blomkronan
Nu är jag i farten igen... jag fick tag på en trasig frysbox som jag tänkte jag skulle prova om det gick att använda till övervintring smile.gif Har ni några idéer på hur jag ska göra... Min tanke var ju att frysboxen är isolerad och håller mot väta. Jag ska montera bort all elektronik... Sen är ju frågan... kommer det bli för tätt g.gif ska jag borra hål på sidorna tro confused.gif

En variant är att jag ska öppna och stänga locket varje dag... frågan är bara vad man gör om man reser bort eller glömmer bort en öppning eller stängning wacko.gif

Idén fick jag av att man kan ju gräva en grop och lägga fuschiorna i... nu har jag ju ingen möjlighet till att gräva en sån grop berg ligger i vägen samt tomten är ju inte stor som jag har... Ställa växter mot södervägg är det många som gör oxå... men jag har ingen söder vägg sad.gif

Är ni me och spånar? smile.gif
Platinum
CITAT (blomkronan @ 22-09-2009, 12:58) *
Nu är jag i farten igen... jag fick tag på en trasig frysbox som jag tänkte jag skulle prova om det gick att använda till övervintring smile.gif Har ni några idéer på hur jag ska göra... Min tanke var ju att frysboxen är isolerad och håller mot väta. Jag ska montera bort all elektronik... Sen är ju frågan... kommer det bli för tätt g.gif ska jag borra hål på sidorna tro confused.gif

En variant är att jag ska öppna och stänga locket varje dag... frågan är bara vad man gör om man reser bort eller glömmer bort en öppning eller stängning wacko.gif

Idén fick jag av att man kan ju gräva en grop och lägga fuschiorna i... nu har jag ju ingen möjlighet till att gräva en sån grop berg ligger i vägen samt tomten är ju inte stor som jag har... Ställa växter mot södervägg är det många som gör oxå... men jag har ingen söder vägg sad.gif

Är ni me och spånar? smile.gif

Är växterna i behov av vattning eller ljus under tiden du låter dem övervintra?

Bor du där det är lite mer snö under vintern så kan du ju annars bädda in hela boxen i snö när den kommer så blir det extra isolerat.
Malin_MeL
du får nog försöka ha den stängd så mycket som möjligt. För kommer det kall luft in så kommer den ju hålla sig kall. den kommer ju inte öka i värme för att den är isolerad, bara hålla den värmen den har. men du kanske kunde sätta en liten frosvakt som han värma en liten stund. det finns en på Biltema på 200W för 129 kr tror jag, den har ingen fläkt, men det behövs nog inte för ett sånt litet utrymme.

funkar det så är det ju en lysande ide!
du kanske kan klä den med nåt fint på utsidan och ha den som solstols-dyn-förvaring på sommaren
blomkronan
CITAT (Platinum @ 22-09-2009, 15:23) *
Är växterna i behov av vattning eller ljus under tiden du låter dem övervintra?

Bor du där det är lite mer snö under vintern så kan du ju annars bädda in hela boxen i snö när den kommer så blir det extra isolerat.

Zon 2.... problemet är ju att jag har så lite snö, därav idén att ta en frysbox wink.gif Nu har jag ju inte kommit på vilka växter som klarar detta.... det är lite av exprementet naughty.gif Tänkte ta lite av varje... fuschia, pelragon, änglatrumpet, margarite... och vad jag kan hitta som "blivigt över" Dom planter jag är rädd om ska förstås vara i växthuset med värme smile.gif

Men kommer det snö ska jag förstås ta vara på din idé och skrotta snö runt den tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (Malin_MeL @ 22-09-2009, 15:31) *
du får nog försöka ha den stängd så mycket som möjligt. För kommer det kall luft in så kommer den ju hålla sig kall. den kommer ju inte öka i värme för att den är isolerad, bara hålla den värmen den har. men du kanske kunde sätta en liten frosvakt som han värma en liten stund. det finns en på Biltema på 200W för 129 kr tror jag, den har ingen fläkt, men det behövs nog inte för ett sånt litet utrymme.

funkar det så är det ju en lysande ide!
du kanske kan klä den med nåt fint på utsidan och ha den som solstols-dyn-förvaring på sommaren

Min tanke med exprementet var ju att inte använda mig av någon "el" ingen värme eller ljus flirting.gif

Klä den blir ett måste.... wink.gif min man kommer annars gå i taket om det ska stå en frys i trädgården rotfl.gif
Dyn-förvaring tummenupp.gif Det kanske slutar med det giggle.gif

Tanken är att använda locket som arbetsbänk oxå... bilder kommer så småning om... håller på att bygger på lite annat just nu sweatingbullets.gif
Peztis
Det blir nog snyggt att klä in den i trä på något sätt.

Mögelfaktorn är ju annars det som är största problemet, tror jag. Det blir ju väldigt instängt... Fuchsior i en grop eller i matkällare har ju viss ventilation.

Kanske det skulle räcka med att borra något hål? Eller några småhål snarare, för med endast ett hål kommer luften knappast att cirkulera.

Låter spännande!

Kanske alla uttjänta kylskåp på återvinningen har ett liv efter detta? smile.gif Vilken business om det funkar! Snygga till dem och sälja som blom-ide.
Sussie F-Flower
-Å du med alla dina idéer!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Var får du alla dina sprudlande idea.gif idéer ifrån??? giggle.gif

Jag är alldeles för trött för att komma på något vettigt förslag just nu men däremot blev jag så imponerad över hur man bara kan komma på tanken...!!!
Fantastiskt om det skulle funka!!! yahoo.gif
tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 22-09-2009, 22:35) *
-Å du med alla dina idéer!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Var får du alla dina sprudlande idea.gif idéer ifrån??? giggle.gif

Jag är alldeles för trött för att komma på något vettigt förslag just nu men däremot blev jag så imponerad över hur man bara kan komma på tanken...!!!
Fantastiskt om det skulle funka!!! yahoo.gif
tummenupp.gif yes.gif kompiskram.gif

Ja, det är väll jag i ett nötskal wacko.gif idéerna bara kommer... giggle.gif ingenting är omöjligt whist.gif man måste ju testa...

CITAT (Peztis @ 22-09-2009, 16:41) *
Det blir nog snyggt att klä in den i trä på något sätt.

Mögelfaktorn är ju annars det som är största problemet, tror jag. Det blir ju väldigt instängt... Fuchsior i en grop eller i matkällare har ju viss ventilation.

Kanske det skulle räcka med att borra något hål? Eller några småhål snarare, för med endast ett hål kommer luften knappast att cirkulera.

Låter spännande!

Kanske alla uttjänta kylskåp på återvinningen har ett liv efter detta? smile.gif Vilken business om det funkar! Snygga till dem och sälja som blom-ide.

Ja något hål måste jag nog göra... frågan är bara... hur det ser ut inne i vägarna??? vad sitter där inne... så det inte är någon giftigt -fear-.gif jag får ta och kolla upp det i morgon.. ringa någon frys-tekniker blush.gif
Peztis
Jo det kanske inte är sååå vettigt att släppa freon löst på växterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon