|
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 12:17
Hej !
tänkte jag skulle skriva en varning, SMHI skriver ''I natt lokal frost'' och det gäller för hela Götaland.
resten av landet ska ha +1c +6c förutom norra Norrland som skulle ha lägst 0c och Fjällen skulle det bli frost.
EDIT - det kom i fel avdelning, skulle ha kommit i Småprat om trädgård. kanske admin kan flytta ?
Ja, jag anade att det var på gång, så jag bar in allt frostkänsligt i växthuset redan igårkväll. Det som kan stryka med nu är pumpa- och squashplantor, men dem räknar jag inte med längre ändå - fick bara kart på dem i år.
Tidigare statistik för första höstfrosten: http://www.smhi.se/sgn0102/images/p76.gif
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 12:46
CITAT (KURT @ 16-09-2009, 13:41)  Tidigare statistik för första höstfrosten: http://www.smhi.se/sgn0102/images/p76.gifja den har jag också visat innan i vädertråden, dock så enligt andra så var den långt ifrån korrekt. även om jag inte tror det blir frost här så KAN det ju bli inget som hindrar, så jag ska hålla ett vaksamt öga de närmaste nätterna nu när det är så klart väder. CITAT (Grå @ 16-09-2009, 13:41)  Ja, jag anade att det var på gång, så jag bar in allt frostkänsligt i växthuset redan igårkväll. Det som kan stryka med nu är pumpa- och squashplantor, men dem räknar jag inte med längre ändå - fick bara kart på dem i år. jag har också tagit in allt känsligt redan. även då det inte varit frost än.
ingrids
16-09-2009, 12:54
och här sitter jag i Ume och oroar mig inte alls för frost, enligt yr behöver jag inte plocka in något alls
Huggorm
16-09-2009, 14:34
Enligt SMHI skall det hålla sig på 12 grader här i natt, enligt en annan sida skall det gå ner mot 5 grader. Hur som helst är det dags för första frosten inom de närmsta två veckorna enligt den där statistiken som postades ovan
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 14:55
vill ni läsa så får ni gå in på denna länk http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5501&l=svoch sedan trycka på er del av Sverige, både syd och västra och östra och norra Götaland står där lokal frost.
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 15:01
CITAT (Huggorm @ 16-09-2009, 15:34)  Enligt SMHI skall det hålla sig på 12 grader här i natt, enligt en annan sida skall det gå ner mot 5 grader. Hur som helst är det dags för första frosten inom de närmsta två veckorna enligt den där statistiken som postades ovan  här står det lägst +4c enligt SMHI prognoser över Mark. enligt http://www.foreca.se lägst +8c enligt http://www.klart.se/ lägst +7c och inte nu på tisdag utan nästa vecka igen -1c tisdag natt enligt http://www.yr.no/ lägst +5c hmm får väl se vilken som kommer närmast.
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-09-2009, 15:02
När vi hade stugan kvar, så hade jag varje år ett himla jobb med att täcka över mina 150 krukor, alltid i mitten på september.
Om det så var bara några nätter men det slog aldrig fel att man var tvungen ta fram all fiberduk man hade.
Här är då alla vädersidorna helt överens +6 som kallast i natt, ner mot +3 imorgon natt. Men jag har redan börjat bära in på glasverandan ändå, vill inte stå där med paniken i brevlådan...
Malin_MeL
16-09-2009, 15:08
De här med väderprognoser verkar vara ett lotteri... men inatt var jag ute en liten sväng, och aj vad kallt det var, fick ryk ur munnen! så jag tänkte just att nu är det nog risk för frost, men hoppas det dröjjer!
Även jag bär in de mest känsliga blommorna, vill allt se dem fina ett tag till.
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 19:15
nu har dom ändrat det till att i Götaland bli (0c) +1c +7c och i Sveland lokal frost och (0c) +2c +5c i Norrland.
Malin_MeL
17-09-2009, 05:47
4,6 grader blev det här i kungälv inatt. det var ju inte frost, med det är nog bye bye gurka....
Det är inte mycket mer här nu, närmare bestämt +5,6 grader.
Olle
Huggorm
17-09-2009, 07:16
Halv fem i morse kollade jag på termometern, då var det 1,9 grader!!! Skickligt SMHI att bara gissa tio grader fel
Hemma var det frost och vi fick skrapa is på bilrutorna. Men allt som växer verkar ha klarat sig inatt iallafall. Glömde en fuchsia ute igår som jag var lite nervös för, men den såg kry ut. Hade nog lite tur  CITAT (Huggorm @ 17-09-2009, 08:16)  Halv fem i morse kollade jag på termometern, då var det 1,9 grader!!! Skickligt SMHI att bara gissa tio grader fel  Du kanske bor i ett lokalt köldhål?
Huggorm
17-09-2009, 08:02
CITAT (Grå @ 17-09-2009, 08:50)  Du kanske bor i ett lokalt köldhål? Nej, men det finns ett samhälle någon mil bort som kallas "kôldhôla" där det alltid brukar vara kallare än här, där har det säkerligen varit frost i natt
aanderss
17-09-2009, 08:06
vi hade 3.7 + som kallast
CITAT (Huggorm @ 17-09-2009, 08:16)  Halv fem i morse kollade jag på termometern, då var det 1,9 grader!!! Skickligt SMHI att bara gissa tio grader fel   , Är du förvånad  .................Lyssna på detta, det är så klockrent för årets sommar hos oss så man nästan skrattar ihjäl sig  ................och sol, det lovade de i ett endaste kör  ( okej, hela krönikan handlar långt irån om väder, men ändå så bra.......). Jag hoppas för mitt liv att det dröjer ett tag innan frosten kommer, men hoppats har jag/vi gjort hela sommaren nu ca 18 min in i programmet http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...te=&IsBlock= glömde ett ord
I Falköping var det 1,7 som kallast, de växter som var kvar ute ser ut att ha klarat sig, även mina fuchsior som jag placerade under några träd.
+3,9 var det som kallast i denna änden av Sverige. Allt lugnt, men det börjar bli dags att fundera på den slutliga vinterförvaringen...
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 09:30
CITAT (Huggorm @ 17-09-2009, 08:16)  Halv fem i morse kollade jag på termometern, då var det 1,9 grader!!! Skickligt SMHI att bara gissa tio grader fel  har stannade den ena termometern på +2c och den andra på +3,4c. ja yr var nog närmast med +5c. här var det frost på biltaken men inget på gräsmattan och alla växter som var ute klarade sig utan en skråma.
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 09:35
samma i natt lokal frost i hela landet utom södra Norrland som skulle ha plusgrader och milt ( ca +5c +10c) och norra Norrland -5c och under.
anne-li i olofstorp
17-09-2009, 20:07
I morse var det 4 grader här hemma men 150 m längre ner (1,5 km och c:a 150 m höjdskillnad) var det bara 2 grader. Förhoppningsvis håller sig frosten i dalen denna gången......
Nu är det kallt här !4+ så risken för nattfrost är stor här på Höglandet,har burit in min Tamarillo och min Physalis i fall,det andra kan man inte göra så mycket för tyvär
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 08:09
+2,9c blev det i natt som lägst, lite kyligt blev det allt.
skogstroll
18-09-2009, 08:11
hos mig är det i alla fall varmt o skönt och sol, känns inte så motiverat att sitta inne i mörkret på jobbet just nu - om det inte betalade huset
Huggorm
18-09-2009, 08:22
3,1 som kallast i natt, varmare än igår natt alltså
Ja natten blev inte så kall, skönt. Det känns bra att ha blommorna ännu ett tag.
Ringa +5,9 sa termometern att det blev som lägst i natt. Inget att hetsa upp sig för med andra ord. Men det drar nog ihop sig snart... Det är ju fullmåne den fjärde oktober...
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 10:26
ja nu ska det bli varmt igen både på dagarna och på nätterna.
här skulle bli runt +15c och +20c och +5c +8c på nätterna (på tisdag +10c som lägst under natten enligt klart.se, och enligt foreca +11c som lägst under onsdag natten, hoppas dom håller vad dom lovar)
Susalusa
18-09-2009, 14:20
+3,5 grader kl 6.30 i morse utanför Helsingborg, Skåne. Brrr.... Kanske dags att ta in potatisblomman...?
anne-li i olofstorp
19-09-2009, 00:01
Så in i hoppsan kallt när det är dags att åka till jobbet kl 07.00. 4 grader här på berget och c:a 2 nere idalen fortfarande, men ikväll är det varmare. cx:a 5 grader....
Alexander-VG-zon3
19-09-2009, 11:59
+4c som lägst inatt så det blir lite varmare
skogstroll
19-09-2009, 13:20
här är de varmt och soligt och allt växer som om det vore en vacker junidag
Alexander-VG-zon3
19-09-2009, 13:43
ja på dagen är det varmt och soligt här just nu +20c.
Anders zon 1
19-09-2009, 14:08
Här är det inte frostriken som oroar (som lägst hittills +5,3 grader i går natt) utan torkan. Trots prima skånsk lera så lider buskar och träd av vattenbrist och många hänger med bladen och har börjat få höstfärger i förtid. Rosorna remonterar väldigt dåligt. Misstänker att det också är torkans fel. Värmen håller i sig och om man får tro prognoserna så verkar det inte vara några större regnmängder på väg i nästa vecka heller så det blir till att vattna och vattna.... Värmen får gärna stanna men en rejäl rotblöta (gärna på natten) skulle inte vara fel.
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 13:37
nu börjar frosten nära sig igen enligt klart.se nästa vecka igen på måndag-tisdag ska detta komma ner en kallfront Borås Måndag 05 okt Max Min 8° -2c Tisdag 06 okt Max Min 8° -1° Falköping Måndag 05 okt Max Min 7° -2° Tisdag 06 okt Max Min 8° -2° Lidköping Måndag 05 okt Max Min 8° -2° Tisdag 06 okt Max Min 8° -2° Skövde Måndag 05 okt Max Min 8° -1° Tisdag 06 okt Max Min 8° -1° Uddevalla Måndag 05 okt Max Min 8° 0° Tisdag 06 okt Max Min 9° 0° och så Kinna Måndag 05 okt Max Min 9° 0° Tisdag 06 okt Max Min 10° 0° ibland är jag glad att bo i dom södra delarna, Göteborg och Stenungsund skulle hav +3c som lägst. http://www.klart.se/v%C3%A4stra-g%C3%B6taland/hoppas dom ändrar prognosen.
Huggorm
27-09-2009, 13:50
Tja, det är ju dags för frost, den är till och med lite sen här om man jämför med medeldatumet
Alexander-VG-zon3
27-09-2009, 14:21
hoppas den håller sig borta, jag tycker den är tidig här. fast det är kanske bara jag som tycker.
Huggorm
27-09-2009, 14:38
Jag klarar mig också bra utan frost. Åtminstone en månad till, sedan i november kan det väll få bli lite kallare
aanderss
28-09-2009, 09:06
inte i veckan som kommer tror jag att de blir frost
Alexander-VG-zon3
28-09-2009, 16:05
CITAT (Huggorm @ 27-09-2009, 15:38)  Jag klarar mig också bra utan frost. Åtminstone en månad till, sedan i november kan det väll få bli lite kallare eller kan det vänta in i dec. CITAT (aanderss @ 28-09-2009, 10:06)  inte i veckan som kommer tror jag att de blir frost hos dig dröjer det nog.
Så länge vi har västligga vindar såär det ingen fara. Vänder det till nord/ost fårvi ner allt skit skåne bla 08attere
Alexander-VG-zon3
28-09-2009, 16:33
CITAT (Carl @ 28-09-2009, 17:21)  Så länge vi har västligga vindar såär det ingen fara. Vänder det till nord/ost fårvi ner allt skit skåne bla 08attere ja västvinden är bra, samma över där jag bor (södra VG). nord/ost är inte bra det brukar föra ner torr men kallluft (kommer ju från nord/östra skåne och vintrarna där är alltid lite kallare och mer snö än övriga skåne när vindarna slår om). men nu på ons-tors skulle en kallfront komma ner över syd/sverige med snö inslag i inre götaland och frost under natten på flera ställen i Sydsverige. där jag bor ska det hålla sig frostfritt enligt alla prognoser. likaså där jag har trädgården i skåne håller det sig frostfritt. men ändå är det i hela Götaland lokal frost i natt.
 Jag har förberett mig på kalla nätter denna vecka.
Alexander-VG-zon3
28-09-2009, 20:30
från smhi
''Under tisdagen står hela landet under inflytande av en kall nordvästlig luftström. I södra Sverige sjunker temperaturen på många håll med ca 5 grader jämfört med dagens maxvärden''
Red Top
28-09-2009, 20:46
CITAT (Carl @ 28-09-2009, 17:21)  Så länge vi har västligga vindar såär det ingen fara. Vänder det till nord/ost fårvi ner allt skit skåne bla 08attere  Säga vad man vill om 08-or, men blåser iväg med vinden gör de/vi inte. Fötterna sitter alldeles för fast i betongen för att det ska vara möjligt.
Sussie F-Flower
29-09-2009, 00:38
Här flög det lite snö vid 22-tiden ikväll... Jag fick lite panik när jag skulle hämta ved och det var is  i gräset utanför vedboden. Jag kollade tempen vid altanen: +2 grader. (ca 30 m ifrån vedboden) Där har/hade jag som en djungel med växter... Nu har jag hållit på fram till precis NU, att bära in växter. Tyckte inte att jag hade något val att vänta längre. De större som inte kunde komma in i huset har jag flyttat närmare husväggen och in i vinkeln där det inte borde bli lika kallt. Dahliorna har jag klippt så nu står det MÅNGA buketter i vardagsrummet!!!  Alla möjliga färger... Synd att dom inte doftar... Duschgolvet är smockfullt med dom växter som måste duschas och göras ren innan de får beblandas med övriga växter i huset. Det får jag väl fixa imorgon. Hoppas att änglarna klarar sig nu. Jag har inte täckt dom. Har även äntligen fått flera knoppar på kannorna som är en och en halv meter höga (ser ut som 20 bananväxter i urnan) och jag hoppas att jag ska få se dom blomma innan det blir ISKALLT och dom fryser!!! Alla fall EN är på väg att slå ut! Men dom tar då verkligen tid på sig! Har ingen som helst möjlighet att få in de största i huset, då måste jag "klippa in" allt för att få dom genom dörren... edit: tillägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|