Sidor: 1, 2
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 12:24) *
En häradssyn som återges i protokollet för vintertinget 1790 ger en bra beskrivning:"Förenämnde wägestycke Lunnagata kallad, är belägit från Stora Landswägen wid Siön Aspen, uti skillnaden (gränsen) emillan Frälsehemmanet Östra Ryds inägor och Krono skatte hemmanet Wästra Ryds inägor, af dubbla stenmurar på båda sidor frånskield, up före en brandt backe, innehållande i längden hela gatan emillan Stenmurarne 245 alnar, och bredden Netto från den ena till den andra muren wid Landswägen 5 1/4 alnar, någre alnar ifrån det ställe up uti gatan wid ett Berg eller stor Sten 4 3/8:dels aln, 5 alnar längre up är bredden 6 alnar, 25 alnar från det stället 6 ¼ aln och sedan 60 alnar ther ifrån till ett ställe såsom bredast 8 ¾ aln, samt widare mot slutet af gatan wid utmarken är bredden 5 ½ t o m 6 aln.

Ur Folke Vigård, Lerums socken genom tiderna.

fear.gif Jösses. Undrar ifall människan tog ett andetag nån gång i mitten giggle.gif
Motti
Säja vad man vill om sex men helt omodernt verkar det aldrig bli

"Lilla fräckisboken" av Gunilla Dhalgren (den låg närmast) giggle.gif
Gossen Ruda
Problemet som jag ser det är att när man har kommit till slutet har man glömt vad som stod i början. biggrin.gif Fast så skrev man förr i tiden, hoppas bara att man inte talade så också.
Rosmarin
Också denna kommer från Hierakonpolis men i övrigt har den litet gemensamt med väggmålningen.

"Konsten" av H. W. Janson
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 13:13) *
Problemet som jag ser det är att när man har kommit till slutet har man glömt vad som stod i början. biggrin.gif Fast så skrev man förr i tiden, hoppas bara att man inte talade så också.

Man använde i varje fall kommatecken mer flitigt, och vid komma kan man alltid andas. naughty.gif
titti49zon6
Kan inte läsa vad som står, det är på japanska. Fina instruktiva bilder är det dock laugh.gif
Ur boken Country Patchwork
ylvahi
Kameran tar bilder vid rörelse och skickar till din mobiltelefon eller e-mail.

ur Villaägaren

(alternativet var ett tomt fotoalbum) a0a.gif
TheLan
"Det tunna inre skalet kan tas bort genom att hasselnötterna rostas i 175 grader C ugnsvärme i ca 8 minuter; gnid sedan nötterna i en kökshandduk så lossnar skalet.

Ur: Stora dessert kokboken ur ett recept på en likörostkaka med kaffe och nötter.

(sitter i föräldrarnas matrum bredvid kokboks bokhyllan smile.gif
green
There are three hills within Munnar.

Text från Life of Pi på engelska. Bra bok.
Meriona
Drunknande som spolades upp på stranden brukade ropa och gasta för att få komma i vigd jord.

Ur Folktrons ABC av Ebbe Schön. Mycket intressant bok.
Stingray
När hon tog mark tappade hon balansen för ett ögonblick och bredde ut vingarna för att stadga sig.

Brisingr av Cristopher Paolini (tredje boken i serien om Eragon)

Om ni gillar fantasy läs denna serien han skriver otroligt enkelt så böckerna riktigt flyger förbi trots deras tjocklek. w00t.gif
blomkronan
Opuntiorna, fikonkaktusarna, bildar ett stort släkte och innehåller både stora och små arter, av vilka några med framgång kan odlas inomhus.

IPC Blomsterbok "om krukväxter och blomsterarreangemang" av Leslie Johns och Violet Stevenson från 1975.
lovwal
"Farmor bjöd alltid på söta skorpor till kaffet."

Jonsson, K & Jonsson, M. (2007) I mormors berså: fem generationers bröd bakverk & tårtor. Klefstad förlag
zaaritha
"Gräsfjärilar har på vingarna........"
Myosotis
Hier nistet er in hohlen Bäumen, Mauerlöchern und in Hohlräumen unter Ziegeldächern.

(Ornithologischer Bildatlas der Brutvögel Europas, sidan 57 (på s. 56 finns bara en bild), en av alla fågelböckerna i högen som låg närmast min dator)
Cathis
När hon knuffade upp dörren överväldigades hon av allt kväkande.

Bombyx av Anne Rambach
eugenia
"År 1814 började en överste Peter Hawker kalla den större för Newfoundlandshund och den mindre för Labradorhund eller St Johns-hund - det senare namnet efter den största staden på New Foundland."

Hund Kalendern 1975
Gillan
Det är nästan så jag får gåshud. Här sitter jag 60 mil hemmifrån, får se att Netaave ber mig sträcka ut handen och ta tag i en bok. Jag gör som hon säger, sträcker ut armen åt vänster och den första boken jag når är en bok av "Eric Maria Remarque", en författare jag läst det mesta av nån gång för hundra år sen, men denna har jag nog inte läst! ( jag tror i alla fall inte det? )

Ur "Livsgnistan", Sidan 56, mening 5; "Frågan är om han anser det vara en bättre affär att rapportera oss"
Björken
Upplevelsen att finnas till för andra och inte för sig själv är påtaglig.

Hämtat från Energitjuvar av Ingalill Roos
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon