske blir snö då  det blev inte så kallt inatt här blev -0,1c som lägst.
Här har vi inte haft kallare än +2, ännu.
Tittade precis på DMI och enligt dem kan det gå ner mot nollan i natt, men inte under och de närmaste dagarna efter det ska det inte bli mindre än ca 5. Däremot verkar det som det blir MYCKET regn....
Myosotis
02-10-2009, 11:12
CITAT (Myosotis @ 30-09-2009, 18:29)  ...de flesta cosmosar har klarat sig... tar tillbaka det där, de var så pass förstörda att jag har gett upp. I natt var det kallt igen, så nu är de helt borta. Har en bukett som jag plockade för säkerhets skull. Den längsta cosmosen (2,04m!) står i en vas för sig. Det är en sort som inte blir så hög som de vanliga, bara 30-50 cm.
Alexander-VG-zon3
02-10-2009, 11:52
CITAT (Myosotis @ 02-10-2009, 12:12)  tar tillbaka det där, de var så pass förstörda att jag har gett upp. I natt var det kallt igen, så nu är de helt borta. Har en bukett som jag plockade för säkerhets skull. Den längsta cosmosen (2,04m!) står i en vas för sig. Det är en sort som inte blir så hög som de vanliga, bara 30-50 cm.  va höga, har du någon bild på dom? har aldrig sett så höga.
Myosotis
03-10-2009, 14:49
Det var bara en som var så hög, den står i köket nu men min dator funkar inte så jag kan tyvärr inte ladda upp bilder
Alexander-VG-zon3
03-10-2009, 15:26
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 15:49)  Det var bara en som var så hög, den står i köket nu men min dator funkar inte så jag kan tyvärr inte ladda upp bilder  så synd, kanske en bild näsata år?
Myosotis
03-10-2009, 17:09
Kan lägga upp en bild så fort/om jag får datorn fixat. Annars är du välkommen att titta på originalet i vas om du har vägarna förbi! Fast nu har jag klippt av en vissen blomma högst upp så den blev några centimeter kortare...
Alexander-VG-zon3
03-10-2009, 17:40
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:09)  Kan lägga upp en bild så fort/om jag får datorn fixat. Annars är du välkommen att titta på originalet i vas om du har vägarna förbi! Fast nu har jag klippt av en vissen blomma högst upp så den blev några centimeter kortare... tack för inbjudan ja när jag är nere nästa gång i skåne så kan jag höra av mig här på odla innan så kan vi kanske se. jag och mamma brukar hitta på nåt tillsammans någon gång när jag är nere och det kan bli en trevlig utflykt till dig (mamma är lika djurgalen som jag ).
Myosotis
03-10-2009, 17:44
Ja!  Ni är välkomna! Fast jag vet inte hur länge till cosmosen håller sig.
Alexander-VG-zon3
03-10-2009, 17:46
CITAT (Myosotis @ 03-10-2009, 18:44)  Ja!  Ni är välkomna! Fast jag vet inte hur länge till cosmosen håller sig. det gör inget, kommer jag så är det mer för att få träffa dig.
Myosotis
03-10-2009, 17:52
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|