Full version: TILAPIA
zissi
I dag har jag ätit tilapiafilé för första gången i mitt liv. Det var en nyhet de hade på ICA. Fisken är släkt med abborren, så om ni gillar abborre tror jag ni gillar tilapia också. Läste att de odlade fiskarna föds upp på vegetabilier och det låter ju bra för miljön också om jag förstått det hela rätt. Jag wokade massa olika grönsaker och sen hade vi kall citronyoughurtsås till de stekt fileérna. En middag helt i vår smak.

Prova vetja!! tummenupp.gif yes.gif
andersen
Jag hadde Tilapia i akvarium när jag var barn,en glupsk fisk som växer fort.
Meriona
Stod det nånting om att fisken var MSC-märkt? Isåfall kan jag tänka mig att testa, trots att abborre inte är min favvofisk...
zissi
andersen: Hade ingen aning om att det var en akvariefisk jag åt giggle.gif wacko.gif Fiskarna kan tydligen nå en vikt på 4 kg.

Meriona: Nej, tyvärr var den inte MSC-märkt. Den hamnade i mellanklassen av WWF. Jag tycker det inte finns så många MSC-märkta fiskar i de vanliga matbutikerna här i byn. Hur är det hos er?

(Tabellen nedan är från maj -09. Misstänker att den inte stämmer helt.)
________________________________________________________________________________

Ät rätt fisk med gott samvete!

Torsk? Lax? Röding? Vilka fiskar kan man egentliegen äta idag utan att få i sig någon allvarligt hotad art? Här följer Världsnaturfondens guide som kan hjälpa dig att välja rätt!*

Följande arter hotas inte av överfiske, så de kan ätas med gott samvete.

Abborre (injöar)
Alaska pollock (MSC-märkt)
Blåmusslor (repodlade)
Gädda (insjöar)
Gös (MSC-märkt/insjöar)
Hoki (MSC-märkt)
Hummer (svensk)
Kolja (MSC-märkt)
Krabba (svensk burfångad)
Lax (MSC-märkt/KRAV)
Lake
Liten hälleflundra (västra Grönland)
Makrill (MSC-märkt)
Nordhavsräka (MSC-märkt/KRAV)
Ostron (handplockade/odlade)
Sej (MSC-märkt)
Sill (MSC-märkt/KRAV) / Strömming
Skarpsill
Skrubbskädda (Östersjön)
Tonfisk ? albacor (MSC-märkt)
Torsk ((MSC-märkt/KRAV/Barents hav)

Nedanstående arter hotas inte av akut överfiske, men fiskemetoden kan vara skadlig för miljön.

Abborre (Östersjön)
Alaska pollock
Gädda (Östersjön)
Hajmal/pangasius (Asien)
Havskräfta
Hälleflundra (odlad)
Kolja
Krabba
Lax (odlad/Östersjön)
Nordhavsräka
Piggvar (odlad)
Röding (odlad)
Rödspätta
Sik
Siklöja
Slätvar
Tilapia
Tonfisk (skipjack)
Torsk (odlad/östra Östersjön/Island)
Öring (odlad)

Överfiskade arter och/eller fisket orsakar andra allvarliga problem. Dessa fiskar bör du verkligen inte äta!

Bergtunga
Hajar
Havskatt
Hälleflundra (Nordatlanten)
Lax
Liten hälleflundra
Långa
Marlin
Marulk
Ostron (tråglade)
Piggvar (vildfångad)
Rockor
Räkor, tropiska (odlade/vilda)
Rödspätta (bomtrål)
Rödtunga
Svärdfisk
Tonfisk (blåfenad/gulfenad)
Torsk
Tunga
Kungsfisk/uer
Ål

Källa: Världsnaturfonden, WWF (maj 2009)

* Många fiskare, däribland Internationella havsforskningsrådet, ICES, pekar på rapporter som antytt ett godare torskbestånd än vad WWF menar. Svenska Fiskares Riksförbund ställer sig frågande till guiden och menar på att WWF förenklad komplicerade förhållanden. Vi på Niklas Mat tar inte ställning i frågan, men vill ge er tittare valmöjligheten att följa WWF's Fiskguide
josohl
Man skall nog kolla noga att det är ekologisk och/eller odlad tilapia. I Viktoriasjön har tilapia (kallas också nilaborre) lett till en naturkatastrof och man bör nog tänka sig för innan man köper fisk därifrån. Tilapia har planterats in i Viktoriasjön och tagit över totalt. Fisket av tilapia utnyttjar grovt de som lever kring sjön. Om man vill lära sig mer (och må riktigt dåligt) rekommenderas dokumentären Darwins mardröm (Darwin's nightmare) som handlar just om detta.
http://svt.se/2.102197/1.1596204/darwins_mardrom_copy
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?program...;artikel=736380
http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_23793.svd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon