|
netaave
22-09-2009, 11:05
* Ta tag i boken närmast dig. * Bläddra fram till sida 56. * Hitta femte meningen. * Skriv in meningen i tråden. * Leta inte efter din favoritbok, den coolaste boken, eller den mest intellektuella. Utan ta den NÄRMASTE boken...
När jag gjorde det blev det:
En älskarinna vid sidan om och en öl med polarna på puben är ett måste.
Ur boken Lady på luffen av Barbro Leggat, vansinnigt kul bok.
ninnisky
22-09-2009, 11:16
"Vitt skulle förstås vara basfärgen i hela nedervåningen, både på väggarna och i taket medan trädetaljer som dörrfoder och taklister kunde variera från rum till rum..."
Johan Therorins bok Nattfåk
skånepåg
22-09-2009, 11:25
När de till sist hade sjungit lovsången tillsammans, gick de ut till Olivberget....
Det var framförallt under världskrigen som många försvann.
Stora Pelargonboken av Susanna Rosen.
Aqvakul
22-09-2009, 11:43
"Stiger man i Jämtland eller annorstädes i fjällbygden upp på ett högt berg, så finner man att ju högre upp man kommer, desto kallare blir luften." Folkskolans geografi (tolfte upplagan) 1931
jessica i stg
22-09-2009, 11:45
Stimulans betyder mycket för att förbättra senildementa människor.
"Hjärnans budbärare" av Arvid Carlsson Lena Carlsson
Eva i Höga
22-09-2009, 11:47
24 NY 2-029 104-8697-03 552 11 - - till 22" Recycler motorgräsklippare
ur Ratioparts reservdelskatalog!
Skruttis
22-09-2009, 11:59
Primärkompisen har vidare umgängesrätt i alla aktiviteter som inbegriper sekundärkompisen i åtminstone ett år efter introduktion.
Från boken Protokoll, grundkurs i normalt beteende. Nicolas Espinoza & Johan Holmström
aanderss
22-09-2009, 11:59
Jag undrar varför varför
Malin_MeL
22-09-2009, 12:01
"Det är inte alltid enkelt att välja och heller ej riskfritt att börja limma utan kunskap"
ur Handbok för konstruktörer, Hur man lyckas med aluminiumprofiler, från SAPA
Irene_L
22-09-2009, 12:05
"Tala sedan vänligt och överdrivet lugnt när valpen sitter och upprepa kommandot Sitt! om det är till hjälp." Valpskolan Körkort för hundägare av Barbro Börjesson CITAT (aanderss @ 22-09-2009, 12:59)  Jag undrar varför varför därför, därför
takstigen
22-09-2009, 12:21
Du måste testa importerade webbplatser grundligt för att försäkra dej om att de fungerar som tänkt
FrontPage 2002
pimpim2
22-09-2009, 12:29
Tids nog skulle hon få reda på exakt vad som hänt.
Camilla Läckberg "Fyrvaktaren"
Regelbunden blomning kan dröja ända upp mot tjugo år efter sådd.
Ur: Kulturväxter i kruka av Johan Lemte
Alexander-VG-zon3
22-09-2009, 12:37
It was limited to a few regions in Britain where industrial entrepreneurs and workforces had first exploited key innovations and the availability of key resources (coal, iron ore, water). hmm ja Pearson international edition Fifth edition Human geography places and regions on global context av Paul L. Knox och Sallie A. Marston. inte min bok utan markus studiebok tror jag.
- He va int mång ord. (Meningen är ej felstavad, det är finlandssvenska).
Från boken "Upp, Trälar!" av Väinö Linna. Håller på att läsa triologin just nu.
Margith
22-09-2009, 12:53
På koncernredovisningen skall det göras en hänvisning till koncernrevisionsberättelsen.
Aktiebolagslagen (2005:551) 9 kap 38 § i FAR:s samlingsvolym 2009
Meriona
22-09-2009, 13:14
Konstigt Margith, utan att titta så tog jag boken bredvid och följande mening: Handelsbolag är numera skattesubjekt för avkastningsskatt på pensionsmedel vilket innebär att det är bolaget och inte delägarna som betalar avkastningsskatten. Ur Redovisa Rätt 2008 som stod 5 cm nämare än FAR....
Chamomille
22-09-2009, 13:47
Många arter bildar rotskott Känns som att det är en videväxt.... Ur Nordiska floran.
Platinum
22-09-2009, 14:18
Lavar och lavfärger var länge en viktig export från Norges kust till Skottland.
Ur Växtfärgning med örter, svampar och lavar av Erik Sundström.
spacepingo
22-09-2009, 14:24
"Jag borde sluta tänka högt"
ur boken Kärlek, vännskap och choklad av Alexander McCall Smith
Snöflinga
22-09-2009, 14:26
Som liten hade han kallats för Honeybävern, sedan det blivit känt att han var så vämmelmagad att han måste ha honungssmörgås med sig på dass för att inte spy.
Ur "En liten konstnär" av Lars Lerin
Det förvalda kriteriet är att skapa en samling baserad på stjärnrankingen, och du vill bara ha dina bästa foton, så visa de femstjärniga genom att klicka på den femte stjärnan (se bild)
Chamomille
22-09-2009, 15:35
CITAT (Snöflinga @ 22-09-2009, 15:26)  Som liten hade han kallats för Honeybävern, sedan det blivit känt att han var så vämmelmagad att han måste ha honungssmörgås med sig på dass för att inte spy.
Ur "En liten konstnär" av Lars Lerin
"Han gjorde en paus."
Livets skafferi - McCall Smith
De lokalt hoppfullas skaror minskar.
(ur AB Neandertal, av Gunnar D Hansson)
Alphaville
22-09-2009, 17:15
Vissa källor uppger att hon hette Cecilia, men det är osäkert.
Svenska drottningar av Herman Lindqvist
Gudrun i Göteborg
22-09-2009, 17:21
"Marley och jag" av John Grogan. Boken alltså (inte filmen för den vet jag inget om). En berättelse om en underbar hund som är hur tokig som helst. Härlig att läsa nu när man överöses av alla knep o knåp för att få en hund lydig o foglig. Var glad i två dagar efter att ha läst den.
sommarhumla
22-09-2009, 17:29
Vilken kul tråd!!!! Max kom emot henne för att hjälpa henne att bära, men hon tvärstannade och tog ett steg bakåt. Ur "En kvinna att lita på?" av Marie Ferrarella (handlar om den "syndigt sexige" privatdetektiven Max Ryker).
*Ulrica*
22-09-2009, 17:54
Ofta innehåller de också så kallade organiska syror.
Överleva på naturens villkor av Fält m.fl. Har den som musmatta... :-)
Monica M zon 4
22-09-2009, 17:59
"Det där är vår gris!" sa hon upprört!
Ken Follets Svärdet och spiran
As he fancied a son ( and a housemaid called Anne), he decided to claim that the marriage was invalid-nice one Henry- and got Wolsey to ask the Pope to let him off.
The Very Bloody History of Britain (without the boring parts) av John Farman
Piccante
22-09-2009, 18:21
"Då skulle bilisterna kunna köra korta sträckor, till exempel pendla till arbetet på el".
Plan B 3,0- Uppdrag rädda världen av Lester R Brown.
Red Top
22-09-2009, 18:39
"Min farmor har haft inbrott inne i huvudet så nu sitter hon i rullstol."
Camilla 6 år
Ur 'Barns tankar om mormor och morfar, farmor och farfar'
av Grethe Dirckinck-Holmfeldt, Bonniers Förlag
Översta boken på sängbordet.
Las sillas estaban pintadas en dorado y tenían pequeños cojines rojos en los asientos. Las Brujas, Roald Dahl Haha stavade fel på namnet
han tog ett par steg mot dem, och förde handen till pistolkolven.
Val Mcdermid Imitatören
Calypso_bulbosa
22-09-2009, 20:11
Precis då jag somnar ser jag Josés ögon framför mig,de glittrar och blänker av illistighet och ser ut som om de tillhörde ett naturväsen.
Ur Henri Charrières "Papillon-revansch!"
Dito Verde
22-09-2009, 20:21
Regnet fick gatorna att rulla in sig i sig själva som lungorna på en drunknad, och när jag skyndade iväg till jobbet mötte jag överfulla rännstenar i gathörnen.
Richard Brautigan "Öringfiske i Amerika"
Christina i Taxinge~
22-09-2009, 20:23
"Hur man kan vara kaxig i en container är fortfarande ett olöst mysterium för oss."
Ur en "En eftersökt man" av John Le Carré
Sesamfröna innehåller mycket mineraler och omättade fetter.
Sannas matbok av Sanna Ehdin
elleave
22-09-2009, 21:23
"För honom är varmt bara varmt, kallt är kallt och det svartmålade kopparstupröret som sitter fäst på en oändligt sträv röd träyta är så hett att det bränner hans fingrar, men inte på ett farligt sätt utan ett som är skönt och gör honom både trygg och rädd; rädd därför att värmen i honom väcker en känsla av att allt kan ta slut."
ur "Höstoffer" av Mons Kallentoft
Ok, fanns bara tre meningar på den sidan. Jag tar den sista.
"Putsade sadeln"
Ett kort utdrag ur Wriggs (min hästs) dagbok 2009. 25 Februari 2009 närmare bestämt. Den låg närmast.
Farbror Blå
22-09-2009, 21:39
(Kommentar till bild 16 sid 85)
Ur boken Uppsala Ekeby Keramik
"Huvudföda mollusker".
Om berganden i "Fågelguiden" av Mullarney, Svensson & Zetterström.
Olle
Fniss, det passade på dig Olle
"Han håller mer käft än jag."
Jonas Gardell - Oskuld
Orkidétjuven
24-09-2009, 05:42
"Ser man på, självaste Joakim Von Anka!"
Kalle Ankas pocket
Biggan_
24-09-2009, 09:40
Det fanns bara tre meningar på sidan 56 i min närmaste bok! Pocketbok av Marian Keyes, är det någon där?
Gossen Ruda
24-09-2009, 11:24
En häradssyn som återges i protokollet för vintertinget 1790 ger en bra beskrivning:"Förenämnde wägestycke Lunnagata kallad, är belägit från Stora Landswägen wid Siön Aspen, uti skillnaden (gränsen) emillan Frälsehemmanet Östra Ryds inägor och Krono skatte hemmanet Wästra Ryds inägor, af dubbla stenmurar på båda sidor frånskield, up före en brandt backe, innehållande i längden hela gatan emillan Stenmurarne 245 alnar, och bredden Netto från den ena till den andra muren wid Landswägen 5 1/4 alnar, någre alnar ifrån det ställe up uti gatan wid ett Berg eller stor Sten 4 3/8:dels aln, 5 alnar längre up är bredden 6 alnar, 25 alnar från det stället 6 ¼ aln och sedan 60 alnar ther ifrån till ett ställe såsom bredast 8 ¾ aln, samt widare mot slutet af gatan wid utmarken är bredden 5 ½ t o m 6 aln.
Ur Folke Vigård, Lerums socken genom tiderna.
Biggan_
24-09-2009, 11:43
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2009, 12:24)  En häradssyn som återges i protokollet för vintertinget 1790 ger en bra beskrivning:"Förenämnde wägestycke Lunnagata kallad, är belägit från Stora Landswägen wid Siön Aspen, uti skillnaden (gränsen) emillan Frälsehemmanet Östra Ryds inägor och Krono skatte hemmanet Wästra Ryds inägor, af dubbla stenmurar på båda sidor frånskield, up före en brandt backe, innehållande i längden hela gatan emillan Stenmurarne 245 alnar, och bredden Netto från den ena till den andra muren wid Landswägen 5 1/4 alnar, någre alnar ifrån det ställe up uti gatan wid ett Berg eller stor Sten 4 3/8:dels aln, 5 alnar längre up är bredden 6 alnar, 25 alnar från det stället 6 ¼ aln och sedan 60 alnar ther ifrån till ett ställe såsom bredast 8 ¾ aln, samt widare mot slutet af gatan wid utmarken är bredden 5 ½ t o m 6 aln.
Ur Folke Vigård, Lerums socken genom tiderna.  Oj, vilken lång mening!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|