Molngrabb
Jag ser att det finns några trådar som belyser chiliodling men de tar inte riktigt upp allt som jag vill fråga om.

Här är mina frågor:

1. Gör jag rätt i att så frön inomhus redan nu?

2. Vilka sorter är bra att börja med?
(Jag och min sambo lagar mycket mat men det blir oftast den vanliga spanska chilifrukten som finns i mataffären som vi lagar med, så någon lite mer annorlunda och smakrik sort kunde kanske varit spännande. Ancho är en sort som jag har stött på och den låter ju mycket god och kan användas i mycket. Vidare är jag även intresserad av att lägga in och torka chili.)

3. Finns det någon som har fröer att dela med sig utav för en slant?
(Jag kan såklart gå till ställen som typ Örtagården men jag vill kolla här först)

Hoppas att någon kan vara på mina frågor. Ser fram emot svar.

Nauti
CITAT (Molngrabb @ 29-09-2009, 11:50) *
1. Gör jag rätt i att så frön inomhus redan nu?
Det beror på om du har tillräckligt med belysning och vill odla och skörda chili hela vintern. Men det antar jag att du inte har och då får du gott vänta till slutet av januari-februari.

CITAT
2. Vilka sorter är bra att börja med?
Jag är väldigt nöjd med sorten 'Hungarian Yellow Hot Wax'. Snabbväxande och användbar chili som ger stor avkastning som dessutom är lättodlad.

CITAT
3. Finns det någon som har fröer att dela med sig utav för en slant?
Finns en del fröbytartrådar om du kollar i forumet, det finns många som är duktiga på chiliodling här. Om du vill beställa från internet kan jag rekommendera Impecta, de har mycket annat roligt också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon