TheLan
Ja jag hade tänkt skaffa mig ett litet träd till min balkong nästa vår , skall bygga lådan till det själv så volymen är egentligen inget problem.

Fruktträd är inte av intresse då jag inte är speciellt förtjust i varken körsbär, äpplen, päron eller citrusfrukter.
Jag skulle vilja ha något sorts träd som gärna blir lite knotigt och som ser ut lite som ett stort träd i miniformat om ni förstår. Bladen får gärna vara annorlunda med rolleyes.gif
Ett plus om det är "vinterhärdigt" på en inglasad balkong i västerläge zon 1 - 2 tror jag.

Kanske helt omöjligt att hitta ett sådant till en balkong men om ni har något förslag så så är jag mycket tacksam för dom.

Mvh
Therese
Huggorm
Bonsai vore nog perfekt för dig. Väljer man en sort som är tålig så överlever dom alla nybörjarfel som man kan tänkas göra. Vill du ha något knotigt kanske någon sorts ek eller hagtorn passar
Åsa, mälardalen zon 2
Ulmus Jacqueline Hillier skulle nog passa dig. Jag odlar min i kruka runt 5liter, och den är som ett lite knotigare miniträd ser ut som bonsai även om man inte håller på och klipper den. Jag övervintrar min planta genom att ställa in den i kallväxthuset där det blir i stort sett lika kallt som utanför på vintern, jag brukar dock skotta in lite snö åt den (ifall vi får någon), jag har haft växten i runt 8år nu och den brukar inte få de minsta skador under vintern. Växten är lövfällande precis som den vanliga almen vi har.
TheLan
Hade en Dvärgblodlönn fungerat?
Eller någon annan sorts dvärglönn, en som kanske ändrar färg på löven till hösten, alltså inte som blodlönn som är röda hela tiden?
Om det hade fungerat har ni några förslag?
Huggorm
Det finns ju en mängd små, fina japanska lönnar som skulle fungera utmärkt. Dom finns med alla färger och former på löven, och kommer säkert trivas som fisken på en inglasad balkong så länge man släpper ut den värsta sommarhettan
TheLan
Vad härligt!! yahoo.gif Mamma har haft en dvärglönn i trädgården under flera år och jag tycker dom är så vackra!

Är dom vanliga på plantskolor eller är det lättare att hitta på nätet?
(Ja jag vet jag har massa jobbiga frågor blush.gif )
Huggorm
Nisses växter har ett antal att välja mellan. Fråga personalen så kan dom nog säga vilka sorter som passar bäst. Vissa är dock ruskigt dyra, medan andra är billiga.
TheLan
Ja Nisses växter ja!! duh.gif glömde av dom och det e ju bara 5 minuter med bil dit hemifrån lägenheten.

Ja pris ja det är ju alltid ett problem men å andra sidan så kan det vara värt att betala lite mer när man verkligen hittar något man vill ha wink.gif Om inte annat så kan man ju alltid önska sig ett i försenad julklapp nästa år tongue.gif
TheLan
Googlade runt lite och hittade den här lönnen wub.gif wub.gif
http://www.amblesidegardens.com/images/ace...yama-spring.jpg
(lånad bild från www.amblesidegardens.com )

Acer palmatum 'Higasayama'

enligt informationen jag hittade på AOT sida blir den max 2 meter

http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...m--higasayama-/

Snacka om läcker!!!
Huggorm
Utomhus i svenskt klimat blir den kanske två meter, men där det är varmare blir den 7-8m. Så på en varm och vindstilla inglasad balkong kan den nog sticka iväg en del. Men dom kanske går fint att beskära med jämna mellanrum.

Här är lite mera info:

http://davesgarden.com/guides/pf/go/84932/
TheLan
Typiskt också!! Man kanske kan övertala den att inte växa så mycket giggle.gif
Jaja får leta vidare och se om jag hittar något annat.

Finns det något sätt att skilja på dvärgsorterna och dom "vanliga" i det latinska namnet?

Jättetack för informationen i alla fall Huggorm!! kram1.gif thanks.gif
KRT
Är ingen expert, men många träd anpassar sin storlek till byttan man har dem i, tänk bonsaier, som iofs också kräver beskärning men det går ju att ordna med en sekatör/sax....... . Glöm dessutom inte att många träd är ganska långsamtväxande, det dröjet många år innan de blir förstora, och då kanske du har en trädgård att sätta trädet i?
Bassam
Hej
Dvärge växt lever kortare.
H:Bassam
Bassam
Hej
Det är problem med att beskära mycket att rötter blir mycket stor och grönskar lite, så rötter protestera på att ger mycket skott , så det är bättre om man gör hård beskärning under flera år varje år man kan beskära lite.
H: Bassam
Huggorm
Eller så kan man beskära rötterna också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon