KRT
Min "plastsvärmor" har en sommarstuga i Kokkola (tror det heter Karleby på svenska) som ligger vid Finska kusten i höjd med Umeå, och vill gärna ha lite träd och buskar i trädgården. Eftersom hon inte är där på vinter och höst för att täcka och skydda måste det vara arter som är härdiga. Umeå är zon V enligt min bok, då BORDE väl en ort på samma breddgrad andra sidan Bottenviken tillhöra samma zon, eller????

Hon är bl.a. sugen på Hästkastanj (men vet inte om den är härdig), men även andra trevliga och lättskötta träd och buskar som kan liva upp en ganska stor trädgård. Helst inget som kräver regelbunden beskärning eller nedklippning smile.gif

Lovade att jag skulle kolla upp och prata med experterna här - tänkte att det väl måste finnas någon i samma zon som kan ge tips och råd biggrin.gif
Huggorm
Hästkastanj kan vara svårt, den är väll specad till zon 4? Men det kan gå ändå, om man tar frön från ett träd som klarat sig bra långt norrut, och planterar på en skyddad plats. Men vill man ha ett stort och brett lövträd så funkar ju både ek, ask, alm och lind och lönn i zon 5 om man får tag på plantor med bra härdighet

Edit: En manchurisk valnöt skulle väll sitta fint annars smile.gif
KURT
Havtorn bör hon givetvis ha, det borde finnas vilda där men man kan också köpa förädlade sorter.

Annars borde utbudet i den lokala plantskolan vara en bra utgångspunkt.

http://www.blomqvistplantskola.com/index.php
pebblelake
Hästkastanj funkar bra i umeå zon 5,Asken toppfryser vid sen frost,Vanlig ek och Rödek funkar,manchurisk valnöt funkar men toppfryser ibland vid sen frost på våren. Det fins många fina träd att välja av, lönnar inte minst.....
Av buskarna håller jag den vingade benveden högt.speciellt nu på hösten.
KRT
Tack för tipsen, KURT och Pebblelake!!!

Jag ska vidarebefodra uppgifter och tips till henne, hon kommer nog vilja testa hästkastanj trots allt, bara för att testa. Fungerar det så fungerar det......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon