Full version: Frökedja 3,
Sidor: 1, 2
Margith
Nu ligger kuvertet i brevlådan.
Nr 1 ska alltså (om brevbärarna sköter sig) ha kuvertet på tisdag.

Ett stort tack till Eva 33c som skickat mig 22 fröpåsar att bifoga i de här kedjorna, trots att hon inte vill vara med själv i år.
Jag har fördelat hälften av dem i de här kuverten, resterande hälft lägger jag i när ”varv 2” startar.

Skriv gärna en liten kommentar i den här tråden, när ni får kuvertet, eller när ni skickar det vidare.

Och för att varv 2 ska gå så fort som möjligt: är det så att du redan när du får kuvertet vet att du inte vill vara med på ett andra varv: var snäll och stryk över ditt namn i adresslistan innan du skickar det vidare.

Nu hoppas jag att ni hittar nya spännande favoriter i kuvertet, sånt som ni aldrig har haft en tanke på att köpa fröer till, men som visar sig vara växter som ni absolut inte vill vara utan hädanefter.

Rosmarin
yahoo.gif Då är det bara att vänta nu då! shy.gif
lovwal
hoppas kuvertet kommer hit snart! yahoo.gif
Knytt
Jag fick kuvertet idag, och ska göra mitt bästa för att skicka vidare imorgon! biggrin.gif
Östh
Kedja två har också påbörjats. Fick idag 21 spännande fröpåsar. Googlat lite eftersom vissa latinska namn inte var bekannta. Skall, kanske inte imorgon men, senast fre skicka vidare när jag bytt ut några påsar. "Lilla mamma" var beredd snart är det din tur att välja.:-)
flouee
CITAT (Östh @ 30-09-2009, 20:59) *
Kedja två har också påbörjats. Fick idag 21 spännande fröpåsar. Googlat lite eftersom vissa latinska namn inte var bekannta. Skall, kanske inte imorgon men, senast fre skicka vidare när jag bytt ut några påsar. "Lilla mamma" var beredd snart är det din tur att välja.:-)

Du får gärna skriva i "vår" tråd också - det finns en speciell tråd för frökejda 2 som jag tror vi som är med oftare läser smile.gif
Östh
Ok har sett den nu o även där hört av mig tummenupp.gif
Rosmarin
Ja här gäller det att komma ihåg vilken av frökedjorna man är med i, och vilken tråd som är ens egen... Jag kan också tänka mig att jag kanske kommer att skriva i "fel" tråd imellanåt... giggle.gif
officinalis
Vilken av kedjorna är det här?
Jag är med i grönsaksfrökedja.
Knytt
Grönsaksfrökedjan är en egen kedja som går igång vid nyår. Det här är blomsterfrön smile.gif
Rosmarin
CITAT (officinalis @ 01-10-2009, 10:05) *
Vilken av kedjorna är det här?
Jag är med i grönsaksfrökedja.

Ja, som sagt... sleep.gif inte lätt att hålla reda på allt... giggle.gif
lovwal
CITAT (Knytt @ 30-09-2009, 15:46) *
Jag fick kuvertet idag, och ska göra mitt bästa för att skicka vidare imorgon! biggrin.gif

hur går det, har du skickat vidare? vem har det nu? är det här snart? crazy.gif
Kajsa i Arvika
Vankar som en äggsjuk höna..
Rosmarin
CITAT (Kajsa i Arvika @ 05-10-2009, 09:09) *
Vankar som en äggsjuk höna..

Mmm... den som väntar på något gott... whist.gif Jag är nummer fyra på listan...
Kajsa i Arvika
mmm... och jag e nummer 3.... tongue.gif naughty.gif
Rosmarin
Mhm... du har många intressanta frösorter att lägga i kuvertet väl? laugh.gif naughty.gif
tulle
Vad tyst det är i denna frökedja 3, ingen har skrivit om kuvertet sedan 30/9. Vem/vilket nr på listan har kuvertet nu?
tulle
Knytt
Jag skickade vidare innan helgen, det måste väl kommit fram?
Lillja
Har postat brevet idag. Är du redo nummer tre ?
Kajsa i Arvika
Oj!!! E det jag det???!!! Vankar ännu oroligare...
Kajsa i Arvika
Igår damp det ner ett tjockt trevligt kuvert i brevlådan så nu ska jag sätta mej och googla!! crazy.gif

Åh vad jag älskar det här... wub.gif
Rosmarin
Så då âr det snart min tur nu då! yahoo.gif
Vem är nummer fem?
Kajsa i Arvika
Tulle enligt listan.. tummenupp.gif
tulle
Ja, nr 5 är jag och jag ligger i startgropen till brevlådan. Allt färdigt hos mig för fröbyten.
tulle
Rosmarin
Jag har förstått att kuvertet är på väg hit nu. Det kommer till dig när det har varit nere hos mig och vänt. laugh.gif
Rosmarin
Jag har fått kuvertet idag! yahoo.gif Ska Googla lite på de olika sorterna och skickar sedan vidare.
Rosmarin
Nu har jag skickat kuvertet vidare till Tulle. Det ska ju hela vägen från Frankrike men med lite tur så har du det på måndag eller tisdag.

tulle
Gläder mig och väntar gärna.
tulle
Rosmarin
Har det inte kommit fram till dig ännu? unsure.gif
tulle
Nej, hittills har det inte kommit, men brevbäraren har ännu inte varit här idag, så kanske, hoppas jag.
tulle
Rosmarin
g.gif Hmm... Postgången mellan Frankrike och Sverige samt vice versa är märklig. Ibland går det på en dag och ibland får man vänta lääänge... Vi kanske kan få ett par dagars avdrag i slutet, jämfört med de andra kedjorna... eller vad säger du Margith? flirting.gif
Margith
Självklart Rosmarin tummenupp.gif

(Fast nu är ju inte det här nån hastighetstävling a0a.gif )
Rosmarin
CITAT (Margith @ 21-10-2009, 13:45) *
Självklart Rosmarin tummenupp.gif

(Fast nu är ju inte det här nån hastighetstävling a0a.gif )

giggle.gif
tulle
Ja när brevbäraren äntligen kom idag hade han frökuvertet med till mig. Det fanns många påsar i kuvertet, men lite väl många dubletter ( t om "triletter" ) så antalet olika sorters frö var inte lika många. Hoppas att dubletterna har spritt ut sig till runda nr 2 som jag självklart vill vara med i.
Jag är färdig med bytet och postar till nr 6 imorgon, problemet är bara att Posten ändrat tömningstiderna på "min postlåda" den tömmes nu redan kl 10,00 och jag kan inte garantera att jag hinner posta innan dess.
tulle
Rosmarin
Jag är skyldig till att det är många dubletter whist.gif . Jag tog tio fröpåsar ur kuvertet och la i tretton (tror jag att det var) nya sorter så gott som alla i två exemplar. Innebär att det kuvert som jag la på lådan innehöll över trettio fröpåsar istället för drygt tjugo som när det kom till mig. Olika färger av samma växt räknar jag inte som dublett utan som två olika sorts frön.
tulle
Det var inte menat som någon form av kritik med dubletterna, blev bara förvånad, men eftersom jag fick kuvertet efter dig så är det ju inte konstigt att de inte hade hunnit fördela sig. Tänk om det varit 30 någonting olika sorters växtslag, så mycket svårare det varit att välja.
tulle
Rosmarin
Inga problem Tulle! tummenupp.gif Jag tog det inte som kritik, ville bara förklara.
Det skulle väl vara kul om det fanns trettio olika sorter att välja på när det kommer tillbaka... whist.gif
HelenN
Hej o hå!!

Snacka om jag blev överraskad när ett kuvert med fröer damp ner i lådan i fredags. Har ju inte varit inne här på forumet på länge, så jag hade ingen aning om att frökedjorna var igång. Men det är sååå kul.......jiiihaaa!!

Jag har iallafall googlat lite och valt ut några få fröpåsar......och jag håller med om att det är roligare med variation. Jag har massor med fröer....både högt och lågt, så jag la i 9 olika extra påsar....hoppas det är ok....för portot kan ju bli lite dyrare. Om det är ok, så skickar jag gärna med några extra påsar varv 2 ossåsmile.gif Lägger kuvertet på lådan innan tömningsdags imorron.

Ha det gott!
lovwal
oj så spännande, här går det undan! snart, snart är det på väg till nummer tio (jag) crazy.gif
Monica, Norrbotten zon 5
Men först ska det komma till mig, jag är nummer 7 och väntar otåligt crazy.gif
Jag har verkligen inget emot att antalet påsar ökar allt eftersom, blir ju bara mer att välja på yes.gif. Kommer själv antagligen också att lägga i fler än jag tar.
Monica, Norrbotten zon 5
Kuvertet kom idag till mig yahoo.gif
Har suttit och googlat en massa och valt ut det jag ville ha. La i några fler sorter än jag tog så nu väger kuvertet strax under 100 gram.
I morgon går det vidare från mig så på torsdag borde det dimpa ner i lådan hos nr åtta...
grycken
Jag fick kuvertet igår och frossade i fröer hela kvällen. yes.gif

Lade det på lådan idag till nr 9!
Eva zon 1-2
Fick kuvertet igår. Där fanns mycket roligt. sweatingbullets.gif Nu är det på väg till nummer 10. Hon borde få det idag eller imorgon. tummenupp.gif
lovwal
jag fick frökuvertet redan idag! yahoo.gif
lovwal
mycket fint fanns det. tummenupp.gif har plockat ur och lagt i. kuvertet ligger på lådan så förhoppningsvis når det nummer 11 under morgondagen. smile.gif
grycken
Margith!

Hur har du tänkt med omgång två? Vore det inte bra om du skickade frökuvertet från frökedja 1 till frökedja 2 etc. Då blir det kanske lite mer variation i fröutbudet.
Margith
CITAT (grycken @ 05-11-2009, 07:06) *
Margith!

Hur har du tänkt med omgång två? Vore det inte bra om du skickade frökuvertet från frökedja 1 till frökedja 2 etc. Då blir det kanske lite mer variation i fröutbudet.

I tråden för Frökedja 1, sid 4, har jag skrivit lite om mina planer för varv 2 smile.gif
DykUnderYtan
Igår anlände ett härligt kuvert till mig. Hittade några spännande påsar nu, hoppas variationen är ännu större till 2:a varvet. Fanns ett par dubletter när jag fick kuvertet. Nu har jag själv lagt i lite nytt också (+ett par nya dubletter, men de försvinner förhoppningsvis på vägen tills det är dags nästa gång). smile.gif

Imorgon drar kuvertet vidare mot dig Margith! smile.gif
Margith
Nu har den här kedjan kommit i mål också.
Kuvertet innehåller massor av fröpåsar, så nu blir det riktigt svårt för mig att välja.

Tack allihopa som har varit med och hjälpt till att byta ut innehållet smiley_small_hug.gif

Nu väntar jag bara på kedja 1 (som nog inte är långt borta) så drar jag igång varv 2.

Är det riktigt säkert att ALLA i den här kedjan vill vara med på ett varv till??
Rosmarin
yahoo.gif Jippi! Vi har kommit i mål!

Jag vill i alla fall vara med på en fortsättning! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon