Anemone nebulosa
Hej!

Jag skördade just en massa vaxbönor från min odlingslott och är osäker på hur jag ska frysa in dem? När jag läser mig fram till hur man gör så står det att man ska förvälla dem innan infrysning. Är det verkligen nödvändigt, och varför? Påverkas smaken? När jag tar ut de ur frysen kommer jag ju ändå att tillaga dem (och ev "gifter" därmed försvinna?)...

Har för övrigt läst om det förr, att man bör förvälla innan infrysning (om svamp tex) men är osäker på exakt hur och hur länge man ska göra det mm. Vill ju inte gärna förstöra min skörd!

Finns det växter man inte behöver förvälla innan infrysning - och vilka isf? Några konkreta riktlinjer för detta?

Skördehälsningar i höstdimman och tack på förhand
Platinum
Kanske du kan få lite hjälp här: http://odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t89140.html
KURT
Orsaken till att man förväller är att man vill stoppa all enzymaktivitet i livsmedlet, värmen förstör alla proteiner. Man behöver inte koka länge, man kan koka upp vatten och bara lägga i grönsakerna och koka 1 min, och sedan direkt kyla av dem.
Chamomille
CITAT (KURT @ 21-09-2009, 06:36) *
Orsaken till att man förväller är att man vill stoppa all enzymaktivitet i livsmedlet, värmen förstör alla proteiner. Man behöver inte koka länge, man kan koka upp vatten och bara lägga i grönsakerna och koka 1 min, och sedan direkt kyla av dem.

Ja haa. Gäller det även kantareller? Förmodligen... Vad händer ifall man inte förväller svampen? Kortare hållbarhet?
Platinum
CITAT (Chamomille @ 21-09-2009, 07:58) *
Ja haa. Gäller det även kantareller? Förmodligen... Vad händer ifall man inte förväller svampen? Kortare hållbarhet?

Just när det gäller svamp så sägs den bli besk om man fryser den rå.

Vad gäller hållbarhet skiljer det sig en del beroende på hur man tar reda på sin svamp. Torkad svamp hållbar 10år+, konserverad 2år+, fryst förvälld svamp max 3år. Råfryst skulle jag gissa bör konsumeras inom kortare tid än så...
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa svampar funkar att frysa rå ex. karl johan ifall man skär den i bitar, den blir nästan som färsk ifall man fryser den rå (inte besk), nackdel: den tar större plats i frysen.

Grönsaker som brukar funka att frysa rå är grönkål, tomat, stjälkselleri, purjo (+ många säger att squash ska kunna frysas rå i skivor men jag har inte testa)

Bönor brukar jag alltid förvälla någon minut, jag har inte testat att frysa råa.
Chamomille
CITAT (Platinum @ 21-09-2009, 08:11) *
Just när det gäller svamp så sägs den bli besk om man fryser den rå.

Vad gäller hållbarhet skiljer det sig en del beroende på hur man tar reda på sin svamp. Torkad svamp hållbar 10år+, konserverad 2år+, fryst förvälld svamp max 3år. Råfryst skulle jag gissa bör konsumeras inom kortare tid än så...

Tack för den infon tummenupp.gif
Sälkatten
Bönor innehåller någon sorts gift som måste kokas bort. Det räcker inte med att bara koka vid tillagning inför måltiden - man blir sjuk! Har testat... Man måste förvälla och hälla bort vattnet och sedan koka igen i nytt vatten. Sedan är det OK att äta!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du blev sjuk var det inte bönorna som var orsaken. Själv ugnsbakar jag bönorna bara genom att blanda dem med olja och hälla i formoch ställa i ugnen. Bönor (även rosenbönor) innehåller ett svagt gift men en vuxen människa måste äta 1-2kg råa bönor för att bli risig i kistan. Giftet förstörs av värme så man måste inte koka och hälla bort vattnet man kan ha ner bönor i soppor och dylikt utan att förvälla först.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon