Full version: Nypon
annapanna78
Har ni någon tips på vad man kan använda nypon till?
Chamomille
Sherry. Jättegott i såser mm rolleyes.gif
Solstorm
Nyponsoppa gjord på riktiga nypon är vansinnigt gott, går inte att jämföra med pulversoppa.
Meriona
Tänk på att det brukar vara ganska mycket larver i bara.... shy.gif
annapanna78
Tack f tips! Nu har jag strtat en sherry som då ska stå i 6 mån... I vilken temperatur behöver det stå? Ska den stå vrmt eller räcker det med 15 gr under vintern?
Chamomille
CITAT (annapanna78 @ 26-09-2009, 09:17) *
Tack f tips! Nu har jag strtat en sherry som då ska stå i 6 mån... I vilken temperatur behöver det stå? Ska den stå vrmt eller räcker det med 15 gr under vintern?

Vi hade den stående i rumstemperatur och rörde om dagligen i några veckor. Sen fick den stå för sig själv i hinken ett halvår rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rumstemperatur blir bäst, har testat i låg temperatur en gång men jäsningen stannade upp så det var fortfarande kolsyra i den efter 6månader = den var inte klar då.
Wilmer
CITAT (Meriona @ 22-09-2009, 20:34) *
Tänk på att det brukar vara ganska mycket larver i bara.... shy.gif

Minns du när det kravlade i min och Ninas lägenhet kanske happy.gif Jag torkar numera nypon delade i UGNEN så jag slipper de kravlande djuren i maten. Lätt rostade är de mumsiga till nyponsoppa!!
Meriona
CITAT (Wilmer @ 13-10-2009, 12:44) *
Minns du när det kravlade i min och Ninas lägenhet kanske happy.gif Jag torkar numera nypon delade i UGNEN så jag slipper de kravlande djuren i maten. Lätt rostade är de mumsiga till nyponsoppa!!

Blurk ja... det där äckliga rasslandet i dem också.... sick.gif
Tur att det finns färdig soppa att köpa, färdigrasslat och malet.... whistling.gif
Chamomille

Är larverna mumsiga ohmy.gif
EKLO
Jag torkar numera nypon delade i UGNEN så jag slipper de kravlande djuren i maten. Lätt rostade är de mumsiga till nyponsoppa!!

fråga: Har du gröpt ur fröna ur varje nypon innan du rostar dem i ugnen? Jag gjorde det för några år sen - med en liten tesked - det tog tusen år att gröpa ur dem, och jag höll på att bryta ihop av det pillgörat... Skulle gärna vilja veta om man kan slippa det?
Platinum
Nyponte måste du prova, otroligt gott.

1 msk torkade nypon
2,3 dl vatten

Låt koka i 5 minuter, häll sedan upp vätskan utan nypon i en kopp och smaksätt med honung.

tummenupp.gif
Rosmarin
CITAT (Chamomille @ 13-10-2009, 14:15) *
Är larverna mumsiga ohmy.gif

giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon